Atzinums

Projekta ID
24-TA-1731
Atzinuma sniedzējs
"Latvijas Pārtikas Tirgotāju Asociācija"
Atzinums iesniegts
27.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Iebildumi:
Grozījumu mērķis ir definēt preču apjomu, kurus pircējs pasūtīs piegādātājam, ar mērķi uzlabot pasūtījumu plānošanu un izslēgt situācijas, kad piegādātājam rodas zaudējumi no neizpirktiem preču apjomiem.
Šo mērķi ir iespējams panākt nosakot pircējam pienākumu izteikt saistošas preču piegādes prognozes, iepriekš informējot par gaidāmo preču pasūtījuma apjomu,  taču izslēdzot prasību vienoties, jo vienošanās pieprasa no abām darījuma pusēm milzīgu administratīvo resursu un arī piegādātāji nav ieinteresēti slēgt vienošanos par katru pasūtījumu.

Kā alternatīvu punktu var aizstāt ar regulējumu, kas darbojas Lietuvā un nosaka, ka:

Ja piegādātājs objektīvu apstākļu dēļ nevar piegādāt Pircēja pasūtīto preču apjomu vai nevar piegādāt preces noteiktā termiņā, piegādātājam ir tiesības, neiestājoties negatīvām sekām, 1 darba dienas laikā atteikties no Pircēja pasūtījuma.
 
Piedāvātā redakcija
Piedāvājam redakciju:
Papildināt 1. pantu ar 8.punktu šādā redakcijā:
"8) lauksaimniecības un pārtikas preču piegādes prognozes – uz līguma pamata piegādājamie preču apjomi, ko Pircējs plāno iegādāties no lauksaimniecības un pārtikas preču piegādātāja, iepriekš par to informējot lauksaimniecības un pārtikas preču piegādātāju.
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Iebildumi:
Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas  (ES) 2019/633 par negodīgu tirdzniecības praksi starpuzņēmumu attiecībās lauksaimniecības un pārtikas piegādes ķēdē noteikumiem, naudas sodam ir jābūt, cita starpā,  samērīgam. Ievērojot to, ka aizliegta negodīgas tirdzniecības prakse kvalificējas kā viegls pārkāpums, sods 4% apmērā nav uzskatāms par samērīgu, jo par aizliegtām vertikālām vienošanām, kas tiek slēgtas starp uzņēmumiem, kas nav konkurenti, kvalificējas kā smags konkurences tiesību pārkāpums, nosakot sodu līdz  5% apmērā no uzņēmumu pēdējā finanšu gada neto apgrozījuma. Par aizliegtu negodīgas tirdzniecības praksi citās Baltijas valstīs tiek noteikti sodi: Lietuvā 0.7% no neto apgrozījuma, turklāt tiek ņemts vērā arī piegādātāja lielums, aizsargājot ar likumu piegādātājus, kuru apgrozījums nepārsniedz 350 MEUR (mazie piegādātāji), Igaunijā līdz EUR 400 000.
Ar Grozījumiem Negodīgas tirdzniecības prakses aizlieguma likumā ir paredzēts ieviest plaši interpretējamas normas, t.i., 5. panta pirmās daļas papildinājums ar 17. punktu, 5.panta pirmās daļas 6.punktu kas ierobežo pircēja iespējas apzināties likuma prasības un paredzēt iespējamos likuma pārkāpuma gadījumus, ģenerālklauzulu lietošana likumā rada neskaidrības un neizpratni par objektīvu to piemērošanu, kas ir administratīvajās tiesībās paredzētā tiesiskā paļāvības principa pārkāpums.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk