Atzinums

Projekta ID
24-TA-687
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
02.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotāciju un pievienot dokumentus, uz kuru pamata tika pieņemts lēmums noraidīt īpašnieka pieteikto prasījumu par citu nekustamo īpašumu kā atlīdzības kompensācijas veidu, jo Satiksmes ministrija bija iesniegusi SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas" to nekustamo īpašumu sarakstu, kurus potenciāli varētu izmantot kā atlīdzības kompensācijas veidu. Taču no pievienotajiem dokumentiem ir izdarīts secinājums, ka Satiksmes ministrijas valdījumā nav līdzvērtīgu nekustamo īpašumu, tādējādi noraidot īpašnieka pieteikto prasījumu.

Pamatojums: Atsavināmā nekustamā īpašuma īpašnieks ir izteicis vēlmi saņemt citu nekustamo īpašumu kā atlīdzības kompensācijas veidu, norādot Bauskas novada pašvaldības īpašumā esošās zemes vienības (skatīt TAP paskaidrojošo dokumentu 55. lapaspusi). Turklāt īpašnieks nav parakstījis 2023. gada 20. oktobra nekustamā īpašuma apsekošanas aktu, jo atteikums tā parakstīšanai ir vēlme iegūt līdzvērtīgu īpašumu (skatīt TAP paskaidrojošo dokumentu 61. lapaspusi). Īpašnieka norādītie nekustamie īpašumi atbilstoši Bauskas novada pašvaldības 2023. gada 8. septembra atbildes vēstulei Nr. BNP/2023/4.7/1642/N ir nepieciešami tās autonomo funkciju nodrošināšanai, savukārt Satiksmes ministrija ar 2023. gada 11. septembra vēstuli Nr.03.1-04/2569 ir iesniegusi to nekustamo īpašumu sarakstu, kurus potenciāli varētu izmantot kā atlīdzības kompensācijas veidu. Savukārt no 2023. gada 23. decembra paziņojuma “Par aprēķināto atlīdzību un uzaicinājumu piedalīties Atlīdzības noteikšanas komisijas sēdē” 2. punkta izriet, ka noraidīts īpašnieka prasījums par citu nekustamo īpašumu kā atlīdzības kompensācijas veidu, jo no Bauskas novada pašvaldības, kā arī Satiksmes ministrijas ir saņemtas atbildes vēstules, kurās minētās institūcijas informē par to, ka īpašumā vai valdījumā nav nekustamo īpašumu, kas būtu izmantojami kā līdzvērtīgi atlīdzības kompensācijas objekti (sk. TAP paskaidrojošo dokumentu 100. - 101. lpp). Minētā prasība noraidīta arī ar Satiksmes ministrijas 2024. gada 12. marta lēmumu Nr.03.1-14/979 "Par taisnīgas atlīdzības apmēra noteikšanu sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma “Kukaiņi” Codes pagastā, Bauskas novadā, daļas atsavināšanai".

.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijā Civillikuma 2174. panta interpretāciju, jo anotācijā daļēji ir norādītas tiesiskās sekas, kādas iestājas atsavinot nekustamo īpašumu uz likuma pamata, proti, nekustamais īpašums pāries valsts īpašumā brīvs no visiem apgrūtinājumiem un nastām, kuras nekustamajam īpašumam uzliktas saistību rezultātā un par kurām institūcija nav tieši paziņojusi, ka tā uzņemas attiecīgos apgrūtinājumus un nastas.

Tieslietu ministrija vērš uzmanību, ja īpašums tiek atsavināts, noslēdzot ar nekustamā īpašuma īpašnieku līgumu par nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu, tad piemērojami Civillikuma 2174. panta noteikumi, par to, ka ieguvējam (valstij) ir tiesības uzteikt tādu nomas līgumu, kas nav ierakstīts zemesgrāmatā. Nomas līguma uzteikšanas gadījumā, iznomātājam jāatlīdzina nomniekam visi zaudējumi, kādi viņam nodarīti ar līguma priekšlaicīgu izbeigšanu. Savukārt valstij jādod nomniekam piemērots laiks nomas priekšmeta atdošanai. 
Piedāvātā redakcija
-