Projekta ID
21-TA-601Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
17.01.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Uzturam spēkā Finanšu ministrijas 2021.gada 16.novembra iebildumu, izziņas 3.punkts, un lūdzam pievienot anotācijai pielikumu par programmas novērtējumu, jo nevaram piekrist, ka nemainās pieejamā finansējuma apjoms programmā, piemēram, projekta 7.2. apakšpunkts, kā arī papildus vēršam uzmanību uz to, ka tiek virzītas izmaiņas programmas īstenošanas mehānismā, piemēram, turpmāk saimnieciskās darbības veicējiem iespējams saņemt garantiju par Altum aizdevumu refinansēšanu kredītiestādē un atbalsts tiek piešķirts darbībām ar nekustamo īpašumu, ievērojot administratīvi teritoriālo dalījumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Attiecībā uz anotācijas 1.3.sadaļā ietverto skaidrojumu, ka "Noteikumu projektā tiek paredzēts, ka garantijas var tikt piešķirtas nevis tikai jauniem finanšu pakalpojumiem, bet arī esošām saistībām, kad tiek refinansēts Altum aizdevums citā kredītiestādē un tam tiek piesaistīta Altum garantija, ievērojot piemērojamā valsts atbalsta nosacījumus. Piemēram, ja Altum aizdevums ir sniegts kā reģionālais atbalsts, tiek vērtēts vai ar papildus garantijas piešķiršanu netiktu pārsniegta maksimālā atbalsta intensitāte, savukārt, ja aizdevums piešķirts kā de minimis atbalsts, vai iespējams piešķirt papildus de minimis atbalstu", lūdzam to papildināt, norādot, ka gadījumā, ja sabiedrības "Altum" aizdevums bija izsniegts kā reģionālais atbalsts, tad līdz ar garantijas izsniegšanu šādam refinansētam aizdevumam tiks nodrošināta ne vien atbalsta intensitātes, bet arī nosacījuma par pašu finansējumu 25% apmērā, kas brīvs no komercdarbības atbalsta, ievērošana.
Vienlaikus lūdzam skatīt izteikto iebildumu pie noteikumu 9.2. apakšpunkta, par nepieciešamību precizēt noteikumu projekta 9.2. un 16.11.apakšpunktu, skaidri norādot, ka garantiju, ko plānots izsniegt par refinansētu sabiedrības "Altum" aizdevumu, var izsniegt tikai pie nosacījuma, ja tiek ievērotas visas piemērojamās komercdarbības atbalsta regulējuma normas.
Savukārt, attiecībā uz izziņas 8.punktā sniegto skaidrojumu un anotācijas 1.3.sadaļā sniegto skaidrojumu par Altum izsniegto aizdevumu refinansēšanu kredītiestādē un kam plānots piešķirt garantiju šo noteikumu ietvaros, lūdzam pārskatīt minētajā izziņas punktā ietverto tekstu un precizēt to atbilstoši anotācijas 1.3.ietvertajam skaidrojumam, jo pašreiz izziņā ietvertais teksts nav korekts un atbilstošs skaidrojumam anotācijā.
Vienlaikus lūdzam skatīt izteikto iebildumu pie noteikumu 9.2. apakšpunkta, par nepieciešamību precizēt noteikumu projekta 9.2. un 16.11.apakšpunktu, skaidri norādot, ka garantiju, ko plānots izsniegt par refinansētu sabiedrības "Altum" aizdevumu, var izsniegt tikai pie nosacījuma, ja tiek ievērotas visas piemērojamās komercdarbības atbalsta regulējuma normas.
Savukārt, attiecībā uz izziņas 8.punktā sniegto skaidrojumu un anotācijas 1.3.sadaļā sniegto skaidrojumu par Altum izsniegto aizdevumu refinansēšanu kredītiestādē un kam plānots piešķirt garantiju šo noteikumu ietvaros, lūdzam pārskatīt minētajā izziņas punktā ietverto tekstu un precizēt to atbilstoši anotācijas 1.3.ietvertajam skaidrojumam, jo pašreiz izziņā ietvertais teksts nav korekts un atbilstošs skaidrojumam anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Attiecībā uz anotācijas 1.3.sadaļā ietverto tekstu "lai varētu turpināt sniegt garantijas tiem projektiem, kas neatbilst ES fondu nosacījumiem, piemēram, kumulācijas projektiem", lūdzam to precizēt, jo konceptuāli nav skaidrs, kas ar to ir domāts un uz kādiem projektiem tas ir attiecināms. Tāpat nav skaidrs, kas ir domāts ar jēdzienu "kumulācijas projekti" un kāpēc tie ir tikai tādi, kas neatbilst ES fondu nosacījumiem. Papildus vēršam uzmanību, ka šo informāciju nekādā veidā nevar izlasīt no MKN Nr.383 vai noteikumu projekta.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Uzturam iepriekš izteikto Finanšu ministrijas iebildumu attiecībā uz anotācijas 1.3.sadaļā (kā arī 5. sadaļā) sniegto Komisijas paziņojuma par EK līguma 87. un 88. panta piemērošanu valsts atbalstam garantiju veidā (turpmāk - Komisijas paziņojums) 3.3.punkta interpretāciju par garantiju prēmijas likmes apmēra noteikšanu un piemērošanu jaundibinātiem uzņēmumiem (skat. anotācijā ietverto tekstu "Tādējādi, interpretējot iepriekš norādītās tiesību normas, var secināt ka minimālo drošās zonas prēmiju jaundibinātiem uzņēmumiem, kuriem nav kredītvēsture vai novērtējuma, kas pamatots ar bilanci, nosaka 3,8 % apmērā." un turpmākie saistītie teksti).
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka atbilstoši Komisijas paziņojuma 3.3. punktam MVU, kuriem nav kredītvēstures vai novērtējuma, kas pamatots ar bilanci, piemēram, īpašam nolūkam dibinātiem uzņēmumiem vai jaundibinātiem uzņēmumiem, drošās zonas prēmiju nosaka 3,8% apmērā, bet tā nekādā gadījumā nevar būt zemāka par prēmiju, ko piemērotu mātes uzņēmumam vai uzņēmumiem. Līdz ar to gadījumā, ja jaundibinātā uzņēmuma mātes uzņēmumam ir piemērojams kredītreitings B-, tam piemērojamā drošās zonas prēmijas likme ir 6.3%; attiecīgi šajā gadījumā uz šo jaundibināto uzņēmumu ir jāpiemēro to pašu garantijas prēmijas likmes apmēru, ko mātes uzņēmumam - 6,3%, nevis EM piedāvātā 3,8% likme. Tādējādi garantijas prēmijas likme 3,8% nevar visos gadījumos tikt noteikta kā minimālā. Lūdzam precizēt visus attiecīgos tekstus anotācijā (gan 1., gan 5.sadaļā), lai nodrošinātu atbilstību Komisijas paziņojumam, kā arī MKN Nr.383 pielikumam.
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka atbilstoši Komisijas paziņojuma 3.3. punktam MVU, kuriem nav kredītvēstures vai novērtējuma, kas pamatots ar bilanci, piemēram, īpašam nolūkam dibinātiem uzņēmumiem vai jaundibinātiem uzņēmumiem, drošās zonas prēmiju nosaka 3,8% apmērā, bet tā nekādā gadījumā nevar būt zemāka par prēmiju, ko piemērotu mātes uzņēmumam vai uzņēmumiem. Līdz ar to gadījumā, ja jaundibinātā uzņēmuma mātes uzņēmumam ir piemērojams kredītreitings B-, tam piemērojamā drošās zonas prēmijas likme ir 6.3%; attiecīgi šajā gadījumā uz šo jaundibināto uzņēmumu ir jāpiemēro to pašu garantijas prēmijas likmes apmēru, ko mātes uzņēmumam - 6,3%, nevis EM piedāvātā 3,8% likme. Tādējādi garantijas prēmijas likme 3,8% nevar visos gadījumos tikt noteikta kā minimālā. Lūdzam precizēt visus attiecīgos tekstus anotācijā (gan 1., gan 5.sadaļā), lai nodrošinātu atbilstību Komisijas paziņojumam, kā arī MKN Nr.383 pielikumam.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka finansējuma avota maiņa nenodrošina dubultfinansējuma riska novēršanu, tad joprojām lūdzam sniegt skaidrojumu, kā tiks novērsts dubultfinansējuma risks. Tāpat lūdzam izvērtēt iespēju precizēt izziņas 5.punktā sniegto skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 1.punktu, papildinot ar informāciju, ka šie noteikumi nosaka arī 13.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" 13.1.1.1. pasākuma "MVU izveide un attīstība" īstenošanas nosacījumus.
Piedāvātā redakcija
1. Noteikumi nosaka nosacījumus atbalsta piešķiršanai garantiju veidā saimnieciskās darbības veicēju konkurētspējas uzlabošanai un kārtību, kādā īsteno darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt mazo un vidējo komersantu izveidi un attīstību, īpaši apstrādes rūpniecībā un RIS3 prioritārajās nozarēs" 3.1.1.1. pasākumu "Aizdevumu garantijas" (turpmāk – 3.1.1.1. pasākums) un 13.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" 13.1.1.1. pasākuma "MVU izveide un attīstība" (turpmāk – 13.1.1.1. pasākums) tiešo finanšu instrumentu veidā.
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā 7.punktā noteikto, lūdzam izteikt 7.5.apakšpunktu kā atsevišķu punktu, piemēram, zemāk piedāvātajā redakcijā.
Tāpat lūdzam papildināt noteikumu projektu ar 13.1.1.1. pasākuma ietvaros plānoto iznākuma rādītāju “To saimnieciskās darbības veicēju skaits, kuri saņem finansiālu atbalstu, kas nav granti”.
Ņemot vērā minēto, aicinām ar nākamajiem Ministru kabineta 2009. gada 15. septembra noteikumu Nr. 1065 "Noteikumi par aizdevumiem sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju un lauksaimniecības un mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību attīstības veicināšanai" grozījumiem precizēt šo noteikumu 5.71. un 5.72. apakšpunktu, samazinot šajos apakšpunktos noteikto iznākuma rādītāju vērtības par 14 un 6 atbilstoši.
Tāpat lūdzam papildināt noteikumu projektu ar 13.1.1.1. pasākuma ietvaros plānoto iznākuma rādītāju “To saimnieciskās darbības veicēju skaits, kuri saņem finansiālu atbalstu, kas nav granti”.
Ņemot vērā minēto, aicinām ar nākamajiem Ministru kabineta 2009. gada 15. septembra noteikumu Nr. 1065 "Noteikumi par aizdevumiem sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju un lauksaimniecības un mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību attīstības veicināšanai" grozījumiem precizēt šo noteikumu 5.71. un 5.72. apakšpunktu, samazinot šajos apakšpunktos noteikto iznākuma rādītāju vērtības par 14 un 6 atbilstoši.
Piedāvātā redakcija
7.1 Šo noteikumu 7.4. apakšpunkta finansējuma ietvaros ir sasniedzami šādi iznākuma rādītāji:
7.1 1. to saimnieciskās darbības veicēju skaits, kuri saņem finansiālu atbalstu, kas nav granti:
7.1 1.1. par 2021. gada piešķīrumu ir 14 komersanti;
7.1 1.2. par 2022. gada piešķīrumu ir 6 komersanti.
7.1 2. privātais finansējums, kas piesaistīts publiskajam finansējumam:
7.1 2.1. par 2021. gada piešķīrumu ir 20 000 000 euro;
7.1 2.2. par 2022. gada piešķīrumu ir 10 000 000 euro.
7.1 1. to saimnieciskās darbības veicēju skaits, kuri saņem finansiālu atbalstu, kas nav granti:
7.1 1.1. par 2021. gada piešķīrumu ir 14 komersanti;
7.1 1.2. par 2022. gada piešķīrumu ir 6 komersanti.
7.1 2. privātais finansējums, kas piesaistīts publiskajam finansējumam:
7.1 2.1. par 2021. gada piešķīrumu ir 20 000 000 euro;
7.1 2.2. par 2022. gada piešķīrumu ir 10 000 000 euro.
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Uzturam iepriekš izteikto Finanšu ministrijas iebildumu par nepieciešamību precizēt noteikumu projekta 9.2. un 16.11.apakšpunktu, skaidri norādot, ka garantiju, ko plānots izsniegt par refinansētu sabiedrības "Altum" aizdevumu, var izsniegt tikai pie nosacījuma, ja tiek ievērotas visas piemērojamās komercdarbības atbalsta regulējuma normas.
Papildus attiecībā uz anotācijas 1.3.sadaļā ietverto skaidrojumu, ka "Noteikumu projektā tiek paredzēts, ka garantijas var tikt piešķirtas nevis tikai jauniem finanšu pakalpojumiem, bet arī esošām saistībām, kad tiek refinansēts Altum aizdevums citā kredītiestādē un tam tiek piesaistīta Altum garantija, ievērojot piemērojamā valsts atbalsta nosacījumus. Piemēram, ja Altum aizdevums ir sniegts kā reģionālais atbalsts, tiek vērtēts vai ar papildus garantijas piešķiršanu netiktu pārsniegta maksimālā atbalsta intensitāte, savukārt, ja aizdevums piešķirts kā de minimis atbalsts, vai iespējams piešķirt papildus de minimis atbalstu", lūdzam to papildināt, norādot, ka gadījumā, ja sabiedrības "Altum" aizdevums bija izsniegts kā reģionālais atbalsts, tad līdz ar garantijas izsniegšanu šādam refinansētam aizdevumam tiks nodrošināta ne vien atbalsta intensitātes, bet arī nosacījuma par pašu finansējumu 25% apmērā, kas brīvs no komercdarbības atbalsta, ievērošana.
Savukārt, attiecībā uz izziņas 8.punktā sniegto skaidrojumu un anotācijas 1.3.sadaļā sniegto skaidrojumu par Altum izsniegto aizdevumu refinansēšanu kredītiestādē un kam plānots piešķirt garantiju šo noteikumu ietvaros, lūdzam pārskatīt minētajā izziņas punktā ietverto tekstu un precizēt to atbilstoši anotācijas 1.3.ietvertajam skaidrojumam, jo pašreiz izziņā ietvertais teksts nav korekts un atbilstošs skaidrojumam anotācijā.
Papildus attiecībā uz anotācijas 1.3.sadaļā ietverto skaidrojumu, ka "Noteikumu projektā tiek paredzēts, ka garantijas var tikt piešķirtas nevis tikai jauniem finanšu pakalpojumiem, bet arī esošām saistībām, kad tiek refinansēts Altum aizdevums citā kredītiestādē un tam tiek piesaistīta Altum garantija, ievērojot piemērojamā valsts atbalsta nosacījumus. Piemēram, ja Altum aizdevums ir sniegts kā reģionālais atbalsts, tiek vērtēts vai ar papildus garantijas piešķiršanu netiktu pārsniegta maksimālā atbalsta intensitāte, savukārt, ja aizdevums piešķirts kā de minimis atbalsts, vai iespējams piešķirt papildus de minimis atbalstu", lūdzam to papildināt, norādot, ka gadījumā, ja sabiedrības "Altum" aizdevums bija izsniegts kā reģionālais atbalsts, tad līdz ar garantijas izsniegšanu šādam refinansētam aizdevumam tiks nodrošināta ne vien atbalsta intensitātes, bet arī nosacījuma par pašu finansējumu 25% apmērā, kas brīvs no komercdarbības atbalsta, ievērošana.
Savukārt, attiecībā uz izziņas 8.punktā sniegto skaidrojumu un anotācijas 1.3.sadaļā sniegto skaidrojumu par Altum izsniegto aizdevumu refinansēšanu kredītiestādē un kam plānots piešķirt garantiju šo noteikumu ietvaros, lūdzam pārskatīt minētajā izziņas punktā ietverto tekstu un precizēt to atbilstoši anotācijas 1.3.ietvertajam skaidrojumam, jo pašreiz izziņā ietvertais teksts nav korekts un atbilstošs skaidrojumam anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu 9.2.apakšpunkta interpretācijas risku, lūdzam to precizēt, piemēram, zemāk piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
9.2. ja tiek refinansēts sabiedrības "Altum" aizdevums. Aizdevuma refinansēšanai izmanto šo noteikumu 7.2. un 7.3. apakšpunktā noteikto finansējuma avotu.