Projekta ID
25-TA-2321Atzinuma sniedzējs
Latvijas Sieviešu nevalstisko organizāciju sadarbības tīkls
Atzinums iesniegts
06.11.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Izvērtējot Ziņojumu, secināms, ka piedāvātais risinājums — Inovācijas laboratorijas projekta termiņa pagarināšana līdz 2026. gada 31. decembrim un papildus finansējuma 448 315 euro apmērā piešķiršana — nav pietiekami pamatots un rada vairākus riskus finanšu, pārvaldības un saturiskās lietderības aspektā:
1) Ziņojumā nav sniegta objektīva un ar datiem pamatota analīze par līdzšinējā projekta ietekmi un sasniegto rezultātu ilgtspēju. Norādīti tikai aktivitāšu apjoma rādītāji, bet nav izvērtēts šo aktivitāšu reālais efekts uz valsts pārvaldes procesu uzlabošanu vai administratīvā sloga samazināšanu. Tāpat nav veikta izmaksu un ieguvumu salīdzinošā analīze, kas ļautu pamatot finansējuma pagarinājuma lietderību. Līdz ar to projekta turpināšanas nepieciešamība argumentēta vispārīgi, balstoties uz pieņēmumiem par "pozitīvu pienesumu", bet bez pierādāmiem rādītājiem par efektivitāti vai rezultātu ieviešanu praksē.
2) Inovācijas laboratorijas plānotās aktivitātes tematiski un funkcionāli saskaras ar citām iniciatīvām, piemēram, Rīcības grupu birokrātijas mazināšanai, kuras uzdevums ir sistēmiski pārskatīt valsts pārvaldes funkcijas un normatīvo regulējumu, kā arī ar VARAM īstenoto projektu (Atveseļošanas fonda digitālās akadēmijas projekts), kas attīsta publiskā sektora digitālās un inovāciju prasmes. Lai gan šo struktūru līmenis un pieeja atšķiras, to darbības mērķi – valsts pārvaldes modernizācija, birokrātijas mazināšana un procesu efektivitāte – ir cieši saistīti, un bez skaidras koordinācijas mehānisma pastāv risks, ka aktivitātes kļūs paralēlas, nevis papildinošas, kā rezultātā finansējuma izmantošana nebūs optimāla.
3) Ziņojumā nav norādīta informācija par izvēlētajiem un neatbalstītajiem inovāciju sprintiem, par iesaistītajām institūcijām un ekspertiem, publiskā un privātā (komerciālā un pilsoniskās sabiedrības) sektora pārstāvniecību inovāciju procesā.
4) Norādām, ka Ziņojumā, no kā secināms, - arī inovāciju procesā, tiek izmantotas ļoti limitētas inovāciju izstrādes metodes. Rosinām sadarbībā ar kompetentajām pilsoniskās sabiedrības organizācijām izvērtēt iepriekšējā darba rezultātus un iespējas, paplašināt inovāciju izstrādes metožu klāstu.
Ņemot vērā iepriekš minēto, nav pamata atbalstīt projekta termiņa pagarinājumu un papildu finansējuma piešķiršanu. Pirms jebkādas turpmākas finansēšanas būtu nepieciešams neatkarīgs izvērtējums par Inovācijas laboratorijas līdzšinējo rezultātu lietderību, to ietekmi uz publiskās pārvaldes procesu efektivitāti, kā arī jāizstrādā koordinēts mehānisms tās funkciju integrācijai Rīcības grupas birokrātijas mazināšanai darbā, jāpaplašina pilsoniskās sabiedrības iesaiste procesos. Tikai šādu priekšnosacījumu izpildes gadījumā varētu pamatoti lemt par projekta turpināšanu.
1) Ziņojumā nav sniegta objektīva un ar datiem pamatota analīze par līdzšinējā projekta ietekmi un sasniegto rezultātu ilgtspēju. Norādīti tikai aktivitāšu apjoma rādītāji, bet nav izvērtēts šo aktivitāšu reālais efekts uz valsts pārvaldes procesu uzlabošanu vai administratīvā sloga samazināšanu. Tāpat nav veikta izmaksu un ieguvumu salīdzinošā analīze, kas ļautu pamatot finansējuma pagarinājuma lietderību. Līdz ar to projekta turpināšanas nepieciešamība argumentēta vispārīgi, balstoties uz pieņēmumiem par "pozitīvu pienesumu", bet bez pierādāmiem rādītājiem par efektivitāti vai rezultātu ieviešanu praksē.
2) Inovācijas laboratorijas plānotās aktivitātes tematiski un funkcionāli saskaras ar citām iniciatīvām, piemēram, Rīcības grupu birokrātijas mazināšanai, kuras uzdevums ir sistēmiski pārskatīt valsts pārvaldes funkcijas un normatīvo regulējumu, kā arī ar VARAM īstenoto projektu (Atveseļošanas fonda digitālās akadēmijas projekts), kas attīsta publiskā sektora digitālās un inovāciju prasmes. Lai gan šo struktūru līmenis un pieeja atšķiras, to darbības mērķi – valsts pārvaldes modernizācija, birokrātijas mazināšana un procesu efektivitāte – ir cieši saistīti, un bez skaidras koordinācijas mehānisma pastāv risks, ka aktivitātes kļūs paralēlas, nevis papildinošas, kā rezultātā finansējuma izmantošana nebūs optimāla.
3) Ziņojumā nav norādīta informācija par izvēlētajiem un neatbalstītajiem inovāciju sprintiem, par iesaistītajām institūcijām un ekspertiem, publiskā un privātā (komerciālā un pilsoniskās sabiedrības) sektora pārstāvniecību inovāciju procesā.
4) Norādām, ka Ziņojumā, no kā secināms, - arī inovāciju procesā, tiek izmantotas ļoti limitētas inovāciju izstrādes metodes. Rosinām sadarbībā ar kompetentajām pilsoniskās sabiedrības organizācijām izvērtēt iepriekšējā darba rezultātus un iespējas, paplašināt inovāciju izstrādes metožu klāstu.
Ņemot vērā iepriekš minēto, nav pamata atbalstīt projekta termiņa pagarinājumu un papildu finansējuma piešķiršanu. Pirms jebkādas turpmākas finansēšanas būtu nepieciešams neatkarīgs izvērtējums par Inovācijas laboratorijas līdzšinējo rezultātu lietderību, to ietekmi uz publiskās pārvaldes procesu efektivitāti, kā arī jāizstrādā koordinēts mehānisms tās funkciju integrācijai Rīcības grupas birokrātijas mazināšanai darbā, jāpaplašina pilsoniskās sabiedrības iesaiste procesos. Tikai šādu priekšnosacījumu izpildes gadījumā varētu pamatoti lemt par projekta turpināšanu.
Piedāvātā redakcija
-
