Atzinums

Projekta ID
22-TA-3686
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
03.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt 15.punkta redakciju un anotācijas sadaļu “Risinājuma apraksts”, dzēšot vārdus: "tai skaitā veselības apdrošināšanas izmaksas un redzes korekcijas līdzekļu kompensācijas izmaksas".  Skaidrojam, ka atbilstoši vadošās iestādes vadlīniju Nr.1.2 "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 7.1.apakšpunktam, tiešās attiecināmās personāla izmaksas ir projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, kas rodas, noslēdzot darba līgumu starp darba devēju un darbinieku vai ieceļot pretendentu ierēdņa amatā ar rīkojumu. Tās ietver šo vadlīniju 7.15.1., 7.15.2.1. un 7.15.3.apakšpunktos norādītās izmaksas, un no šīm izmaksām tiek rēķināta netiešo izmaksu vienotā likme saskaņā ar Vadlīnijās par vienkāršoto izmaksu izmantošanas iespējām un to piemērošanu ES kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gada plānošanas perioda ietvaros iekļautajām norādēm. 

Minētie apakšpunkti nosaka, ka darba samaksa, ietver mēnešalgu (darba algu); piemaksas; prēmijas un naudas balvas, un sociālās garantijas, kas ietver pabalstus un atvaļinājuma izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā Ministru kabineta 2023.gada 13.jūlija protokollēmuma Nr.36 85. § 3.punktā noteikto, aicinām izvērtēt un, ja attiecināms, papildināt noteikumu projektu ar pienākumu finansējuma saņēmējam veikt izvērtējumu par izmaksu un ieguvumu analīzi. Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu risinājuma izvēlei.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu, vai noteikumu projekta 20.8.3.punktā minētie dati tiek uzkrāti, lai nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 prasības? Gadījumā, ja attiecīgie dati tiek uzrāti, lai izpildītu minētās regulas prasības un tos iesniegtu Eiropas Komisijai, lūdzam precizēt noteikumu projekta 20.8.3punktu, norādot, ka personu dati, kuras ir piedalījušās apmācību programmās saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 I pielikumu un normatīvo aktu, kas nosaka Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtību 2021.–2027. gada plānošanas periodā 1.pielikumu un atbilstošu papildinājumu veikt arī anotācijas 8.1.13.punktā.
Tomēr, ja dati tiek vākti tikai nozares vajadzībām, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar mērķi personas datu uzkrāšanai un apstrādei, ietverot to arī anotācijas 8.1.13.punktā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un, ja attiecināms, precizēt anotācijas 1.3.sadaļas apakšadaļas "Risinājuma apraksts" informāciju par nacionālo radītāju izpildi. Norādām, ja dati tiek vākti, lai izpildītu Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 prasības un tos attiecīgi ziņotu Eiropas Komisijai, tad attiecīgie dati tiek iesniegti, ievērojot Ministru kabineta 2023.gada 21. martā noteikumu Nr.135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.–2027. gada plānošanas periodā" prasības, t.i., finansējuma saņēmējs saskaņā ar līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu vienu reizi gadā līdz 30. janvārim (par iepriekšējo kalendāra gadu) un, ja attiecināms, arī kopā ar noslēguma maksājuma pieprasījumu ievada Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā pārskatu par projekta dalībniekiem (minēto noteikumu 1.pielikums). Atbilstoši minēto noteikumu 55.punktam sadarbības iestāde pārbauda un apstiprina finansējuma saņēmēja iesniegto pārskatu par projekta dalībniekiem 80 dienu laikā pēc informācijas saņemšanas. Ja pārskats par projekta dalībniekiem tiek iesniegts kopā ar noslēguma maksājuma pieprasījumu, sadarbības iestāde to pārbauda un apstiprina līdz noslēguma maksājuma pieprasījumā iekļauto attiecināmo izdevumu apstiprināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 1.4.apakšpunktu ar vārdiem "Eiropas Sociālā fonda Plus" pēc vārda "prasības".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotāciju, ievērojot to, ka nacionālais rādītājs tiek atspoguļots tikai Ministru kabineta noteikumos, bet netiktu ziņots Eiropas Komisijai. Ja atbildīgā iestāde vēlas, tā noteikumu projektā var definēt arī nacionālo iznākuma rādītāju (t.i., tādu rādītāju, kas nav ietverts Programmā). Gadījumā, ja atbildīgā iestāde ir noteikusi/ izvēlējusies nacionālo rādītāju - lielākoties tas ir  nepieciešams, lai nodrošinātu labu finanšu pārvaldību un gūtu nepieciešamās audita liecības un pamatojumu veiktajiem ieguldījumiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam dzēst vārdu “attiecināmais” saskaņā ar Vadlīniju Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā 4.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 2.nodaļu ar punktu, kas nosaka, ka projekta iesniedzējs saskaņā ar projekta iesnieguma atlases nolikumu sagatavo projekta iesniegumu un iesniedz to sadarbības iestādē Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot vadošās iestādes vadlīnijās "Vadlīnijas Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā" lietoto jēdzienu "komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas nosacījumi", aicinām izvērtēt un pēc nepieciešamības precizēt noteikumu projekta 13.3. un 20.6.apakšpunktu un anotācija ietverto skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju piemērot vienkāršotās izmaksas, izstrādājot vienības izmaksu standarta likmi personāla atlīdzības izmaksu segšanai.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums

Vēršam uzmanību uz Vadlīniju Nr.1.2. “Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 19.1.apakšpunktā noteikto, proti, ka saskaņā ar Kopīgo noteikumu regulas 64.panta 1.punkta c) apakšpunktu PVN ir attiecināmas šādos gadījumos:
1) Projektiem, kuru kopējās izmaksas ir mazākas par 5 milj. EUR (ieskaitot PVN). Savukārt gadījumos, kad finansējuma saņēmējs ir valsts atbalsta (t.sk. de minimis) saņēmējs PVN tiešajām attiecināmajām izmaksām var tikt attiecināms tikai tādā gadījumā, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā;
2) Projektiem, kuru kopējās izmaksas ir vismaz 5 milj. EUR (ieskaitot PVN), ja tas nav atgūstams saskaņā ar attiecīgās valsts tiesību aktiem PVN jomā;
3) Gala saņēmēju veiktas investīcijas Finanšu instrumentu kontekstā.

Ņemot vērā augstāk minēto, lūdzam izvērtēt, vai attiecīgā punkta redakcija nebūtu precizējama, svītrojot vārdus "ja tās nav atgūstamas atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā".
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar kārtību kādā finansējuma saņēmējs uzraudzīs projekta īstenošanu, t.i., vai tiks izveidota kāda uzraudzības padome/ komiteja, kas būs tās sastāvā, cik bieži tā tiks sasaukta utt.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā vadošās iestādes vadlīniju Nr.1.4 "Vadlīnijas Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā" 29.punktā noteikto, aicinām papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, ka finansējuma saņēmējs izstrādā nosacījumus, kā tas pārliecinās par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas risku neesamību, tostarp identificē apstākļus, kuri izraisa vai var izraisīt interešu konfliktu un krāpšanas un korupcijas riskus, kas rada apdraudējumu vai kaitējumu projekta īstenošanā, nosaka veicamos pasākumus un izstrādā darbības plānu interešu konflikta un krāpšanas un korupcijas risku preventīvai novēršanai un gadījumiem, kad interešu konflikts, krāpšana vai korupcija ir atklāta.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, norādot, kādu informāciju par pasākumu dalībniekiem nepieciešams uzkrāt – tikai dalībnieku skaitu vai vēl kādus citus datus, tai skaitā saskaņojot to ar informāciju anotācijas 8.1.13.apakšpunkta sadaļas "Personas datu apstrādes nolūks 4.3.3.4. pasākumā ir:" 2.punktu (30.lpp.), kur minēts, ka 13.2.apakšpunktā noteiktās atbalstāmās darbības ietvaros paredzēts uzkrāt tikai informāciju par noritējušu informatīvu pasākumu, bet ne dalībniekiem personas datu līmenī.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas sadaļu "Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi", norādot (ja iespējams) vērtējumu par alternatīvām, kā arī kādas būtu sekas, ja attiecīgās investīcijas netiktu veiktas (gan pozitīvās, gan negatīvās sekas).
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ja iespējams, aicinām papildināt anotācijas 1.3.sadaļas "Problēmas apraksts" ar indikatīvu statistiku vai ziņām par Latvijas iedzīvotājiem ārvalstīs, kas ir nodarbināti nelegāli, ievērojot to, ka iepriekš EURES tīkls pieminēts kā risku mazinošs līdzeklis, ka cilvēks tiks nodarbināts negodprātīgos un kaitīgos darba apstākļos, tādējādi vēl vairāk uzsverot EURES tīkla un īstenoto nozīmību nelegālās nodarbinātības ārzemēs problēmu risināšanā.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt anotācijas 1.3.sadaļas "Risinājuma apraksts" 1.rindkopā vārdus "...tiks piesaistīts ES fonda Plus finansējums." ar vārdiem "...tiks piesaistīts Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums.", jo anotācijas 1.2. sadaļā "Mērķa apraksts" lietots saīsinājums “Eiropas Savienības (turpmāk – ES)”, savukārt pasākuma finansējums plānots no Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+).
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar Eiropas Savienības fondu pienesumu tautsaimniecībai. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Finanšu ministrijas š.g. 31.marta vēstulei Nr. 5.1-24/21/ 1076, tika norādīts, ka par investīciju īstenošanu atbildīgajām iestādēm, izstrādājot un virzot saskaņošanai normatīvo regulējumu attiecīgās investīcijas īstenošanai, ir jāizstrādā sākotnējās ietekmes novērtējums (anotācija)[1], t.sk. izvērtējot normatīvā akta ietekmi uz tautsaimniecību.
Lai pārliecinoši pamatotu un ilustrētu plānoto investīciju pienesumu tautsaimniecībai, lūdzam par investīciju īstenošanu atbildīgās iestādes normatīvā akta ietekmi uz tautsaimniecību vērtēt pēc būtības un analīzi atspoguļot anotācijā[2], norādot pēc iespējas izmērāmus rādītājus, kā arī novērtējot konkrētus aspektus par plānoto ieguldījumu sagaidāmo ietekmi un efektivitāti, t.sk. faktiski sagaidāmos rezultātus[3] pēc investīciju īstenošanas. Investīciju pienesumu tautsaimniecībai atspoguļo, piemēram, izmērāma ietekme uz makroekonomisko vidi, pienesums ekonomikas transformācijai, nozaru konkurētspējai, uzņēmējdarbības videi, nodarbinātībai, kā arī ietekme uz nozaru politikas mērķiem, Latvijas Nacionālajā attīstības plāna 2021.–2027.gadam noteiktajiem mērķiem u.c.

[1] Atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 7.septembra noteikumos Nr. 617 “Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība” 14.punktā noteiktajam.
[2] Atveseļošanas fonda investīciju gadījumā informācija iekļaujama arī informatīvajos ziņojumos par Atveseļošanas fonda reformas vai investīcijas īstenošanu, ja attiecināms.
[3] Papildus Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam noteiktajiem rādītājiem un Ministru kabineta noteikumos par specifisko atbalsta mērķu īstenošanu iekļautajiem nacionālajiem rādītājiem, papildus Atveseļošanas un noturības mehānisma Darbības kārtībā noteiktajiem rādītājiem.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Aicinām ievērot Ministru prezidenta rezolūcijā[1] noteikto.

[1] Ministru Prezidenta 2021.gada 7.septembra rezolūcija Nr. 2021-1.1.1./50-50 “Izstrādājot specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumus Eiropas Savienības fondu 2021.—2027.gada plānošanas perioda atbalsta saņemšanai institūcijas atbildībā esošajās jomās, lūdzu jēgpilni iesaistīt attiecīgajā jomā strādājošās biedrības un nodibinājumus. Pēc specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumu apstiprināšanas Ministru kabinetā, lūdzu sagatavot un sniegt informāciju par sabiedrības pārstāvju iesaisti normatīvā regulējuma izstrādē Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes sekretariātam (uz e-pastu: nvo@mk.gov.lv).”
 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 6.sadaļas "Sabiedrības līdzdalība" 6.1.punktā "Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas" precizēt pasākuma numuru, norādot "7.1.2.1.".
Piedāvātā redakcija
-
21.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka anotācijas 1.3.apakšsadaļas punktā ”Risinājuma apraksts” un 3.sadaļas 6.punktā norādīts, ka izmaksas 45 000 euro ir indikatīvas, lūdzam precizēt protokollēmuma projekta 3.punktu, pirms cipariem un vārda “45 000 euro” lietojot vārdus “ne vairāk kā”.
 
Piedāvātā redakcija
-