Projekta ID
23-TA-1189Atzinuma sniedzējs
Latvijas Republikas Tiesībsarga birojs
Atzinums iesniegts
18.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
"13.1 pants. Policijas darbinieka tiesības izmantot sprāgstvielas un spridzināšanas ietaises
Par sprāgstvielu izmantošanu uzskatāma mērķtiecīga iedarbība uz dzīvu būtni vai objektu.
Policijas darbinieks ir tiesīgs izmantot sprāgstvielas un spridzināšanas ietaises, kas viņam izsniegtas lietošanai dienesta vajadzībām, taktiskās nepieciešamības situācijā, lai:
1) atbrīvotu bruņotu personu ieņemtu objektu vai iznīcinātu nocietinājumu;
2) atvairītu grupveida vai bruņotu uzbrukumu, kurā tiek izmantoti ieroči, kaujas tehnika vai transportlīdzekļi, objektiem, iestādēm, privāto tiesību juridiskajām personām un personu apvienībām, policijas darbiniekiem un citām personām;
3) iekļūtu objektos, kuros tiek veiktas personas dzīvību vai veselību apdraudošas darbības vai likumpārkāpumi, kā arī nolūkā aizturēt personu vai personu grupu par smaga vai sevišķi smaga nozieguma gatavošanu, izdarīšanu vai šādu noziegumu izdarīšanas laikā;
4) atbrīvotu ķīlniekus;
5) iznīcinātu sprāgstvielas vai spridzināšanas ietaises.
Policijas darbiniekam ir tiesības izmantot sprāgstvielas un spridzināšanas ietaises, nebrīdinot par nodomu to darīt.
Sprāgstvielu un spridzināšanas ietaišu izmantošanai jābūt nepieciešamai un samērīgai, maksimāli ierobežojot to nodarīto kaitējumu.
Visos sprāgstvielu un spridzināšanas ietaišu izmantošanas gadījumos policijas darbiniekam jādara viss iespējamais, lai garantētu citu personu drošību, kā arī lai sniegtu cietušajiem nepieciešamo pirmo palīdzību. Ja sprāgstvielu un spridzināšanas ietaišu izmantošanas rezultātā personai radies ievainojums vai iestājusies tās nāve, policijas darbiniekam nekavējoties jāziņo par to tiešajam priekšniekam, kas šo faktu dara zināmu attiecīgajai prokuratūras iestādei.”.
Par sprāgstvielu izmantošanu uzskatāma mērķtiecīga iedarbība uz dzīvu būtni vai objektu.
Policijas darbinieks ir tiesīgs izmantot sprāgstvielas un spridzināšanas ietaises, kas viņam izsniegtas lietošanai dienesta vajadzībām, taktiskās nepieciešamības situācijā, lai:
1) atbrīvotu bruņotu personu ieņemtu objektu vai iznīcinātu nocietinājumu;
2) atvairītu grupveida vai bruņotu uzbrukumu, kurā tiek izmantoti ieroči, kaujas tehnika vai transportlīdzekļi, objektiem, iestādēm, privāto tiesību juridiskajām personām un personu apvienībām, policijas darbiniekiem un citām personām;
3) iekļūtu objektos, kuros tiek veiktas personas dzīvību vai veselību apdraudošas darbības vai likumpārkāpumi, kā arī nolūkā aizturēt personu vai personu grupu par smaga vai sevišķi smaga nozieguma gatavošanu, izdarīšanu vai šādu noziegumu izdarīšanas laikā;
4) atbrīvotu ķīlniekus;
5) iznīcinātu sprāgstvielas vai spridzināšanas ietaises.
Policijas darbiniekam ir tiesības izmantot sprāgstvielas un spridzināšanas ietaises, nebrīdinot par nodomu to darīt.
Sprāgstvielu un spridzināšanas ietaišu izmantošanai jābūt nepieciešamai un samērīgai, maksimāli ierobežojot to nodarīto kaitējumu.
Visos sprāgstvielu un spridzināšanas ietaišu izmantošanas gadījumos policijas darbiniekam jādara viss iespējamais, lai garantētu citu personu drošību, kā arī lai sniegtu cietušajiem nepieciešamo pirmo palīdzību. Ja sprāgstvielu un spridzināšanas ietaišu izmantošanas rezultātā personai radies ievainojums vai iestājusies tās nāve, policijas darbiniekam nekavējoties jāziņo par to tiešajam priekšniekam, kas šo faktu dara zināmu attiecīgajai prokuratūras iestādei.”.
Iebildums
Likuma "Par policiju" 13.1panta otrās daļas 1. un 3.punkts paredz policijas darbiniekiem tiesības izmantot sprāgstvielas un spridzināšanas ietaises, lai iekļūtu un ieņemtu objektus. Vienlaikus Ministru kabineta 2011.gada 18.janvāra noteikumu Nr.55 “Noteikumi par speciālo līdzekļu veidiem un to lietošanas kārtību” (Noteikumi Nr.55) 2.18. un 2.19. punkts jau pašlaik paredz iespēju policijas darbiniekiem lietot speciālos līdzekļus telpu atvēršanai un šķēršļu sagraušanai.
Likumprojekta anotācijā nav datu par minēto speciālo līdzekļu neefektivitāti, vai šķēršļiem šo jēdzienu tvērumu attiecināt arī uz sprāgstvielām un spridzināšanas ietaisēm. Proti, sprāgstvielas varētu būt viens no telpu atvēršanas un šķēršļu sagraušanas līdzekļu veidiem, kurus atbilstoši likuma “Par policiju” 13.panta ceturtās daļas nosacījumiem nosaka Ministru kabinets.
Vairums no Noteikumu Nr.55 2.punktā uzskaitīto speciālo līdzekļu (piemēram, redzi/kustību ierobežojošus līdzekļus, dūmu sveces, dūmu granātas, gāzes granātas, gaismas un trokšņa granātas, gumijas lādiņu granātas) ir paredzēti tieši speciālo uzdevu vienību uzdevumu veikšanai. Turklāt divi no četriem paredzētajiem sprāgstvielu un spridzināšanas ietaišu izmantošanas mērķiem ir identiski likuma “Par policiju” 13.panta pirmajā daļā jau noteiktajiem iemesliem policijas darbiniekam pielietot speciālo līdzekli.
Likuma "Par policiju" 13.1panta otrās daļas 2.punkts paredz, ka sprāgstvielas varēs tikt izmantotas, lai atvairītu uzbrukumu iestādēm, privāto tiesību juridiskajām personām un personu apvienībām, policijas darbiniekiem un citām personām. Likumprojekta anotācijā norādīts, ka Valsts policijas speciālajām intervences vienībām, kuru pienākumos ietilpst bruņotu un sevišķi bīstamu noziedznieku aizturēšana un šo personu ieņemtu objektu atbrīvošana, ķīlnieku un nolaupīto personu atbrīvošana, nav noteiktas tiesības izmantot sprāgstvielas un spridzināšanas ietaises. Tomēr anotācijā nav datu par iestādēm un privāto tiesību juridiskām personām, kuru apsardze vai aizsardzība būtu šo intervences vienību funkciju vai uzdevumu lokā.
Likuma "Par policiju" 13.1panta otrās daļas 5.punkts paredz policijas darbiniekiem tiesības iznīcināt sprāgstvielas vai spridzināšanas ietaises. Vienlaikus Nacionālo bruņoto spēku likuma 6.1panta pirmās daļas 3.punkts paredz, ka NBS iznīcina sprādzienbīstamus priekšmetus un veic spridzināšanas darbus. Arī Zemessardzes likuma 3.pantā noteikts Zemessardzes uzdevums iznīcināt sprādzienbīstamus priekšmetus un veikt spridzināšanas darbus. Likumprojekta anotācijā nav datu par problēmām esošajā sprāgstvielu un sprādzienbīstamu priekšmetu iznīcināšanas kārtībā, kā arī nav minēti apsvērumi šīs funkcijas nepieciešamību vēl vienai institūcijai. Turklāt sprāgstvielu un sprādzienbīstamu priekšmetu iznīcināšanas vietas atbilstošai (drošai) ierīkošanai un aprīkošanai visdrīzāk būs nepieciešams arī iestādes resursu ieguldījums un darbinieku apmācība.
Likumprojekta anotācijā nav datu par minēto speciālo līdzekļu neefektivitāti, vai šķēršļiem šo jēdzienu tvērumu attiecināt arī uz sprāgstvielām un spridzināšanas ietaisēm. Proti, sprāgstvielas varētu būt viens no telpu atvēršanas un šķēršļu sagraušanas līdzekļu veidiem, kurus atbilstoši likuma “Par policiju” 13.panta ceturtās daļas nosacījumiem nosaka Ministru kabinets.
Vairums no Noteikumu Nr.55 2.punktā uzskaitīto speciālo līdzekļu (piemēram, redzi/kustību ierobežojošus līdzekļus, dūmu sveces, dūmu granātas, gāzes granātas, gaismas un trokšņa granātas, gumijas lādiņu granātas) ir paredzēti tieši speciālo uzdevu vienību uzdevumu veikšanai. Turklāt divi no četriem paredzētajiem sprāgstvielu un spridzināšanas ietaišu izmantošanas mērķiem ir identiski likuma “Par policiju” 13.panta pirmajā daļā jau noteiktajiem iemesliem policijas darbiniekam pielietot speciālo līdzekli.
Likuma "Par policiju" 13.1panta otrās daļas 2.punkts paredz, ka sprāgstvielas varēs tikt izmantotas, lai atvairītu uzbrukumu iestādēm, privāto tiesību juridiskajām personām un personu apvienībām, policijas darbiniekiem un citām personām. Likumprojekta anotācijā norādīts, ka Valsts policijas speciālajām intervences vienībām, kuru pienākumos ietilpst bruņotu un sevišķi bīstamu noziedznieku aizturēšana un šo personu ieņemtu objektu atbrīvošana, ķīlnieku un nolaupīto personu atbrīvošana, nav noteiktas tiesības izmantot sprāgstvielas un spridzināšanas ietaises. Tomēr anotācijā nav datu par iestādēm un privāto tiesību juridiskām personām, kuru apsardze vai aizsardzība būtu šo intervences vienību funkciju vai uzdevumu lokā.
Likuma "Par policiju" 13.1panta otrās daļas 5.punkts paredz policijas darbiniekiem tiesības iznīcināt sprāgstvielas vai spridzināšanas ietaises. Vienlaikus Nacionālo bruņoto spēku likuma 6.1panta pirmās daļas 3.punkts paredz, ka NBS iznīcina sprādzienbīstamus priekšmetus un veic spridzināšanas darbus. Arī Zemessardzes likuma 3.pantā noteikts Zemessardzes uzdevums iznīcināt sprādzienbīstamus priekšmetus un veikt spridzināšanas darbus. Likumprojekta anotācijā nav datu par problēmām esošajā sprāgstvielu un sprādzienbīstamu priekšmetu iznīcināšanas kārtībā, kā arī nav minēti apsvērumi šīs funkcijas nepieciešamību vēl vienai institūcijai. Turklāt sprāgstvielu un sprādzienbīstamu priekšmetu iznīcināšanas vietas atbilstošai (drošai) ierīkošanai un aprīkošanai visdrīzāk būs nepieciešams arī iestādes resursu ieguldījums un darbinieku apmācība.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Anotācijas 2.punktā norādīts, ka citu valstu speciālo uzdevumu vienību bruņojumā ir sprāgstvielas un spridzināšanas ietaises. Tomēr, izņemot šo apsvērumu un normatīvo aktu bāzes trūkumu, anotācijā nav datu par mērķiem vai uzdevumiem, kuru sasniegšana vai izpilde policijas intervences vienībām ir nesamērīgi apgrūtināta vai neiespējama ar Noteikumu Nr.55 2.punktā sarakstā jau esošajiem speciāliem līdzekļiem. Turklāt vairāki no uzskaitītiem speciāliem līdzekļiem satur sprāgstvielu (Noteikumu Nr.55 2.13-2.16.punkti - granātas), vai arī jau tiek izmantoti Likumprojekta 13.1panta otrās daļas 5.punktā paredzētiem vai līdzīgiem mērķiem (Noteikumu Nr.55 2.21.punkts - improvizētu sprāgstierīču neitralizēšanas līdzekļi).
Piedāvātā redakcija
-
