Atzinums

Projekta ID
23-TA-1199
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
13.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
I. Vispārīgie jautājumi
Iebildums
Ņemot vērā līdzšinējo praksi un norādījumus valsts institūcijām informēt par pieņemtajiem Ministru kabineta noteikumiem, kas regulē ES fondu ieviešanu, Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomi, lūdzam vai nu izvērtēt iespēju to paredzēt kā vienu no pienākumiem sabiedrības līdzdalības nodrošināšanā vai arī skaidrot anotācijas projektā šīs sadarbības prakses vietu un lomu sabiedrības līdzdalības nodrošināšanā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
7. Lai sabiedrības pārstāvjus informētu par līdzdalības iespējām, institūcija sagatavo paziņojumu (1. pielikums) un atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā iestādes ievieto informāciju internetā, publicē to attiecīgās institūcijas oficiālās tīmekļvietnes sadaļā "Sabiedrības līdzdalība". Valsts tiešās pārvaldes iestāde sabiedrības pārstāvjus par iespēju iesaistīties projekta izstrādes procesā informē Vienotā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portāla (turpmāk – TAP portāls) publiskajā vidē, izmantojot TAP portālā pieejamo elektronisko paziņojuma veidlapu. Ja projekta izstrāde TAP portālā vēl nav uzsākta, valsts tiešās pārvaldes iestāde nodrošina paziņojuma publicēšanu attiecīgās institūcijas oficiālās tīmekļvietnes sadaļā "Sabiedrības līdzdalība". Paziņojums par līdzdalības iespējām izplatāms arī citos sabiedrībai pieejamos veidos, lai iespējami labāk sasniegtu mērķauditoriju. 
Iebildums
Lūdzam skaidrot/ norādīt termiņus informācijas izvietošanai gadījumā, ja projekta izstrāde TAP portālā vēl nav uzsākta.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
7. Lai sabiedrības pārstāvjus informētu par līdzdalības iespējām, institūcija sagatavo paziņojumu (1. pielikums) un atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā iestādes ievieto informāciju internetā, publicē to attiecīgās institūcijas oficiālās tīmekļvietnes sadaļā "Sabiedrības līdzdalība". Valsts tiešās pārvaldes iestāde sabiedrības pārstāvjus par iespēju iesaistīties projekta izstrādes procesā informē Vienotā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portāla (turpmāk – TAP portāls) publiskajā vidē, izmantojot TAP portālā pieejamo elektronisko paziņojuma veidlapu. Ja projekta izstrāde TAP portālā vēl nav uzsākta, valsts tiešās pārvaldes iestāde nodrošina paziņojuma publicēšanu attiecīgās institūcijas oficiālās tīmekļvietnes sadaļā "Sabiedrības līdzdalība". Paziņojums par līdzdalības iespējām izplatāms arī citos sabiedrībai pieejamos veidos, lai iespējami labāk sasniegtu mērķauditoriju. 
Iebildums
Lai nodrošinātu juridisko noteiktību, lūdzam precizēt punkta redakciju attiecībā uz valsts tiešās pārvaldes iestādes rīcību projekta izstrādes gaitā. No šobrīd projektā ietvertā regulējuma nav nepārprotami skaidrs, vai valsts tiešās pārvaldes iestādēm visos gadījumos ir jāpublicē informācija institūcijas oficiālās tīmekļvietnes sadaļā "Sabiedrības līdzdalība" pirms projekta izstrādes TAP un  pēc tam TAP portāla publiskajā vidē.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
14.1.1. ja attiecīgo sabiedrības līdzdalības iespēju organizē valsts tiešās pārvaldes iestāde, informāciju publicē TAP portālā, kā arī izplata citos sabiedrībai pieejamos veidos. Sabiedrības pārstāvis dalības pieteikšanai darba grupā, konsultatīvajā padomē, uzraudzības padomē vai domnīcā izmanto TAP portālā šim mērķim izveidotu elektronisko pakalpojumu un autentificējas ar šajā elektroniskajā pakalpojumā pieejamiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem;
Iebildums
Tiesības piedalīties sabiedriskajā apspriešanā ir ikvienai fiziskai personai. Tomēr ne visām personām ir vai tās lieto elektronisko parakstu, internetbanku vai citus elektroniskās autentifikācijas veidus. Vienlaikus ir personas, kuras objektīvu iemeslu dēļ vāji pārzina informāciju tehnoloģijas. Tomēr tas nenozīmē, ka iepriekš minētās personas nespēj vai nevēlas iesaistīties sev un sabiedrībai būtisku jautājumu apspriešanā. Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam precizēt  14. punktu, nosakot alternatīvus pieteikšanās veidus.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
16.1. nosaka konkrētu publiskās apspriešanas laiku. Publiskās apspriešanas ilgums attīstības plānošanas dokumentu projektiem ir vismaz 30 dienas un ārējo normatīvo aktu projektiem – vismaz 14 dienas. Institūcija var noteikt arī ilgāku publiskās apspriešanas norises laiku;
Iebildums
Lūdzam ārējo normatīvo aktu projektiem paredzēt iespēju neīstenot publisko apspriešanu, ja normatīvā akta projekts, piemēram, ir tehniska rakstura (precizē normu, bet nemaina to pēc būtības). Tāpat lūdzam paredzēt, ka tiesību akta virzītājs var noteikt arī citu, īsāku publiskās apspriešanas laiku, ja to pamato 1.pielikuma informācijā (piemēram, gadījumā, ja tiesību akta norma ir labvēlīga konkrētai mērķa grupai). 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
16.3. nodrošina apspriežamo dokumentu publisku pieejamību TAP portālā (ja publisko apspriešanu organizē valsts tiešās pārvaldes iestāde) vai attiecīgās institūcijas oficiālās tīmekļvietnes sadaļā "Sabiedrības līdzdalība" (ja publisko apspriešanu organizē cita institūcija) visu publiskās apspriešanas laiku. Informāciju izplata arī citos sabiedrībai pieejamos veidos;
Iebildums
Lūdzam 16.3.apakšpunkta otrajā teikumā vārdu "izplata" aizstāt ar "var izplatīt", jo ne vienmēr citi pieejamie veidi ir precīzi nosakāmi, turklāt ne vienmēr tas arī ir nepieciešams. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
16.4. pēc tiešās mērķgrupas (vai organizācijas, kas pārstāv mērķgrupu) pieprasījuma vai pēc institūcijas iniciatīvas, ja iespējams, nodrošina ar publisko apspriešanu saistītās informācijas pieejamību un saprotamību tiešajai mērķgrupai nepieciešamajā formātā.
Iebildums
Lūdzam skaidrot ar piemēriem 16.4.apakšpunkta praktisko piemērošanu, t.i., kādi mērķa grupas sasniegšanas formāti domāti, kādas ir to izmaksas un no kādiem līdzekļiem tās sedzamas. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
17. Pēc katra projekta virzības posma publicējams apkopojums (2. pielikums), kurā norādīti visi sabiedrības pārstāvji, kuri piedalījās apspriedē vai publiskajā apspriešanā (pārstāvētā organizācija, viedokļa sniedzēja vārds un uzvārds (ja tas ir norādīts, sniedzot viedokli) vai norāde "fiziska persona" vai "juridiska persona" (ja viedokļa sniedzējs ir vēlējies neatklāt savu identitāti)). Valsts tiešās pārvaldes iestāde apkopojumu publicē TAP portālā un nosūta apspriedes vai publiskās apspriešanas dalībniekiem (vienlaikus informējot par turpmākajām sabiedrības pārstāvju līdzdalības iespējām), kā arī var izplatīt citos sabiedrībai pieejamos veidos. Cita institūcija apkopojumu publicē attiecīgās institūcijas oficiālās tīmekļvietnes sadaļā "Sabiedrības līdzdalība" un nosūta apspriedes vai publiskās apspriešanas dalībniekiem (vienlaikus informējot par turpmākajām sabiedrības pārstāvju līdzdalības iespējām), kā arī var izplatīt citos sabiedrībai pieejamos veidos. Institūcija informāciju sniedz laikus, nodrošinot, ka sabiedrības pārstāvji var īstenot attiecīgajā projekta virzības posmā pieejamās līdzdalības iespējas.
Iebildums
Lūdzam MK noteikumu projektu, ievērojot analoģiju ar Iesniegumu likuma 7.pantu "Iesnieguma atstāšana bez izskatīšanas" un ņemot vērā LM pieredzi, papildināt ar nosacījumiem, kādos gadījumos institūcijām ir tiesības nesniegt skaidrojumu un pamatojumu par saņemtā priekšlikuma neņemšanu vērā. Šādas normas iekļaušana nepieciešama, lai saprātīgi izmantotu laika un cilvēku resursus, kas tiek veltīti projekta izstrādei un sadarbības organizēšanai. Ierosinām vismaz šādos gadījumos paredzēt institūcijas tiesības neapstrādāt un neanalizēt saņemtos priekšlikumus:
1) priekšlikuma saturs ir klaji aizskarošs un izaicinošs;
2) priekšlikuma teksts objektīvi nav salasāms vai saprotams;
3) priekšlikums nav sniegts teksta formātā (piemēram, fotogrāfijas, dzeja, zīmējumi);
4) priekšlikums nav saistīts ar projekta saturu.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
17. Pēc katra projekta virzības posma publicējams apkopojums (2. pielikums), kurā norādīti visi sabiedrības pārstāvji, kuri piedalījās apspriedē vai publiskajā apspriešanā (pārstāvētā organizācija, viedokļa sniedzēja vārds un uzvārds (ja tas ir norādīts, sniedzot viedokli) vai norāde "fiziska persona" vai "juridiska persona" (ja viedokļa sniedzējs ir vēlējies neatklāt savu identitāti)). Valsts tiešās pārvaldes iestāde apkopojumu publicē TAP portālā un nosūta apspriedes vai publiskās apspriešanas dalībniekiem (vienlaikus informējot par turpmākajām sabiedrības pārstāvju līdzdalības iespējām), kā arī var izplatīt citos sabiedrībai pieejamos veidos. Cita institūcija apkopojumu publicē attiecīgās institūcijas oficiālās tīmekļvietnes sadaļā "Sabiedrības līdzdalība" un nosūta apspriedes vai publiskās apspriešanas dalībniekiem (vienlaikus informējot par turpmākajām sabiedrības pārstāvju līdzdalības iespējām), kā arī var izplatīt citos sabiedrībai pieejamos veidos. Institūcija informāciju sniedz laikus, nodrošinot, ka sabiedrības pārstāvji var īstenot attiecīgajā projekta virzības posmā pieejamās līdzdalības iespējas.
Iebildums
Lūdzam plašāk anotācijā skaidrot tiesību akta projekta virzības posmus, t.i., nav saprotams, vai publiskā apspriešana organizējama un apkopojums publicējams arī pēc katra tiesību akta projekta saskaņošanas apļa. Uzskatām, ka publiskai apspriešanai jābūt arī samērīgai un, ja tiesību aktu virzītājiem tā jāīsteno esošo resursu ietvaros, tad jāizvērtē organizējamo publisko apspriešanu skaits viena tiesību akta virzībai. 
Attiecībā uz personas identitāti, kas sniedz viedokli par tiesību aktu projektu, informējam, ka LM ES fondu tiesību aktu projektu virzībā līdzšinējā pieredze liecina, ka publiskās apspriešanas rezultātā iegūtajiem viedokļi nereti nav saistīti ar tiesību aktu. Tāpēc aicinām izskatīt iespēju noteikt, ka publiskajā apspriešanā viedokli sniedz tikai identificējama persona, kura, tostarp, norāda informāciju saziņai. Informācija saziņai var būt redzama tikai atbildīgajai personai, kura virzīja dokumentu sabiedrības līdzdalībai. Ņemot vērā, ka šobrīd paredzēts, ka viedokli var sniegt arī persona, kas neatklāj identitāti vai nenorāda kontaktinformāciju, nav saprotams, kā īstenot 17.punktā minēto pienākumu nosūtīt informāciju viedokļa sniedzējam. 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Ikvienai personai ir tiesības piedalīties sabiedriskajā apspriešanā. Tomēr ne visām personām ir vai tās lieto autentifikācijas rīkus (elektronisko parakstu, internetbanku utml.), kas nodrošina iespēju pieslēgties Tiesību aktu portālam. Lūdzam papildināt anotāciju un skaidrot, kā sabiedriskajā apspriešanā iebildumus un priekšlikumus var izteikt fiziska persona, kurai nav TAP paredzētie autentifikācijas rīki. Vienlaikus lūdzam izvērtēt nepieciešamību papildināt noteikumu projektu ar normu, kas paredz kārtību, kā ikviena persona var izteikt iebildumu vai priekšlikumu bez autentificēšanās TAP.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju anotāciju papildināt ar procesa shēmu, kas uzskatāmi atspoguļotu plānoto sabiedrības līdzdalības kārtību attīstības plānošanas dokumentu un tiesību aktu izstrādes procesā.
Piedāvātā redakcija
-