Projekta ID
25-TA-548Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
28.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka PTAC kā tirgus uzraudzības iestādei ir paredzēta uzraudzības kompetence tikai attiecībā uz fiziskām precēm Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 13. jūnija Regulas (ES) 2024/1689, ar ko nosaka saskaņotas normas mākslīgā intelekta jomā un groza Regulas (EK) Nr. 300/2008, (ES) Nr. 167/2013, (ES) Nr. 168/2013, (ES) 2018/858, (ES) 2018/1139 un (ES) 2019/2144 un Direktīvas 2014/90/ES, (ES) 2016/797 un (ES) 2020/1828 I pielikuma A un B iedaļā norādītajās jomās. Līdz ar to PTAC tirgus uzraudzības ietvaros nav paredzēts pārbaudīt tādas mākslīgā intelekta sistēmas, kuras nav saistāmas ar konkrētu preci, bet darbojas atsevišķās programmatūras vai tiešsaistes pakalpojumu vidē.
Piedāvātā redakcija
13.panta 14) punktu ierosinām precizēt šādā redakcijā:
14) iesniegt tirgus uzraudzības iestādei pamatotu pieprasījumu atbilstoši tās uzraudzības kompetencei organizēt mākslīgā intelekta sistēmas testēšanu ar tehniskiem līdzekļiem, ja dokumentācija, kas nepieciešama pārbaudes lietā, nav pietiekama.
Vienlaikus saistībā ar šo tiesību normu ierosinām anotācijā iekļaut šādu precizējumu:
Patērētāju tiesību aizsardzības centram kā tirgus uzraudzības iestādei ir paredzēta uzraudzības kompetence tikai attiecībā uz fiziskām precēm, līdz ar to šīs iestādes tirgus uzraudzības ietvaros nav paredzēts pārbaudīt tādas mākslīgā intelekta sistēmas, kuras nav saistāmas ar konkrētu preci, bet darbojas atsevišķās programmatūras vai tiešsaistes pakalpojumu vidē.
14) iesniegt tirgus uzraudzības iestādei pamatotu pieprasījumu atbilstoši tās uzraudzības kompetencei organizēt mākslīgā intelekta sistēmas testēšanu ar tehniskiem līdzekļiem, ja dokumentācija, kas nepieciešama pārbaudes lietā, nav pietiekama.
Vienlaikus saistībā ar šo tiesību normu ierosinām anotācijā iekļaut šādu precizējumu:
Patērētāju tiesību aizsardzības centram kā tirgus uzraudzības iestādei ir paredzēta uzraudzības kompetence tikai attiecībā uz fiziskām precēm, līdz ar to šīs iestādes tirgus uzraudzības ietvaros nav paredzēts pārbaudīt tādas mākslīgā intelekta sistēmas, kuras nav saistāmas ar konkrētu preci, bet darbojas atsevišķās programmatūras vai tiešsaistes pakalpojumu vidē.
2.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
MI akta 77.pants paredz, ka pēc dalībvalsts tirgus uzraudzības iestāde saprātīgā laikposmā pēc (dalībvalsts pamattiesību aizsardzības iestādes) pieprasījuma organizē testēšanu, cieši iesaistot pieprasījuma iesniedzēju publisku iestādi vai struktūru. Līdz ar to pēc Tiesībsarga pamatota pieprasījumu tirgus uzraudzības iestādes faktiski būs pienākums veikt šādu testēšanu ar tehniskiem līdzekļiem.
Likumprojekta anotācijā ir veikti aprēķini par to, cik lielas izmaksas tiks radītas dalībvalsts pamattiesību aizsardzības iestādei tās funkciju/uzdevumu izpildei, kas izriet no MI akta 77.pantā. Vienlaikus norādāmx, ka MI akta 77.pantā noteiktais faktiski uzliek papildus slogu un izmaksas tirgus uzraudzības iestādēm, kam būs jāveic MI sistēmu testēšana, tostarp, iespējams, atsevišķu MI sistēmas būs jāsūta uz ārzemju laboratorijām, kas varētu radīt ievērojamas izmaksas. Jau šobrīd tirgus uzraudzībā dažādi produkti tiek sūtīti uz ārzemju laboratorijām, ņemot vērā, ka Latvijā nav pieejamas plaša spektra testēšanas laboratorijas.
Attiecīgi anotācijas 3.punktā būtu jāsniedz skaidrojums ar aprēķiniem:
- cik potenciāli gadā šādus pieprasījumus Tiesībsargs varētu veikt?
- cik potenciāli MI sistēmu testēšana varētu izmaksāt?
- kādu papildus slogu/izmaksas tas radīs tirgus uzraudzības iestādēm (finanšu slogu + kādi ir nepieciešamie cilvēkresursi)?
Likumprojekta anotācijā ir veikti aprēķini par to, cik lielas izmaksas tiks radītas dalībvalsts pamattiesību aizsardzības iestādei tās funkciju/uzdevumu izpildei, kas izriet no MI akta 77.pantā. Vienlaikus norādāmx, ka MI akta 77.pantā noteiktais faktiski uzliek papildus slogu un izmaksas tirgus uzraudzības iestādēm, kam būs jāveic MI sistēmu testēšana, tostarp, iespējams, atsevišķu MI sistēmas būs jāsūta uz ārzemju laboratorijām, kas varētu radīt ievērojamas izmaksas. Jau šobrīd tirgus uzraudzībā dažādi produkti tiek sūtīti uz ārzemju laboratorijām, ņemot vērā, ka Latvijā nav pieejamas plaša spektra testēšanas laboratorijas.
Attiecīgi anotācijas 3.punktā būtu jāsniedz skaidrojums ar aprēķiniem:
- cik potenciāli gadā šādus pieprasījumus Tiesībsargs varētu veikt?
- cik potenciāli MI sistēmu testēšana varētu izmaksāt?
- kādu papildus slogu/izmaksas tas radīs tirgus uzraudzības iestādēm (finanšu slogu + kādi ir nepieciešamie cilvēkresursi)?
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka PTAC kā tirgus uzraudzības iestādei ir paredzēta uzraudzības kompetence tikai attiecībā uz fiziskām precēm Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 13. jūnija Regulas (ES) 2024/1689, ar ko nosaka saskaņotas normas mākslīgā intelekta jomā un groza Regulas (EK) Nr. 300/2008, (ES) Nr. 167/2013, (ES) Nr. 168/2013, (ES) 2018/858, (ES) 2018/1139 un (ES) 2019/2144 un Direktīvas 2014/90/ES, (ES) 2016/797 un (ES) 2020/1828 I pielikuma A un B iedaļā norādītajās jomās. Līdz ar to PTAC tirgus uzraudzības ietvaros nav paredzēts pārbaudīt tādas mākslīgā intelekta sistēmas, kuras nav saistāmas ar konkrētu preci, bet darbojas atsevišķās programmatūras vai tiešsaistes pakalpojumu vidē.
Piedāvātā redakcija
13.panta 14) punktu ierosinām precizēt šādā redakcijā:
14) iesniegt tirgus uzraudzības iestādei pamatotu pieprasījumu atbilstoši tās uzraudzības kompetencei organizēt mākslīgā intelekta sistēmas testēšanu ar tehniskiem līdzekļiem, ja dokumentācija, kas nepieciešama pārbaudes lietā, nav pietiekama.
Vienlaikus saistībā ar šo tiesību normu ierosinām anotācijā iekļaut šādu precizējumu:
Patērētāju tiesību aizsardzības centram kā tirgus uzraudzības iestādei ir paredzēta uzraudzības kompetence tikai attiecībā uz fiziskām precēm, līdz ar to šīs iestādes tirgus uzraudzības ietvaros nav paredzēts pārbaudīt tādas mākslīgā intelekta sistēmas, kuras nav saistāmas ar konkrētu preci, bet darbojas atsevišķās programmatūras vai tiešsaistes pakalpojumu vidē.
14) iesniegt tirgus uzraudzības iestādei pamatotu pieprasījumu atbilstoši tās uzraudzības kompetencei organizēt mākslīgā intelekta sistēmas testēšanu ar tehniskiem līdzekļiem, ja dokumentācija, kas nepieciešama pārbaudes lietā, nav pietiekama.
Vienlaikus saistībā ar šo tiesību normu ierosinām anotācijā iekļaut šādu precizējumu:
Patērētāju tiesību aizsardzības centram kā tirgus uzraudzības iestādei ir paredzēta uzraudzības kompetence tikai attiecībā uz fiziskām precēm, līdz ar to šīs iestādes tirgus uzraudzības ietvaros nav paredzēts pārbaudīt tādas mākslīgā intelekta sistēmas, kuras nav saistāmas ar konkrētu preci, bet darbojas atsevišķās programmatūras vai tiešsaistes pakalpojumu vidē.
