Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
21-TA-928
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
22.12.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta piektā daļa noteic, ka, ja spēku zaudē normatīvā akta izdošanas tiesiskais pamats (augstāka juridiska spēka tiesību norma, uz kuras pamata izdots cits normatīvais akts), tad spēku zaudē arī uz šā pamata izdotais normatīvais akts vai tā daļa. Ievērojot minēto, kā arī to, ka spēku zaudējis likuma "Par pievienotās vērtības nodokli" 140.1 panta četrpadsmitās daļas 1., 2. un 3. punkts, kurā bija noteikts attiecīgais pilnvarojums Ministru kabinetam, lūdzam papildināt Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 3. janvāra noteikumos Nr. 17 "Pievienotās vērtības nodokļa likuma normu piemērošanas kārtība un atsevišķas prasības pievienotās vērtības nodokļa maksāšanai un administrēšanai"" (turpmāk – projekts) ar grozījumiem Ministru kabineta 2013. gada 3. janvāra noteikumu Nr. 17 "Pievienotās vērtības nodokļa likuma normu piemērošanas kārtība un atsevišķas prasības pievienotās vērtības nodokļa maksāšanai un administrēšanai" (turpmāk – noteikumi) 1.30., 1.31. un 1.32. apakšpunktā.
Vienlaikus lūdzam papildināt projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumu (turpmāk – anotācija) ar atbilstošu informāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par projekta 3. punktā paredzētajā noteikumu 72.3. apakšpunktā ietverto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 3. punktā paredzēto noteikumu 90.13. apakšpunktu, norādot korektu atsauci uz tajā minēto Eiropas Savienības tiesību aktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka atbilstoši projekta 3. punktā paredzētajā noteikumu 70. punktā noteiktajam, lai saņemtu atļauju nodokļa atmaksāšanai, reģistrēts nodokļa maksātājs iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā iesniegumu un attiecīgu nolikumu. Savukārt no projekta 3. punktā paredzētajā noteikumu 90.4 punktā minētā izriet, ka tiek iesniegts nolikums, lai Valsts ieņēmumu dienesta piešķirtu atļauju nodokļa atmaksāšanai. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt projekta 3. punktā paredzētajā noteikumu 90.4 punktā ietverto regulējumu un precizēt to.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ievērojot, ka projekta 3. punktā paredzētais noteikumu 98. punkts noteic, ka īpaša parauga čeku apstiprina, nevis apzīmogo, lūdzam precizēt projekta 3. punktā paredzētajā noteikumu 101. punktā ietverto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ievērojot, ka projekta 3. punktā paredzētais noteikumu 98. punkts noteic, ka īpaša parauga čeku apstiprina, nevis apzīmogo, lūdzam precizēt projekta 3. punktā paredzētajā noteikumu 102. punktā ietverto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ievērojot, ka nav skaidrs, kurā normatīvajā aktā ir noteiktas prasības, lai saņemtu atzītā komersanta statusu, lūdzam precizēt projekta 4. punktā paredzētajā noteikumu 117.5. apakšpunktā ietverto regulējumu vai papildināt anotāciju ar atbilstošu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ievērojot, ka nav skaidrs, kādēļ nepieciešams projekta 16. punktā paredzētais grozījums, kas papildina noteikumus ar 163.1 punktu, lūdzam papildināt anotāciju ar atbilstošu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ievērojot, ka nav skaidrs, kādēļ nepieciešams projekta 18. punktā paredzētais grozījums, kas papildina noteikumus ar 198.6 punktu, lūdzam papildināt anotāciju ar atbilstošu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1. sadaļā ietverto informāciju, norādot tajā minēto normatīvo aktu vienības, kurās paredzēts attiecīgais regulējums.

 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta pietā daļa noteic, ka, ja spēku zaudē normatīvā akta izdošanas tiesiskais pamats (augstāka juridiska spēka tiesību norma, uz kuras pamata izdots cits normatīvais akts), tad spēku zaudē arī uz šā pamata izdotais normatīvais akts vai tā daļa. Ievērojot minēto, noteikumos jāsvītro regulējums, kas tika izstrādāts saskaņā ar likuma "Par pievienotās vērtības nodokli" 140.1 panta četrpadsmitās daļas 1., 2. un 3. punktā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam, jo tas ir zaudējis spēku, nevis tādēļ, ka noteikumos ir dublējošs regulējums.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Vēršam uzmanību uz to, ka likuma "Par pievienotās vērtības nodokli" 140.4 pantā ir minēts importa režīms jeb īpašs nodokļa režīms no trešajām valstīm vai trešajām teritorijām importētu preču tālpārdošanai. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt anotācijas 1. sadaļā ietverto informāciju par īpašajiem režīmiem.

 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ievērojot, ka nolikums ir minēts projekta 70.2. apakšpunktā, lūdzam precizēt projekta 3. punktā paredzētajā noteikumu 72. punkta ievaddaļā ietverto atsauci uz noteikumu 70. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ievērojot, ka iesniegums ir minēts projekta 70.1. apakšpunktā, lūdzam precizēt projekta 3. punktā paredzētajā noteikumu 73. punkta ievaddaļā ietverto atsauci uz noteikumu 70. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ievērojot, ka normatīvajos aktos (piemēram, Elektronisko dokumentu likumā) tiek lietots termins "elektroniska forma", lūdzam precizēt projekta 3. punktā paredzētajā noteikumu 91.1 punktā minētos vārdus "elektroniska dokumenta veidā".
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ievērojot, ka normatīvajos aktos (piemēram, Elektronisko dokumentu likumā) tiek lietots termins "papīra forma", lūdzam precizēt projekta 3. punktā paredzētajā noteikumu 93. punktā minētos vārdus "papīra veidā".
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ievērojot, ka normatīvajos aktos (piemēram, Elektronisko dokumentu likumā) tiek lietots termins "elektroniska forma", lūdzam precizēt projekta 3. punktā paredzētajā noteikumu 97.1 punktā minētos vārdus "elektroniskā dokumenta veidā".
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 3. punktā paredzēto noteikumu 98. punkta ievaddaļu, jo tajā ietvertais regulējums ir neskaidrs, proti, nav saprotams, kā muitas iestāde apstiprinās fiziski uz papīra veidā izdotā īpaša parauga čeka. Turklāt, ievērojot, ka normatīvajos aktos (piemēram, Elektronisko dokumentu likumā) tiek lietots termins "papīra forma", lūdzam precizēt projekta 3. punktā paredzētajā noteikumu 98. punkta ievaddaļā minētos vārdus "papīra veidā".
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ievērojot, ka normatīvajos aktos (piemēram, Elektronisko dokumentu likumā) tiek lietots termins "papīra forma", lūdzam precizēt projekta 3. punktā paredzētajā noteikumu 101. punktā minētos vārdus "papīra veidā".
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ievērojot, ka normatīvajos aktos (piemēram, Elektronisko dokumentu likumā) tiek lietots termins "papīra forma", lūdzam precizēt projekta 3. punktā paredzētajā noteikumu 102. punktā minētos vārdus "papīra veidā".
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ievērojot, ka normatīvajos aktos (piemēram, Elektronisko dokumentu likumā) tiek lietots termins "papīra forma", lūdzam precizēt projekta 3. punktā paredzētajā noteikumu 110. punktā minētos vārdus "papīra veidā".
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 110.1 punktā minētos vārdus un skaitļus "noteikumu 97.1 un 98. punktos minēto formalitāšu veikšanai", jo tie ir neskaidri. 
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību uz to, ka likuma "Par nodokļiem un nodevām" 7.3 pants, kas stāsies spēkā 2022. gada 1. janvārī, noteic, ka nodokļu maksātājs, izņemot fizisko personu, kura neveic saimniecisko darbību, iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam iesniegumu, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu, ja konkrētajā nodokļu jomu reglamentējošā normatīvajā aktā iesniegumam nav noteikta cita iesniegšanas kārtība. Ja iesniegums Valsts ieņēmumu dienestam ir iesniegts, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu, tam ir juridisks spēks arī tad, ja tas nesatur rekvizītu "paraksts". Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt projekta 19. punktā paredzētajā noteikumu 2. pielikumā ietverto piezīmi, kas noteic, ka dokumenta rekvizītus "paraksts" un "datums" neaizpilda, ja elektroniskais dokuments sagatavots atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu, un attiecīgi precizēt to.
 
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 19. punktā paredzēto noteikumu 2. pielikumu, norādot korektu likuma "Par pievienotās vērtības nodokli" nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 19. punktā paredzētajā noteikumu 2. pielikuma 1.3., 2.3., 17.1.3. un 17.2.3. apakšpunktā ietverto informāciju atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā lietotajai terminoloģijai.
 
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību uz to, ka likuma "Par nodokļiem un nodevām" 7.3 pants, kas stāsies spēkā 2022. gada 1. janvārī, noteic, ka nodokļu maksātājs, izņemot fizisko personu, kura neveic saimniecisko darbību, iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam iesniegumu, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu, ja konkrētajā nodokļu jomu reglamentējošā normatīvajā aktā iesniegumam nav noteikta cita iesniegšanas kārtība. Ja iesniegums Valsts ieņēmumu dienestam ir iesniegts, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu, tam ir juridisks spēks arī tad, ja tas nesatur rekvizītu "paraksts". Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt projekta 20. punktā paredzētajā noteikumu 3. pielikumā ietverto piezīmi, kas noteic, ka dokumenta rekvizītus "paraksts" un "datums" neaizpilda, ja elektroniskais dokuments sagatavots atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu, un attiecīgi precizēt to.
 
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 20. punktā paredzēto noteikumu 3. pielikumu, norādot korektu likuma "Par pievienotās vērtības nodokli" nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 20. punktā paredzētajā noteikumu 3. pielikuma 1.4. un 2.5. apakšpunktā ietverto informāciju atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā lietotajai terminoloģijai.
 
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību uz to, ka likuma "Par nodokļiem un nodevām" 7.3 pants, kas stāsies spēkā 2022. gada 1. janvārī, noteic, ka nodokļu maksātājs, izņemot fizisko personu, kura neveic saimniecisko darbību, iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam iesniegumu, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu, ja konkrētajā nodokļu jomu reglamentējošā normatīvajā aktā iesniegumam nav noteikta cita iesniegšanas kārtība. Ja iesniegums Valsts ieņēmumu dienestam ir iesniegts, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu, tam ir juridisks spēks arī tad, ja tas nesatur rekvizītu "paraksts". Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt projekta 21. punktā paredzētajā noteikumu 4. pielikumā ietverto piezīmi, kas noteic, ka dokumenta rekvizītus "paraksts" un "datums" neaizpilda, ja elektroniskais dokuments sagatavots atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu, un attiecīgi precizēt to.
 
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 21. punktā paredzēto noteikumu 4. pielikumu, norādot korektu likuma "Par pievienotās vērtības nodokli" nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 21. punktā paredzētajā noteikumu 4. pielikuma 1.3. un 2.3. apakšpunktā ietverto informāciju atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā lietotajai terminoloģijai.
 
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību uz to, ka likuma "Par nodokļiem un nodevām" 7.pants, kas stāsies spēkā 2022. gada 1. janvārī, noteic, ka nodokļu maksātājs, izņemot fizisko personu, kura neveic saimniecisko darbību, iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam iesniegumu, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu, ja konkrētajā nodokļu jomu reglamentējošā normatīvajā aktā iesniegumam nav noteikta cita iesniegšanas kārtība. Ja iesniegums Valsts ieņēmumu dienestam ir iesniegts, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu, tam ir juridisks spēks arī tad, ja tas nesatur rekvizītu "paraksts". Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt projekta 22. punktā paredzētajā noteikumu 5. pielikumā ietverto piezīmi, kas noteic, ka dokumenta rekvizītus "paraksts" un "datums" neaizpilda, ja elektroniskais dokuments sagatavots atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu, un attiecīgi precizēt to.
 
Piedāvātā redakcija
-