Atzinums

Projekta ID
24-TA-1452
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
13.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam izvērstāk pamatot projekta 5. punktā paredzētās izmaiņas. Anotācijā norādīts, ka "[n]epieciešams precizēt MK noteikumu Nr.631 42.punktu, lai tas būtu vienkāršāk uztverams", tomēr noteikumu 42. punktā ir paredzēti grozījumi pēc būtības, paredzot izmaiņas attiecīgo pakalpojumu sniedzēju, kuriem nav nepieciešams apgūt apmācību programmu atbilstoši noteikumu 3. pielikumam, lokā.
Pirmkārt, projekta 5. punktā ietvertais noteikumu 42.1. apakšpunkts norāda uz ārstniecības personu, nevis sertificētu ārstniecības personu, kurai ir akreditētas profesionālās izglītības programmas skaistumkopšanā apguvi apliecinošs, valstī atzīts izglītības dokuments  – diploms vai kvalifikācijas apliecība par profesionālo vidējo vai I līmeņa augstāko izglītību kosmetoloģijā, kā noteikts noteikumu pašreiz spēkā esošajā redakcijas 42. punktā. Otrkārt, noteikumu 42. punktā ietverti vēl vairāki gadījumi, kādos pakalpojuma sniedzējam nav nepieciešams apgūt apmācību programmu atbilstoši noteikumos ietvertajam regulējumam (sk. 42.2. un 42.3. apakšpunktu). 
Attiecīgi lūdzam anotācijā pamatot un skaidrot projekta 5. punktā ietvertā regulējuma nepieciešamību un būtību. Citastarp lūdzam izvērtēt un skaidrot, vai ar projekta 5. punktu (it īpaši noteikumu 42.3. apakšpunkta daļu "persona, kurai ir [..] apliecinājums par pēdējo piecu gadu laikā apgūtu mācību kursu, kas ietver šo noteikumu 3.pielikumā minētās tēmas noteiktajā apjomā") joprojām tiek sasniegts mērķis, kādēļ Epidemioloģiskās drošības likuma 38.1 panta trešās daļas 2. un 3. punktā ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā paaugstināta riska subjektu nodarbinātās personas apmācāmas higiēnas jomā, kā arī prasības apmācību programmai higiēnas jomā un apliecības izsniedzējam, kā arī apliecības paraugu un tās izsniegšanas kārtību. Minētais pilnvarojums ir izpildīts arī šajos Ministru kabineta noteikumos, nosakot citastarp arī prasības apliecības izsniedzējam. Proti, aicinām skaidrot, vai ar projekta 5. punktā paredzētajām izmaiņām joprojām tiek nodrošināts minimālais standarts skaistumkopšanas pakalpojumu sniegšanai noteikto minimālo higiēnas prasību apguvei, kuru dēļ arī paredzēts pilnvarojums Ministru kabinetam Epidemioloģiskās drošības likuma 38.1 panta trešās daļas 2. un 3. punktā.
Papildus lūdzam projektā izmantot vienveidīgu un likumā paredzētajam pilnvarojumam atbilstošu terminoloģiju (proti, "apmācību programma", nevis "izglītības programma" - sk., piemēram, noteikumu 43. punktu).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Par projekta 4. punktā ietverto noteikumu 41.1 punktu, kas paredz, ka augsta riska skaistumkopšanas pakalpojumus sniedz kvalificēts pakalpojumu sniedzējs - sertificēta ārstniecības persona, kura ieguvusi akreditētu profesionālo izglītību skaistumkopšanā, anotācijā ietverts šāds pamatojums: "Lai arī ir noteiktas prasības šāda pakalpojuma sniegšanai (apstākļi, klienta vecumam atbilstoša rīcība), nav noteiktas prasības pakalpojuma sniedzējam. Tādējādi iespējams, ka, kļūdaini vai nevērīgi interpretējot pašreizējās prasības, augsta riska pakalpojumu sniedz persona bez atbilstošas izglītības." Vēršam uzmanību, ka, ja pašreiz tiesiskajā regulējumā nav ietverta prasība, ka augsta riska skaistumkopšanas pakalpojumu var sniegt tikai projekta 4. punktā minētā persona, nav korekti apgalvot, ka, ja šādu pakalpojumu šobrīd sniedz persona, kura neatbilst projekta 4. punktam, tā kļūdaini vai nevērīgi interpretē pašreizējās prasības. Attiecīgi lūdzam šādu apgalvojumu anotācijā svītrot un sniegt pamatojumu pēc būtības projekta 4. punktā ietvertajai tiesību normai, skaidrojot normas nepieciešamību. Alternatīvi lūdzam sniegt izvērstāku pamatojumu, tostarp norādot, no kurām noteikumu vienībām izriet attiecīgs secinājums.
Lūdzam arī sniegt pamatojumu pēc būtības noteikumu 41.1 punktā ietvertajai tiesību normai, ka medicīniskās ierīces un Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 5. aprīļa regulas (ES) 2017/745, kas attiecas uz medicīniskām ierīcēm, ar ko groza Direktīvu 2001/83/EK, Regulu (EK) Nr. 178/2002 un Regulu (EK) Nr. 1223/2009 un atceļ Padomes Direktīvas 90/385/EK un 93/42/EEK (turpmāk - Regula Nr. 2017/745) 16. pielikumā minētos izstrādājumus skaistumkopšanas pakalpojumu sniegšanā lieto kvalificēts pakalpojumu sniedzējs - sertificēta ārstniecības persona, kura ieguvusi akreditētu profesionālo izglītību skaistumkopšanā, skaidrojot, kādēļ attiecīgais ierobežojums ir nepieciešams un samērīgs sabiedrības veselības nodrošināšanai. 
Papildus, ņemot vērā Izglītības un zinātnes ministrijas kā vadošās valsts pārvaldes iestādes izglītības nozarē kompetenci un projektā ietverto regulējumu (sk. projekta 4.-6. punktu), lūdzam projektu saskaņot ar Izglītības un zinātnes ministriju. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Ņemot vērā projektā ietvertās atsauces uz Regulas Nr. 2017/745 vienībām un anotācijā ietverto informāciju, lūdzam aizpildīt anotācijas 5.1. apakšsadaļu un 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu, sniedzot informāciju par Regulas Nr. 2017/745 vienību ieviešanu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
19.1 Medicīniskās ierīces un Regulas Nr.2017/745 16. pielikumā minētos izstrādājumus skaistumkopšanas pakalpojumu sniegšanā izmanto, ievērojot normatīvajos aktos par medicīniskajām ierīcēm noteiktās prasības, kā arī ražotāja norādījumus. Medicīniskās ierīces un Regulas Nr.2017/745 16. pielikumā minētos izstrādājumus iespējams identificēt ar pavadošo dokumentāciju, un tie atbilst Eiropas Savienības tirgus drošuma, veselības un vides aizsardzības prasībām, kas apliecināts ar marķējumu "CE".
Iebildums
Attiecībā uz projekta 2. punktā ietverto noteikumu 19.1 punkta 1. teikumu vēršam uzmanību, ka normatīvie akti ir jāievēro, jo tie ir vispārsaistoši, kā arī Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108") 3.1. apakšpunkts paredz, ka normatīvā akta projektā neietver normas, kas ir deklaratīvas. Projekta 2. punkts daļā par to, ka ir jāievēro normatīvie akti par medicīniskajām ierīcēm, ir deklaratīva norma, attiecīgi lūdzam to precizēt. Ja Regula Nr. 2017/745 un Ministru kabineta 2023. gada 15. septembra noteikumi Nr. 461 "Medicīnisko ierīču noteikumi" (turpmāk - Medicīnisko ierīču noteikumi) ir jāievēro arī skaistumkopšanas pakalpojumu sniedzējiem, izmantojot skaistumkopšanas pakalpojumu sniegšanā medicīniskās ierīces un Regulas Nr. 2017/745 16. pielikumā minētos izstrādājumus, tad vēršam uzmanību, ka projekta 2. punktā ietvertās norādes neesamība nenozīmēs, ka attiecīgās prasības skaistumkopšanas pakalpojumu sniedzējiem nebūs jāievēro. Lai risinātu anotācijā norādīto problēmu, aicinām izvērtēt iespēju publicēt kādu skaidrojošu materiālu, piemēram, iestādes tīmekļvietnē. 
Reizē norādām, ka projekta anotācijā ietverta pretrunīga informācija attiecībā uz to, vai jau pašreiz uz skaistumkopšanas pakalpojumu sniegšanu, ja tiek izmantotas medicīniskās ierīces un Regulas Nr. 2017/745 16. pielikumā minētie izstrādājumi, ir piemērojamas Regulas Nr. 2017/745 prasības un Medicīnisko ierīču noteikumi. Attiecīgi lūdzam precizēt anotāciju.

Savukārt attiecībā uz noteikumu 19.1 punkta 2. teikumu, pirmkārt, lūdzam skaidrot, kas ir "Eiropas Savienības tirgus drošuma, veselības un vides aizsardzības prasības". Proti, lūdzam anotācijā skaidrot, kur attiecīgās prasības noteiktas un vai tās ir juridiski saistošas pakalpojumu sniedzējiem. Atgādinām, ka Ministru kabineta noteikumos atsauces uz normatīvajiem aktiem veido atbilstoši noteikumu Nr. 108 3.7. apakšnodaļai. Otrkārt, lūdzam izvērtēt un skaidrot, vai noteikumu 19.1 punkta 2. teikumā nav ietverta prasība, kas jau nav ietverta, piemēram, Regulā Nr. 2017/745 vai Medicīnisko ierīču noteikumos, jo prasības, kādām jāatbilst attiecīgajām ierīcēm un izstrādājumiem, noteic iepriekš minētie normatīvie akti. Vēršam uzmanību, ka normatīvā akta projektā atbilstoši noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunktā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un vai nu sniegt skaidrojumu, tostarp arī skaidrojot attiecīgās normas atbilstību pilnvarojumam, vai arī svītrot normu, ja tā dublē citā normatīvajā aktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
VII. Noslēguma jautājumi
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai kādiem no projektā paredzētajiem grozījumiem, kas paredz stingrākas prasības skaistumkopšanas pakalpojumu sniegšanā nekā pašreiz ietvertas noteikumos (sk., piemēram, projekta 3. un 4. punktu), nav nepieciešams paredzēt atliktu spēkā stāšanos vai piemērošanu, lai skaistumkopšanas pakalpojumu sniedzēji varētu sagatavoties projektā paredzētajām izmaiņām. Alternatīvi lūdzam sniegt pamatojumu, kādēļ tas nav nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā minēts: "Pašreiz prasības darbam ar medicīniskajām ierīcēm nosaka Regula 2017/745. Regulas 2017/745 prasības iekļautas Ministru kabineta 2023. gada 15. septembra noteikumos Nr.461 "Medicīnisko ierīču noteikumi" (turpmāk – Medicīnisko ierīču noteikumi)." Ņemot vērā, ka regulas ir tieši piemērojamas un to prasības nevajag ietvert (pārrakstīt) nacionālajos normatīvajos aktos, aicinām aizstāt vārdu "iekļautas" ar "ieviestas".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam sniegt anotācijas 2. sadaļā projekta ietekmes aprakstu pēc būtības, skaidrojot projektā ietverto prasību ietekmi uz pakalpojumu sniedzējiem.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
42. Pakalpojuma sniedzējs apgūst izglītības programmu "Skaistumkopšanas pakalpojumu sniegšanai noteiktās minimālās higiēnas prasības" (3.pielikums), izņemot, ja pakalpojuma sniedzējs ir:
Priekšlikums
Aicinām precizēt iekšējo atsauci, proti, "šo noteikumu 3. pielikums".
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk