Projekta ID
25-TA-321Atzinuma sniedzējs
"Zaļā brīvība"
Atzinums iesniegts
24.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plānošanas dokumenta konsolidētā versija
Iebildums
Iebilstam pret iecerēto 6.1.1.6. pasākuma "Bezemisiju transportlīdzekļu izmantošanas veicināšana pašvaldībās" 1. kārtas atlikušā un elastības finansējuma (kopā 14 699 218 EUR apmērā) novirzīšanu uz 6.1.1.3. pasākumu “Atbalsts uzņēmējdarbībai nepieciešamās publiskās infrastruktūras attīstībai, veicinot pāreju uz klimatneitrālu ekonomiku”.
Ierosinājums samazināt uz pusi atbalstu elektromobilitātes veicināšanas pasākumiem pašvaldībām no Taisnīgās pārkārtošanās fonda un pārvirzīt to industriālo parku attīstībai nav atbalstāms, ņemot vērā lielo izaicinājumu transporta jomas virzībā uz klimatneitralitāti, vieglā autotransporta emisijām turpinot pieaugt un vienlaikus pastāvot ļoti lielam investīciju iztrūkumam šīs nozares dekarbonizācijā. Izziņā sniegtais pamatojums, ka šim mērķim ir pieejams finansējums no Atveseļošanās un noturības fonda, kā arī no Modernizācijas fonda, nav pieņemams, jo minētie fondi nav uzskatāmi kā kompensējoši, papildu pasākumi, respektīvi, finansējuma samazināšana bezemisiju transportlīdzekļiem Taisnīgās pārkārtošanās fondā nozīmē investīciju samazinājumu kopumā šim mērķim.
Ja iemesls ierosinātajai pārdalei, ir zema pašvaldību interese, tad nepieciešams ar pašvaldībām pārrunāt iemeslus un šķēršļus, un attiecīgi grozīt programmas noteikumus, saglabājot virsmērķi – transportlīdzekļu emisiju samazināšanu pašvaldībās. Ja tomēr nav rodams risinājums, kā tieši pašvaldību pieteikšanās aktivitāti veicināt, tad būtu nepieciešams apskatīt citas mērķgrupas taisnīgās pārkārtošanās reģionos, piemēram, uzņēmējus, kuriem arī nepieciešams atbalsts pārejā uz bezemisiju mobilitāti. Apsverams varētu būt arī risinājums novadu pašvaldībām ar lauku teritorijām atbalstīt CNG autobusu iegādi ar nosacījumu, ka tajos izmantotā degviela ir tikai biometāns. Jebkurā gadījumā būtiskākais ir saglabāt investīcijas apmēru tieši transporta nozares dekarbonizācijā, lai neradītu pretrunas ar Nacionālā enerģētikas un klimata plāna īstenošanu un tā īstenošanai iezīmētajiem finanšu avotiem.
Turklāt pastāv risks, ka investīcijas industriālo parku teritoriju izveidē, kopumā var vairot siltumnīcefekta emisiju apjomu, kaut arī 6.1.1.3. investīciju pasākuma nosaukumā ir minēta šo teritoriju attīstības nozīme, tieši veicinot pāreju uz klimatneitrālu ekonomiku, tomēr nav pārliecības par to, ka uzņēmumi, ražotnes, kas atbalstītajās teritorijās nākotnē darbosies, radīs tikai tādus produktus vai sniegs tikai tādus pakalpojumus, kas aizstāj citus, SEG emisiju ietilpīgākus produktus/pakalpojumus. Pašvaldības vēl nevar pateikt, kuri uzņēmumi industriālajos parkos darbosies, vienlaikus nav skaidrs, kāds būs uzraudzības mehānisms, lai vēlāk, industriālajiem parkiem esot jau pabeigtiem, tajos attīstās un darbojas tikai tādi uzņēmumi, kuru darbība kopumā veicina pierādāmu emisiju samazināšanos, kas veiktās publiskās investīcijas attaisnotu. Šis apstāklis kalpo par pastiprinošu faktoru, kādēļ no klimata mērķu sasniegšanas viedokļa un tam paredzēto līdzekļu maksimāli efektīvas izlietošanas viedokļa, ierosinātā pārdale nav atbalstāma.
Ierosinājums samazināt uz pusi atbalstu elektromobilitātes veicināšanas pasākumiem pašvaldībām no Taisnīgās pārkārtošanās fonda un pārvirzīt to industriālo parku attīstībai nav atbalstāms, ņemot vērā lielo izaicinājumu transporta jomas virzībā uz klimatneitralitāti, vieglā autotransporta emisijām turpinot pieaugt un vienlaikus pastāvot ļoti lielam investīciju iztrūkumam šīs nozares dekarbonizācijā. Izziņā sniegtais pamatojums, ka šim mērķim ir pieejams finansējums no Atveseļošanās un noturības fonda, kā arī no Modernizācijas fonda, nav pieņemams, jo minētie fondi nav uzskatāmi kā kompensējoši, papildu pasākumi, respektīvi, finansējuma samazināšana bezemisiju transportlīdzekļiem Taisnīgās pārkārtošanās fondā nozīmē investīciju samazinājumu kopumā šim mērķim.
Ja iemesls ierosinātajai pārdalei, ir zema pašvaldību interese, tad nepieciešams ar pašvaldībām pārrunāt iemeslus un šķēršļus, un attiecīgi grozīt programmas noteikumus, saglabājot virsmērķi – transportlīdzekļu emisiju samazināšanu pašvaldībās. Ja tomēr nav rodams risinājums, kā tieši pašvaldību pieteikšanās aktivitāti veicināt, tad būtu nepieciešams apskatīt citas mērķgrupas taisnīgās pārkārtošanās reģionos, piemēram, uzņēmējus, kuriem arī nepieciešams atbalsts pārejā uz bezemisiju mobilitāti. Apsverams varētu būt arī risinājums novadu pašvaldībām ar lauku teritorijām atbalstīt CNG autobusu iegādi ar nosacījumu, ka tajos izmantotā degviela ir tikai biometāns. Jebkurā gadījumā būtiskākais ir saglabāt investīcijas apmēru tieši transporta nozares dekarbonizācijā, lai neradītu pretrunas ar Nacionālā enerģētikas un klimata plāna īstenošanu un tā īstenošanai iezīmētajiem finanšu avotiem.
Turklāt pastāv risks, ka investīcijas industriālo parku teritoriju izveidē, kopumā var vairot siltumnīcefekta emisiju apjomu, kaut arī 6.1.1.3. investīciju pasākuma nosaukumā ir minēta šo teritoriju attīstības nozīme, tieši veicinot pāreju uz klimatneitrālu ekonomiku, tomēr nav pārliecības par to, ka uzņēmumi, ražotnes, kas atbalstītajās teritorijās nākotnē darbosies, radīs tikai tādus produktus vai sniegs tikai tādus pakalpojumus, kas aizstāj citus, SEG emisiju ietilpīgākus produktus/pakalpojumus. Pašvaldības vēl nevar pateikt, kuri uzņēmumi industriālajos parkos darbosies, vienlaikus nav skaidrs, kāds būs uzraudzības mehānisms, lai vēlāk, industriālajiem parkiem esot jau pabeigtiem, tajos attīstās un darbojas tikai tādi uzņēmumi, kuru darbība kopumā veicina pierādāmu emisiju samazināšanos, kas veiktās publiskās investīcijas attaisnotu. Šis apstāklis kalpo par pastiprinošu faktoru, kādēļ no klimata mērķu sasniegšanas viedokļa un tam paredzēto līdzekļu maksimāli efektīvas izlietošanas viedokļa, ierosinātā pārdale nav atbalstāma.
Piedāvātā redakcija
-
