Projekta ID
22-TA-1353Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
11.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Ministru kabineta noteikumi “Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2021.–2027. gada plānošanas perioda darbības programmas 1.2. prioritārā virziena "Atbalsts uzņēmējdarbībai" 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" īstenošanas noteikumi”
Iebildums
Lūdzam izteikt noteikumu projekta nosaukumu piedāvātajā redakcijā:
Papildus vēršam uzmanību, ka 1.2.3.1. pasākuma nosaukums saskaņā ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam papildinājumu ir “Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai”.
Lūdzam atbilstoši precizēt arī noteikumu projekta 1.1.apakšpunktu.
Papildus vēršam uzmanību, ka 1.2.3.1. pasākuma nosaukums saskaņā ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam papildinājumu ir “Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai”.
Lūdzam atbilstoši precizēt arī noteikumu projekta 1.1.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 1.2. prioritārā virziena “Atbalsts uzņēmējdarbībai” 1.2.3.1. pasākuma “Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai” īstenošanas noteikumi
2.
Noteikumu projekts
Ministru kabineta noteikumi “Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2021.–2027. gada plānošanas perioda darbības programmas 1.2. prioritārā virziena "Atbalsts uzņēmējdarbībai" 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" īstenošanas noteikumi”
Iebildums
Lūdzu sniegt Anotācijā skaidrojumu/ izvērtējumu, kā pasākuma īstenošanas shēmu ietekmē TAP esošais dokuments "Konceptuāls ziņojums "Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras reģionālās konkurētspējas celšanai nepieciešamās darbības un atalgojuma modeļa izmaiņas", kur mainās LIAA juridiskā forma, tiks izstrādāts atsevišķs likums ar nodibinājuma funkcijām un LIAA paredzēt kā izņēmumu Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likums.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
I. Vispārīgie jautājumi
Iebildums
Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060 2.panta 9.punktu “saņēmējs” ir atbalstu saņemošais uzņēmums (valsts atbalsta shēmu kontekstā) vai de minimis atbalsta kontekstā ir atbalsta piešķīrēja struktūra, ja tā ir atbildīga par darbības sākšanu vai gan tās sākšanu, gan īstenošanu. Attiecīgi no minētā izriet, ka finansējuma saņēmējs (LIAA) nevar piešķirt valsts atbalstu saskaņā ar Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulu (ES) Nr. 651/2014. Finansējuma saņēmējs (LIAA) var piešķirt valsts atbalstu tikai de minimis atbalsta formā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
I. Vispārīgie jautājumi
Iebildums
Tāpat vēršam uzmanību, ka Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam projektā ir noteikts, ka pateicoties augstāko izglītības iestāžu un to pārstāvniecību iesaistei tiks nodrošināt arī reģionālais pārklājums, līdz ar to aicinām pārskatīt esošo pieeju inkubācijas tīkla uzturēšanai, izvērtējot to kontekstā ar augstākās izglītības iestāžu iesaisti jau izveidoto studentu biznesa inkubatoru tīklu (finansēts studentu inovāciju grantu programmas ietvaros), kas visi nodrošina biznesa ideju pirmsinkubācijas pakalpojumus.
Tāpat Covid-19 ietekmes rezultātā Latvijā ir ievērojami augusi digitālo tehnoloģiju attīstība, kas sekmēja attālināto pakalpojumu saņemšanu, līdz ar to uzskatām, ka atkārtoti izvērtējams tik liela inkubatoru tīkla uzturēšanas pamatojums.
Tāpat Covid-19 ietekmes rezultātā Latvijā ir ievērojami augusi digitālo tehnoloģiju attīstība, kas sekmēja attālināto pakalpojumu saņemšanu, līdz ar to uzskatām, ka atkārtoti izvērtējams tik liela inkubatoru tīkla uzturēšanas pamatojums.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
I. Vispārīgie jautājumi
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā ietvert pārejas noteikumus, tajos paredzot, ka noteikumi stājas spēkā pēc Eiropas Komisijas lēmuma par Latvijas virzītās Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam apstiprināšanas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
I. Vispārīgie jautājumi
Iebildums
Ņemot vērā principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” novērtējumu 1.2.3.1.pasākumam, lūdzam noteikumu projektā noteikt nosacījumus finansējuma saņēmējam un atbalsta saņēmējiem, kas identificētas šajā novērtējumā, lai nodrošinātu, ka tiek novērsta vai mazināta pasākuma ietvaros atbalstāmo darbību ietekme uz vidi.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
I. Vispārīgie jautājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka ar Eiropas Komisiju vēl nav saskaņots ieguldījumu priekšnosacījums Nr. 1.1., kas ir priekšnosacījums ieguldījumu veikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 1.prioritātes “Pētniecība un prasmes” ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
I. Vispārīgie jautājumi
Iebildums
Saskaņā ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027.gadam 1.2.3.SAM aprakstu inkubācijas atbalsts var tikt sniegts tikai tehnoloģiju inkubatoru ietvaros un radošo industriju jomā, un nav atbalstāmi līdzšinējie “lifestyle” biznesa inkubatori. Lūdzam nodrošināt noteikumu projekta atbilstību Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam projektam, attiecīgi pārskatot arī plānoto inkubatoru skaitu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
I. Vispārīgie jautājumi
Iebildums
Lūdzam Ekonomikas ministrijai organizēt sanāksmi ar Finanšu ministriju un Centrālo finanšu un līgumu aģentūru par pasākuma ieviešanu, skaidrojot plānotās darbības, atbalstu un kā tas tiks ieviests, ņemot vērā plānoto Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras statusa maiņu. Lūdzam sagatavot prezentāciju un atsūtīt to kopā ar uzaicinājumu uz minēto sanāksmi.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
I. Vispārīgie jautājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka daļai no MK noteikumu projektā norādītajām attiecināmajām izmaksām nav noteikts, ar kādu komercdarbības atbalsta kontroles regulējumu tās tiks attiecinātas. Skaidrojam, ka MK noteikumu projektā ir jābūt skaidri noteiktam arī, saskaņā ar kādu komercdarbības atbalsta regulējuma pantu attiecināmās izmaksas un darbības tiks attiecinātas.
Lūdzam pārskatīt MK noteikumu projektu un skaidri noteikt, ar kādu komercdarbības atbalsta kontroles regulējumu un ar kādu komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma pantu katras attiecināmās izmaksas un darbības, kas minētas MK noteikumu projektā, tiks finansētas.
Lūdzam pārskatīt MK noteikumu projektu un skaidri noteikt, ar kādu komercdarbības atbalsta kontroles regulējumu un ar kādu komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma pantu katras attiecināmās izmaksas un darbības, kas minētas MK noteikumu projektā, tiks finansētas.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
1.8. vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
Iebildums
Noteikumu projekta 1.8.apakšpunkts paredz, ka noteikumi nosaka vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību. Lūdzam noteikumu projektā noteikt minēto kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
2. Noteikumos lietoti šādi termini:
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā ietvert finansējuma saņēmēja terminu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
6. Pasākums ietver:
Iebildums
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra lūdzam rast iespēju sadalīt atbalsta pasākumus vairākos projektos, ņemot vērā, ka darbības (izmaksas) ir ļoti atšķirīgas, kā arī Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020. plānošanas perioda praksi (minētās aktivitātes šobrīd ir sadalītas 4 pasākumos un 5 projektos), tādējādi samazinot administrēšanas kļūdu iespēju un mazinātu viena maksājuma pieprasījuma apjomu, tādējādi nodrošinot pārskatāmību arī no trešo personu puses. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka projekta vienojošs elements ir tā mērķis, un šajā gadījumā tas ir atšķirīgs katras MK noteikumu projekta 6. punktā norādītās atbalsta aktivitātes ietvaros. Projekta mērķa sašķeltība apgrūtina risku pārvaldību finansējuma saņēmējam, kā rezultātā tiek apdraudēta visu mērķu un nepieciešamo rezultātu sasniegšana.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
6. Pasākums ietver:
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam papildinājumu, 1.2.3.1.pasākumā plānots arī sniegt atbalstu Starptautisko biznesa partneru piesaistei un Starptautiskajam mentoru tīklam. Lūdzam atbilstoši precizēt 6.punktu un anotācijas 1.3.sadaļu un papildināt noteikumu projektu ar atbilstošu regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
7. Pasākuma ietvaros pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 101 250 000 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālā attīstības fonda finansējums 86 062 500 euro un valsts budžeta finansējums – 15 187 500 euro.
Iebildums
Tā kā noteikumu projekta ietvaros nav noteikts plānotais elastības finansējums, tad lūdzam anotācijā ietvert skaidrojumu, kur cita SAM vai pasākuma ietvaros tiks noteikts elastības finansējums, lai prioritātes un fonda līmenī būtu iespējams nodrošināt programmā noteikto elastības finansējuma apjomu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
7. Pasākuma ietvaros pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 101 250 000 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālā attīstības fonda finansējums 86 062 500 euro un valsts budžeta finansējums – 15 187 500 euro.
Iebildums
Lūdzu papildināt noteikumus ar regulējumu par nacionālo līdzfinansējuma likmi atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19.panta 13.punktā noteiktajam pilnvarojumam.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
8. Pasākuma ietvaros sasniedzami šādi iznākuma uzraudzības rādītāji:
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projektā iekļaut informāciju par pienākumu uzkrāt un uzskaitīt nepieciešamos datus projekta rādītāju sasniegšanas progresa noteikšanai, pētījumu vajadzībām u.c. vajadzībām, piemēram, informāciju par atbalsta saņēmējiem, to darbības jomām, izglītības līmeni, nodarbināto skaitu, eksporta apjomu, jaunradīto darba vietu skaitu u.c.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
8. Pasākuma ietvaros sasniedzami šādi iznākuma uzraudzības rādītāji:
Iebildums
Lūdzam rādītāju nosaukumus izteikt šādā redakcijā:
- Atbalstītie uzņēmumi;
- Ar grantiem atbalstītie uzņēmumi;
- Nefinansiālu atbalstu saņēmušie uzņēmumi;
- Atbalstītie jaunie uzņēmumi;
- Radītā inkubācijas kapacitāte.
Tāpat lūdzam papildināt 8.punktu ar rezultāta rādītājiem un to plānotajām vērtībām:
- Publisko atbalstu papildinošās privātās investīcijas;
- Jauni uzņēmumi, kas joprojām darbojas tirgū.
Papildus lūdzam anotācijas 1.3.sadaļā sniegt skaidrojumu par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam neietvertā rādītājā “Personu skaits, kas saņem nefinansiālu atbalstu” uzskaites nepieciešamību un izteikt šo rādītāju kā nacionālo iznākuma rādītāju.
- Atbalstītie uzņēmumi;
- Ar grantiem atbalstītie uzņēmumi;
- Nefinansiālu atbalstu saņēmušie uzņēmumi;
- Atbalstītie jaunie uzņēmumi;
- Radītā inkubācijas kapacitāte.
Tāpat lūdzam papildināt 8.punktu ar rezultāta rādītājiem un to plānotajām vērtībām:
- Publisko atbalstu papildinošās privātās investīcijas;
- Jauni uzņēmumi, kas joprojām darbojas tirgū.
Papildus lūdzam anotācijas 1.3.sadaļā sniegt skaidrojumu par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam neietvertā rādītājā “Personu skaits, kas saņem nefinansiālu atbalstu” uzskaites nepieciešamību un izteikt šo rādītāju kā nacionālo iznākuma rādītāju.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
8. Pasākuma ietvaros sasniedzami šādi iznākuma uzraudzības rādītāji:
Iebildums
Lūdzam aizstāt "iznākuma uzraudzības rādītāji" ar “iznākuma rādītāji", kā arī sniegt pamatojumu norādītajām sasniedzamajām rādītāju vērtībām, iesniedzot 1.2.3. SAM rādītāju metodoloģijas aprakstu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
14. Projekta iesniedzējs projekta iesniegumam pievieno projekta īstenošanas stratēģijas. Stratēģijās ietver informāciju par projekta īstenošanas plānu, mērķiem, sasniedzamajiem rezultātiem, projekta vadības un īstenošanas personālu, to darba uzdevumiem un funkcijām, lai nodrošinātu pasākuma mērķu sasniegšanu.
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kāpēc šādas stratēģijas ir vairākas. Lūgums rast iespēju sadalīt pasākumus vairākos projektos, t.sk. izveidot stratēģiju katram projektam/atbalsta pasākumam
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
15. Projekta iesnieguma vērtēšanas komisijā iekļauj arī pārstāvi no Kultūras ministrijas, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, Latvijas Pašvaldību savienības, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras un Latvijas Darba devēju konfederācijas.
Iebildums
Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda likums nosaka, ka normatīvajā aktā par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu var noteikt citus papildus nosacījumus projektu iesniegumu vērtēšanas komisijas izveidei, ja tas izriet no Eiropas Savienības un Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem. Lūdzam izziņas ietvaros skaidrot noteikumu projekta 15.punktā minēto pārstāvju dalības nepieciešamību projekta iesniegumu vērtēšanas komisijā un uz kāda normatīva akta pamata, tāpat vēršam uzmanību, ka projektu iesniegumu vērtēšanas komisijas loceklis paraksta apliecinājumus par iespējamo interešu konflikta neesamību par to, ka nav ieinteresēts konkrēto projektu vērtēšanā.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
III. Finansējuma saņēmēja darbības nodrošināšana
Iebildums
Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regulas Nr.2021/1058 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu 5.pantu ir atbalstāmas tikai tādas darbības kā, piemēram, darbības lietišķajai pētniecībai un inovācijai, tostarp rūpnieciskai pētniecībai, eksperimentālai izstrādei un priekšizpētes pasākumiem, produktīvas investīcijas MVU un investīcijas, kuru mērķis ir saglabāt esošās darbavietas un radīt jaunas darbavietas, tehnisko palīdzību u.c., savukārt, valsts pārvaldes iestāžu darbības nodrošināšana nav attiecinām no ERAF.
Tāpat vēršam uzmanību, ka IT sistēmu, programmu un rīku izstrāde un uzlabošana ir attiecināma tikai 1.2.2.SAM “Izmantot digitalizācijas priekšrocības uzņēmējdarbības attīstībai ” ietvaros.
Tāpat vēršam uzmanību, ka IT sistēmu, programmu un rīku izstrāde un uzlabošana ir attiecināma tikai 1.2.2.SAM “Izmantot digitalizācijas priekšrocības uzņēmējdarbības attīstībai ” ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
16. Pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējam, kas nodrošina projekta īstenošanu attiecināmas šādas darbības:
Iebildums
Lūdzam minētajām atbalstāmajām darbībām plašāk izvērtēt vienkāršoto izmaksu piemērošanas iespējas, piemēram, projekta vadības un īstenošanas izmaksām, iekšzemes komandējumiem u.c.. Skaidrojam, ka galvenā vienkāršotu izmaksu nodrošinātā priekšrocība ir ievērojami mazināts administratīvais slogs, kā arī tiek samazināta kļūdu rašanās iespēja. Turklāt, izmantojot vienkāršotās izmaksas, saistītos cilvēkresursus un administratīvās darbības var vairāk novirzīt politikas mērķu īstenošanai un tie vairs nav jākoncentrē uz finanšu dokumentu apkopošanu un pārbaudi.
Aicinām izmantot horizontālās metodikas, kuras jau ir pieejamas un kuras ir plānots izstrādāt. Ņemot vērā, ka Vadošā iestāde plāno izstrādāt vairākas horizontālās vienkāršoto izmaksu metodikas, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar punktu, kas noteiktu, ka tiklīdz stājas spēkā 2021.-2027.gada plānošanas perioda vienkāršoto izmaksu horizontālā metodika par izmaksām, kuras ir paredzētas pasākumā, tā ir obligāti piemērojama šajā pasākumā. Papildus lūdzam anotācijā skaidrot, vai Ekonomikas ministrija plāno izstrādāt arī savas vienkāršoto izmaksu metodikas.
Aicinām izmantot horizontālās metodikas, kuras jau ir pieejamas un kuras ir plānots izstrādāt. Ņemot vērā, ka Vadošā iestāde plāno izstrādāt vairākas horizontālās vienkāršoto izmaksu metodikas, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar punktu, kas noteiktu, ka tiklīdz stājas spēkā 2021.-2027.gada plānošanas perioda vienkāršoto izmaksu horizontālā metodika par izmaksām, kuras ir paredzētas pasākumā, tā ir obligāti piemērojama šajā pasākumā. Papildus lūdzam anotācijā skaidrot, vai Ekonomikas ministrija plāno izstrādāt arī savas vienkāršoto izmaksu metodikas.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
16.1. projekta vadības un administrēšanas nodrošināšana;
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kas domātas kā administrēšanas izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
16.4. Latvijas ārējo ekonomisko pārstāvniecību darbības nodrošināšana;
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbalsts Latvijas ārējo ekonomisko pārstāvniecību darbības nodrošināšanai nav noteikts Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam, līdz ar to nav attiecināms no Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam finansējuma.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
16.6. uzņēmējdarbības un eksporta veicināšanas pasākumu organizēšana (stendi starptautiskās izstādēs, semināri, tai skaitā mācību semināri, individuālas konsultācijas, konferences, preses konferences, tirdzniecības misijas, Latvijas augstu valsts amatpersonu vizītes, starptautiskas mārketinga kampaņas, prezentācijas, degustācijas, iepircēju, aģentu, vairumtirgotāju, nozaru speciālistu un žurnālistu vizītes Latvijā un tirgus pētījumu iegāde un izstrāde, eksporta datu platformu izstrāde un iegāde) un finansējuma saņēmēja dalība šajos pasākumos klātienē un tiešsaistē);
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kā MK noteikumu projekta 16.6.punktā minētā eksporta datu platformu izstrāde un iegāde atbilst Komisijas regulas Nr.1407/2013 1.panta 1.punkta d)apakšpunktā minētajam.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
16.8. atbalsta nodrošināšana mērķa grupai šo noteikumu 6. punktā minētajiem pasākumiem;
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu kādas izmaksas ir paredzēts 16.8.apakšpunktā paredzētajām darbībām, jo 6.punktā ietverto pasākumu atbalstāmās darbības jau ir ietvertas citos 16.punkta apakšpunktos.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
16.9. informācijas un publicitātes pasākumu nodrošināšana;
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā noteikt komunikācijas un vizuālās identitātes prasības, kurām jābūt attiecināmām uz finansējuma saņēmēju.
Attiecīgi lūdzam noteikt, ka jānodrošina informācijas un publicitātes pasākumi saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060 47. pantu un 50. pantu un Kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
Attiecīgi lūdzam noteikt, ka jānodrošina informācijas un publicitātes pasākumi saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060 47. pantu un 50. pantu un Kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
16.10. mārketinga materiālu iegāde un izstrāde;
Iebildums
Lūdzam papildināt MK noteikumus ar informāciju, ko šīs atbalsta programmas ietvaros saprot ar "mārketinga materiāliem", lai nodrošinātu, ka MK noteikumu projekta normas atbilst atbilst Komisijas regulas Nr.1407/2013 1.panta 1.punkta d)apakšpunktā minētajam.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
16.13. uzņēmumu datu bāzu iegāde, datu monitorings un analīze, pētījumi;
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu, ar kādu nolūku 16.13.apakšpunktā ir noteikta finansējuma saņēmēja attiecināma darbība “uzņēmumu datu bāzu iegāde”. Tāpat lūdzam sniegt skaidrojumu, ar kādu nolūku finansējuma saņēmējam ir nepieciešama šāda uzņēmumu datu bāze.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
17.1. projekta vadības un administrēšanas izmaksas;
Iebildums
Lūdzam 17.1. un 17.2. apakšpunktā minētajām izmaksām piemērot Regulas Nr.2021/1060 55. panta 1.punktā noteikto iespēju, tas ir, izmantot vienoto likmi līdz 20% (bez metodikas izstrādes) personāla izmaksām, ņemot vērā, ka tas samazinās administratīvo slogu visiem iesaistītajiem vai izstrādāt personāla atlīdzībām vienas vienības izmaksu metodiku. Vēršam uzmanību, ka attiecīgās likmes piemērošanas gadījumā tā apmērs jāsaskaņo ar vadošo iestādi.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
17.3. darba braucienu un komandējumu izmaksas attiecināmas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem un darbinieku darba braucieniem saistītie izdevumi;
Iebildums
Lūdzam papildināt, ka iekšzemes komandējumu izmaksas attiecināmas atbilstoši vadošās iestādes izstrādātajām metodikām "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai" un "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” īstenošanai "
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
17.6. datorprogrammas un to licences izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem budžeta izmaksu klasifikācijas jomā;
Iebildums
Lūdzam precizēt, ņemot vērā, ka atbilstoši vadlīniju Nr. 1.1. "Vadlīnijas par vienkāršoto izmaksu izmantošanas iespējām un to piemērošana Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam ietvaros" 30.punktam, šīs ir netiešās izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
17.8. sakaru un informācijas sistēmu pakalpojumu izmaksas;
Iebildums
Lūdzam precizēt, ņemot vērā, ka atbilstoši vadlīniju Nr. 1.1. "Vadlīnijas par vienkāršoto izmaksu izmantošanas iespējām un to piemērošana Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam ietvaros" 30.punktam, šīs ir netiešās izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
17.10. ārējo ekspertu piesaistes izmaksas.
Iebildums
Lūdzam skaidri noteikt kuros gadījumos ir piesaistāmi ārējie eksperti.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Noteikumu projekts
18. Šo noteikumu 16. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai ir attiecināmas neparedzētās izmaksas 15% apmērā no attiecināmajām tiešajām personāla izmaksām saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 54. panta b) apakšpunktu.
Iebildums
Lūdzam precizēt, aizstājot "neparedzētās" ar "netiešās", kā arī precizēt izmantoto terminoloģiju uz "tiešajām attiecināmajām personāla atlīdzības izmaksām"
Piedāvātā redakcija
-
37.
Noteikumu projekts
18. Šo noteikumu 16. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai ir attiecināmas neparedzētās izmaksas 15% apmērā no attiecināmajām tiešajām personāla izmaksām saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 54. panta b) apakšpunktu.
Iebildums
Lūdzam precizēt atsauci uz 16.1. un 16.2. punktiem.
Papildus vēršam uzmanību, ka netiešo izmaksu likme 15 % apmērā aprēķināma tikai no personāla, kas nodarbināts uz darba līguma vai rīkojuma pamata, atlīdzības izmaksām
Papildus vēršam uzmanību, ka netiešo izmaksu likme 15 % apmērā aprēķināma tikai no personāla, kas nodarbināts uz darba līguma vai rīkojuma pamata, atlīdzības izmaksām
Piedāvātā redakcija
-
38.
Noteikumu projekts
19.6. komandējuma izmaksas, tai skaitā transporta, naktsmītnes un dienas naudas izmaksas;
Iebildums
Lūdzam papildināt, ka iekšzemes komandējumu izmaksas attiecināmas atbilstoši vadošās iestādes izstrādātajām metodikām "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai" un "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” īstenošanai "
Piedāvātā redakcija
-
39.
Noteikumu projekts
22.2. citu balvu izmaksas (piem., dalība pasākumā).
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu par dalību kādos pasākumos finansējuma saņēmējs var piešķirt naudas balvas un kāds tam ir pamatojums. Lūdzam skaidri noteikt kādos gadījumos ir piešķiramas naudas balvas un citas balvu izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
40.
Noteikumu projekts
23.3. informācijas un publicitātes materiālu izstrādes un izvietošanas izmaksas (tulkošana, maketēšana, druka, titrēšana, filmēšana, stenda un reklāmas laukuma izmaksas, skatuves vietas nomas maksa citu organizāciju pasākumos, digitālie, informatīvie materiāli (piemēram, brošūras, info lapas, diplomi, stendi, bukleti, zibatmiņas).
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz IKT ieguldījumus, tai skaitā publiskās pārvaldes īpašumā esošajos digitālajos risinājumos, tad lūdzam noteikt, ka ieguldījumu rezultātā īpašumā jābūt pirmkodiem un intelektuālā īpašuma tiesībām, tai skaitā risinājuma modificēšanas tiesībām, lai novērstu gadījumus, kad tiek kropļota konkurence, veicot publiskus ieguldījumus kāda konkrēta komersanta īpašumā. Minētais ir attiecināms arī uz atbalsta saņēmējiem.
Vienlaikus aicinām izvērtēt vai IKT ieguldījumi ir atbalstāmi 1.2.3.SAM ietvaros, ņemot vērā 1.2.2.SAM specifiku.
Vienlaikus aicinām izvērtēt vai IKT ieguldījumi ir atbalstāmi 1.2.3.SAM ietvaros, ņemot vērā 1.2.2.SAM specifiku.
Piedāvātā redakcija
-
41.
Noteikumu projekts
30.1. atbalsta pasākumu nodrošināšana mērķa grupai;
Iebildums
Lūdzam izvērst noteikumu projekta 30.1.apakšpunktu, skaidrojot kādi tieši atbalsta pasākumi ir attiecināmi.
Piedāvātā redakcija
-
42.
Noteikumu projekts
30.4. godalgu un naudas balvu piešķiršana;
Iebildums
Lūdzam skaidrot kādos gadījumos, kādai mērķa grupai un pēc kādiem kritērijiem ir piešķiramas godalgas un naudas balvas.
Piedāvātā redakcija
-
43.
Noteikumu projekts
31. Šo noteikumu 30. punktā minētais atbalsts mērķa grupai pieejams, saņemot finansējuma saņēmēja nodrošinātus pakalpojumus vai piedaloties finansējuma saņēmēja organizētos pasākumos.
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu, vai nav piemērojamas vienkāršotās izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
44.
Noteikumu projekts
32. Finansējuma saņēmējs izstrādā kārtību (metodiku), kādā identificē un nosaka pasākuma mērķa grupas, kas kvalificējas kā saimnieciskās darbības veicējs un kā komercdarbības atbalsta saņēmējs, tai skaitā, kā tiks identificētas saimnieciskās aktivitātes, kas tiek kvalificētas kā komercdarbības atbalsts, un saimnieciskās aktivitātes, kas netiek kvalificētas kā komercdarbības atbalsts, tādējādi nosakot, kuram mērķa grupas subjektam tiks piemērots komercdarbības atbalsts.
Iebildums
Ņemot vērā, ka projektu ietvaros plānotas darbības, kas netiek kvalificētas kā komercdarbības atbalsts, lūdzam sniegt skaidrojumu, vai ir plānoti projekti ar saimniecisku darbību nesaistītu projektu īstenošanai un tiek paredzēta papildinošas saimnieciskās darbības iespēja līdz 20%.
Gadījumā, ja šādi projekti tiek plānoti, lūdzam noteikt projekta uzraudzības nosacījumus un institūciju, kas veiks projekta uzraudzību projekta dzīves ciklā. Tāpat lūdzam noteikt finansējuma saņēmēja pienākumu izstrādāt metodiku par 20% nosacījuma kontroli, t.sk. nosakot tajā arī 20% nosacījuma uzraudzības sākuma punktu. Šai metodikai ir jābūt saskaņotai ar Finanšu ministriju pirms projektu iesniegumu atlases izsludināšanas.
Gadījumā, ja šādi projekti tiek plānoti, lūdzam noteikt projekta uzraudzības nosacījumus un institūciju, kas veiks projekta uzraudzību projekta dzīves ciklā. Tāpat lūdzam noteikt finansējuma saņēmēja pienākumu izstrādāt metodiku par 20% nosacījuma kontroli, t.sk. nosakot tajā arī 20% nosacījuma uzraudzības sākuma punktu. Šai metodikai ir jābūt saskaņotai ar Finanšu ministriju pirms projektu iesniegumu atlases izsludināšanas.
Piedāvātā redakcija
-
45.
Noteikumu projekts
32. Finansējuma saņēmējs izstrādā kārtību (metodiku), kādā identificē un nosaka pasākuma mērķa grupas, kas kvalificējas kā saimnieciskās darbības veicējs un kā komercdarbības atbalsta saņēmējs, tai skaitā, kā tiks identificētas saimnieciskās aktivitātes, kas tiek kvalificētas kā komercdarbības atbalsts, un saimnieciskās aktivitātes, kas netiek kvalificētas kā komercdarbības atbalsts, tādējādi nosakot, kuram mērķa grupas subjektam tiks piemērots komercdarbības atbalsts.
Iebildums
Vēršam Jūsu uzmanību, ka kārtībai (metodikai) ir jābūt izstrādātai līdz atlases izsludināšanai, lai atbalsta pretendentam būtu pilnīgi skaidra atlases procedūra. Lūdzam paskaidrot anotācijā, kādā termiņā finansējuma saņēmējam ir jāizstrādā metodika.
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 32.punktu, nosakot, kuros gadījumos pēc attiecīgās metodikas vērtēs, vai atbalsts kvalificējas kā komercdarbības atbalsts. Vienlaikus vēršam Jūsu uzmanību, ka šāda metodika varētu saturēt nosacījumus, kā identificē komercdarbības atbalstu de minimis atbalsta gadījumā, taču attiecībā uz pētniecības atbalstu vai atbalstu apmācībām – visiem nosacījumiem un vērtēšanas kritērijiem ir jābūt skaidri noteiktiem jau MK noteikumu projektā, līdz ar to lūdzam attiecīgi papildināt MK noteikumu projektu.
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 32.punktu, nosakot, kuros gadījumos pēc attiecīgās metodikas vērtēs, vai atbalsts kvalificējas kā komercdarbības atbalsts. Vienlaikus vēršam Jūsu uzmanību, ka šāda metodika varētu saturēt nosacījumus, kā identificē komercdarbības atbalstu de minimis atbalsta gadījumā, taču attiecībā uz pētniecības atbalstu vai atbalstu apmācībām – visiem nosacījumiem un vērtēšanas kritērijiem ir jābūt skaidri noteiktiem jau MK noteikumu projektā, līdz ar to lūdzam attiecīgi papildināt MK noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
46.
Iebildums
Lūdzam pārskatīt noteikumu projekta 35.punktu, ņemot vērā noteikumu projekta 39.punktā noteikto, ka šo noteikumu 33.1., 33.2., 33.3., 33.4. un 33.8. apakšpunktā minēto darbību izmaksas ir attiecināmas, ja tās nodrošina pētniecības organizācija. Papildus vēršam uzmanību, ka 35.punktā noteiktā norma paredz izvēles iespēju (var īstenot efektīvā sadarbībā ar pētniecības organizācijām), bet 39.punkts izvēles iespēju vairs neparedz.
Piedāvātā redakcija
-
47.
Noteikumu projekts
36. Šo noteikumu 33. punktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros radušās izmaksas ir attiecināmas atbilstoši apstiprinātajai vienkāršoto izmaksu metodikai.
Iebildums
Lūdzam precizēt, kāda metodika, piemēram, atbildīgās iestādes izstrādāta metodika, kas saskaņota ar vadošo iestādi.
Piedāvātā redakcija
-
48.
Noteikumu projekts
45. Jaunuzņēmumiem šo noteikumu 33.7. apakšpunktā minētajai darbībai atbalsta apjoms noteikts saskaņā ar normatīvajiem aktiem jaunuzņēmumu darbības atbalsta jomā.
Iebildums
Lūdzu nodefinēt attiecināmās izmaksas
Piedāvātā redakcija
-
49.
Iebildums
Lūdzu nodefinēt attiecināmās izmaksas
Piedāvātā redakcija
-
50.
Iebildums
Ņemot vērā, ka attiecīgās izmaksas, kas minētas MK noteikumu projekta 33.1., 33.3., 33.4., 33.5., 33.6., 33.8., 33.9., 33.10., 33.11. un 33.12. apakšpunktā tiek paredzēts sniegt saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014 (atbilstoši MK noteikumu projekta 81.punktā norādītajam), aicinām izvērtēt MK noteikumu projekta 46.punkta redakciju, jo šobrīd paredzat ierobežojumu attiecībā uz maksimālo atbalsta apmēru, kas nav noteikts Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumos.
Piedāvātā redakcija
-
51.
Noteikumu projekts
49. Jaunuzņēmumam šo noteikumu 33.7. apakšpunktā minētās darbības ietvaros atbalsta pieteikumu vērtē un lēmumu par atbalsta piešķiršanu pieņem saskaņā ar normatīvajiem aktiem jaunuzņēmumu darbības jomā.
Iebildums
Ņemot vērā noteikumu projekta 37., 38., 43., 45. un 49.punktā noteiktos izņēmumus, kas attiecas uz jaunuzņēmumiem, lūdzam anotācijas 1.3.sadaļā sniegt skaidrojumu par minēto izņēmumu mērķi un ietekmi uz jaunuzņēmumiem sniegto atbalstu. Vai jaunuzņēmumiem ir labvēlīgāki nosacījumi nekā citiem atbalsta saņēmējiem.
Piedāvātā redakcija
-
52.
Noteikumu projekts
50. Komersants kopā ar pieteikumu atbalsta saņemšanai iesniedz apliecinājumu, ka tas projekta īstenošanas laikā un trīs gadus pēc tā, atbilstoši Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā noteiktajam, gada pārskatā un konsolidētajā gada pārskatā iekļaus detalizētu informāciju par pētniecības un attīstības izdevumiem, kā arī Centrālajā statistikas pārvaldei sniegs informāciju par pētniecības un attīstības izdevumiem un inovāciju aktivitātēm, atbilstoši Centrālās statistikas pārvaldes noteiktajām pārskatu formām un tās noteiktajos termiņos.
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kurš uzraudzīs apliecinājuma izpildi un kādas sekas ir neizpildei?
Piedāvātā redakcija
-
53.
Noteikumu projekts
51.3. uzņēmējdarbības un eksporta veicināšanas pasākumu organizēšana;
Iebildums
Lūdzu skaidrot, ar ko šajā punktā iekļautie eksporta veicināšanas pasākumi atšķiras no 6.4.apakšpunktā paredzētā, un kā tiks nodrošināta demarkācija un dubulfinansējuma novēršana.
Piedāvātā redakcija
-
54.
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kāpēc visas atbalstāmās darbības izmaksas netiek segtas, piemērojot vienkāršotās izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
55.
Iebildums
Lūdzam precizēt, kāda metodika, piemēram, atbildīgās iestādes izstrādāta metodika, kas saskaņota ar vadošo iestādi.
Piedāvātā redakcija
-
56.
Noteikumu projekts
54.5. 10 000 euro valstī noteiktās vienas minimālās mēnešalgas un saistīto nodokļu un nodevu izmaksām vienam darbiniekam vienu reizi viena kalendārā gada laikā.
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu, ja 54.5.apakšpunktā noteiktās izmaksas ir paredzēts segt tikai vienam darbiniekam un tikai vienu reizi kalendāra gada ietvaros (Latvijā minimālā alga 2022.gadā ir 500 EUR), tad kāpēc šīm izmaksām ir paredzēts ierobežojums 10 000 EUR vērtībā? Nepieciešamības gadījumā aicinām precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
57.
Noteikumu projekts
55. Komersantam pieejams atbalsts līdzfinansējuma veidā telpu nomas segšanai nepārsniedzot divu gadu periodu.
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu, vai 55.punktā noteiktais atbalsts ir paredzēts 54.1.apakšpunktā noteiktā finansējuma ietvaros. Nepieciešamības gadījumā aicinām precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
58.
Noteikumu projekts
55. Komersantam pieejams atbalsts līdzfinansējuma veidā telpu nomas segšanai nepārsniedzot divu gadu periodu.
Iebildums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projektu, lai ir viennozīmīgi skaidrs, ar kādu komercdarbības atbalsta regulējumu šīs MK noteikumu projekta 55.punktā minētās izmaksas ir plānots segt, jo šobrīd no MK noteikumu projekta redakcijas tas nav nolasāms.
Piedāvātā redakcija
-
59.
Noteikumu projekts
57. Finansējuma saņēmējs izstrādā kārtību par gala labuma guvēju atlasi, atbalsta piešķiršanu un tā uzskaiti. Lēmums par atbalsta piešķiršanu tiek pieņemts saskaņā ar minēto finansējuma saņēmēja kārtību.
Iebildums
Lūdzam papildināt MK noteikumu projekta 57.punktu, nosakot, kas pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu.
Piedāvātā redakcija
-
60.
Noteikumu projekts
59. Šo noteikumu 58. punktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros komersantam radušās izmaksas ir attiecināmas atbilstoši apstiprinātajai vienkāršoto izmaksu metodikai.
Iebildums
Lūdzam precizēt, kāda metodika, piemēram, AI izstrādāta metodika, kas saskaņota ar VI
Piedāvātā redakcija
-
61.
Noteikumu projekts
60. Atbalsta apjoms par šo noteikumu 58. punktā minētajām darbībām vienam komersantam viena kalendārā gada laikā nepārsniedz 15 000 euro.
Iebildums
Lūdzam izvērtēt iespēju pārskatīt 60.punktā noteikto atbalsta sniegšanas periodu (kalendārais gads), piemēram, nosakot, ka pirmajā gadā ir pieejams finansējums proporcionāli atlikušajām kalendārā gada dienām. Vēršam uzmanību, ka komersanti, kuri noslēgs līgumu ar finansējuma saņēmēju par atbalsta sniegšanu kalendārā gada sākumā un kalendārā gada beigās, nonāks nevienlīdzīgā situācijā.
Piedāvātā redakcija
-
62.
Noteikumu projekts
61. Atbalsts par šo noteikumu 58. punktā minētajām darbībām ir pieejams par jau notikušām darbībām, ja darbību apliecinošie dokumenti ir iesniegti finansējuma saņēmējam ne vēlāk kā triju mēnešu laikā pēc tam, kad ir notikusi atbilstošā darbība.
Iebildums
Neatbalstām noteikumu projekta 61.punktā noteikto regulējumu. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 63.panta 6.punktu darbības atbalsta saņemšanai no fondiem neatlasa, ja tās ir faktiski pabeigtas vai pilnībā īstenotas, pirms ir iesniegts pieteikums par finansējumu atbilstoši programmai, neatkarīgi no tā, vai ir veikti visi saistītie maksājumi. Vēršam uzmanību, ka darbības var būt attiecinātas tikai ar projekta iesniegšanas brīdi finansējuma saņēmējam, vai minētās darbības var būt nepabeigtas. Saskaņā ar minētās regulas 2.panta 37.punktu “pabeigta darbība” ir darbība, kura ir fiziski pabeigta vai pilnībā īstenota un saistībā ar kuru saņēmēji ir veikuši visus saistītos maksājumus un saņēmējiem ir izmaksāts atbilstošais publiskais ieguldījums.
Lūdzam minēto pieeju nodrošināt visām noteikumu projektā noteiktajām darbībām.
Lūdzam minēto pieeju nodrošināt visām noteikumu projektā noteiktajām darbībām.
Piedāvātā redakcija
-
63.
Noteikumu projekts
62. Finansējuma saņēmējs izstrādā kārtību par gala labuma guvēju atlasi, atbalsta piešķiršanu un tā uzskaiti. Lēmums par atbalsta piešķiršanu tiek pieņemts saskaņā ar minēto finansējuma saņēmēja kārtību.
Iebildums
Lūdzam papildināt MK noteikumu projekta 62.punktu, nosakot, kas pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu.
Piedāvātā redakcija
-
64.
Noteikumu projekts
VIII. Projekta īstenošanas un finansējuma saņemšanas nosacījumi
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu VIII sadaļu "Projekta īstenošanas un finansējuma saņemšanas nosacījumu" vai anotāciju ar nosacījumiem par noteikumu projekta 7.punktā minētā finansējuma izmaksāšanas nosacījumiem (avansa izmaksas nosacījumi).
Piedāvātā redakcija
-
65.
Noteikumu projekts
64. Šajos noteikumos minētās izmaksas ir attiecināmas sākot ar 2023. gada 1. janvāri.
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 64.punktu pārcelt uz pārejas noteikumiem. Tāpat lūdzam skaidrot, kāpēc ir izvēlēts šāds izmaksu attiecināmības sākuma datums.
Ņemot vērā anotācijas 3.sadaļas 7.punktā sniegto informāciju, ka atbalstu plānots uzsākt 2023.gada otrajā pusgadā, aicinām izvērtēt iespēju un noteikumu projektā noteikt skaidru regulējumu, no kura brīža atbalstam var pieteikties atbalsta saņēmēji.
Ņemot vērā anotācijas 3.sadaļas 7.punktā sniegto informāciju, ka atbalstu plānots uzsākt 2023.gada otrajā pusgadā, aicinām izvērtēt iespēju un noteikumu projektā noteikt skaidru regulējumu, no kura brīža atbalstam var pieteikties atbalsta saņēmēji.
Piedāvātā redakcija
-
66.
Noteikumu projekts
64. Šajos noteikumos minētās izmaksas ir attiecināmas sākot ar 2023. gada 1. janvāri.
Iebildums
Attiecīgais MK noteikumu projekta punkts ir pretrunā ar MK noteikumu projekta 91.punktu, jo atbalstam 91.punktā minētajām izmaksām ir jāatbilst Komisijas regulas Nr.651/2014 stimulējošās ietekmes nosacījumam. Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 64.punkta redakciju, izveidojot attiecīgā punkta sasaisti ar MK noteikumu projekta 91.punkta nosacījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
67.
Noteikumu projekts
66. Uz finansējuma piešķiršanu nevar pretendēt, ja uz finansējuma saņēmēju vai atbalsta saņēmēju ir attiecināms kāds no Likuma 22. pantā minētajiem projekta iesniedzēja izslēgšanas noteikumiem.
Iebildums
Lūdzu izvērtēt iespēju svītrot šo regulējumu, ņemot vērā lietderības apsvērumus, jo minētais regulējums daļēji dublēs projekta iesniegumu atlases nolikuma nosacījumus, kas noteiks, ka lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu sadarbības iestāde pieņem, ja uz projekta iesniedzēju nav attiecināms neviens no Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 22.pantā minētie izslēgšanas noteikumiem. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka minētajā likumā noteiktie izslēgšanas nosacījumi ir attiecināmi uz projekta iesniedzēju, tādējādi lūdzu skaidrot vārdu "finansējuma saņēmējs" un "atbalsta saņēmējs" nozīmi šī noteikumu projekta izpratnē.
Attiecīgi aicinām noteikumu projektā ietvert kritērijus, kas ir jāvērtē finansējuma saņēmējam, slēdzot līgumus ar atbalsta saņēmējiem. Tāpat lūdzam noteikt, ka atbalstu nepiešķir grūtībās nonākušam uzņēmumam, atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18) punktā minētajai definīcijai.
Attiecīgi aicinām noteikumu projektā ietvert kritērijus, kas ir jāvērtē finansējuma saņēmējam, slēdzot līgumus ar atbalsta saņēmējiem. Tāpat lūdzam noteikt, ka atbalstu nepiešķir grūtībās nonākušam uzņēmumam, atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18) punktā minētajai definīcijai.
Piedāvātā redakcija
-
68.
Noteikumu projekts
67. Projekta ietvaros ir atbalstāma vides prasību un inovatīva risinājuma integrēšana preču un pakalpojuma iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums un inovāciju publiskais iepirkums). Iepirkumus finansējuma saņēmējs veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā.
Iebildums
Vēršam Jūsu uzmanību, ka, lai izslēgtu ekonomiskās priekšrocības preču piegādātājiem un pakalpojumu sniedzējiem, tādējādi novēršot tiem komercdarbības atbalsta piešķiršanu, tie būtu jāizraugās atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā. Lūdzam papildināt MK noteikumu projektu, vai preču un pakalpojuma sniedzēji tiks izvēlēti atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā konkursa procedūrā.
Piedāvātā redakcija
-
69.
Noteikumu projekts
68. Finansējuma saņēmējam ir tiesības vienpusēji atkāpties no noslēgtā līguma par atbalsta sniegšanu jebkurā no šādiem gadījumiem:
Iebildums
Lūdzam skaidrot vai precizēt 68.punka ievaddaļu, jo noteikumu projektā ir jāietver līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu sadarbības iestādes vienpusēja uzteikuma nosacījumi. Ja ir nepieciešams noteikt regulējumu starp finansējuma saņēmēju un atbalsta saņēmēju, tad tas būtu jāparedz savstarpēji noslēgtā līgumā. Ja ir nepieciešams ietvert regulējumu, kas nosaka, ka finansējuma saņēmējs var uzteikt līgumu atbalsta saņēmējam, tad tas ir jāietver savstarpēji noslēgtā līgumā. Papildus ierosinām, lai nerastos interpretācijas problēmas pašā MK noteikumu projektā ietvert noteikumu, ka finansējuma saņēmējs slēdz līgumu ar atbalsta saņēmēju.
Piedāvātā redakcija
-
70.
Noteikumu projekts
IX. Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi, ja komercdarbības atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013
Iebildums
Lūdzam papildināt MK noteikumu projekta IX sadaļu ar nosacījumu, ka atbalsta pretendents, piesakoties de minimis atbalstam, iesniedz arī De minimis atbalsta uzskaites sistēmā sagatavoto veidlapas izdruku, vai norāda De minimis atbalsta uzskaites sistēmā izveidotās un apstiprinātās pretendenta veidlapas identifikācijas numuru; kā arī ar nosacījumu, ka atbalsta sniedzējs uzskaita atbalstu, kas sniegts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.1407/2013, ievērojot prasības normatīvajos aktos par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
71.
Noteikumu projekts
69. Atbalstu komersantiem šo noteikumu 16.5. un 16.6. apakšpunktā un 30., 33., 51. un 58. punktā minētajām darbībām sniedz saskaņā ar Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1407/2013) un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem. Sniegtais atbalsts tiek piešķirts ar finansējuma saņēmēja lēmumu un ir uzskatāms par komercdarbības atbalstu komersantam. Lēmuma pieņemšanas diena ir uzskatāma par komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi.
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai visas 33. un 58.punktos minētās izmaksas ir plānots sniegt arī ar Komisijas regulu Nr.1407/2013, vai arī ar Komisijas regulu Nr.1407/2013 plāno segt tikai tās izmaksas, kas nav minētas MK noteikumu projekta 81.punktā (33.1., 33.2., 33.3, 33.5., 58.1., un 58.2. punktos noteiktajām izmaksām atbalstu paredzēts sniegt saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014). Attiecīgi lūdzam novērst pretrunu un precizēt MK noteikumu projekta 69.punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
72.
Noteikumu projekts
69. Atbalstu komersantiem šo noteikumu 16.5. un 16.6. apakšpunktā un 30., 33., 51. un 58. punktā minētajām darbībām sniedz saskaņā ar Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1407/2013) un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem. Sniegtais atbalsts tiek piešķirts ar finansējuma saņēmēja lēmumu un ir uzskatāms par komercdarbības atbalstu komersantam. Lēmuma pieņemšanas diena ir uzskatāma par komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi.
Iebildums
Lūdzam anotācijā skaidrot, kā minētās izmaksas, jo īpaši, piemēram, eksporta datu platformu izstrāde un iegāde, atbilst Komisijas regulas Nr.1407/2013 1.panta 1.punkta d) apakšpunktam.
Piedāvātā redakcija
-
73.
Iebildums
Vēršam Jūsu uzmanību, ka MK noteikumu projekta 69.punktā nav uzskaitīts, ka MK noteikumu projekta 20. un 21.punktā minētās izmaksas plānots sniegt ar de minimis regulējumu. Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 69.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
74.
Noteikumu projekts
70.5. šo noteikumu 54.2. apakšpunktā minētajām darbībām un pakalpojumiem ir 70 %;
Iebildums
Vēršam Jūsu uzmanību, ka MK noteikumu projekta 69.punktā nav uzskaitīts, ka MK noteikumu projekta 54.2.punktā minētās izmaksas plānots sniegt ar de minimis regulējumu. Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 69.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
75.
Noteikumu projekts
70.6. šo noteikumu54.4. apakšpunktā minētajiem materiāliem ir 30 %;
Iebildums
Vēršam Jūsu uzmanību, ka MK noteikumu projekta 69.punktā nav uzskaitīts, ka MK noteikumu projekta 54.4.punktā minētās izmaksas plānots sniegt ar de minimis regulējumu. Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 69.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
76.
Iebildums
Vēršam Jūsu uzmanību, ka MK noteikumu projekta 69.punktā nav uzskaitīts, ka MK noteikumu projekta 54.1., 54.3. un 54.5.punktā minētās izmaksas plānots sniegt ar de minimis regulējumu. Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 69.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
77.
Noteikumu projekts
70.8. šo noteikumu 55. punktā minētajam pakalpojumam ir 100 % no ārpakalpojuma izmaksām;
Iebildums
Vēršam Jūsu uzmanību, ka MK noteikumu projekta 69.punktā nav uzskaitīts, ka MK noteikumu projekta 55.punktā minētās izmaksas plānots sniegt ar de minimis regulējumu. Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 69.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
78.
Noteikumu projekts
71. Šo noteikumu 70. punktā noteiktā atbalsta intensitāte tiek piemērota izmaksām bez pievienotās vērtības nodokļa.
Iebildums
Vēršam Jūsu uzmanību, ka MK noteikumu projekta 71.punktā minētais nosacījums neatbilst MK noteikumu projekta 29.punktam, līdz ar ko lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 71.punkta redakciju, sasaistot to ar MK noteikumu projekta 29.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
79.
Noteikumu projekts
74. Atbalsta saņēmējs, ievērojot Komisijas regulas Nr. 1407/2013 5. panta 1. un 2. punktu, de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu, izņemot šo noteikumu 30. punktā norādītajām darbībām, līdz Komisijas regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu valsts atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām vai citu valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma pasākumam, ja šīs kumulācijas rezultātā netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta valsts atbalsta programmā vai Eiropas Komisijas lēmumā.
Iebildums
Lūdzam dzēst MK noteikumu projekta 74.punkta redakcijā noradīto sasaisti ar MK noteikumu projekta 30.punktu. Skaidrojam, ka gadījumā, ja MK noteikumu projekta 30.punktā norādītajām darbībām tiek sniegts atbalsts ar Komisijas regulu Nr.1407/2013, atbalsta kumulācija šīs atbalsta programmas ietvaros tomēr tiks veikta, jo, piešķirot de minimis atbalstu, ir jākumulē viss atbalsta programmas ietvaros piešķirtais de minimis atbalsts, arī MK noteikumu projekta 30.punktā noteiktajām darbībām.
Vienlaikus skaidrojam, ka, ja gadījumā nevēlaties atbalstu, kas piešķirts ar Komisijas regulu Nr.1407/2013 kumulēt ar atbalstu, kas piešķirts ar Komisijas regulu Nr.651/2014, tad lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 74.punkta redakciju, nosakot, ka de minimis atbalstu nedrīkst kumulēt ar citu atbalsta programmu ietvaros sniegto atbalstu, vai ar atbalstu, kas sniegts ar Komisijas regulu Nr.651/2014.
Vienlaikus skaidrojam, ka, ja gadījumā nevēlaties atbalstu, kas piešķirts ar Komisijas regulu Nr.1407/2013 kumulēt ar atbalstu, kas piešķirts ar Komisijas regulu Nr.651/2014, tad lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 74.punkta redakciju, nosakot, ka de minimis atbalstu nedrīkst kumulēt ar citu atbalsta programmu ietvaros sniegto atbalstu, vai ar atbalstu, kas sniegts ar Komisijas regulu Nr.651/2014.
Piedāvātā redakcija
-
80.
Noteikumu projekts
76. Finansējuma saņēmējs un atbalsta saņēmējs nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 1407/2013 6. panta 4. punktā noteiktajam.
Iebildums
Skaidrojam, ka komercdarbības atbalsta saņēmējam dokumenti ir jāglabā 10 fiskālos gadus no brīža, kad tam piešķirts atbalsts, līdz ar to attiecīgi lūdzam papildināt MK noteikumu projektu - aicinām precizēt prasību par dokumentu glabāšanu, kas ievērojama atbalsta sniedzējam (informāciju glabā desmit gadus sākot no dienas, kad ir piešķirts pēdējais atbalsts saskaņā ar atbalsta shēmu) un atsevišķi noteikt prasības par dokumentu glabāšanu atbalsta saņēmējam (desmit gadus no atbalsta piešķiršanas brīža).
Piedāvātā redakcija
-
81.
Noteikumu projekts
79. Finansējuma saņēmējs pirms de minimis atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai atbalsta saņēmējam saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 1000 euro, un tam nav piešķirts samaksas termiņa pagarinājums vai nav noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu, vai nav noslēgts vienošanās līgums.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka norma par nodokļa parāda esamību, kas kopsummā nepārsniedz 1000 euro, tika izveidota, lai sniegtu atbalstu plašākajam Covid-19 pandēmijā cietušo uzņēmumu lokam. Ņemot vērā, ka investīcijas projekta iesniedzēji nav uzskatāmi par minētā atvieglojuma subjektu, aicinām noteikumu projektā ietvert līdzšinēji izmantoto horizontālo normu par nodokļu parādu neesamību, aizstājot noteikumu projekta 79. un 97.punktā skaitli “1000” ar skaitli “150”.
Atbilstoši lūdzam svītrot anotācijas 1.3.sadaļā sniegto informācijas aprakstu par nodokļu parādu slieksni.
Atbilstoši lūdzam svītrot anotācijas 1.3.sadaļā sniegto informācijas aprakstu par nodokļu parādu slieksni.
Piedāvātā redakcija
-
82.
Noteikumu projekts
79. Finansējuma saņēmējs pirms de minimis atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai atbalsta saņēmējam saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 1000 euro, un tam nav piešķirts samaksas termiņa pagarinājums vai nav noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu, vai nav noslēgts vienošanās līgums.
Iebildums
Ņemot vērā, ka šis nosacījums neizriet no Komisijas regulas Nr.1407/2013, ierosinām to pārcelt uz MK noteikumu projekta vispārējo sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
83.
Noteikumu projekts
X. Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi, ja komercdarbības atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar regulu Nr. 651/2014
Iebildums
Lūdzam papildināt MK noteikumu projektu ar šādiem nosacījumiem, kas izriet no Komisijas regulas Nr.651/2014:
- nosacījums par darbības vai izmaksu nošķiršanu gadījumā, ja uzņēmums darbojas gan izslēgtajās nozarēs, gan citās nozarēs, uz kurām attiecas Komisijas regulas Nr.651/2014 darbības joma;
- atbalsts nepārsniedz paziņošanas robežvērtības, saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014 4.pantu;
- vai pasākums atbilst atbalsta pārredzamības nosacījumiem, kas minēti Komisijas Regulas Nr.651/2014 5.pantā.
- nosacījums par darbības vai izmaksu nošķiršanu gadījumā, ja uzņēmums darbojas gan izslēgtajās nozarēs, gan citās nozarēs, uz kurām attiecas Komisijas regulas Nr.651/2014 darbības joma;
- atbalsts nepārsniedz paziņošanas robežvērtības, saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014 4.pantu;
- vai pasākums atbilst atbalsta pārredzamības nosacījumiem, kas minēti Komisijas Regulas Nr.651/2014 5.pantā.
Piedāvātā redakcija
-
84.
Iebildums
Vēršam Jūsu uzmanību, ka MK noteikumu projekta 85.punktā minētais nosacījums neatbilst MK noteikumu projekta 29.punktam, līdz ar ko lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 85.punkta redakciju, sasaistot to ar MK noteikumu projekta 29.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
85.
Noteikumu projekts
86. Finansējumu šo noteikumu 33.1. apakšpunktā minētajām darbībām sniedz atbilstoši regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. un 4. punktā noteiktajām attiecināmajām izmaksām.
Iebildums
Lūdzam skaidrot, ko nozīmē MK noteikumu projekta 86., 87., 88. un 89.punktu redakcijā norādītais “Finansējumu šo noteikumu apakšpunktos minētajām darbībām sniedz atbilstoši regulas Nr. 651/2014 noteiktajām attiecināmajām izmaksām”, ja iepriekš MK noteikumu projekta 33.punktā jau noteicāt attiecināmās darbības. Aicinām precizēt MK noteikumu projekta 86., 87., 88. un 89.punktu redakciju, sasaistot ar MK noteikumu projekta 33.punktu/precīzi definējot attiecināmās izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
86.
Noteikumu projekts
90. Atbalstu, kas sniegts citā atbalsta programmā vai individuālajā projektā, vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām var apvienot, nepārsniedzot maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti, kas noteikta šo noteikumu 82., 83. un 84. punktā. Visas attiecināmās izmaksas, kas pārsniedz Komisijas noteikto maksimāli pieļaujamo intensitāti, atbalsta saņēmējs sedz no līdzekļiem, kas nav saistīti ar jebkādu valsts atbalstu, tai skaitā de minimis atbalstu.
Iebildums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 90.punkta redakciju, jo gadījumā, ja noteiktā maksimālā atbalsta intensitāte tiek sasniegta, tad visas attiecināmās izmaksas, kas pārsniedz Komisijas regulās noteikto maksimāli pieļaujamo intensitāti, atbalsta saņēmējs sedz tikai no līdzekļiem, kas nav saistīti ar jebkādu valsts atbalstu, nevis ar de minimis atbalstu.
Piedāvātā redakcija
-
87.
Noteikumu projekts
92. Ja pēc komercdarbības atbalsta piešķiršanas finansējuma saņēmējs konstatē, ka netika ievērotas šo noteikumu 91. punktā minētās prasības par stimulējošo ietekmi, projekta īstenošanai piešķirtais publiskais finansējums uzskatāms par nepamatoti piešķirtu. Šādā gadījumā atbalsta saņēmējs pilnībā atmaksā finansējuma saņēmējam saņemto publisko finansējumu.
Iebildums
Vēršam Jūsu uzmanību, ka MK noteikumu projekta 92.punktā minētajā situācijā piešķirtais atbalsts skaitītos nelikumīgs un tad būtu jāveic atbalsta atgūšana atbilstoši MK noteikumu projekta 98.punktā noteiktajam. Lūdzam precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
88.
Noteikumu projekts
97. Finansējuma saņēmējs pirms atbalsta piešķiršanas, kas sniegts saskaņā ar regulu Nr. 651/2014, pārbauda, vai atbalsta saņēmējam saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas pārsniedz 1000 euro, un tam nav piešķirts samaksas termiņa pagarinājums vai nav noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu, vai nav noslēgts vienošanās līgums.
Iebildums
Ņemot vērā, ka šis nav Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījums, ierosinām šo pārcelt uz MK noteikumu projekta vispārīgo sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
89.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu kā tiks nodrošināta noteikumu projektā paredzēto darbību, kas savstarpēji pārklājas, demarkācija, piemēram, eksporta veicināšanas pasākumi, kas ir paredzēti gan pie biznesa inkubatoru atbalsta, gan pie finansējuma saņēmēja uzņēmējdarbības un eksporta veicināšanas pasākumiem, kā arī pie Latvijas ārējo ekonomisko pārstāvniecību darbības nodrošināšanas.
Tāpat lūdzam sniegt skaidrojumu par atbalsta demarkāciju starp plānošanas periodiem (kā tiks nodrošināts, ka atbalsta saņēmēji neiesniedz tos pašus biznesa projektus, kas jau bija atbalstīti iepriekš).
Tāpat lūdzam sniegt skaidrojumu par atbalsta demarkāciju starp plānošanas periodiem (kā tiks nodrošināts, ka atbalsta saņēmēji neiesniedz tos pašus biznesa projektus, kas jau bija atbalstīti iepriekš).
Piedāvātā redakcija
-
90.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā Ministru prezidenta 2021.gada 7.septembra rezolūciju Nr. 2021-1.1.1./50-50, lūdzam anotācijā ietvert skaidrojumu par attiecīgās nozares/ jomas pārstāvošu biedrību, nodibinājumu un NVO iesaisti MK noteikumu projekta izstrādē.
Piedāvātā redakcija
-
91.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijā norādīt, vai plānotajām investīcijām būs tieša, netieša, vai nebūs ietekmes uz horizontālajiem principiem:
a) “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”
b) “Klimatdrošināšana”
c) “Energoefektivitāte pirmajā vietā”
d) “Nenodarīt būtisku kaitējumu”.
a) “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”
b) “Klimatdrošināšana”
c) “Energoefektivitāte pirmajā vietā”
d) “Nenodarīt būtisku kaitējumu”.
Piedāvātā redakcija
-
92.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt, kad plānots izstrādāt vienkāršoto izmaksu metodikas
Piedāvātā redakcija
-
93.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzu svītrot noteikumu projekta anotācijā ietverto teikumu - "Lai sniegtu atbalstu komersantiem, kuru darbību ietekmējusi COVID-19 un ļautu pārvarēt radušās grūtības, un nodrošinātu iespēju tiem turpināt attīstīties, nepieciešams līdzsvarot situāciju un sekmēt ekonomikas izaugsmi ar dažādiem stimuliem, lai netiktu pārtraukta atbalsta sniegšana, konstatējot nodokļu parādu. Līdz ar to, lai sekmētu inovatīvas uzņēmējdarbības uzsākšanu vai attīstību, Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu parāda esošais pieļaujamais slieksnis 150 euro apmērā būtu paaugstināms līdz nodokļu parāda slieksnim 1000 euro apmērā."
Vēršam uzmanību, ka iepriekš šie bija izņēmuma gadījumi, kas tika piemēroti lai sekmīgāk pārvarētu COVID - 19 ietekmes rezultātā radītās sekas, taču attiecībā uz jauno ES fondu plānošanas periodu minētais risinājums nav atbalstāms, tādejādi šajā konkrētajā gadījumā nesaredzam pamatu piemērot izņēmumu no ieviestās prakses un regulējuma, kas izriet no Latvijas Republikas nacionālajiem normatīvajiem aktiem.
Vēršam uzmanību, ka iepriekš šie bija izņēmuma gadījumi, kas tika piemēroti lai sekmīgāk pārvarētu COVID - 19 ietekmes rezultātā radītās sekas, taču attiecībā uz jauno ES fondu plānošanas periodu minētais risinājums nav atbalstāms, tādejādi šajā konkrētajā gadījumā nesaredzam pamatu piemērot izņēmumu no ieviestās prakses un regulējuma, kas izriet no Latvijas Republikas nacionālajiem normatīvajiem aktiem.
Piedāvātā redakcija
-
94.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijas 2.2.6.sadaļā ir sniegts skaidrojums, ka periodā no 2017. gada līdz 2021. gada beigām biznesa inkubatoru dalībnieki izveidojuši 2034 darba vietas (pilnas slodzes ekvivalents). Savukārt 2021.-2027.gada plānošanas periodā plānots izveidot vidēji 450 jaunas darba vietas, kas ir mazāk nekā 4 reizes.
Tāpat 2014.-2020.gada plānošanas perioda biznesa inkubatoru pasākuma ietvaros plānots sniegt grantus 600 komersantiem, bet 1.2.3.1.pasākuma ietvaros tikai 230 komersantiem, kas ir mazāk nekā divreiz.
Savukārt anotācijas 3.sadaļas 7.punktā ir sniegts skaidrojums, ka amata vietu skaitu attiecībā uz biznesa inkubācijas aktivitāti plānots palielināt par 19 amata vietām.
Lūdzam sniegt pamatojumu, kāpēc atbalstu plānots sniegt mazākam komersantu skaitam, bet finansējuma saņēmēja amata vietu skaitu plānots palielināt.
Tāpat 2014.-2020.gada plānošanas perioda biznesa inkubatoru pasākuma ietvaros plānots sniegt grantus 600 komersantiem, bet 1.2.3.1.pasākuma ietvaros tikai 230 komersantiem, kas ir mazāk nekā divreiz.
Savukārt anotācijas 3.sadaļas 7.punktā ir sniegts skaidrojums, ka amata vietu skaitu attiecībā uz biznesa inkubācijas aktivitāti plānots palielināt par 19 amata vietām.
Lūdzam sniegt pamatojumu, kāpēc atbalstu plānots sniegt mazākam komersantu skaitam, bet finansējuma saņēmēja amata vietu skaitu plānots palielināt.
Piedāvātā redakcija
-
95.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Pie citas informācijas lūdzam norādīt ministriju, kura pieprasīs finansējuma pārdali no 74.resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
Piedāvātā redakcija
-
96.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam svītrot 7.punktā sniegto informāciju, ievērojot, ka noteikumu projektā nav paredzēts finansējumu 1.2.3.1. pasākuma “Atbalsts inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai” administratīvajām izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
97.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
6.punktā pa gadiem norādītā finansējuma kopsumma veido 101 249 999 euro, savukārt 1.2.3.1. pasākuma ietvaros pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 101 250 000 euro. Lūdzam veikt attiecīgus precizējumus, vienlaikus tehniski precizēt “20226.g.”, svītrojot “2”.
Piedāvātā redakcija
-
98.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam 5.1.apakšpunktā norādīt precizēto finansiālo ietekmi.
Piedāvātā redakcija
-
99.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar nosacījumu, ka izmantojot Komisijas elektroniskās paziņošanas sistēmu, 20 darbdienu laikā no atbalsta pasākuma stāšanās spēkā Eiropas Komisijai tiks nosūtīta kopsavilkuma informācija par atbalsta pasākumu II pielikumā noteiktajā standartizētajā formātā.
Piedāvātā redakcija
-
100.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai neviens nosacījums no Komisijas regulām nav noteikts ar stingrākām prasībām, nekā to paredz Komisijas regula Nr.1407/2013, jo, piemēram, de minimis intensitātes MK noteikumu projektā ir noteiktas stingrākas, nekā to paredz Komisijas regula Nr.1407/2013. Lūdzam precizēt 1.tabulā norādīto.
Piedāvātā redakcija
-
101.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Noteikumu projekts "Ministru kabineta noteikumi “Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2021.–2027. gada plānošanas perioda darbības programmas 1.2. prioritārā virziena "Atbalsts uzņēmējdarbībai" 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" īstenošanas noteikumi”"
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta protokollēmumu ar regulējumu, ka Centrālā finanšu un līgumu aģentūra sludinās atlasi tikai pēc tam, kad tiks apstiprināta Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027.gadam un kritēriji Uzraudzības komitejā.
Piedāvātā redakcija
-
102.
Noteikumu projekts
6. Pasākums ietver:
Priekšlikums
Lūdzam norādīt indikatīvo finansējuma sadalījumu pa šīm aktivitātēm, vismaz anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
103.
Noteikumu projekts
10. Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Ekonomikas ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde). Radošo industriju inkubatora veidošanā atbildīgā iestāde sadarbojas ar Kultūras ministriju.
Priekšlikums
Lūdzam precizēt punktu vai skaidrot anotācijā, kāda ir sadarbības ar Kultūras ministriju būtība.
Piedāvātā redakcija
-
104.
Noteikumu projekts
16. Pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējam, kas nodrošina projekta īstenošanu attiecināmas šādas darbības:
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka attiecināmas ir izmaksas nevis darbības. Darbības ir atbalstāmas vai neatbalstāmas. Lūdzam attiecīgi precizēt visā noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
105.
Noteikumu projekts
16.3. iepirkumu organizēšana projekta īstenošanas nodrošināšanai;
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot atšķirības starp 16.2. un 16.3. punktā minētajām darbībām, proti, kāpēc tās nepieciešams izdalīt atsevišķi.
Piedāvātā redakcija
-
106.
Noteikumu projekts
16.3. iepirkumu organizēšana projekta īstenošanas nodrošināšanai;
Priekšlikums
Ierosinām neizdalīt atsevišķi, bet iekļaut 16.2.apakšpunktā
Piedāvātā redakcija
-
107.
Noteikumu projekts
16.8. atbalsta nodrošināšana mērķa grupai šo noteikumu 6. punktā minētajiem pasākumiem;
Priekšlikums
Lūdzam papildināt, kāda veida atbalsts šeit ir plānots.
Piedāvātā redakcija
-
108.
Noteikumu projekts
16.12. tirgus pētījumu, aptauju organizēšana, iegāde vai izstrāde;
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kādam mērķim tas paredzēts
Piedāvātā redakcija
-
109.
Noteikumu projekts
17.7. darba vietu aprīkojuma izmaksas;
Priekšlikums
Aicinām papildināt MK noteikumu projektu ar punktu "Ja plānotā projekta īstenošanas laikā vadošā iestāde izstrādā horizontālo vienas vienības standarta likmes metodiku kādām no minētajām izmaksām, tām piemēro vadošās iestādes izstrādāto metodiku."
Piedāvātā redakcija
-
110.
Noteikumu projekts
19. Šo noteikumu 16.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai ir attiecināmas šādas izmaksas:
Priekšlikums
Lūdzam sniegt skaidrojumu par 19.1. - 19.2. apakšpunktos plānoto izmaksu attiecināšanu kā tiešās attiecināmās izmaksas, kā arī 19.3. apakšpunktā minēto izmaksu izdalīšanu no projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
111.
Noteikumu projekts
19.10. stenda, tehniskā aprīkojuma, mārketinga materiālu, prezentācijas un degustācijas materiālu transportēšanas izmaksas līdz izstādes (izņemot izstādes, kurās tiek organizēti nacionālie stendi) norises vietai un atpakaļ no tās, iekraušanas, izkraušanas un uzglabāšanas izmaksas;
Priekšlikums
Ņemot vērā 16.4.apakšpunktā noteikto, vēršam uzmanību, ka 19.punktā ietvertajām izmaksām ir jābūt attiecināmām uz Latvijas ārējo ekonomisko pārstāvniecību, nevis uz gala labuma guvējiem. Pretējā gadījumā aicinām pārskatīt minēto apakšpunktu formulējumu, piemēram, 19.10.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
112.
Noteikumu projekts
29. Pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām, ja pievienotās vērtības nodokli nevar atgūt atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 64.panta 1.punkta c) apakšpunktā ir noteikti PVN izmaksu robežsliekšņi:
- Pievienotās vērtības nodoklis ir attiecināmās izmaksas no ES fondu finansējuma šādos gadījumos:
1) darbībām, kuru kopējās izmaksas ir mazākas par 5 000 000 EUR (ieskaitot PVN);
2) darbībām, kuru kopējās izmaksas ir vismaz 5 milj. (ieskaitot PVN), ja tās nav atgūstamas saskaņā ar PVN reglamentējošiem valsts tiesību aktiem.
Līdz ar to lūdzam pārskatīt 29.punkta redakciju, nepieciešamības gadījumā to precizējot atbilstoši minētajam regulējumam.
Tāpat lūdzam sniegt skaidrojumu par PVN izmaksu attiecināmību finansējuma saņēmējam.
Gadījumā, ja PVN izmaksas nav attiecināmas, lūdzam noteikumu projektā vai anotācijā norādīt no kāda finansējuma avota tās tiks segtas.
Papildus vēršam uzmanību, ka projektos, kuru kopsumma pārsniedz 5 milj. EUR, PVN izmaksas var atgūt no VID, ja tās ir atgūstamas atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
- Pievienotās vērtības nodoklis ir attiecināmās izmaksas no ES fondu finansējuma šādos gadījumos:
1) darbībām, kuru kopējās izmaksas ir mazākas par 5 000 000 EUR (ieskaitot PVN);
2) darbībām, kuru kopējās izmaksas ir vismaz 5 milj. (ieskaitot PVN), ja tās nav atgūstamas saskaņā ar PVN reglamentējošiem valsts tiesību aktiem.
Līdz ar to lūdzam pārskatīt 29.punkta redakciju, nepieciešamības gadījumā to precizējot atbilstoši minētajam regulējumam.
Tāpat lūdzam sniegt skaidrojumu par PVN izmaksu attiecināmību finansējuma saņēmējam.
Gadījumā, ja PVN izmaksas nav attiecināmas, lūdzam noteikumu projektā vai anotācijā norādīt no kāda finansējuma avota tās tiks segtas.
Papildus vēršam uzmanību, ka projektos, kuru kopsumma pārsniedz 5 milj. EUR, PVN izmaksas var atgūt no VID, ja tās ir atgūstamas atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
Piedāvātā redakcija
-
113.
Priekšlikums
Lūdzu precizēt, kā paredzēts "var īstenot" - vai paredzēts, ka arī vieni paši īsteno, vai domāts, ka tikai ar PPO sadarbību?
Piedāvātā redakcija
-
114.
Noteikumu projekts
63. Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanu plāno saskaņā ar vienošanos, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
Priekšlikums
Lūdzam precizēt par kādu vienošanos iet runa.
Piedāvātā redakcija
-
115.
Noteikumu projekts
65. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs ievēro Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma (turpmāk – Likums) 18. pantā minētās tiesības un pienākumus.
Priekšlikums
Lūdzu izvērtēt iespēju svītrot šo regulējumu, ņemot vērā lietderības apsvērumus, jo minētais regulējums jau izriet no Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadības likuma, kas ir saistošs finansējuma saņēmējam.
Piedāvātā redakcija
-
116.
Noteikumu projekts
73. Viens vienots uzņēmums ir tāds uzņēmums, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 1407/2013 2. panta 2. punktā noteiktajam.
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un pārcelt 73.punktu uz 2.punktu, kur tiek skaidroti noteikumu ietveros izmantotie termini.
Piedāvātā redakcija
-
117.
Noteikumu projekts
75. Finansējuma saņēmējs lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013 var pieņemt līdz šīs regulas darbības beigām.
Priekšlikums
Lūdzam papildināt MK noteikumu projekta 75.punktu ar atsauci uz Komisijas regulas Nr.1407/2013 7.pantu un 8.panta 4.punktu, lai novērstu interpretācijas iespējas par lēmumu pieņemšanas gala termiņiem.
Piedāvātā redakcija
-
118.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju pasākuma ietvaros maksimāli paredzēt vienkāršoto izmaksu izmantošanu, piemēram, projekta vadības un administrēšanas izmaksām, iekšzemes komandējumiem u.c., proti, izmantot horizontālās metodikas, kuras jau ir pieejamas un kuras ir plānots izstrādāt. Ņemot vērā, ka Vadošā iestāde plāno izstrādāt vairākas horizontālās vienkāršoto izmaksu metodikas, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar punktu, kas noteiktu, ka tiklīdz stājas spēkā 2021-2027 plānošanas perioda vienkāršoto izmaksu horizontālā metodika par izmaksām, kuras ir paredzētas pasākumā, tā ir obligāti piemērojama šajā pasākumā. Papildus lūdzam anotācijā skaidrot, vai Ekonomikas ministrija plāno izstrādāt arī savas vienkāršoto izmaksu metodikas.
Piedāvātā redakcija
-