Projekta ID
23-TA-267Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
27.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijas 3.sadaļā ir norādīta informācija, ka, lai nodrošinātu likumprojektā noteikto, Iekšlietu ministrijas Informācijas centram nepieciešams papildu finansējums 2029. gadā 13 975 euro apmērā. Norādām, ka nav atbalstāma tādu normatīvo aktu virzība, kuru īstenošanai nav atrisināts jautājums par finansējumu, līdz ar to lūdzam precizēt anotāciju, norādot, no kādiem resursiem tiks nodrošināts papildu nepieciešamais finansējums Iekšlietu ministrijas Informācijas centram tehnisko risinājumu ieviešanai vai arī likumprojekta tālāka virzība ir atliekama līdz brīdim, kad tiks pieņemti lēmumi par Iekšlietu ministrijas Informācijas centram papildu nepieciešamā finansējuma piešķiršanu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Iebildums
Par 4.1.8.
Izvērtējot Satiksmes ministrijas iebildumu par likumprojektu "Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām"" (24-TA-151), Finanšu ministrija izziņā par atzinumos sniegtajiem iebildumiem un priekšlikumiem aicināja Satiksmes ministriju pēc tam, kad Ministru kabinets būs atbalstījis likumprojektu "Ceļu nodevu likums" (23-TA-267), iesniegt priekšlikumu likuma "Par nodokļiem un nodevām" 12.panta pirmās daļas 6.punkta grozījumam (iepriekš redakciju saskaņojot ar Finanšu ministriju un Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju) kā priekšlikumu uz likumprojekta Saeimas 2.lasījumu vai arī, kā priekšlikumu uz kādu no citiem saskaņošanā esošajiem likuma "Par nodokļiem un nodevām" grozījumu likumprojektiem.
Ņemot vērā, ka likuma "Par nodokļiem un nodevām" 12.panta pirmās daļas 6.punkta izslēgšana no likuma ir Satiksmes ministrijas iniciatīva, tad attiecīgi par šādas iniciatīvas tālāko virzību (tostarp saskaņošanu ar Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju) ir atbildīga Satiksmes ministrija.
Tādējādi lūdzam anotācijas 4.1.8.apakšpunktā:
1) no likuma nosaukuma svītrot tajā norādīto TA lietas numuru;
2) kā atbildīgo ministriju norādīt Satiksmes ministriju.
Izvērtējot Satiksmes ministrijas iebildumu par likumprojektu "Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām"" (24-TA-151), Finanšu ministrija izziņā par atzinumos sniegtajiem iebildumiem un priekšlikumiem aicināja Satiksmes ministriju pēc tam, kad Ministru kabinets būs atbalstījis likumprojektu "Ceļu nodevu likums" (23-TA-267), iesniegt priekšlikumu likuma "Par nodokļiem un nodevām" 12.panta pirmās daļas 6.punkta grozījumam (iepriekš redakciju saskaņojot ar Finanšu ministriju un Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju) kā priekšlikumu uz likumprojekta Saeimas 2.lasījumu vai arī, kā priekšlikumu uz kādu no citiem saskaņošanā esošajiem likuma "Par nodokļiem un nodevām" grozījumu likumprojektiem.
Ņemot vērā, ka likuma "Par nodokļiem un nodevām" 12.panta pirmās daļas 6.punkta izslēgšana no likuma ir Satiksmes ministrijas iniciatīva, tad attiecīgi par šādas iniciatīvas tālāko virzību (tostarp saskaņošanu ar Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju) ir atbildīga Satiksmes ministrija.
Tādējādi lūdzam anotācijas 4.1.8.apakšpunktā:
1) no likuma nosaukuma svītrot tajā norādīto TA lietas numuru;
2) kā atbildīgo ministriju norādīt Satiksmes ministriju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
(5) Pašvaldības dome, izdodot saistošos noteikumus par ielu nodevu, nosaka ceļu nodevas apmēru, ņemot vērā transportlīdzekļa emisiju līmeni. Pašvaldības domei ir tiesības, nosakot nodevas apmēru, kā papildu kritēriju noteikt transportlīdzekļa pilno masu, kā arī noteikt atšķirīgu likmi atsevišķās diennakts stundās, piemēram, sastrēgumu laikā.
Priekšlikums
Aicinām precizēt, ka pašvaldības dome, izdodot saistošos noteikumu par ielu nodevu, nosaka ielas (nevis ceļu) nodevas apmēru.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
(8) Personai, kurai konstatēts ceļu nodevas samaksas pārkāpums un par to nosūtīts paziņojums, ir pienākums samaksāt nesamaksāto ceļa nodevu atbilstoši likumam “Par nodokļiem un nodevām” un maksu par paziņojuma nosūtīšanu.
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 15.panta pirmās daļas 2.punktu viens no nodokļu maksātāja (ievērojot likuma 2.panta pirmo daļu, šajā gadījumā minētais termins tiek attiecināts arī uz nodevu maksātājiem) vispārīgajiem pienākumiem ir noteiktajā termiņā un pilnā apmērā nomaksāt nodokļus un nodevas.
Šī obligātā pienākuma izpildes priekšnosacījums nav paziņojuma nosūtīšana par nodevas nesamaksas faktu.
Šāda paziņojuma nosūtīšana ir kā obligāts priekšnosacījums gadījumos, ja nesamaksāto nodevu piedzen bezstrīda kārtībā atbilstoši likumam “Par nodokļiem un nodevām” un Administratīvā procesa likumā noteiktajai administratīvā akta piespiedu izpildes kārtībai, jo Administratīvā procesa likuma 360.panta pirmās daļas 4.punktā ir noteikts, ka viens no priekšnosacījumiem, lai administratīvo aktu izpildītu piespiedu kārtā, ir tas, ka persona ir brīdināta par piespiedu izpildi.
Līdz ar to aicinām pārskatīt normas redakciju, jo:
- pirmkārt, no tās var maldīgi secināt, ka nodevu maksātājam vispirms ir jāsagaida Ceļu satiksmes drošības direkcijas paziņojums par to, ka tas nav samaksājis ceļu nodevu, un tikai tad tam iestājas pienākums šo nesamaksāto nodevu nomaksāt;
- otrkārt, nav saprotams, vai minētā norma ir attiecināma tikai uz gadījumiem, kad nesamaksāto nodevu plānots piedzīt bezstrīda kārtībā. Ja plānots normu attiecināt uz šiem gadījumiem, tad tajā varētu tikt paredzēts, ka pirms uzsākt ceļu nodevas parādu piedziņu, Ceļu satiksmes drošības direkcija sākotnēji paziņo transportlīdzekļa īpašniekam, ka attiecīgajam transportlīdzeklim nav samaksāta ceļu nodeva.
Šī obligātā pienākuma izpildes priekšnosacījums nav paziņojuma nosūtīšana par nodevas nesamaksas faktu.
Šāda paziņojuma nosūtīšana ir kā obligāts priekšnosacījums gadījumos, ja nesamaksāto nodevu piedzen bezstrīda kārtībā atbilstoši likumam “Par nodokļiem un nodevām” un Administratīvā procesa likumā noteiktajai administratīvā akta piespiedu izpildes kārtībai, jo Administratīvā procesa likuma 360.panta pirmās daļas 4.punktā ir noteikts, ka viens no priekšnosacījumiem, lai administratīvo aktu izpildītu piespiedu kārtā, ir tas, ka persona ir brīdināta par piespiedu izpildi.
Līdz ar to aicinām pārskatīt normas redakciju, jo:
- pirmkārt, no tās var maldīgi secināt, ka nodevu maksātājam vispirms ir jāsagaida Ceļu satiksmes drošības direkcijas paziņojums par to, ka tas nav samaksājis ceļu nodevu, un tikai tad tam iestājas pienākums šo nesamaksāto nodevu nomaksāt;
- otrkārt, nav saprotams, vai minētā norma ir attiecināma tikai uz gadījumiem, kad nesamaksāto nodevu plānots piedzīt bezstrīda kārtībā. Ja plānots normu attiecināt uz šiem gadījumiem, tad tajā varētu tikt paredzēts, ka pirms uzsākt ceļu nodevas parādu piedziņu, Ceļu satiksmes drošības direkcija sākotnēji paziņo transportlīdzekļa īpašniekam, ka attiecīgajam transportlīdzeklim nav samaksāta ceļu nodeva.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Likumprojekta 17.panta divpadsmitajā daļā tiek noteikts, ka ne vēlāk kā divus mēnešus pirms ielu nodevas ieviešanas attiecīgajai pašvaldībai ir pienākums veikt informatīvus pasākumus, lai informētu par nodevas ieviešanu.
Lūdzam anotācijas 4.problēmas risinājuma aprakstā (saistīts ar ielu nodevu noteikšanu) skaidrot šīs normas praktisko piemērošanu.
Pirmkārt, no kura brīža tiek rēķināts šis normā paredzētais termiņš – divi mēneši pirms ielu nodevas ieviešanas. Vai termiņš tiek rēķināts no brīža, kad saistošie noteikumi tiek parakstīti, jeb no brīža, kad tie tiek izsludināti oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", jeb ir paredzēts, kāds cits brīdis, no kura šis termiņš būs rēķināms.
Otrkārt, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu jeb praktisku piemēru, kas varētu būt šie informatīvie pasākumi, kuru mērķis ir informēt sabiedrību, ka par konkrētu ielas posma lietošanu turpmāk būs maksājama pašvaldības nodeva.
Lūdzam anotācijas 4.problēmas risinājuma aprakstā (saistīts ar ielu nodevu noteikšanu) skaidrot šīs normas praktisko piemērošanu.
Pirmkārt, no kura brīža tiek rēķināts šis normā paredzētais termiņš – divi mēneši pirms ielu nodevas ieviešanas. Vai termiņš tiek rēķināts no brīža, kad saistošie noteikumi tiek parakstīti, jeb no brīža, kad tie tiek izsludināti oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", jeb ir paredzēts, kāds cits brīdis, no kura šis termiņš būs rēķināms.
Otrkārt, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu jeb praktisku piemēru, kas varētu būt šie informatīvie pasākumi, kuru mērķis ir informēt sabiedrību, ka par konkrētu ielas posma lietošanu turpmāk būs maksājama pašvaldības nodeva.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Kā izriet no likuma “Par nodokļiem un nodevām” 12.panta ceturtās daļas (ievērojot likumprojektā “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”” (24-TA-151) iekļautos grozījumus minētajā normā), pašvaldību saistošie noteikumi par pašvaldību nodevām tiek nosūtīti Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai un publicēti Pašvaldību likuma 47.pantā noteiktajā kārtībā.
Savukārt, kā izriet no Pašvaldību likuma 47.panta otrās un trešās daļas, dome triju darbdienu laikā pēc parakstīšanas rakstveidā nosūta atzinuma sniegšanai Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai arī saistošos noteikumus par pašvaldības nodevu.
Līdz ar to lūdzam 4.problēmas risinājuma aprakstā (saistīts ar ielu nodevu noteikšanu) skaidrot, vai šajā gadījumā domei būs saistošie noteikumi par pašvaldības nodevu (t.i., ielu nodevu) jānosūta atzinumu sniegšanai arī Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai jeb tikai jānosūta saskaņošanai Satiksmes ministrijai.
Savukārt, kā izriet no Pašvaldību likuma 47.panta otrās un trešās daļas, dome triju darbdienu laikā pēc parakstīšanas rakstveidā nosūta atzinuma sniegšanai Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai arī saistošos noteikumus par pašvaldības nodevu.
Līdz ar to lūdzam 4.problēmas risinājuma aprakstā (saistīts ar ielu nodevu noteikšanu) skaidrot, vai šajā gadījumā domei būs saistošie noteikumi par pašvaldības nodevu (t.i., ielu nodevu) jānosūta atzinumu sniegšanai arī Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai jeb tikai jānosūta saskaņošanai Satiksmes ministrijai.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam 4.problēmas risinājuma aprakstu (saistīts ar ielu nodevu noteikšanu) papildināt ar skaidrojumu par likumprojekta 17.panta astotās daļas piemērošanu. Proti, vai no minētās normas izriet, ka pašvaldībai ir jāizstrādā trīs dažādi saistošie noteikumi – saistošie noteikumi, kas izdoti saskaņā ar likuma 17.panta piekto daļu; saistošie noteikumi, kas izdoti saskaņā ar likuma 17.panta septīto daļu; saistošie noteikumi, kas izdoti saskaņā ar likuma 19.panta otro daļu – jeb tikai viens saistošo noteikumu projekts, kurā iekļaujami visi tie nosacījumi, kas noteikti likuma 17.panta piektajā un septītajā daļā un 19. panta otrajā daļā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Aicinām anotācijas 3.sadaļā kā kārtējo gadu norādīt 2024.gadu nevis 2026.gadu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Aicinām anotācijas 3.sadaļā sniegt informāciju arī par sagaidāmo ietekmi uz pašvaldību budžeta ieņēmumiem saistībā ar likumprojektā noteikto ielu nodevu, kas plānota kā pašvaldības nodeva.
Piedāvātā redakcija
-