Atzinums

Projekta ID
24-TA-1426
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
23.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Anotācijas Ekonomiskās ietekmes daļā tiek skaidrots, ka "Muzejs atbilstoši līguma nosacījumiem tūrisma uzņēmumus savlaicīgi (līdz kārtējā gada 1.novembrim) informē par iespējamajām izmaiņām publisko maksas pakalpojumu cenrādī nākamajā gadā, kā arī sniedz informāciju par muzeja piedāvājuma un darba laika izmaiņām.".
 
Atkārtoti uzsveram, ka tūrisma pakalpojumu sniedzēji kompleksu tūrisma pakalpojumu jeb kopējo produktu izstrādā un cenas piedāvājumu potenciāliem sadarbības partneriem sniedz savlaicīgi (nereti gadu iepriekš), savukārt potenciālie sadarbības partneri darījumu tūrisma gadījumā izvērtē kopējo piedāvājumu visbiežāk salīdzinājumā ne tikai ar citu uzņēmumu piedāvājumiem, bet arī salīdzinājumā ar citu mērķvalstu piedāvājumiem; savukārt atpūtas tūrisma gadījumā - ievieto pārdošanā (tiešsaistē, drukātās brošūras utt.). 
Lai veiktu kompleksa tūrisma pakalpojuma rezervāciju, papildus tiek ņemti vērā virkne kritēriju, piemēram, avio pārvadājuma piedāvājums, klientu jeb ceļotāju pieprasījums, atvaļinājumu / svētku periodi u.c. Līdz ar to - piedāvājuma izstrādes brīdī tūrisma pakalpojumu sniedzējs var nebūt informēts par iespējamiem pakalpojuma sniegšanas datumiem.
Līdz ar to, precīzas un pietiekamas informācijas (ietverot informāciju par cenu izmaiņu spēkā stāšanās datumu, precīzām cenu un pakalpojumu izmaiņām, tostarp - līgumu nosacījumu izmaiņām, ja tādas ir, u.c.) pieejamība nodrošina tūrisma pakalpojumu sniedzējiem iespējas ietvert izmaiņas savu produktu kalkulācijās un nodrošināt savu produktu konkurētspēju tirgū. Īpaši būtiska laicīga informācija ir, gatavojot piedāvājumu tūr-sērijām, kuru ietvaros viens piedāvājums (izcenojums) tiek piemērots pat līdz 35 un vairāk atpūtas tūristu grupām vasaras sezonā viena sadarbības līguma ietvaros. Uzsveram, ka šajos gadījumos kopējā produkta galējā cena vairs nevar tikt mainīta, tādējādi jebkuras cenu izmaiņas, par kurām tūrisma pakalpojumu sniedzējam nebija savlaicīga precīza un pietiekama informācija, ir šo uzņēmumu izmaksas. 

2024.gada 5.jūnijā tikšanās laikā starp Ekonomikas ministriju, Kultūras ministriju, Latvijas tūrisma aģentu un operatoru asociāciju (ALTA) un muzeju pārstāvjiem par turpmāku efektīvāku sadarbības formātu tika panākta kopēja izpratne un konceptuāla vienošanās, ka ir nepieciešams nodrošināt savlaicīgu un precīzu komunikāciju un informācijas apmaiņu starp visām iesaistītajām pusēm tūrisma pakalpojumu sniegšanā.

Ņemot vērā minēto, Ekonomikas ministrija atkārtoti uztur iebildumu Noteikumu projektam un aicina Kultūras ministriju paredzēt tajā pārejas punktu, izsakot to šādā redakcijā: “Maksa par Turaidas muzejrezervāta pakalpojumiem juridiskām personām, kurām ir noslēgts sadarbības līgums ar muzeju, tiek piemērota atbilstoši līguma slēgšanas brīdī spēkā esošajam muzeja publisko maksas pakalpojumu cenrādim līdz X.datumam (noteikts precīzs datums – 12 mēneši pēc jaunā cenrāža spēkā stāšanās dienas) vai līdz līguma darbības termiņa beigām, ja tas iestājas ātrāk.” 
 
Ja Ekonomikas ministrija piedāvātais risinājums nav pieņemams, aicinām Kultūras ministriju paredzēt alternatīvu risinājumu, kas nodrošinātu to, ka juridiskas personas saņem precīzu un pietiekamu informāciju par paredzētajām izmaiņām cenrādī un pakalpojumu piedāvājumā (tostarp - līgumu nosacījumos, ja saistoši) vismaz 12 mēnešus pirms jaunā cenrāža spēkā stāšanās dienas.
 
Piedāvātā redakcija
-