Projekta ID
24-TA-1551Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
03.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā īstenošanai faktiski ar Finanšu ministrijas rīkojumiem iesaistītajām ministrijām tika pārdalīts finansējums 2023.gadā 71 139 692 euro apmērā un 2024.gada pirmajos sešos mēnešos 18 389 686 euro apmērā, kā arī anotācijā norādīto, ka no jauna ieceļojošo Ukrainas civiliedzīvotāju plūsma 2024.gadā saglabājas mērena un stabila, ar nedaudz sarūkošu tendenci, lūdzam pārskatīt plāna projektā iekļautos pasākumus un samazināt indikatīvi nepieciešamā finansējuma apmēru.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
MK rīkojuma projekta 3. punkts nosaka, ka papildu finansējuma avots pasākumu plāna īstenošanai ir budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" plānotais finansējums. Vienlaikus Iekšlietu ministrija ir iesniegusi starpnozaru prioritārā pasākuma pieteikumu “Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2025.gadam īstenošana”, savukārt saskaņā ar budžeta sagatavošanas grafiku (MK 28.05.2024. rīk.Nr.235) lēmumu par atbalstāmajiem prioritārajiem pasākumiem Ministru kabinetā plānots pieņemt 2024.gada 13.augustā. Ņemot vērā iepriekš minēto MK rīkojuma projekta virzība ir atliekama līdz brīdim, kad tiks pieņemti attiecīgie lēmumi par nepieciešamo finansējumu pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā īstenošanai 2025.gadā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Kopsakarā ar FM izteikto iebildumu pie MK rīkojuma projekta, vēršam uzmanību, ka pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā īstenošanai 2025.gadam Iekšlietu ministrija ir plānojusi tādus pašus pasākumus kā pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā īstenošanai 2023.gadam un 2024.gadam, un to īstenošanai faktiski nepieciešamā finansējuma apmērs bija ievērojami mazāks par sākotnēji plānoto, vai arī tas vispār netika pieprasīts. Ņemot vērā, ka 2023.gadā finansējuma nepieciešamība Iekšlietu ministrijai bija ievērojamāki mazāka nekā sākotnēji tika plānots, ir pārskatāms Plāna 1.4., 2.1.2. un 3.2. apakšpunktos ietverto pasākumu plānotais finansējuma apmērs 2025.gadam.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2016.gada 26.jūlija noteikumos Nr.488 “Kārtība, kādā nepilngadīgam patvēruma meklētājam nodrošina izglītības ieguves iespējas” paredzēto kārtību, finansējums patvēruma meklētāja vispārējās izglītības programmas apguves nodrošināšanai ir fiksēts konkrētā apmērā – 257 euro, līdz ar to attiecībā uz 2025.gada papildu nepieciešamā finansējuma apmēru, norādām, ka nav pamatojuma aprēķinos izmantot citu summu vai piemērot iekļauto koeficientu 1,085 apmērā plāna projekta 6.1., 6.2. un 6.3.pasākumu īstenošanai. Ņemot vērā minēto, plāna projekta pielikumos norādītais papildus nepieciešamā finansējuma apmērs ir precizējams (samazināms).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt plāna projekta 6.6.pasākumu, jo Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likums šādu atbalsta veidu neparedz. Vienlaikus norādām, ka plāna projekta 6.6.pasākuma apraksts veido neatbilstību ar plāna projekta 5.pielikumā iekļautajiem šī pasākuma aprēķiniem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot un nepieciešamības gadījumā salāgot/precizēt 6.9.pasākumam un 9.6.pasākumam aprēķinos norādīto vidējo atlīdzības apmēru Valsts izglītības satura centra darbiniekiem. Norādām, ka šobrīd šo pasākumu īstenošanai nepieciešamā finansējuma aprēķinos (plāna projekta 5.pielikums) ir izmantotas atšķirīgas vidējās atlīdzības likmes vienas iestādes darbiniekiem.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt 7. pielikumā ”Zemkopības ministrijas aprēķins” norādītās vienas vienības izmaksas pasākumu ietvaros, jo šobrīd norādītās vienības izmaksas nesakrīt ar Ministru kabineta 2022. gada 19. aprīļa noteikumu Nr. 256 "Veterinārās prasības Ukrainas civiliedzīvotāju dzīvnieku ievešanai Latvijas Republikā" pielikumā “Maksimālais maksas apmērs par veicamajiem pasākumiem dzīvnieku obligāto veselības prasību izpildei un dzīvnieku reģistrāciju” norādīto.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijas 2.pielikuma 3. un 5.tabulā precizēt patēriņa cenu pieauguma procenta likmi no 2,5% uz 2,2% atbilstoši Finanšu ministrijas mājas lapā izvietotajai informācijai par patēriņa cenu indeksa izmaiņām 2025.gadm (https://www.fm.gov.lv/lv/tautsaimniecibas-un-budzeta-izpildes-analize), atbilstoši veicot 2025.gadam atbalstam nepieciešamā finansējuma pārrēķinu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.pielikuma 4.tabulas apakštabulu “Pakalpojumi*” ar atsauci, sniedzot pamatojumu 2024.gada maija prognozei pakalpojumam “Asistenta pakalpojums”, jo 2023.gada un 2024.gada izpildes dati neliecina par tik liela saņēmēju skaita pieauguma prognozi.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.pielikuma 9.tabulas apakštabulu “VSAA/2024” ar atsauci, sniedzot pamatojumu 2024.gada maija prognozei valsts sociālā nodrošinājuma pabalstam vecuma gadījumā, jo 2023.gada un 2024.gada izpildes dati neliecina par tik liela (8% mēnesī) saņēmēju skaita pieauguma prognozi.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Finanšu ministrija norāda, ka līdz ar Eiropas Savienības vispārējās izņēmuma klauzulas, kas ļāva atkāpties no Eiropas Savienības Līgumos noteiktajiem vispārējās valdības budžeta deficīta un parāda ierobežojumiem, atcelšanu, ir spēkā ES Stabilitātes un izaugsmes pakta nosacījumi un 2024. gada 30. aprīlī ir stājušies spēkā Eiropas Savienības Stabilitātes un izaugsmes pakta reformas ietvaros pieņemtie tiesību akti (jaunie Eiropas Savienības fiskālie noteikumi), kas līdz ar Fiskālās disciplīnas likuma nosacījumiem būs jāņem vērā sagatavojot likumprojektu “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”. Jautājums par papildus finansējuma piešķiršanu atbalstam Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2025. gadā ir skatāms likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Attiecībā uz plāna pasākumu 1.7., lūdzam labot kļūdu anotācijas 8.pielikuma tabulā “Papildu aprēķins” , kur pakalpojumam “b) Ziņu iekļaušana un aktualizēšana Fizisko personu reģistrā” 1.scenārija ailē, izdevumu aprēķina formulā ņemts nekorekts UC skaits – 12 000. Līdz ar to attiecīgi precizējams kopējais finanšu apmērs 8.pielikumā un 1.pielikumā kopsavilkuma tabulā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Attiecībā uz plāna pasākumā Nr.4.4. ietverto asistenta pakalpojumu, anotācijas 2.pielikuma 4.tabulā paskaidrojumā minēts, ka no jauna ieceļojošo Ukrainas civiliedzīvotāju plūsma saglabājas stabila, ar nedaudz sarūkošu tendenci. Savukārt tabulā asistenta pakalpojuma saņēmēju skaits 2024.gadā norādīts ar pieaugošu tendenci. Lūdzam sniegt skaidrojumu formulai, pēc kuras aprēķināts prognozētais asistenta pakalpojuma saņēmēju skaits un izdevumu apmērs 2024.g maijā – decembrī, uz kā pamata attiecīgi noteikti kopējie plānotie izdevumi 2025.gadam.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka atsevišķi pasākuma plānā ietvertie pasākumi ir tādi, kas potenciāli ir saistīti ar publisko līdzekļu piešķiršanu saimnieciskās darbības veicējiem un kas attiecīgi būtu jāvērtē komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā (piemēram, pasākuma plānā ietvertais pasākums Nr.1.9. Nevalstisko un citu organizāciju piesaistīšana un atbalsta sniegšana to darbības nodrošināšanai, kas saistīta ar pasākumu īstenošanu Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam), lūdzam papildināt pasākuma plānu ar informāciju, ka pasākumi, kuru ietvaros plānotā publisko līdzekļu piešķiršana ir kvalificējama kā komercdarbības atbalsts, tiks ieviesti un īstenoti saskaņā ar piemērojamo komercdarbības atbalsta regulējumu.
Papildus skaidrojam, ka komercdarbības atbalsta kontekstā ar saimnieciskās darbības veicējiem saprot subjektus, kas veic saimniecisko darbību, neatkarīgi no to juridiskā statusa un finansēšanas veida. Līdz ar to tas, vai atsevišķs subjekts ir uzskatāms par uzņēmumu, ir pilnībā atkarīgs no tā veikto darbību rakstura. Savukārt ar saimniecisko darbību saprot ikvienu darbība, kas ietver preču un pakalpojumu piedāvāšanu tirgū, turklāt komercdarbības atbalsta noteikumu piemērošana nav atkarīga no tā, vai subjekts ir izveidots ar mērķi gūt peļņu – arī bezpeļņas subjekti var tirgū piedāvāt preces un pakalpojumus (tātad arī, piemēram, nevalstiskās organizācijas, biedrības u.tml.).
Papildus skaidrojam, ka komercdarbības atbalsta kontekstā ar saimnieciskās darbības veicējiem saprot subjektus, kas veic saimniecisko darbību, neatkarīgi no to juridiskā statusa un finansēšanas veida. Līdz ar to tas, vai atsevišķs subjekts ir uzskatāms par uzņēmumu, ir pilnībā atkarīgs no tā veikto darbību rakstura. Savukārt ar saimniecisko darbību saprot ikvienu darbība, kas ietver preču un pakalpojumu piedāvāšanu tirgū, turklāt komercdarbības atbalsta noteikumu piemērošana nav atkarīga no tā, vai subjekts ir izveidots ar mērķi gūt peļņu – arī bezpeļņas subjekti var tirgū piedāvāt preces un pakalpojumus (tātad arī, piemēram, nevalstiskās organizācijas, biedrības u.tml.).
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 7.1.apakšsadaļu “Projekta izpildē iesaistītās institūcijas” ar Izglītības un zinātnes ministriju.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Priekšlikums
Lūdzam novērst 1 euro neprecizitāti anotācijas 2.pielikuma 8.tabulā 2025.gadam norādītajos plānotajos izdevumos, jo, saskaitot norādīto finansējumu pa pasākumiem, veidojas finansējums 1 460 255 euro apmērā, nevis 1 460 256 euro apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Priekšlikums
Lūdzam novērst 1 euro neprecizitāti anotācijas 2.pielikuma 7.tabulā 2025.gadam norādītajos plānotajos izdevumos, jo, saskaitot norādīto finansējumu pa pasākumiem, veidojas finansējums 2 363 250 euro apmērā, nevis 2 363 549 euro apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Priekšlikums
Lūdzam novērst 1 euro neprecizitāti anotācijas 2.pielikuma 6.tabulā 2025.gadam norādītajos plānotajos izdevumos, jo, saskaitot norādīto finansējumu pa pasākumiem, veidojas finansējums 3 159 665 euro apmērā, nevis 3 159 666 euro apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 2.pielikuma 5.tabulā norādīt kopējo finansējumu 2024. un 2025.gadam sociālās rehabilitācijas pakalpojumam, kurš sniegts bērniem, kas cietuši no prettiesiskām darbībām institūcijās un dzīvesvietā.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Priekšlikums
Lūdzam novērst 2 euro neprecizitāti anotācijas 2.pielikuma 3.tabulā 2025.gadam norādītajos plānotajos izdevumos, jo, aprēķinot norādīto finansējumu, veidojas finansējums 323 202 euro apmērā, nevis 323 204 euro apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 2.pielikumā 4.1.tabulā “Atbalsta sniegšana Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.-2027.gadam ietvaros” pozīcijas “Pārtikas pakas zupas virtuvēm” aprēķinā norādīt pievienotās vērtības nodokļa apmēru.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Priekšlikums
Nepieciešams precizēt anotācijas 4.pielikuma sheetā “Prognoze līdzekļu izlietojumam par Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, euro” un sheetā “Nepieciešamais finansējuma aprēķins par transporta izmaksām pacientu nogādāšanai uz zemāka līmeņa ārstniecības iestādi” norādīto atsauci, ņemot vērā, ka ir 2024.gads.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Priekšlikums
Nepieciešams sanumurēt anotācijas 4.pielikuma sheetus.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Priekšlikums
Nepieciešams anotācijas 4.pielikumā 7.2.pasākumam precizēt ailē “Aprēķins” norādīto provizorisko izmaksu aprēķina gadu.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Priekšlikums
Nepieciešams anotācijas 4.pielikumā visām lietotajām atsaucēm zem tabulas norādīt atšifrējumus.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 12. pielikuma atsauci uz plāna pasākuma numuru atbilstoši plāna projekta numerācijai.
Piedāvātā redakcija
-
