Atzinums

Projekta ID
23-TA-3329
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
10.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Konceptuālā ziņojuma projekta 4.sadaļas “Centra izveide” 54.punkta 2.apakšpunktā norādīts, ka šobrīd VM padotības iestādēs, papildus pārdalāmajam finansējumam no NVD, kas atbilst 15 amata vietu atlīdzības nodrošināšanai, IKT jomā ir vēl indikatīvi 46 amata vietas (Slimību profilakses un kontroles centrs – 4,5, Valsts asinsdonoru centrs – 6,5, Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrs – 1, Veselības inspekcija – 8, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests - 26), kuru uzturēšanai nepieciešamais finansējums varētu tikt pārdalīts uz Centru VM padotības iestādēm slēdzot  pakalpojumu līgumus ar Centru par to pārziņā esošo valsts informācijas sistēmu un datubāžu uzturēšanu un koordinētas attīstības nodrošināšanu, tādējādi pakāpeniski centralizējot padotības iestāžu IT uzturēšanas funkciju un attiecīgi arī likvidējot minētās amata vietas VM resorā. Savukārt konceptuālā ziņojuma projekta 1.pielikumā, kā finansējuma avots ir norādīta VM budžeta apakšprogramma 45.01.00 “Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana”. Ņemot vērā, ka Slimības profilakses kontroles centra amata vietu finansējums tiek plānots Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammā 46.03.00 “Slimību profilakses nodrošināšana”, Valsts asinsdonora centra 39.03.00 “Asins un asins komponentu nodrošināšana”, Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra 39.06.00 “Tiesu medicīniskā ekspertīze”, Veselības inspekcijas  46.01.00 “Uzraudzība un kontrole” un Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta 39.04.00 “Neatliekamā medicīniskā palīdzība”, nepieciešams precizēt konceptuālā ziņojuma projekta 1.pielikumu, norādot papildu pārdalāmo amata vietu nodrošināšanai pārdalāmo finansējumu sadalījumā pa gadiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Konceptuālā ziņojuma projekta 5.sadaļas “Centra finansēšana un ietekme uz valsts budžetu” 3.tabulā kopējais finansējuma apjoms sadalījumā pa gadiem un finansējuma avotiem” norādīts, ka plānotie pašu ieņēmumi 2026.gadā un 2026.gadā veidos 450 000 euro apmērā ik gadu. Nepieciešams papildināt konceptuālā ziņojuma projektu ar informāciju, par kāda veida pakalpojumiem tiks saņemti minētie pašu ieņēmumi, vienlaikus norādot pakalpojumu saņēmēju loku.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Konceptuālā ziņojuma projekta 45.punktā norādīts, ka līdzšinējais kapitālsabiedrības nosaukums – SIA “Lielstraupes pils” tiks mainīts atbilstoši jaunajām funkcijām un viens no pirmajiem administratīvajiem Centra uzdevumiem būs piemeklēt atbilstošas telpas Centra darbības nodrošināšanai, iespējami aplūkojot jau resorā pieejamās telpas, tai skaitā, ņemot vērā arī Valsts nekustamo īpašumu “Publiskā sektora biroju izveides vadlīnijas” noteiktos standartus un ieteikumus viedas un drošas darba vides izveidei, koplietojot telpas efektīvākam darbam. Uzskatām, ka konceptuālā ziņojuma projektā nav skaidri noteikts, kad Centrs uzsāks savu darbību un kā tiks organizēts Centra darbs, kur Centrs atradīsies, ne telpu lielums, ne telpu noslodze. Vienlaikus uzskatām, ka darbības nodrošināšanas jautājumam jābūt pilnīgi skaidram pirms minēto “C1” modeli Veselības ministrija piedāvā atbalstam MK. Līdz ar to konceptuālā ziņojuma projekts ir precizējams.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Uzturam spēkā FM 15.01.2024. izteikto iebildumu attiecībā par konceptuālā ziņojuma projekta 2.sadaļas “Ieviešanas modelis un pārvaldības iespējamie varianti” 1.tabulā “IKT pārvaldības modeļu izvērtējums” norādīto, ka viena no C modeļa priekšrocībām ir darbinieku skaita samazinājums tiešā valsts pārvaldē. Finanšu ministrijas ieskatā amata vietu pārvietošana ar finansējumu no attiecīgā resora uz kapiltālsabiedrību nav uzskatāma kā priekšrocība pret citiem modeļiem, līdz ar to ir precizējama informācija.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Nepieciešams precizēt konceptuālā ziņojuma projekta 55.punktu, salāgojot to ar 1.pielikumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā konceptuālā ziņojuma projekta 54.punkta 1.apakšpunktā norādīto informāciju, ka reorganizācijas rezultātā provizoriski plānots, ka Centrs e-veselības sistēmas pārziņa funkcijas sāks īstenot no 2025.gada 1.janvāra, nepieciešams konceptuālā ziņojuma projekta 12.punktā pārskatīt norādītos termiņus darbības rezultātiem.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka valsts pārvaldes deleģētās funkcijas nosaka likumā, nevis MK rīkojumā, precizējams konceptuālā ziņojuma projekta 7. un 40.punkts.    
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt konceptuālā ziņojuma projektu ar informāciju - "atbilstoši Eiropas Savienības nacionālo un reģionālo kontu sistēmas metodoloģijai SIA “Lielstraupes pils” ir klasificēta vispārējās valdības sektorā un ar savu darbību ietekmē vispārējās valdības budžeta bilanci un parādu, līdz ar to arī jaunizveidotais centrs potenciāli uzskatāms par valsts struktūru kontrolētu un finansētu komercsabiedrību".

Papildus lūdzam papildināt MK sēdes protokollēmuma projektu un konceptuālā ziņojuma projektu ar informāciju par iespējamo veselības nozares Digitālo kompetenču centra izveides ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci sadalījumā pa gadiem.
Piedāvātā redakcija
-
9.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Svītrojams MK sēdes protokollēmuma projekta 5.punkts, kā arī attiecīgi precizējams Konceptuālā ziņojuma projekts, jo Nacionālā veselības apdrošināšanas fonda izveide ir atsevišķs jautājums un nav tieši saistīts ar konceptuālā ziņojuma projektā paredzēto.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Konceptuālā ziņojuma projekta 3.pielikuma "Atbilstības Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta pirmās daļas 2.punktam un komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumu izvērtējums" 1.punkta apakšpunktā "Kādi šķēršļi pastāv, kas liedz konkrēto preci/pakalpojumu iepirkt no privātajiem tirgus dalībniekiem" tiek skaidrots, ka "apšaubāma varētu būt kāda pakalpojumu sniedzēja vēlme uzņemties šādu funkciju, jo tas automātiski izslēgtu viņu un jebkādu viņa sadarbības partneri no dalības pakalpojumu piedāvāšanā veselības aprūpes pakalpojumu nozarē." 
Ņemot vērā, ka veselības aprūpes pakalpojumu tirgus ir pietiekoši plašs un aptver gan publisko, gan privāto sfēru, aicinām izvērtēt, vai minētais secinājums nebūtu precizējams, tomēr nenorādot, ka prezumējama automātiska pakalpojumu sniedzēja un jebkādu tā sadarbības partneru izslēgšana no dalības pakalpojumu piedāvāšanā tirgū.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Konceptuālā ziņojuma projekta 29.lp. pie viena no uzskaitītajiem sniedzamajiem pakalpojumiem norādīts: "Gatavot projektu pieteikumus un piedalīties kopīgajos ES dalībvalstu projektos digitālās veselības jomā Eiropas Veselībasveselības datu telpas attīstības mērķiem.ietvaros. (man šķiet, ka šim kaut kādu finansējumu jau pirmajā etapā vajadzētu paredzēt, piemēram, ~0.5 -1 amata vietai)".
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību svītrot/precizēt minētajā punktā norādīto iekavu daļu.
 
Piedāvātā redakcija
-