Atzinums

Projekta ID
22-TA-825
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
01.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kāpēc kā infrastruktūras izmantošanas proporcijas aprēķina apstiprināšanas dokuments norādīts tieši projekta iesniedzēja rīkojums. Vēršam uzmanību, ka, ņemot vērā ar noteikumu projekta 5. punktu noteikto projekta iesniedzēju  loku (atvasināta publiska persona, valsts tiešās pārvaldes iestāde, valsts kapitālsabiedrība, reliģiska organizācija,  izglītības iestāde, kultūras institūcija,  biedrība vai nodibinājums), šo subjektu pārvaldes lēmumi var tikt pieņemti dažādos veidos un formās atkarībā no projekta iesniedzēja juridiskās formas (piemēram, iestādes rīkojums, komersanta valdes lēmums, biedrības kopsapulces vai valdes lēmums utt.).
Ierosinām precizēt noteikumu projektā izteikto 12.7 punktu, nenorādot konkrētu projekta iesniedzēja izdota dokumenta veidu.

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai noteikumu projekta 49. punktā paredzētie grozījumi 38. punktā ir pietiekami skaidri, nepieciešami un vai paredzēto mērķi nav iespējams sasniegt vienkāršākā vaidā. 
Vēršam uzmanību, ka spēkā esošo Ministru kabineta 2016. gada 12. janvāra noteikumu Nr. 35 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana valsts nozīmes aizsargājamos arhitektūras pieminekļos" nolikums" (turpmāk - Konkursa noteikumi) 38. punkts paredz konkursa izsludināšanas vispārīgos noteikumus, nenosakot konkrētu konkursa izsludināšanas termiņu ("Atbildīgā iestāde izsludina konkursu, ievietojot sludinājumu oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un atbildīgās iestādes un Vides investīciju fonda tīmekļvietnē. Konkursa izsludināšanas dienā Vides investīciju fonda un atbildīgās iestādes tīmekļvietnē ievieto vadlīnijas projektu iesniedzējiem projekta iesnieguma veidlapas aizpildīšanai. Sludinājumā norāda konkursa nosaukumu, konkursam pieejamo finanšu instrumenta finansējuma apmēru, projektu iesniegumu iesniegšanas termiņu (datumu un laiku), vietu (Vides investīciju fonda adresi), elektroniskā pasta adresi, uz kuru nosūtāmi projektu iesniegumi un kur iegūstama papildinformācija par konkursa nosacījumiem").
Vispārīgie konkursa izsludināšanas nosacījumi ar noteikumu projektu netiek grozīti un arī pēc grozījumu spēkā stāšanās būs attiecināmi arī uz konkursa pirmo kārtu. Savukārt norāde uz "šo noteikumu grozījumu par konkursa otrās kārtas organizēšanu stāšanos spēkā" ir neviennozīmīga, ņemot vērā, ka Konkursa noteikumi sākotnēji neparedzēja konkursa kārtas vai pirmo kārtu, tāpat noteikumu projekts neizslēdz konkursa pirmās kārtas tiesisko regulējumu vai skaidri nenodala pirmās un otrās kārtas īstenošanas nosacījumus, tā vietā otrās kārtas īstenošanas nosacījumi ir integrēti noteikumu tekstā). Tāpat nav izslēgts, ka nākotnē tiks veikti vēl citi ar konkursa otrās kārtas īstenošanu saistīti grozījumi. Līdz ar to "grozījumu par konkursa otrās kārtas organizēšanu" identificēšana var būt apgrūtināta.
Ņemot vērā iepriekš minētos apsvērumus, ierosinām Konkursa noteikumu 38. punktu saglabāt esošajā redakcijā, savukārt konkrētu otrās kārtas konkursa izsludināšanas termiņu, ja tāds nepieciešams, ietvert noteikumos kā 38. prim punktu vai kā noslēguma jautājumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Atbilstoši Ministru kabineta 2016. gada 12. janvāra noteikumu Nr. 35 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana valsts nozīmes aizsargājamos arhitektūras pieminekļos" nolikums" 66. punktam projekta iesniegums ir projekta līguma neatņemama sastāvdaļa. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projektā izteikto 96.1 punktu, svītrojot vārdus "un projekta iesniegumā".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt izteikto Noslēguma jautājumu 109. punktu un nepieciešamības gadījumā to svītrot. Vēršam uzmanību, ka nosacījums “konkursa pirmajā kārtā, vērtē un īsteno atbilstoši to iesniegšanas brīdī spēkā esošajam normatīvajam regulējumam” izriet no principa, ka normatīvajiem aktiem nav atpakaļejoša spēka, izņemot likumā skaidri noteiktus gadījumus. Līdz ar to šādu regulējumu Konkursa noteikumos iekļaut nav nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam svītrot vai precizēt izteikto Noslēguma jautājumu 110. punktu.
Pirmkārt, ņemot vērā 93. punktā izteiktajā 109. punktā minēto, ka “[p]rojektu iesniegumus, kas iesniegti līdz 2016. gada 11. aprīlim konkursa pirmajā kārtā, vērtē un īsteno atbilstoši to iesniegšanas brīdī spēkā esošajam normatīvajam regulējumam”, nav viennozīmīgi secināms, vai uz pirmās kārtas projektiem plānots attiecināt iepriekšējā (šobrīd spēkā esošā) vai ar noteikumu projektu grozītā Konkursa noteikumu 8. punkta un XI nodaļas tiesisko regulējumu.
Otrkārt, ja uz konkursa pirmās kārtas projektiem plānots attiecināt ar noteikumu projektu grozītos nosacījumus, nepieciešams izvērtēt, kā šādas izmaiņas ietekmēs finansējuma saņēmēju tiesisko paļāvību un vai tās vispār būs reālistiski izpildāmas. Jānorāda arī, ka normatīvajiem aktiem nav atpakaļejoša spēka, izņemot likumā skaidri noteiktus gadījumus.
Ar noteikumu projektu grozītā Konkursa noteikumu XI nodaļa, piemēram, paredz izmaiņas finansējuma saņēmēja atbildības nosacījumos par projekta rezultātiem, tai skaitā par monitoringa pārskatu iesniegšanu (piemēram, spēkā esošās normas paredz, ka finansējuma saņēmējs monitoringa pārskatu iesniedz pēc projekta īstenošanas beigu termiņa, savukārt noteikumu projekts šo atsauci uz projekta īstenošanas beigu termiņu izslēdz), par pasākumu plāna CO2 emisijas samazinājuma neatbilstības novēršanai izstrādāšanu un īstenošanu, atgūstamo neattiecināmo līdzekļu apjoma aprēķināšanu u.c. Ņemot vērā noteikumu projekta anotācijā norādīto, ka līdz 2020. gada 31. decembrim konkursa ietvaros tika īstenoti astoņi projekti, par kuriem projekta iesniegumi iesniegti līdz 2016. gada 11. aprīlim (t.i., pirms vairāk kā pieciem gadiem), nepieciešams izvērtēt, vai noteikumu projektā paredzētās izmaiņas nelabvēlīgi neietekmēs jau īstenotos projektus (kas īstenoti atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem), un vai jaunos noteikumus finansējuma saņēmējiem būs iespējams reāli izpildīt.
Treškārt, nav skaidrs norādes “un turpmākajās konkursa projektu iesniegumu atlases kārtās” mērķis, proti, kāpēc tiek īpaši izcelts, ka otrajai vai turpmākajām kārtām tiek piemērots Konkursa noteikumu 8. punkta un XI nodaļas tiesiskais regulējums, ņemot vērā, ka  tiesiskais regulējums par konkursa otrās kārtas īstenošanu ietverts arī citās noteikumu projekta normās.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 143. punktu, ierosinām apvienot noteikumu projekta 11.-20. punktu vienā grozījumu punktā, jo tie paredz papildināt Ministru kabineta 2016. gada 12. janvāra noteikumus Nr. 35 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana valsts nozīmes aizsargājamos arhitektūras pieminekļos" nolikums" ar secīgām vienībām (12.1 - 12.10 punkts).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 143. punktu, ierosinām apvienot noteikumu projekta 23 un 24. punktu vienā grozījumu punktā, jo tie paredz grozījumus divās secīgās Ministru kabineta 2016. gada 12. janvāra noteikumu Nr. 35 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana valsts nozīmes aizsargājamos arhitektūras pieminekļos" nolikums" vienībās.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ierosinām precizēt 2.pielikuma un tajā paredzētās veidlapas nosaukumu, norādot, ka tā attiecas uz Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana valsts nozīmes
arhitektūras pieminekļos" otrās kārtas projektu iesniegumiem.
Piedāvātā redakcija
-