Atzinums

Projekta ID
24-TA-2594
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
17.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 2.6. apakšpunktā ir iekļauti pasākumi, kuru ietvaros plānots nodrošināt valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu, tai skaitā zobārstniecības pakalpojumu sniegšanu bērniem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem pēc ārpusģimenes aprūpes beigām.
Ziņojumā paskaidrots: “*Pasākuma izmaksas tiks plānotas, sagatavojot priekšlikumus prioritārajiem pasākumiem konkrētā gada budžeta izstrādes procesā.”.
Vēršam uzmanību, ka Veselības ministrijas izstrādātajā Mātes un bērna veselības uzlabošanas plāna 2025.–2027. gadam[1] projektā ir iekļauti vairāki pasākumi veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošanai visiem bērniem, kā arī paredzēts pasākums bērna veselības aprūpes kontrolētas pārejas uz pieaugušo veselības aprūpi nodrošināšanai, pilnveidojot jauniešu ar hroniskām slimībām veselības aprūpes kvalitāti, kā arī palielinot BKUS speciālistu uzraudzībā aprūpējamo hroniski slimo, tai skaitā, pacientu ar retām slimībām vecuma slieksni līdz 23-25 gadiem. Tāpat plāna ietvaros paredzēts īstenot pasākumus valsts apmaksātu zobārstniecības pakalpojumu pieejamības  uzlabošanai bērniem, īpaši reģionos, un zobārstniecības pakalpojumu nodrošināšanai sociālās atstumtības riskam pakļautajām grūtniecēm.

Ņemot vērā, to, ka plāna projekts nav saskaņots ar Finanšu ministriju, ir paredzami finansiālie šķēršļi plānā iekļauto pasākumu īstenošanai. Ņemot vērā minēto, vēršam uzmanību, ka Veselības ministrija, sagatavojot priekšlikumus prioritārajiem pasākumiem konkrētā gada budžeta izstrādes procesā, primāri virzīs Mātes un bērna veselības uzlabošanas plāna 2025.–2027. gadam projektā iekļautos uzdevumus, kas vērsti uz veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību visiem bērniem, kas valstī ir noteikta kā prioritāra sabiedrības mērķa grupa. Ievērojot minēto, kā arī to, ka informatīvā ziņojuma projektā nav skaidri noteiktas plānoto pasākumu izmaksas, kas apgrūtina iespēju novērtēt ietekmi uz veselības aprūpes budžetu 2025.gadā un turpmākajos gados (nav konkrēti definēts grupas apjoms un konkrēts pakalpojumu apjoms, kā arī papildus nepieciešamais finansējums), Veselības ministrija neatbalsta 2.6. apakšpunkta pasākumu iekļaušanu esošajā redakcijā. Papildus atkārtoti norādām, ka veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai ziņojumā minētajai mērķa grupai, būtu jāparedz atbilstošs e-risinājums datu apmaiņai par konkrētajiem pacientiem, tādējādi nodrošinot iespēju pakalpojuma sniedzējam identificēt mērķa grupas pacientus valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanai.
            Veselības ministrija lūdz pārskatīt 2.6. apakšpunktā ietvertos pasākumus, svītrojot pasākumus, kuri iekļauti citos politikas plānošanas dokumentos, tai skaitā kontracepcijas pakalpojumu nodrošināšana. Vēršam uzmanību, ka sākotnēji ir būtiski izvērtēt nepieciešamo pakalpojumu saturu. Ņemot vērā ierobežoto fiskālo telpu valstī, lūdzam pārstrukturēt 2.6. apakšpunktā iekļautos uzdevumus, paredzot izvērtēt, kādi konkrēti pasākumi bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem pēc ārpusģimenes aprūpes beigām būtu nodrošināmi prioritāri. Lūdzam norādīt pašvaldības vai Latvijas Pašvaldību savienību, vai Labklājības ministriju kā atbildīgās institūcijas par situācijas izvērtēšanu, tai skaitā konkrētu sniedzamo veselības aprūpes pakalpojumu satura definēšanu, kā arī risinājumiem informatīvajā ziņojumā minēto mērķa grupu identificēšanai.
Veselības ministrija rosina Labklājības ministriju organizēt diskusiju ar VM par bāreņiem un jauniešiem pēc ārpusģimenes aprūpes beigām sniedzamo veselības aprūpes pakalpojumu saturu, apjomu un nepieciešamo finansējumu.


[1] https://vktap.mk.gov.lv/tasks/review_circulation_headers/11cbc7c2-1fdc-4bb4-9b18-9bf582b20b3d

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam 2.4. apakšpunktā svītrot Veselības ministriju, kā par pasākuma izpildi atbildīgo institūciju, ņemot vērā, ka ģimenes asistenta, PeP mammas, Dūlu un zīdīšanas konsultanta atbalsta nodrošināšana ir ārpus Veselības ministrijas kompetences. Minēto speciālistu piesaiste ir piekritīga Labklājības ministrijai un pašvaldībām.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Mātes un bērna veselības uzlabošanas plāna 2025.–2027. gadam[1] projektā ir paredzēts pasākums, kura ietvaros plānots īstenot pilotprojektu pirmsdzemdību un pēcdzemdību aprūpē ar mērķi ieviest vecmāšu mājvizītes atbalsta sniegšanai sievietei grūtniecības laikā, pēcdzemdību periodā un zīdainim. 
Izvērtējot psihoemocionālos un sociālos riskus, vecmāte sniegs tikai rekomendācijas par iespēju piesaistīt citus atbalsta speciālistus.


[1] https://vktap.mk.gov.lv/tasks/review_circulation_headers/11cbc7c2-1fdc-4bb4-9b18-9bf582b20b3d

 
Piedāvātā redakcija
-