Atzinums

Projekta ID
23-TA-2398
Atzinuma sniedzējs
"LATVIJAS LOĢISTIKAS ASOCIĀCIJA"
Atzinums iesniegts
20.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
01.01.2024.spēku zaudēja MK Padziļinātās sadarbības programmas darbības noteikumi, kas paredzēja skaidrus kritērijus, kas pretendentiem jāievēro, lai kvalificētos kādam no noteikumos minētajiem statusiem, tādējādi iegūstot privilēģijas, kas līdztekus AEO (atzītais ekonomiskais operators/atzītais uzņēmējs), tika ietverti MK noteikumos par Akcīzes nodokļa nodrošinājumiem.

Šobrīd piedāvātie grozījumi MK noteikumos par Akcīzes nodrošinājumiem, ne tikai nonivelē atzītā komersanta statusu, bet arī piedāvā neskaidru un nekonkrētu reitinga sistēmu, kuras ievērošanas/izpildes kritēriji nav noteikti nevienā normatīvajā aktā, kas pēc savas būtības ir uzskatāms par iekšējo normatīvo aktu, kas nav saistošs komersantiem. Proti, kā norāda VID savā mājas lapā: Nodokļu maksātāju reitingam ir informatīvs raksturs. Arī likums Par nodokļiem un nodevām apstiprina reitinga informatīvo statusu, nevis ar normatīvu regulējumu apstiprinātu skaidru regulējumu. Saskaņā ar likuma Pr nodokļiem un nodevām:
10) Šā panta pirmās daļas 36. punktā minētais nodokļu maksātāju reitinga kopējais novērtējums ir pieejams par katru komercsabiedrību, ārvalsts komersanta filiāli, Eiropas Savienības dalībvalsts, Islandes Republikas, Norvēģijas Karalistes un Lihtenšteinas Firstistes kapitālsabiedrības filiāli, kā arī par katru zemnieku saimniecību, zvejnieku saimniecību un individuālo uzņēmumu, ja minētie subjekti sastāda gada pārskatu. Nodokļu maksātāju reitinga kopējam novērtējumam ir informatīvs raksturs. Valsts ieņēmumu dienests, nosakot nodokļu maksātāju reitinga kopējo novērtējumu, izmanto šādas nodokļu saistību izpildi raksturojošo rādītāju kopas:

Cita starpā rādītāju kopas ir pakļautas plašai interpretācijai, kas komersantiem liedz plānot savu darbību ilgtermiņā, paļaujoties un skaidriem kritērijiem.

Attiecīgi, ar iepriekš minēto likuma pantu ir noteikts informatīva rakstura statuss, kas nevar kalpot par pamatu privilēģiju piešķiršanai vai liegšanai vai stāvokļa pasliktināšanai- kas var tikt darīts tikai ar ārējā normatīvā akta spēku. Reitinga ietekmei nav likuma spēks, tādējādi piedāvātie grozījumi, kas attiecas gan uz atzītā komersanta, tā iepriekš sadarbības programmā iekļauto komersantu vērtēšanai balstoties uz informatīva rakstura reitinga sistēmu ir pilnībā noraidāma. Ja valsts vēlas turpmāk izmantot reitinga sistēmu, kā pamatu izvērtēšanai, tam jāpiešķir atbilstošs statuss balstoties uz ārējo normatīvo aktu.

Latvijas loģistikas asociācija uztur spēkā savus iepriekš iesniegtos iebildumus un priekšlikumus grozījumu projektam.

Aicinājums Tieslietu ministrijai izvērtēt grozījumu leģitimitāti, balstoties uz normatīvo aktu hierarhiju, jo piedāvāto grozījumu ietekme uz komersantiem, balstoties uz informatīva rakstura reitingu, nav pieļaujama.
 
Piedāvātā redakcija
-