Atzinums

Projekta ID
23-TA-1327
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
05.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
LTRK ieskatā ekonomiski efektīvākais modelis sabiedriskā transporta nodrošināšanai pa dzelzceļu ir atvērt tirgu minētā pakalpojuma nodrošināšanai, proti, atrast pakalpojuma sniedzēja operatoru godīga, atklāta konkursa ietvaros.

Šādai pieejai ir vairākas pozitīvas iezīmes. Pirmkārt, ienākot tirgū jaunam privātā sektora operatoram, kas nodrošinātu minēto pakalpojumu, samazinātos valsts dotāciju apjoms operatora zaudējumu segšanai, jo privātie operatori spēj pakalpojumu nodrošināt ar zemāku pašizmaksu, nekā to nodrošina valstij piederošās kapitālsabiedrības.

Otrkārt, pakalpojuma sniegšanā nepieciešamā infrastruktūra tiktu modernizēta daudz ātrāk un efektīvāk nekā gadījumā, ja minēto pakalpojumu sniedz tiešā piešķīruma ietvaros valstij piederoša kapitālsabiedrība. Proti, privātā sektora operatoram, iegādājoties un modernizējot nepieciešamo infrastruktūru, nav nepieciešams minēto darbību procesos ievērot tādus normatīvos aktus kā, piemēram, Publisko iepirkumu likums, Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likums, līdz ar to infrastruktūras modernizācijas un iegādes process ir daudz ātrāks un efektīvāks – nav nepieciešams organizēt laikietilpīgas un sarežģītas iepirkuma procedūras, kuras potenciālie pretendenti apstrīd, lai tieši tie iegūtu līguma slēgšanas tiesības par minētas infrastruktūras piegādi un modernizāciju. Minētā rezultātā Latvijas kaimiņvalstis ir tālu priekšā mums, nodrošina pasažieru pārvadājumus ar jauniem, mūsdienīgiem vilcieniem, jo pat Igaunijā un Lietuvā, minētos pakalpojumus nodrošinot ar tiešā piešķīruma starpniecību, valsts spēj daudz efektīvāk organizēt pakalpojumu. Pakalpojumu nodrošinot privātajam operatoram Latvijā, rastos iespējas un noteikti izdotos panākt kaimiņvalstu infrastruktūras līmeni un pakalpojuma kvalitāti.

Treškārt, iegādājoties nepieciešamo infrastruktūru, pasūtītājam (valstij) nav jāiegulda finanšu līdzekļi no budžeta, lai valstij piederošais operators varētu modernizēt vai iegādāties pakalpojuma nodrošināšanai jaunu infrastruktūru. Privātā sektora operatora gadījumā visas izmaksas gulstas uz paša uzņēmuma spējām un tam ir jāpiesaista savs privātais finansējums.

Ceturtkārt, samazinās korupcijas risks attiecībā uz valsts un to kapitālsabiedrību amatpersonām, jo privātā sektora operatori saimnieciskos darījumus veic, lai veicinātu tā kapitālsabiedrības izaugsmi un peļņu.

Visbeidzot, nododot pakalpojuma sniegšanu privātā sektora operatoram, tiktu veicināta jaunu investīciju ieplūšana valstī, proti, pakalpojuma operators investētu savus līdzekļus arī blakus darbībās, kas saistītas ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu pa dzelzceļu, tādejādi radot jaunas darba vietas, palielinot konkurenci tirgū, kas samazinātu pakalpojumiem cenas, modernizējot infrastruktūru, ieviešot jaunas efektīvākas viedas/modernās tehnoloģijas u.tml.  

LTRK ieskatā nav konstatējama tirgus nepilnība, kas attaisnotu Latvijas valsts kapitālsabiedrības bez konkursa kārtībā pieļautu pārvadājumu nodrošināšanu pa dzelzceļu.
 
Piedāvātā redakcija
-