Atzinums

Projekta ID
24-TA-1725
Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
22.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Nav skaidrs, kāpēc rīkojuma projekta nosaukumā ietverts Valsts izglītības attīstības aģentūras (VIAA) nosaukuma maiņas aspekts, ja pēc būtības ar šo rīkojumu netiek izlemts jautājums par VIAA nosaukuma maiņu un šis jautājums tiks skatīts vēlāk, jo, kā norādīts rīkojuma projekta anotācijā, "pašlaik notiek aģentūru darbinieku aptauja, diskusija un tiek uzklausīti viedokļi par Jaunās Aģentūras nosaukumu, par ko varētu tikt panākts konsenss reorganizācijas 1. posma ietvaros līdz 2024. gada 30. septembrim." Par aģentūras nosaukuma maiņu pēc būtības tiks lemts, izdarot grozījumus Ministru kabineta 2012.gada 18.decembra noteikumi Nr.934 “Valsts izglītības attīstības aģentūras nolikums” (rīkojuma projekta anotācijas 4.1.8. apakšpunkts). Līdz ar to lūdzam precizēt rīkojuma projekta nosaukumu. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Anotācijā ir norādīts, ka "Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) ir izstrādājusi risinājumu, kā būtiski efektivizēt un stiprināt valsts pakalpojumu kvalitāti, kā arī nodrošināt pakalpojumu nepārtrauktību un panākt to pieejamību bērniem, jauniešiem un pieaugušajiem, tai skaitā nodrošinot vienotu pārvaldību, darba organizēšanu un sadarbību, [..] attiecīgi tādā veidā deleģējot Jaunajai Aģentūrai plānveidīgas un ilgtspējīgas izglītības politikas un jaunatnes politikas ieviešanu un sinerģiju ar citām rīcībpolitikām, sekmējot augstas kvalitātes un vienuviet pieejamu pakalpojumu nodrošināšanu mērķauditorijai, vienlaicīgi arī optimizējot institucionālo kapacitāti, novēršot IZM padotībā esošo iestāžu funkciju pārklāšanos, dublēšanos un nelietderīgu valsts budžeta līdzekļu izlietošanu, kā arī veicinot  IZM iesākto reformu efektīvu īstenošanu." 
Valsts kancelejas ieskatā, lai Ministru kabinets pieņemtu informētu lēmumu, tam ir jāiepazīstas ar šī risinājuma detalizētu un analītikā balstītu redzējumu, uz ko VK jau norādīja savā iepriekšējā atzinumā (18.07.2024.) Izziņas 16.punktā iekļauta informācija, ka iebildums ņemts vērā un "Informējam, ka Valsts izglītības attīstības aģentūra, atbilstoši rīkojuma projektam pārņem visas funkcijas un uzdevumus no Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras. Pēc Ministru kabineta rīkojuma apstiprināšanas, tiks izstrādāts Jaunās Aģentūras darbības modelis, tai skaitā darbības stratēģija, struktūra un funkcijām īstenošanai nepieciešamiem cilvēkresursiem. Ņemts vērā priekšlikums par monitoringu. Pārmaiņu procesa monitoringu īstenos Izglītības un zinātnes ministrija." Valsts kanceleja uzskata, ka iebildums nav ņemts vērā pēc būtības, jo tiek norādīts, ka pie lēmuma pieņemšanai būtiskiem jautājumiem tiks uzsāks darbs tikai pēc MK lēmumu pieņemšanas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka Ārvalstu investoru padomes Latvijā (FICIL)  2024.gada 27. jūnija vēstulē Nr. 38/2024 “Par pieaugušo izglītību un pārkvalifikācijas politiku” norādīto, ka pašreiz īstenotie pasākumi nerisina Valsts kontroles ziņojumā minētās problēmas, lūdzam plānotās reorganizācijas kontekstā veikt izvērtējumu arī par funkciju optimizāciju starp VIAA / Jauno Aģentūru un NVA. Respektīvi izziņā sniegtā atbilde raksturo pašreiz īstenotos pasākumus, kas FICIL ieskatā nemazina funkciju fragmentāciju un dublēšanos, lūdzam iekļaut attiecīga izvērtējuma veikšanu VIAA reorganizācijas procesā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Izziņas 18.punktā iekļautā informācija, ka OECD ziņojums “Enhancing the institutional capacity for education quality monitoring and school improvement support in Latvia” tiks publiskos šī gada septembrī un ekspertu darba metodoloģijas apraksts nesniedz atbildi pēc būtības uz VK 18.07.2024. atzinumā norādīto, un FM (15.07.2024.) priekšlikumā ieteikto, ka ir nepieciešams nodrošināt pieeju šim dokumentam, uz kurā iekļautajām rekomendācijām lielā mērā balstās pieteiktais IZM padotības iestāžu reorganizācijas risinājums. Atzinumu sniedzēji un MK kā lēmuma pieņēmējs bez iespējas iepazīties ar šo rekomendāciju saturu un argumentāciju, faktoloģisko bāzi to pamatojumam, nevar objektīvi izvērtēt vai tas ir pietiekams pamats reorganizācijām.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka nav ņemts vērā iepriekš sniegtais Valsts kancelejas iebildums par potenciālo resursu ekonomiju iestāžu apvienošanā. Lūdzam papildināt Anotāciju  ar informāciju, kā tiek paredzēts optimizēt atbalsta funkcijas, ņemot vērā Anotācijas 3.sadaļas 6.punktā norādīto: " centralizēt atbalsta funkcijas, kas pārklājas un pēc būtības ir līdzīgas pašreizējām iestādēm (pozitīva ietekme uz budžeta izdevumiem)". Vēršam uzmanību, ka, piemēram, atbilstoši iestāžu sniegtajiem datiem Atlīdzības uzskaites sistēmā (uz 31.05.2024.) VISC bija 2 grāmatvežu un  2,5 sl. personāla speciālistu vietas, VIAA - 3 grāmatvežu un 2 personāla speciālista vietas, bet JSPA - 3 grāmatvežu amati. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā Anotācijas 3.sadaļas 6.punktā norādīto: "1) izlīdzināt atalgojumu Jaunās Aģentūras pamatdarbības darbiniekiem, pielīdzinot augstākajam atalgojumam konkrētajā amatu kategorijā (negatīva ietekme uz budžeta izdevumiem)", lūdzam pievienot detalizētus aprēķinus, kas apstiprina iepriekš norādīto apgalvojumu. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Iebildums
Nav sniegts pamatojums, kāpēc sabiedrības līdzdalība nav attiecināma. Lūdzam atkārtoti izvērtēt nepieciešamību nodrošināt sabiedrības līdzdalību, īpaši ņemot vērā LSA un LJP atzinumos sniegtos argumentus (nebija līdzdalības iespējas, saskaņošanas posmā NVO ir sniegušas viedokli, aicinot reformu nesasteigt, izdiskutēt), kā arī to, ka anotācijā ir norādīts, ka "Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15. panta pirmo daļu IZM reorganizāciju veic, ievērojot valsts pārvaldes principus – sabiedrības interešu ievērošana un sniegto pakalpojumu kvalitātes uzlabošana, labas pārvaldības nodrošināšana [...]"
Piedāvātā redakcija
-