Atzinums

Projekta ID
23-TA-626
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Republikas Tiesībsarga birojs
Atzinums iesniegts
11.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Inspekcijas kompetencē nav konstatēt, ir vai nav notikusi vardarbība. Tā ir Valsts policijas kompetence. Ja intervijā vai psiholoģiskajā novērtēšanā bērns neatklāj informāciju par vardarbību, tas nenozīmē, ka vardarbība nav notikusi.
Piedāvātā redakcija
19. Ja ar psihologa starpniecību veiktā intervijā ar bērnu vai bērna psiholoģiskajā novērtēšanā neatklāj informāciju par likumpārkāpumu, kas vērsts pret bērnu, kā arī nav aizdomu, ka pastāv apstākļi, kas var apdraudēt paša bērna vai citu personu dzīvību vai veselību, un bērnam nav psiholoģiskas traumas pazīmju, inspekcija pieņem lēmumu par lietas izbeigšanu.  Par pieņemto lēmumu inspekcija informē bērna likumisko pārstāvi.
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Piedāvātā redakcija noteic, ka bērna nevardarbīgie tuvinieki tāpat kā pārstāvis vai uzticības persona ir tiesīgi saņemt informāciju par programmas īstenošanas laikā veiktajām un plānotajām darbībām. Tas noteic tiesības piekļūt informāciaji plašam personu lokam - bērna nevardarbīgajiem tuviniekiem. Priekšlikums sašaurināt šo personu loku, nosakot tiesības piekļūt informācijai tikai programmā iesaistītajiem nevardarbīgajiem tuviniekiem.
Piedāvātā redakcija
2.4. bērns, viņa pārstāvis vai uzticības persona, kā arī programmā iesaistītie nevardarbīgie tuvinieki programmas īstenošanas laikā saņem informāciju par darbībām, kas tiek vai tiks veiktas, kā arī par pieejamiem atbalsta pakalpojumiem. Bērnam informāciju sniedz vecumam un briedumam atbilstošā formā;
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Izslēgt vārdus "pēc iespējas", jo pakalpojumiem ir jābūt atbilstošiem bērna vajadzībām.
Redakcionāli precizēt, lai teksts būtu vieglāk uztverams.
Piedāvātā redakcija
2.5. Situācijas novērtējumu veic sadarbībā ar tiesībsargājošās, veselības aprūpes pakalpojumu, bērnu tiesību aizsardzības un sociālās jomas speciālistiem, kas iesaistīti bērna un ģimenes gadījuma risināšanā, lai veikto darbību secība un piešķirtie atbalsta pakalpojumi būtu atbilstoši bērna un viņa nevardarbīgo tuvinieku vajadzībām;
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikt izņēmumu bērna likumiskā pārstāvja piekrišanai attiecībā uz procesuālo darbību veikšanu kriminālprocesā. Pamatojums: Saskaņā ar Kriminālprocesa likuma 9. panta pirmo daļu uzsāktā kriminālprocesā ikvienas personas pienākums ir izpildīt kriminālprocesa veikšanai pilnvarotās amatpersonas procesuālās prasības. Tātad, ja procesa virzītājs ir lūdzis organizēt procesuālās darbības programmas "Bērna māja" ietvaros, likumiskā pārstāvja piekrišana nav nepieciešama.
Piedāvātā redakcija
2.6. darbībām ar bērnu, kas veicamas programmas "Bērna māja" ietvaros, izņemot procesuālās darbības kriminālprocesa ietvaros, saņem bērna likumiskā pārstāvja piekrišanu.
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Izslēgt vārdus "kompetentām institūcijām", jo programmas "Bērna māja" ietvaros sadarbojas ne tikai institūcijas, bet arī, piemēram,  ģimenes ārsti un juridiskās palīdzības sniedzēji, kas nav institūcijas, un kuriem konsultatīvs atbalsts var būt nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
3. Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija (turpmāk - inspekcija) sniedz konsultatīvu atbalstu programmas "Bērna māja" īstenošanas jautājumos.
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Informācija par likumpārkāpumu, kas vērsts pret bērnu, var atklāties ne tikai ar psihologa starpniecību veiktā intervijā, bet arī bērna psiholoģiskās novērtēšanas laikā. Tādēļ priekšlikums attiecīgi papildināt 18. punktu un noteikt arī psiholoģiskās novērtēšanas atzinuma nosūtīšanu Valsts policijai.
Priekšlikums arī noteikt pienākumu informēt bērna likumsiko pārstāvi par konstatēto un noteikt, ka informācija jānodod nekavējoties.
Piedāvātā redakcija
18. Ja ar psihologa starpniecību veiktā intervijā ar bērnu vai bērna psiholoģiskajā novērtēšanā atklāj informāciju par likumpārkāpumu, kas vērsts pret bērnu, kā arī tad, ja ir aizdomas, ka pastāv apstākļi, kas var apdraudēt paša bērna vai citu personu dzīvību vai veselību, inspekcija par to nekavējoties informē bērna likumisko pārstāvi, Valsts policiju, bērna dzīvesvietas pašvaldības sociālo diensetu vai bāriņtiesu atbilstoši Bērnu tiesību aizsardzības likuma 73. panta pirmajā daļā noteiktajam. Inspekcija ar psihologa starpniecību veiktās intervijas ar bērnu skaņu un attēlu ierakstu vai bērna psiholoģiskās novērtēšanas atzinumu nekavējoties nosūta Valsts policijai.
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Redakcionāli saīsināt 28. punktu, lai tas ir vieglāk uztverams.
Piedāvātā redakcija
28. Ja bērns programmas “Bērna māja” ietvaros saņem pakalpojumu dzīvesvietā, bērnu aprūpes iestādē vai sociālās rehabilitācijas institūcijā, inspekcija sniedz konsultatīvu atbalstu sociālās rehabilitācijas pakalpojuma sniedzējam, neatkarīgi no tā, vai bērna likumiskais pārstāvis ir iesniedzis iesniegumu par nepieciešamību bērnam piešķirt sociālās rehabilitācijas pakalpojumu inspekcijā vai pašvaldības sociālajā dienestā, vai arī ir nepastarpināti vērsies pie sociālās rehabilitācijas pakalpojuma sniedzēja.
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikt īsāku termiņu inspekcijas informēšanai, jo inspekcijas informēšana neprasa resursus, it īpaši, ja informācijas apmaiņai starp sociālajiem dienestiem un inspekciju plānots izmantot datu apmaiņas lietojumprogrammu SOPA.
Ja 29. punktā noteiktais maksimālais termiņš ir viens mēnesis un 30. punktā noteiktais maksimālais termiņš arī ir viens mēnesis, inspekcija pakalpojuma gaitu un rezultātus pārrunātu divus mēnešus pēc pakalpojuma sniegšanas, kas nebūtu efektīvi.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
1. Noteikt īsāku termiņu pakalpojuma gaitas un rezultātu pārrunāšanai.
2. Noteikt pakalpojuma gaitas un rezultātu pārrunāšanas mērķi.
3. Izslēgt vārdus "ja tādi bija sniegti". Pieņemot, ka pieļauta pārrakstīšanās kļūda un domāts "ja tādi bija sasniegti", nav pieļaujams, ka pakalpojumi ir bez nekāda rezultāta. Tas būtu pretrunā programmas "Bērna māja"darbības principam, ka pakalpojumi ir atbilstoši bērna vajadzībām (2.5. apakšpunkts).
4. Pārrunāšana ir informācijas apmaiņas metode, jānosaka rīcība, ja pārrunās atklājas, ka pakalpojums nav bijis atbilstošs.
5. Apvienot 30. un 31. punktu.
Piedāvātā redakcija
30. Lai novērtētu programmas "Bērna māja" darbības kvalitāti, inspekcija ne vēlāk kā divu nedēļu laikā pēc nformācijas saņemšanas par sociālās rehabilitācijas pakalpojuma sniegšanas pabeigšanu pārrunā ar bērna dzīvesvietas pašvaldības sociālo dienestu vai sociālo pakalpojumu sniedzēju, ja sociālais dienests nav bijis iesaistīts sociālās rehabilitācijas vai cita sociālā pakalpojuma nodrošināšanā, bērnam sniegtā sociālās rehabilitācijas pakalpojuma, kā arī cita  sniegtā atbalsta un pakalpojumu īstenošanas gaitu un rezultātus un nepieciešamības gadījumā sniedz priekšlikumus pakalpojumu uzlabošanai.
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Apvienot 30. un 31. punktu. Skatīt priekšlikumu pie 30. punkta un 30. punkta piedāvāto redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
1. Noteikt, ka pieņemto lēmumu par atteikumu izsniedz bērna likumiskajam pārstāvim.
2. Noteikt lēmuma par atteikumu sniegt informāciju par bērnu un programmas "Bērna māja" īstenošanu apstrīdēšanas kārtību.
Piedāvātā redakcija
37. Inspekcijai ir tiesības atteikt bērna likumiskajam pārstāvim vai tuviniekam sniegt informāciju par bērnu un programmas “Bērna māja” īstenošanu, ja šādas informācijas izpaušana var kaitēt bērna interesēm. Pieņemto lēmumu par atteikumu izsniedz lēmuma adresētam un pievieno lietai par programmas “Bērna māja” īstenošanu. Ieinteresētā persona lēmumu var apstrīdēt Inspekcijas vadītājam. Inspekcijas vadītāja pieņemto lēmumu var pārsūdzēt tiesā.