Atzinums

Projekta ID
22-TA-349
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
16.03.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lai nodrošinātu kvalitatīvu Informatīvā ziņojuma 9.1.2.apakšpunktā  noteiktās informācijas izvērtēšanu, lūdzam noteikt precizētā  plānotā projekta iesnieguma izvērtēšanas garāku termiņu,  nodrošinot, ka sadarbības iestādei iesniegtās informācijas izvērtēšanai un saskaņošanai paredzētais termiņš nav īsāks par piecām darba dienām
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt/papildināt informatīvā ziņojuma 2.6.apakšsadaļas "4.2.2.5.pasākuma īstenošanas nosacījumi" 3.tabulā "4.2.2.5.pasākuma projekta finansējuma sadalījums" norādītā finansējuma sadalījumu gan pa gadiem un finansējuma avotiem, gan kopā. Vēršam uzmanību, ka šajā tabulā norādītā finansējuma kopsumma atšķiras no šī ziņojuma 2.3.apakšsadaļā "4.2.2.5. pasākuma ieguldījumu priekšnosacījumu izpildes progress, ieguldījumu tvērums, valsts atbalsta nosacījumi, finansējuma apjoms un naudas plūsma" minētā pasākumam plānotā kopējā finansējuma apmēra. Tāpat šī sadaļa neatspoguļo protokollēmuma projektā paredzēto, līdz ar to lūdzam to precizēt/papildināt.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Atkārtoti norādām, ka informatīvais ziņojums joprojām nesniedz informāciju par MK sēdes protokollēmuma projektā iekļautajām darbībām, t.sk., finansējuma plānošanu atsevišķās Izglītības un zinātnes ministrijas valsts budžeta programmās/apakšprogrammās. Turklāt ne protokollēmuma projekts, ne informatīvais ziņojums nesniedz pamatojumu finansējuma plānošanai Izglītības un zinātnes ministrijas valsts budžeta apakšprogrammā 70.11.00 "Dalība Eiropas Savienības izglītības sadarbības projektos”, kā arī informāciju par šīs apakšprogrammas ietvaros plānotajām darbībām. Vēršam uzmanību, ka Eiropas Sociālā fonda finansējums dažādu pasākumu/projektu īstenošanai tiek plānots Izglītības un zinātnes ministrijas valsts budžeta programmas 63.00.00 “Eiropas Sociālā fonda (ESF) projektu un pasākumu īstenošana” attiecīgajās apakšprogrammās. Ņemot vērā minēto atkārtoti norādām, ka nav pamatojuma 4.-6.punkta iekļaušanai MK sēdes protokollēmuma projektā. Tāpat lūdzam skaidrot nepieciešamību Izglītības un zinātnes ministrijai uzņemties papildus valsts budžeta ilgtermiņa saistības ICILS 2023 pētījuma īstenošanai tās valsts budžeta programmas 70.00.00 "Citu Eiropas Savienības politiku instrumentu projektu un pasākumu īstenošana" apakšprogrammā 70.11.00 "Dalība Eiropas Savienības izglītības sadarbības projektos”, ņemot vērā, ka jau šobrīd atsevišķas dalības maksas tiek nodrošinātas arī ES struktūrfondu pasākumu/projektu ietvaros, kuriem finansējums tiek plānots Izglītības un zinātnes ministrijas valsts budžeta programmā 63.00.00 “Eiropas Sociālā fonda (ESF) projektu un pasākumu īstenošana”, piemēram, projekta Nr.8.3.6.1/16/I/001 "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos" ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzu 2.5. sadaļas 18.punktā iekļauto teikumu "Ja 4.2.2.5.pasākuma īstenošanas laikā tiek izstrādāta vienkāršoto izmaksu metodika par izmaksām, kuras 4.2.2.5.pasākumā tiek segtas kā faktiskās izmaksas, tad atbildīgā iestāde izvērtē metodikas piemērošanu 4.2.2.5.pasākumā." precizēt šādā redakcijā "AI 4.2.2.5. pasākuma īstenošanas laikā var izstrādāt vienkāršoto izmaksu metodiku/-as par izmaksām, kuras 4.2.2.5. pasākumā tiek segtas kā faktiskās, un tās sāk piemērot pēc attiecīgu grozījumu veikšanas MK noteikumos".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam izvērtēt iespēju projekta īstenošanas un vadības personāla atlīdzības izmaksas paredzēt kā vienkāršotās izmaksas, piemēram vienas vienības izmaksas, piemērojot Vispārējās regulas Nr. 2021/1060 55.panta otrajā punktā paredzēto iespēju aprēķināt personāla izmaksu stundas likmi. (2.5. sadaļas 13.1. apakšpunkts). 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Atkārtoti lūdzam sniegt izvērtējumu par iespējām piemērot vienkāršotās izmaksas. Vēršam uzmanību, ka pašlaik nav minēts neviens iemesls, kāpēc atbalstāmajām darbībām nevar tikt piemērots kāds vienkāršoto izmaksu veids, piemēram, viena vienība, kuras piemērošanai AI izstrādā metodiku, t.sk. projekta īstenošanas un vadības personāla atlīdzības izmaksām. (2.5. sadaļa 13. punkts)
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka informatīvā ziņojuma 2.3.sadaļā ESF+ finansējuma proporcija (gan kopējā attiecināmajā finansējumā, gan kopējā attiecināmajā finansējumā vienošanās slēgšnai) ir nedaudz augstāka kā 85%. Lūgums norādīt ESF+ finansējumu, nepārsniedzot 85% no kopējā finansējuma. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Uzturam spēkā izziņas 12.punktā minētā iebilduma daļu, kas attiecas uz lūgumu informatīvā ziņojuma 13.1.punktā norādīt iespēju projekta vadības un īstenošanas personālu piesaistīt arī uz nepilnu darba laiku (daļlaika attiecināmības princips nav tas pats, kas nepilns darba laiks). Papildus vēršam uzmanību uz to, ka informatīvā ziņojuma 13.1.punktā ir noteikti nosacījumi tikai projekta vadības personāla iesaistei saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, taču nav atrunāts par daļalaika principa piemērošanu projekta īstenošanas personāla iesaistei.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā izziņas 2.punktā iekļauto iebildumu, lūdzam informatīvā ziņojuma 2.2.sadaļas tekstā attiecībā uz PISA 2022 pētījumu veikt precizējumus, kas saturiski atbilst izziņas 2.punkta komentārā sniegtajai informācijai. Šī brīža redakcijā informatīvajā ziņojumā ir paredzēts, ka PISA 2022 pētījuma īstenošanas izmaksas 2022.gadā nepieciešams finansēt 4.2.2.5 pasākuma ietvaros, savukārt izziņā ir skaidrots, ka 4.2.2.5 pasākuma projektā sākot ar 2023.gadu paredzēta darbu uzsākšana, lai sagatavotos PISA 2025 īstenošanai, un attiecībā uz PISA 2022 rezultātu izmantošanu teikts, ka jaunajā projektā var tikt paredzēta sekundāro pētījumu īstenošana, izmantojot PISA 2022 pētījumā iegūtos rezultātus. Vēršam uzmanību arī uz to, ka informatīvā ziņojuma 1.tabulā minēts tikai PISA 2025 pētījums un 1.pielikumā PISA pētījumam finansējums 2022.gadā nav plānots.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka publisko iepirkumu veikšana īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru, izslēdz tikai komercdarbības atbalsta sniegšanas risku pakalpojumu sniedzēju un preču piegādātāju līmenī, attiecīgi lūdzam to informatīvajā ziņojumā nevispārināt kā nosacījumu, kas atrisina jautājumu par valsts atbalstu. Proti, lūdzam dzēst teikuma daļu 17. lapaspusē: "Attiecībā uz jautājumu pat valsts atbalstu".
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvajā ziņojumā norādītais, ka: “Sadarbības partnera modelis paredz arī to, ka tas pētījumus veic savas nesaimnieciskās darbības ietvaros, t.i. projekta ietvaros tiek apmaksātas tikai partnera faktiskās izmaksas (bez papildus uzcenojuma)” nekādā veidā nepamato sadarbības partnera - Latvijas Universitātes projektā veikto darbību nesaimniecisko raksturu. Vēršam uzmanību, ka Eiropas Komisijas paziņojumā “Nostādnes par valsts atbalstu pētniecībai, izstrādei un inovācijai” (2014/C 198/01) kā pētniecības organizāciju ar saimniecisko darbību nesaistītas darbības ir norādītas izglītība nolūkā panākt personāla daudzuma un kvalifikācijas pieaugumu, neatkarīga pētniecība un izstrāde, lai gūtu vairāk zināšanu un labāku izpratni, kā arī pētniecības rezultātu plaša izplatīšana bez ekskluzivitātes un diskriminēšanas, piemēram, izmantojot mācīšanu, brīvas piekļuves datubāzes, atklātās publikācijas vai atklātā pirmkoda programmatūru, attiecīgi aicinām izvērtēt, vai šie nosacījumi ir attiecināmi uz aktivitātēm, kuras projektā veiks Latvijas Universitāte un, ja ir, lūdzam to atbilstoši pamatot, tādejādi pierādot veikto aktivitāšu ar saimniecisko darbību nesaistīto raksturu.

Vienlaikus vēršam uzmanību, ka gadījumos, kad publiskais finansējums tiek piešķirts ar saimniecisko darbību nesaistītu aktivitāšu veikšanai, komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumi uz šo publisko finansējumu attiecināti netiek, savukārt Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā minētās valsts atbalsta pazīmes tiek analizētas tajos gadījumos, kad publiskais finansējums tiek piešķirts ar saimniecisko darbību saistītu aktivitāšu veikšanai. Attiecīgi lūdzam IZM informatīvo ziņojumu precizēt, norādot, vai publisko līdzekļu piešķīrums sadarbības partneriem paredzēts ar saimniecisko darbību nesaistītu aktivitāšu nodrošināšanai un tālāk komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā jāvērtē nav, vai arī atbalstāmās aktivitātes ir saimnieciskas un attiecībā uz līdzekļu piešķīrumu tām, iespējams izslēgt kādu no komercdarbības atbalstu raksturojošajam pazīmēm (konkrēti norādot, kuru pazīmi), kas minētas Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā izteikto iebildumu par informatīvo ziņojumu – informatīvais ziņojums joprojām nesniedz informāciju par MK sēdes protokollēmuma projektā iekļautajām darbībām, t.sk., finansējuma plānošanu atsevišķās Izglītības un zinātnes ministrijas valsts budžeta programmās/apakšprogrammās, turklāt ne protokollēmuma projekts, ne informatīvais ziņojums nesniedz pamatojumu finansējuma plānošanai Izglītības un zinātnes ministrijas valsts budžeta apakšprogrammā 70.11.00 "Dalība Eiropas Savienības izglītības sadarbības projektos”, kā arī informāciju par šīs apakšprogrammas ietvaros plānotajām darbībām, līdz ar to nav pamatojuma 3.-6.punkta iekļaušanai Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam ņemt vērā, ka pēc horizontālo principu metodiku 2021.-2027.gada plānošanas periodam apstiprināšanas būs nepieciešami attiecīgi precizējumi arī 4.2.2.5.pasākuma informatīvajā ziņojumā un kritēriju komplektā.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt protokollēmuma projekta nosaukumu, aizstājot vārdus “kohēzijas politikas programma” ar “kohēzijas politikas programmas”.
Piedāvātā redakcija
-