Projekta ID
23-TA-1881Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
09.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 2.1. apakšpunktā ir noteikts to personu loks, kurām ir tiesības iekļaut ziņas Konsulārajā reģistrā, proti, Latvijas pilsonim, Latvijas nepilsonim, personai, kura Latvijā ir atzīta par bezvalstnieku, un personai, kurai ir piešķirts bēgļa vai alternatīvais statuss Latvijā.
Norādāms, ka ne no projekta, ne no projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma nav saprotams, vai tiks veikta pārbaude atbilstoši projekta 2.1. apakšpunktā noteiktajam un kurā brīdī šāda pārbaude tiks veikta.
Ievērojot norādīto, projekts un projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums ir attiecīgi precizējams.
Norādāms, ka ne no projekta, ne no projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma nav saprotams, vai tiks veikta pārbaude atbilstoši projekta 2.1. apakšpunktā noteiktajam un kurā brīdī šāda pārbaude tiks veikta.
Ievērojot norādīto, projekts un projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums ir attiecīgi precizējams.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka projekta 4. punktā ir noteikts, ka persona ziņas Konsulārajā reģistrā sniedz brīvprātīgi. No minētā secināms, ka pati persona, autentificējoties e-pakalpojumam, brīvprātīgi sniedz ziņas par sevi, kā arī par aizgādībā vai aizbildnībā esošu nepilngadīgu personu. Savukārt projekta 6. punkta otrais teikums nosaka nepieciešamību apliecināt personas piekrišanas saņemšanu gadījumos, kad dati tiek ievadīti par trešo personu.
Ievērojot norādīto, lūdzam attiecīgi precizēt projektu, lai viennozīmīgi ir saprotams, kas šo noteikumu izpratnē trešā persona.
Vienlaikus lūdzam papildināt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu ar novērtējumu par ietekmi uz datu aizsardzību gadījumos, kad e-pakalpojuma ietvaros datus apstrādās par trešo personu.
Ievērojot norādīto, lūdzam attiecīgi precizēt projektu, lai viennozīmīgi ir saprotams, kas šo noteikumu izpratnē trešā persona.
Vienlaikus lūdzam papildināt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu ar novērtējumu par ietekmi uz datu aizsardzību gadījumos, kad e-pakalpojuma ietvaros datus apstrādās par trešo personu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 7. punktā ir noteikts, ka attiecīgie dati būs pieejami Konsulārā reģistra pārvaldniekiem.
Norādāms, ka ne no projekta, ne projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma nav saprotams, kas ir domāts ar terminu "Konsulārā reģistra pārvaldnieks". Tāpat nav saprotams, kuru datu apstrādi veiks attiecīgais pārvaldnieks un kāds ir datu apstrādes mērķis.
Ievērojot norādīto, projekts un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums ir attiecīgi precizējams.
Norādāms, ka ne no projekta, ne projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma nav saprotams, kas ir domāts ar terminu "Konsulārā reģistra pārvaldnieks". Tāpat nav saprotams, kuru datu apstrādi veiks attiecīgais pārvaldnieks un kāds ir datu apstrādes mērķis.
Ievērojot norādīto, projekts un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums ir attiecīgi precizējams.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā ir norādīts, ka ar Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi ir panākta vienošanās, ka daļa no ziņām Konsulārajā reģistrā tiks ielasīti automātiski no Fizisko personu reģistra, izmantojot datu agregatora risinājumu (DAGR). Saskaņā ar Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes sniegto informāciju ir norādāms, ka nav panākta vienošanās par konkrētu ziņu apmaiņas risinājumu. Informējam, ka starp pusēm bija notikusi sarakste, kā arī 2023. gada 27. janvārī ir notikusi sanāksme, kuras laikā Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde informēja par iespējamajiem kanāliem ziņu saņemšanai, t.sk. piedāvājot Ārlietu ministrijas Konsulārajam departamentam vērsties Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā, lai izvērtētu iespēju Fizisko personu reģistra datu saņemšanai izmantot DAGR (no brīža, kad tas tiks ieviests).
Ievērojot norādīto, projekts un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums ir attiecīgi precizējams, nosakot plānoto sadarbības veidu un ziņu apmaiņas risinājuma ieviešanas termiņu.
Ievērojot norādīto, projekts un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums ir attiecīgi precizējams, nosakot plānoto sadarbības veidu un ziņu apmaiņas risinājuma ieviešanas termiņu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Papildināt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu ar datu aizsardzības novērtējumu tām ziņām, kuras izgūtas no Fizisko personu reģistra, un šo ziņu apstrādes mērķi.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Precizēt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma 1.3. sadaļas piekto rindkopu, norādot, ka dati no Fizisko personu reģistra tiks pieprasīti, nevis ielasīti.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Papildināt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu ar informāciju par auditācijas pierakstu glabāšanas ilgumu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Precizēt anotācijas 1.3. sadaļas teikumu:
“Datu kopums – Fizisko personu reģistrā norādītā deklarētā dzīvesvietas adrese un Reģistrā personas brīvprātīgi norādītā faktiskā dzīvesvietas adrese ārkārtējā situācijā Ministrijai nodrošinās iespējami plašu informāciju un ļaus operatīvāk sniegt konsulāro palīdzību, tai skaitā sazināties ar Latvijas un ārvalstu kompetentajām iestādēm vai pašvaldībām, lai risinātu jautājumu par materiālā atbalsta saņemšanu, jo īpaši personu repatriācijas gadījumos.”, izsakot to šādā redakcijā: “Datu kopums – Fizisko personu reģistrā iekļautā deklarētā, reģistrētā vai norādītā dzīvesvietas adrese un Reģistrā personas brīvprātīgi norādītā faktiskā dzīvesvietas adrese ārkārtējā situācijā Ministrijai nodrošinās iespējami plašu informāciju un ļaus operatīvāk sniegt konsulāro palīdzību, tai skaitā sazināties ar Latvijas un ārvalstu kompetentajām iestādēm vai pašvaldībām, lai risinātu jautājumu par materiālā atbalsta saņemšanu, jo īpaši personu repatriācijas gadījumos.”.
“Datu kopums – Fizisko personu reģistrā norādītā deklarētā dzīvesvietas adrese un Reģistrā personas brīvprātīgi norādītā faktiskā dzīvesvietas adrese ārkārtējā situācijā Ministrijai nodrošinās iespējami plašu informāciju un ļaus operatīvāk sniegt konsulāro palīdzību, tai skaitā sazināties ar Latvijas un ārvalstu kompetentajām iestādēm vai pašvaldībām, lai risinātu jautājumu par materiālā atbalsta saņemšanu, jo īpaši personu repatriācijas gadījumos.”, izsakot to šādā redakcijā: “Datu kopums – Fizisko personu reģistrā iekļautā deklarētā, reģistrētā vai norādītā dzīvesvietas adrese un Reģistrā personas brīvprātīgi norādītā faktiskā dzīvesvietas adrese ārkārtējā situācijā Ministrijai nodrošinās iespējami plašu informāciju un ļaus operatīvāk sniegt konsulāro palīdzību, tai skaitā sazināties ar Latvijas un ārvalstu kompetentajām iestādēm vai pašvaldībām, lai risinātu jautājumu par materiālā atbalsta saņemšanu, jo īpaši personu repatriācijas gadījumos.”.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Iebildums
Aizstāt vārdus "Iekšlietu ministrija" ar vārdiem "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde".
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Izvērtējama nepieciešamība noteikt, ka ziņas par personas deklarēto dzīvesvietas adresi ir ielasāmas automātiski Konsulārajā reģistrā visos gadījumos.
Proti, noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.3. sadaļā minēts, ka "deklarētās dzīvesvietas adreses dati tiek izmantoti, lai sadarbībā ar attiecīgo pašvaldību, kurā persona deklarējusi savu dzīvesvietas adresi, risinātu jautājumu par praktisku un finansiālu atbalstu personai ārkārtējā situācijā ārvalstī atbilstoši Sociālo pakalpojumu sociālās palīdzības likumā un pašvaldības saistošajos noteikumos noteiktajam.". Vienlaikus noteikumu projekts paredz, ka persona sniedz ziņas tostarp par kontaktpersonu, ar kuru sazināties, lai organizētu nepieciešamo konsulāro palīdzību. Tāpat noteikumu projekts paredz, ka ziņu ievade Konsulārajā reģistrā ir brīvprātīga.
Atbilstoši Dzīvesvietas deklarēšanas likuma 1. pantam tostarp dzīvesvietas deklarēšanas mērķis ir panākt, lai persona būtu sasniedzama tiesiskajās attiecībās ar valsti un pašvaldību.
Ievērojot minēto, izvērtējama nepieciešamība visos gadījumos vēl pirms radusies nepieciešamība izmantot ziņas par personas deklarēto dzīvesvietas adresi apstrādāt attiecīgo informāciju, to automātiski ielasot no Fizisko personu reģistra un glabājot Konsulārajā reģistrā. Attiecīgi var pastāvēt gadījumi, kad ziņas par personas deklarēto dzīvesvietas adresi nebūtu nepieciešams apstrādāt, ja ir iespējams sazināties ar kontaktpersonu, kuru persona ir norādījusi Konsulārajā reģistrā, un organizēt konsulāro palīdzību ar minētās personas starpniecību. Savukārt, rodoties nepieciešamībai apstrādāt ziņas par personas deklarēto dzīvesvietas adresi (piemēram, norādītā kontaktpersona nav sasniedzama), attiecīgās ziņas var izgūt no Fizisko personu reģistra.
Proti, noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.3. sadaļā minēts, ka "deklarētās dzīvesvietas adreses dati tiek izmantoti, lai sadarbībā ar attiecīgo pašvaldību, kurā persona deklarējusi savu dzīvesvietas adresi, risinātu jautājumu par praktisku un finansiālu atbalstu personai ārkārtējā situācijā ārvalstī atbilstoši Sociālo pakalpojumu sociālās palīdzības likumā un pašvaldības saistošajos noteikumos noteiktajam.". Vienlaikus noteikumu projekts paredz, ka persona sniedz ziņas tostarp par kontaktpersonu, ar kuru sazināties, lai organizētu nepieciešamo konsulāro palīdzību. Tāpat noteikumu projekts paredz, ka ziņu ievade Konsulārajā reģistrā ir brīvprātīga.
Atbilstoši Dzīvesvietas deklarēšanas likuma 1. pantam tostarp dzīvesvietas deklarēšanas mērķis ir panākt, lai persona būtu sasniedzama tiesiskajās attiecībās ar valsti un pašvaldību.
Ievērojot minēto, izvērtējama nepieciešamība visos gadījumos vēl pirms radusies nepieciešamība izmantot ziņas par personas deklarēto dzīvesvietas adresi apstrādāt attiecīgo informāciju, to automātiski ielasot no Fizisko personu reģistra un glabājot Konsulārajā reģistrā. Attiecīgi var pastāvēt gadījumi, kad ziņas par personas deklarēto dzīvesvietas adresi nebūtu nepieciešams apstrādāt, ja ir iespējams sazināties ar kontaktpersonu, kuru persona ir norādījusi Konsulārajā reģistrā, un organizēt konsulāro palīdzību ar minētās personas starpniecību. Savukārt, rodoties nepieciešamībai apstrādāt ziņas par personas deklarēto dzīvesvietas adresi (piemēram, norādītā kontaktpersona nav sasniedzama), attiecīgās ziņas var izgūt no Fizisko personu reģistra.
Piedāvātā redakcija
-
