Projekta ID
25-TA-1521Atzinuma sniedzējs
Latvijas Finanšu nozares asociācija
Atzinums iesniegts
11.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Izsakām šādus priekšlikumus:
1. Aicinām apsvērt ziņojuma projektā iekļaut apsvērumus par tā saisti ar Latvijas Bankas "10 soļu programma Latvijas kapitāla tirgus attīstībai 2.0".
2. Ziņojuma projekta 17.lpp. pirmajā rindkopā ierosinām svītrot vārdus "pie pārmērīgi augsta līmeņa".
3. Ziņojuma projekta 17.lpp. otrajā rindkopā izklāsts no OECD Ekonomikas pārskata par Latviju par 2024.gadu - pievēršam uzmanību, ka tas ir kontekstā ar globālo finanšu krīzi (tas tieši norādīts OECD ziņojuma pamattekstā -angļu val. "Since the global financial crisis" ), nevis 2024.gadu kā tas varētu šķist šādā atstāstā. Aicinām apsvērt precizēt, lai nerastos pārpratumi.
4. Ziņojuma projekta 22.lpp. otrajā rindkopā pie domas izklāsta REIT kocepta īstenošanu, aicinām apsvērt precizēt vai papildināt dažādos iespējamos risinājmus (to aprakstus) ar kā palīdzību paredzēt nodrošināt maksimāli efektīvu darbību - piemēram, neskaidrs ir formulējums "vismaz 50% ienākumu gūšanu no tirgus".
5. Aicinām apsvērt papildināt ziņojuma projektu ar priekšlikumu jeb aktivitāti, pie kā jau pēc publiski pieejamās informācijas Finanšu ministrija veic zināmu darbu -
Baltijas valstu un Eiropas Savienības klīringa un norēķinu infrastruktūras savstarpēja savienojamības veicināšana
Eiropā Savienībā ir divi galvenie un populārākie depozitāriji jeb organizācijas, kas reģistrē un uztur visus vērtspapīrus – akcijas, obligācijas, fondus – Euroclear un Clearstream.
Baltijas uzņēmumi, emitējot vērtspapīrus visbiežāk reģistrē tos Baltijas Depozitārijā (Nasdaq CSD), jo tas ir t.s. “mājas” Depozitārijs.
Baltijas Nasdaq CSD ir tehniska saite ar Clearstream, kas nozīmē, ka ārvalstu investori, kas glabā savus vērtspapīrus Clearstream var ērti veikt norēķinus par finanšu instrumentiem un glabāt Baltijas Depozitārijā reģistrētas akcijas, obligācijas un fondus. Bet šāda tehniska saite starp Baltijas depozitārijiem Nasdaq CSD nav izveidota ar otru lielo Eiropas depozitāriju Euroclear, jo Euroclear nav izrādījis šādu interesi par Baltijas un Latvijas tirgu. Baltijas tirgus atrautība no Euroclear traucē ārvalstu investoriem iegādāties vietējās vērtspapīru emisijas gan pirmreizējos piedāvājumos, gan otrreizējā tirgū.
Minētā jautājuma risinājumā būtu nepieciešams sadarboties arī ar pārējām Baltijas valstīm – Lietuvu un Igauniju. Tāpat būtu nepieciešams stiprināt sadarbību ar Eiropas Vērtspapīru un tirgu iestādi (ESMA), tai skaitā, ar mērķi veicināt Eiropas Savienības klīringa un norēķinu infrastruktūras savstarpēju savienojamību sistēmiskā līmenī.
Uzdevums būtu veikt saziņu ar Euroclear Bank SA, lai aktualizētu jautājumu par savienojumu un vienoties par praktisku risinājumu tā izveidei. Kā kompetentās jeb atbildīgās iesaistāmās iestādes būtu pieminamas: Finanšu ministrija, Latvijas Banka, Ekonomikas ministrija, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra, kā arī šī aktivitāte veicama sadarbībā ar Nasdaq CSD.
1. Aicinām apsvērt ziņojuma projektā iekļaut apsvērumus par tā saisti ar Latvijas Bankas "10 soļu programma Latvijas kapitāla tirgus attīstībai 2.0".
2. Ziņojuma projekta 17.lpp. pirmajā rindkopā ierosinām svītrot vārdus "pie pārmērīgi augsta līmeņa".
3. Ziņojuma projekta 17.lpp. otrajā rindkopā izklāsts no OECD Ekonomikas pārskata par Latviju par 2024.gadu - pievēršam uzmanību, ka tas ir kontekstā ar globālo finanšu krīzi (tas tieši norādīts OECD ziņojuma pamattekstā -angļu val. "Since the global financial crisis" ), nevis 2024.gadu kā tas varētu šķist šādā atstāstā. Aicinām apsvērt precizēt, lai nerastos pārpratumi.
4. Ziņojuma projekta 22.lpp. otrajā rindkopā pie domas izklāsta REIT kocepta īstenošanu, aicinām apsvērt precizēt vai papildināt dažādos iespējamos risinājmus (to aprakstus) ar kā palīdzību paredzēt nodrošināt maksimāli efektīvu darbību - piemēram, neskaidrs ir formulējums "vismaz 50% ienākumu gūšanu no tirgus".
5. Aicinām apsvērt papildināt ziņojuma projektu ar priekšlikumu jeb aktivitāti, pie kā jau pēc publiski pieejamās informācijas Finanšu ministrija veic zināmu darbu -
Baltijas valstu un Eiropas Savienības klīringa un norēķinu infrastruktūras savstarpēja savienojamības veicināšana
Eiropā Savienībā ir divi galvenie un populārākie depozitāriji jeb organizācijas, kas reģistrē un uztur visus vērtspapīrus – akcijas, obligācijas, fondus – Euroclear un Clearstream.
Baltijas uzņēmumi, emitējot vērtspapīrus visbiežāk reģistrē tos Baltijas Depozitārijā (Nasdaq CSD), jo tas ir t.s. “mājas” Depozitārijs.
Baltijas Nasdaq CSD ir tehniska saite ar Clearstream, kas nozīmē, ka ārvalstu investori, kas glabā savus vērtspapīrus Clearstream var ērti veikt norēķinus par finanšu instrumentiem un glabāt Baltijas Depozitārijā reģistrētas akcijas, obligācijas un fondus. Bet šāda tehniska saite starp Baltijas depozitārijiem Nasdaq CSD nav izveidota ar otru lielo Eiropas depozitāriju Euroclear, jo Euroclear nav izrādījis šādu interesi par Baltijas un Latvijas tirgu. Baltijas tirgus atrautība no Euroclear traucē ārvalstu investoriem iegādāties vietējās vērtspapīru emisijas gan pirmreizējos piedāvājumos, gan otrreizējā tirgū.
Minētā jautājuma risinājumā būtu nepieciešams sadarboties arī ar pārējām Baltijas valstīm – Lietuvu un Igauniju. Tāpat būtu nepieciešams stiprināt sadarbību ar Eiropas Vērtspapīru un tirgu iestādi (ESMA), tai skaitā, ar mērķi veicināt Eiropas Savienības klīringa un norēķinu infrastruktūras savstarpēju savienojamību sistēmiskā līmenī.
Uzdevums būtu veikt saziņu ar Euroclear Bank SA, lai aktualizētu jautājumu par savienojumu un vienoties par praktisku risinājumu tā izveidei. Kā kompetentās jeb atbildīgās iesaistāmās iestādes būtu pieminamas: Finanšu ministrija, Latvijas Banka, Ekonomikas ministrija, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra, kā arī šī aktivitāte veicama sadarbībā ar Nasdaq CSD.
Piedāvātā redakcija
-
