Projekta ID
22-TA-3619Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
05.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 8. marta noteikumos Nr. 157 “Noteikumi par valsts valodas zināšanu apjomu un valsts valodas prasmes pārbaudes kārtību”” (turpmāk – projekts) paredz, ka Krievijas Federācijas pilsonis, uz kuru attiecas Imigrācijas likuma pārejas noteikumu 58. punkts, un kurš vēlas kārtot valsts valodas prasmes pārbaudi, no 2023. gada 1. februāra līdz 25. martam, iesniedz Valsts izglītības satura centrā iesniegumu. Vienlaikus projekts nosaka, ka minētajai personai valsts valodas prasmes pārbaudi būs tiesības kārtot no 2023. gada 11. aprīļa līdz 31. jūlijam tikai vienu reizi atbilstoši Valsts izglītības satura centra norādītajam konkrētajam pārbaudes laikam un vietai.
Šāda tiesiskā regulējuma nepieciešamība projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā ir pamatota ar Valsts izglītības satura centra kapacitāti nodrošināt valsts valodas prasmes pārbaudes organizēšanu un norisi.
Imigrācijas likuma pārejas noteikumu 58. punkta pirmais un otrais teikums nosaka, ka Krievijas Federācijas pilsonim, kas ir saņēmis pastāvīgās uzturēšanās atļauju saskaņā ar Imigrācijas likuma 24. panta pirmās daļas 8. punktu, pastāvīgās uzturēšanās atļauja ir derīga līdz 2023. gada 1. septembrim. Ja persona vēlas atkārtoti saņemt pastāvīgās uzturēšanās atļauju, tā līdz 2023. gada 1. septembrim iesniedz apliecinājumu par valsts valodas apguvi atbilstoši Imigrācijas likuma 24. panta piektajā daļā noteiktajam.
Vēlamies vērst uzmanību, ka norādītais Imigrācijas likuma pārejas noteikumu punkts nenosaka termiņu, no kura datuma Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei ir iesniedzams apliecinājums par valsts valodas apguvi un pieteikums jaunas pastāvīgās uzturēšanās atļaujas saņemšanai. Līdz ar to attiecīgais apliecinājums un pieteikums Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei ir iesniedzams jau no 2022. gada 24. septembra.
Tāpat arī Ministru kabineta 2022. gada 8. marta noteikumos Nr. 157 “Noteikumi par valsts valodas zināšanu apjomu un valsts valodas prasmes pārbaudes kārtību” nav rodams ierobežojums attiecībā uz valsts valodas prasmes pārbaudes kārtošanas reižu skaitu.
Līdz ar to norādām, ka ne no projekta, ne no projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) nav saprotams, vai projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz tiem Krievijas Federācijas pilsoņiem, kuri ir saņēmuši pastāvīgās uzturēšanās atļauju saskaņā ar Imigrācijas likuma 24. panta pirmās daļas 8. punktu, un kuri iesniegumu valsts valodas prasmes pārbaudes kārtošanai būs iesnieguši pirms projektā ietvertā tiesiskā regulējuma spēkā stāšanās; vai kuri valsts valodas prasmes pārbaudi nebūs nokārtojuši vienu vai vairākas reizes pirms projektā ietvertā tiesiskā regulējuma spēkā stāšanās, bet vēlēsies to kārtot atkārtoti; vai kuriem pirmreizējais valsts valodas prasmes pārbaudes kārtošanas datums būs noteikts datumā, kas būs pēc projektā ietvertā tiesiskā regulējuma spēkā stāšanās.
Attiecībā par projektā noteikto pieteikšanās termiņu valsts valodas prasmes pārbaudes kārtošanai vēlamies norādīt, ka ir atbalstāmi, ka konkrētajā laika posmā Valsts izglītības satura centrs, stiprinot savu kapacitāti, spēs efektīvi nodrošināt iesniegumu valsts valodas prasmes pārbaudes kārtošanai pieņemšanu, tomēr projekta izstrādes gaitā būtu vērtējams, vai samērīgi būs nepieņemt attiecīgo iesniegumu tikai tāpēc, ka persona būs nokavējusi tās iesniegšanas termiņu, it īpaši ņemot vērā, ka konkrētā gadījumā var pastāvēt arī objektīvi apstākļi un ka ikdienas situācijā šāds iesniegums ir iesniedzams jebkad, kad pati persona to vēlas izdarīt.
Ievērojot norādīto, un to, ka valsts pārvalde darbojas sabiedrības interesēs, lūdzam attiecīgi precizēt projektu, tai skaitā ievērojot samērīguma un vienlīdzības principu, un projekta sākotnējās ietekmes novērtējumu ziņojumu (anotāciju).
Šāda tiesiskā regulējuma nepieciešamība projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā ir pamatota ar Valsts izglītības satura centra kapacitāti nodrošināt valsts valodas prasmes pārbaudes organizēšanu un norisi.
Imigrācijas likuma pārejas noteikumu 58. punkta pirmais un otrais teikums nosaka, ka Krievijas Federācijas pilsonim, kas ir saņēmis pastāvīgās uzturēšanās atļauju saskaņā ar Imigrācijas likuma 24. panta pirmās daļas 8. punktu, pastāvīgās uzturēšanās atļauja ir derīga līdz 2023. gada 1. septembrim. Ja persona vēlas atkārtoti saņemt pastāvīgās uzturēšanās atļauju, tā līdz 2023. gada 1. septembrim iesniedz apliecinājumu par valsts valodas apguvi atbilstoši Imigrācijas likuma 24. panta piektajā daļā noteiktajam.
Vēlamies vērst uzmanību, ka norādītais Imigrācijas likuma pārejas noteikumu punkts nenosaka termiņu, no kura datuma Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei ir iesniedzams apliecinājums par valsts valodas apguvi un pieteikums jaunas pastāvīgās uzturēšanās atļaujas saņemšanai. Līdz ar to attiecīgais apliecinājums un pieteikums Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei ir iesniedzams jau no 2022. gada 24. septembra.
Tāpat arī Ministru kabineta 2022. gada 8. marta noteikumos Nr. 157 “Noteikumi par valsts valodas zināšanu apjomu un valsts valodas prasmes pārbaudes kārtību” nav rodams ierobežojums attiecībā uz valsts valodas prasmes pārbaudes kārtošanas reižu skaitu.
Līdz ar to norādām, ka ne no projekta, ne no projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) nav saprotams, vai projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz tiem Krievijas Federācijas pilsoņiem, kuri ir saņēmuši pastāvīgās uzturēšanās atļauju saskaņā ar Imigrācijas likuma 24. panta pirmās daļas 8. punktu, un kuri iesniegumu valsts valodas prasmes pārbaudes kārtošanai būs iesnieguši pirms projektā ietvertā tiesiskā regulējuma spēkā stāšanās; vai kuri valsts valodas prasmes pārbaudi nebūs nokārtojuši vienu vai vairākas reizes pirms projektā ietvertā tiesiskā regulējuma spēkā stāšanās, bet vēlēsies to kārtot atkārtoti; vai kuriem pirmreizējais valsts valodas prasmes pārbaudes kārtošanas datums būs noteikts datumā, kas būs pēc projektā ietvertā tiesiskā regulējuma spēkā stāšanās.
Attiecībā par projektā noteikto pieteikšanās termiņu valsts valodas prasmes pārbaudes kārtošanai vēlamies norādīt, ka ir atbalstāmi, ka konkrētajā laika posmā Valsts izglītības satura centrs, stiprinot savu kapacitāti, spēs efektīvi nodrošināt iesniegumu valsts valodas prasmes pārbaudes kārtošanai pieņemšanu, tomēr projekta izstrādes gaitā būtu vērtējams, vai samērīgi būs nepieņemt attiecīgo iesniegumu tikai tāpēc, ka persona būs nokavējusi tās iesniegšanas termiņu, it īpaši ņemot vērā, ka konkrētā gadījumā var pastāvēt arī objektīvi apstākļi un ka ikdienas situācijā šāds iesniegums ir iesniedzams jebkad, kad pati persona to vēlas izdarīt.
Ievērojot norādīto, un to, ka valsts pārvalde darbojas sabiedrības interesēs, lūdzam attiecīgi precizēt projektu, tai skaitā ievērojot samērīguma un vienlīdzības principu, un projekta sākotnējās ietekmes novērtējumu ziņojumu (anotāciju).
Piedāvātā redakcija
-