Projekta ID
25-TA-902Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
16.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka no likumprojekta otrā teikuma viennozīmīgi neizriet, vai Pasta likuma 27.1 panta pirmās daļas 4. punktā ietvertie nosacījumi ir vienīgie no minētajā daļā norādītajiem, kuri, ņemot vērā situāciju Latvijas pasta tirgū, ievērojami, nosakot universālā pakalpojuma saistības, tādēļ lūdzam izvērtēt un attiecīgi precizēt likumprojektu vai sniegt attiecīgu skaidrojumu likumprojekta anotācijā. Papildus, ņemot vērā, ka var tikt noteiktas atšķirīgas universālā pasta pakalpojuma kvalitātes prasības, lūdzam likumprojekta anotācijas 5. sadaļā skaidrot, kā tiek ievērots no Eiropas Parlamenta un Padomes 1997. gada 15. decembra Direktīvas 97/67/EK par kopējiem noteikumiem Kopienas pasta pakalpojumu iekšējā tirgus attīstībai un pakalpojumu kvalitātes uzlabošanai (turpmāk - Pasta direktīva) 4. panta izrietošais nosacījums, ka norādīšanas ilgums nodrošina pietiekamu laikposmu, lai gūtu atdevi no ieguldījumiem, ja saistībā ar izmainītajām universālā pasta pakalpojuma kvalitātes prasībām nepieciešams palielināt attiecīgo pakalpojumu sniedzēja ieguldījumus. Nepieciešamības gadījumā lūdzam, piemēram, likumprojektā paredzēt nosacījumu, ka universālā pasta pakalpojuma kvalitātes prasības var noteikt atšķirīgas, ja tā rezultātā nav nepieciešams veikt papildu ieguldījumus.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Priekšlikums
Paužam bažas, ka likumprojekta anotācijā izdarītais secinājums, ka salīdzinājumā ar spēkā esošām prasībām, grozītajā Pasta direktīvā varētu būt noteiktas atšķirīgas prasības attiecībā uz universālā pasta pakalpojuma (UPP) nodrošināšanu, līdz ar to UPP saistības, kas Latvijā konkursa kārtībā tiks noteiktas līdz 2031. gada 31. decembrim, varētu neatbilst jaunajam Eiropas regulējumam, iespējams, varētu būt pāragrs, tādēļ likumprojektā ietvertā regulējuma nepieciešamība ir rūpīgi apsverama un anotācijā skaidrojama vai precizējams likumprojekts. Proti:
pirmkārt, pirms konkrētu Eiropas Savienības tiesību aktu projektu izstrādes, iespējamās izmaiņas Pasta direktīvā, ja tādas tiks paredzētas, nav iepriekš precīzi prognozējamas;
otrkārt, tiesiskās paļāvības princips tiek piemērots arī Eiropas Savienības tiesībās, un būtiskām izmaiņām Pasta direktīvā, kuras skar privātpersonas (tostarp universālā pasta pakalpojuma sniedzēju pamattiesības uz īpašumu saistībā ar veiktajiem ieguldījumiem), vajadzētu būt paredzētiem atbilstošiem pārejas noteikumiem (piemērošanas kārtībai). Turklāt jau šobrīd Pasta direktīvā tiek aizsargāti norādītie universālā pasta pakalpojuma sniedzēji (piem., jau likumprojekta anotācijā norādītā Pasta direktīvas norma, kas paredz, ka norādīšanas ilgums nodrošina pietiekamu laikposmu, lai gūtu atdevi no ieguldījumiem). Līdz ar to pirmšķietami nav pamatoti pieņemt, ka Latvijā konkursa kārtībā līdz 2031. gada 31. decembrim noteiktās UPP saistības neatbilstu likumprojektā iespējamām izmaiņām saistībā ar grozījumu Pasta direktīvā pārņemšanu.
pirmkārt, pirms konkrētu Eiropas Savienības tiesību aktu projektu izstrādes, iespējamās izmaiņas Pasta direktīvā, ja tādas tiks paredzētas, nav iepriekš precīzi prognozējamas;
otrkārt, tiesiskās paļāvības princips tiek piemērots arī Eiropas Savienības tiesībās, un būtiskām izmaiņām Pasta direktīvā, kuras skar privātpersonas (tostarp universālā pasta pakalpojuma sniedzēju pamattiesības uz īpašumu saistībā ar veiktajiem ieguldījumiem), vajadzētu būt paredzētiem atbilstošiem pārejas noteikumiem (piemērošanas kārtībai). Turklāt jau šobrīd Pasta direktīvā tiek aizsargāti norādītie universālā pasta pakalpojuma sniedzēji (piem., jau likumprojekta anotācijā norādītā Pasta direktīvas norma, kas paredz, ka norādīšanas ilgums nodrošina pietiekamu laikposmu, lai gūtu atdevi no ieguldījumiem). Līdz ar to pirmšķietami nav pamatoti pieņemt, ka Latvijā konkursa kārtībā līdz 2031. gada 31. decembrim noteiktās UPP saistības neatbilstu likumprojektā iespējamām izmaiņām saistībā ar grozījumu Pasta direktīvā pārņemšanu.
Piedāvātā redakcija
-
