Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 18.aprīlī laikā no plkst. 12.30 līdz plkst. 15.40 Iekšlietu ministrijas informācijas centrs veiks Fizisko personu reģistra informācijas sistēmas infrastruktūras uzturēšanas darbus. To laikā TAP portā var būt traucēti vai nepieejami e-Identitātes apliecināšanas pakalpojumi ar eID, eParaksts kartēm un mobilo lietotni eParaksts mobile.
Projekta ID
22-TA-1832
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
05.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iekšlietu ministrija uztur savā 2022.gada 22.jūlija atzinumā izteikto iebildumu par projekta 12.1.apakšpunktu un atkārtoti vērš uzmanību uz sekojošo.

Ņemot vērā iepriekš komersantu sniegtos paskaidrojumus par datu atlases procesu, proti, ka elektronisko sakaru komersantu datu atlases ātrumu ietekmē atlasāmo datu apjoms nevis attiecīgo datu reģistrēšanas datums, kā arī, lai nodrošinātu izmeklēšanas un valsts drošības iestāžu pamatfunkciju izpildei nepieciešamo datu savlaicīgu saņemšanu, nepieciešams apakšpunktā norādīto termiņu piesaistīt noteiktam atlasāmo datu apjomam, nevis datu reģistrēšanas laikam.

Citiem vārdiem, elektronisko sakaru komersanta noslodze, sniedzot informāciju par saglabājamiem datiem, ir atkarīga no apkopojamās informācijas apjoma nevis vēsturiskā laika posma. Piemēram, darba noslodze, ja jāapkopo informācija par vienu mēnesi, būs mazāka nekā gadījumā, ja attiecīgā informācija jāapkopo par septiņiem mēnešiem. Savukārt darba noslodze nemainīsies, ja apkopojamā informācija (piemēram, informācija par izsaucēju tālruņa numuriem vai izsaukto tālruņa numuriem par vienu mēnesi) ir radīta (notikusi saglabājamo datu saglabāšana) pirms diviem mēnešiem vai 14 mēnešiem. Turklāt redakcija pieļauj varbūtību, ka atbilde par mazāku apkopojamās informācijas apjomu jāgaida ilgāk nekā par lielāku apkopojamās informācijas apjomu. Piemēram, informācija par izsaucēju tālruņa numuriem vai izsaukto tālruņa numuriem, kas notikusi pirms 12 mēnešiem, par, piemēram, septiņu dienu laika posmu jāgaida ilgāk (līdz 30 dienām) nekā gadījumā, ja šī informācija pieprasīta par 14 dienu laika posmu pēdējā mēneša laikā (jāgaida līdz 3 dienām).

Turklāt Iekšlietu ministrija vērš uzmanību uz to, ka Satiksmes ministrijas projekta izziņā paustais viedoklis, ka attiecīgs jautājums ir skatāms darba grupas par likumprojekta „Elektronisko sakaru likums” (Nr.1216/Lp13) 99., 100. un 101.panta otrreizējo caurlūkošanu ietvaros, Iekšlietu ministrijas skatījumā nav atbalstāms, jo projekta 12.1.apakšpunktā iekļautais jautājums skar tehnisko datu izsniegšanas aspektu, kas izriet no kompetento iestāžu diskusijās ar komersantiem konstatēto.  


 
Piedāvātā redakcija
„30 dienu laikā, ja pieprasīti dati par laika posmu, kas lielāks par sešiem mēnešiem;”
 
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iekšlietu ministrija norāda, ka kompetento iestāžu darbības prakse liecina, ka nereti rodas nepieciešamība salīdzinoši ātri saņemt saglabājamos datus par relatīvi nelielu laika posmu. Projekts šādu iespēju nenodrošina, jo projekta 12.3. apakšpunktā minētais termiņš – diennakts, ir nepietiekams (pārāk īss), lai konstatētu izmeklēšanai nozīmīgus faktus, savukārt projekta 12.2. apakšpunktā noteiktais 10 dienu termiņš saglabājamo datu nodošanai – pārāk ilgs, lai pēc saglabājamo datu saņemšanas varētu veikt to analīzi un savlaicīgi un atbilstoši reaģēt (organizēt un veikt attiecīgus operatīvās darbības pasākumus). Pamatojoties uz iepriekš minēto, projekts būtu papildināms ar jaunu 12.3.apakšpunktu, mainot apakšpunktu turpmāko numerāciju.
Piedāvātā redakcija
"12.3. trīs dienu laikā, ja pieprasīti dati par laika posmu, kas nepārsniedz vienu mēnesi;”
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iekšlietu ministrija uztur savā 2022.gada 22.jūlija atzinumā izteikto iebildumu par projekta 12.2.apakšpunktu un atkārtoti lūdz aizstāt projekta 12.2. apakšpunktā vārdus "kuru saglabāšana notikusi pēdējo sešu mēnešu laikā" ar vārdiem "par laika posmu, kas lielāks par vienu mēnesi, bet nepārsniedz sešus mēnešus", ņemot vērā pirmajā iebildumā ietverto pamatojumu.

Turklāt Iekšlietu ministrija vērš uzmanību uz to, ka Satiksmes ministrijas projekta izziņā paustais viedoklis, ka attiecīgs jautājums ir skatāms darba grupas par likumprojekta „Elektronisko sakaru likums” (Nr.1216/Lp13) 99., 100. un 101.panta otrreizējo caurlūkošanu ietvaros, Iekšlietu ministrijas skatījumā nav atbalstāms, jo projekta 12.2.apakšpunktā iekļautais jautājums skar tehnisko datu izsniegšanas aspektu, kas izriet no kompetento iestāžu diskusijās ar komersantiem konstatēto.  
 
 
Piedāvātā redakcija
„10 dienu laikā, ja pieprasīti dati par laika posmu, kas lielāks par vienu mēnesi, bet nepārsniedz sešus mēnešus;”
 
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Izteikt projekta 12.3. apakšpunktu kā 12.4.apakšpunktu šādā redakcijā "12.4. triju stundu laikā, ja pieprasīti dati par laika posmu, kas nepārsniedz 24 stundas, un, ja pieprasīto datu nodošana garākā termiņā var kavēt noziedzīga nodarījuma novēršanu vai atklāšanu, cilvēka dzīvības glābšanu vai valsts un sabiedriskās drošības aizsardzību (turpmāk - neatliekams gadījums)", ņemot vērā pirmajā iebildumā minētos apsvērumus.
  
Turklāt Iekšlietu ministrija vērš uzmanību uz to, ka Satiksmes ministrijas projekta izziņā paustais viedoklis, ka attiecīgs jautājums ir skatāms darba grupas par likumprojekta „Elektronisko sakaru likums” (Nr.1216/Lp13) 99., 100. un 101.panta otrreizējo caurlūkošanu ietvaros, Iekšlietu ministrijas skatījumā nav atbalstāms, jo projekta 12.3.apakšpunktā iekļautais jautājums skar tehnisko datu izsniegšanas aspektu, kas izriet no kompetento iestāžu diskusijās ar komersantiem konstatēto.  
Piedāvātā redakcija
"12.4. triju stundu laikā, ja pieprasīti dati par laika posmu, kas nepārsniedz 24 stundas, un, ja pieprasīto datu nodošana garākā termiņā var kavēt noziedzīga nodarījuma novēršanu vai atklāšanu, cilvēka dzīvības glābšanu vai valsts un sabiedriskās drošības aizsardzību (turpmāk - neatliekams gadījums)".
5.
Noteikumu projekts
Iebildums

Lai nodrošinātu, ka neatliekamos gadījumos, kas definēti projekta 12.3. apakšpunktā, tiktu saņemts ne tikai atrašanās vietas identifikators, bet arī informācija par šūnas ģeogrāfisko atrašanās vietu atbilstoši šūnas atrašanās identifikatoram un paskaidrojošā informācija, nepieciešams papildināt projekta 12.4. apakšpunktu aiz skaitļa "3.14." ar vārdu un skaitļiem "3.15. un 3.16.".

Vēršama uzmanība, ka atrašanās vietas informācija ir būtiska informācija, kas nepieciešama, lai netiktu kavēta noziedzīga nodarījuma atklāšana vai novēršana.

Vienlaikus nepieciešams redakcionāli precizēt projekta 12.4. apakšpunktu, ņemot vērā, ka saskaņā ar juridiskās tehnikas prasībām punkta ievaddaļai jāveido loģisks teikums ar attiecīgā punkta apakšpunktiem.
 
Turklāt Iekšlietu ministrija vērš uzmanību uz to, ka Satiksmes ministrijas projekta izziņā paustais viedoklis, ka attiecīgs jautājums ir skatāms darba grupas par likumprojekta „Elektronisko sakaru likums” (Nr.1216/Lp13) 99., 100. un 101.panta otrreizējo caurlūkošanu ietvaros, Iekšlietu ministrijas skatījumā nav atbalstāms, jo projekta 12.4.apakšpunktā iekļautais jautājums skar tehnisko datu izsniegšanas aspektu, kas izriet no kompetento iestāžu diskusijās ar komersantiem konstatēto.  


 
Piedāvātā redakcija
"12.5. stundas laikā neatliekamos gadījumos un, ja pieprasīti šo noteikumu 1.pielikuma 3.1., 3.2. un 3.3.apakšpunktā, 2.pielikuma 3.1., 3.9., 3.10., 3.14., 3.15. un 3.16. apakšpunktā vai 3.pielikuma 3.1. un 3.3.apakšpunktā minētie dati."