Atzinums

Projekta ID
23-TA-3084
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
16.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projekta 77.1.5.apakšpunktā noteikts, ka personai, reģistrējoties platformā un izveidojot individuālo mācību kontu, platforma no Fizisko personu reģistra iegūst datus par personas valstisko piederību un tās veidu.
Projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijas) (turpmāk – anotācija) 8.1.13.apakšsadaļā norādīts, ka dati par personas valstisko piederību; valstiskās piederības veidu, kas tiks saņemti no Fizisko personu reģistra, tiks apstrādāti, lai uzkrātu un apkopotu datus par personām valstiskās piederības griezumā investīcijas progresa pārskatiem Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai, kā arī, lai veiktu mērķa grupas pārbaudi.
Vēršam uzmanību, ka no projekta ir svītrots regulējums (09.05.2024. redakcijas 17.1.3.apakšpunkts), kas paredzēja papildus atbalstu personām, kas atbilst bēgļa vai alternatīvās personas statusam, līdz ar to nav skaidrs, kādas mērķa grupas pārbaudei ir nepieciešami iepriekš minētie dati, kā rezultātā šobrīd nav saskatāms tiesisks pamats apstrādāt datus par personas valstisko piederību.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 5.panta 1.punkta a) apakšpunktā ir noteikts datu apstrādes likumības un godprātības princips, t.i., jebkurai personas datu apstrādei ir jābūt tiesiskam pamatam. Savukārt pārzinim, veicot personas datu apstrādi, ir jānodrošina godprātīga attieksme pret personas datiem.
Godprātības princips būtībā ietver arī visus pārējos principus (likumīgumu, pārredzamību, nolūka ierobežojumu, datu minimizēšanu, precizitāti, glabāšanas ierobežojumu, integritāti un konfidencialitāti, pārskata atbildību), jo tie visi ir vērsti uz to, lai pārzinis nodrošinātu godīgu attieksmi pret datu subjektu – personu, kuras dati tiek apstrādāti.
Datu regulas 5.panta 1.punkta b) apakšpunktā ir ietverts nolūka ierobežojuma princips, proti, jebkura personas datu apstrāde jāveic noteikta, precīzi definēta mērķa sasniegšanai un tikai tādu papildu mērķu sasniegšanai, kas ir saderīgi ar sākotnējo mērķi. Personas datu apstrāde nenoteiktam un/vai neierobežotam nolūku skaitam ir nelikumīga.
Datu regulas 5.panta 1.punkta c) apakšpunktā ir ietverts datu minimizēšanas princips, proti, personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos.
Vēršam uzmanību, ka Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde kā Fizisko personu reģistra pārzinis ir atbildīga par personas datu apstrādes atbilstību Datu regulai. Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei attiecīgajā gadījumā jābūt precīzi zināmam datu apstrādes mērķim.
Ņemot vērā minēto, izvērtēt datu apstrādes atbilstību Datu regulas 5.panta 1.punktā norādītajiem personas datu apstrādes principiem, un nepieciešamības gadījumā precizēt vai svītrot projekta 77.1.5.apakšpunktu vai precizēt projekta anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Norādām, ka Fizisko personu reģistra likuma 11.panta pirmās daļas 12.punktā un Ministru kabineta 2021.gada 15.jūnija noteikumu Nr.372 “Noteikumi par Fizisko personu reģistrā iekļaujamo ziņu apjomu” 2.13.apakšpunktā ir norādīti šādi adrešu veidi, kādi tiek uzkrāti Fizisko personu reģistrā - ziņas par deklarētās, reģistrētās, norādītās dzīvesvietas adresi.
Ņemot vērā minēto, izvērtēt nepieciešamību precizēt projekta 77.1.8.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt nepieciešamību apstrādāt personas datus par deklarēto dzīvesvietu brīdī, kad personai tiek izveidots individuālais mācību konts, ņemot vērā, ka uz konta izveidošanas brīdi uzreiz nerodas nepieciešamība izsūtīt personai administratīvu aktu. Vēršama uzmanība, ka laika posmā no konta izveides līdz brīdim, kad rodas tiesiska nepieciešamība personai nosūtīt administratīvo aktu, personai deklarētās dzīvesvietas adrese jau var būt mainīta.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projekta 80.1.3.apakšpunktā noteikts, ka personai, piesakoties programmai, platforma no Fizisko personu reģistra iegūst datus par to vai ir vecāks vai aizbildnis bērnam vecumā līdz diviem gadiem.
Projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijas) (turpmāk – anotācija) 8.1.13.apakšsadaļā norādīts, ka dati par to vai ir vecāks vai aizbildnis bērnam vecumā līdz diviem gadiem, tiks apstrādāti, lai veiktu mērķgrupas atbilstības pārbaudi.
Vēršam uzmanību, ka no projekta ir svītrots regulējums (09.05.2024. redakcijas 17.1.4.apakšpunkts), kas paredzēja papildus atbalstu personām, kas ir vecāks vai aizbildnis bērnam vecumā līdz diviem gadiem, līdz ar to nav skaidrs, kādas mērķa grupas pārbaudei ir nepieciešami iepriekš minētie dati, kā rezultātā šobrīd nav saskatāms tiesisks pamats apstrādāt datus par personas valstisko piederību.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 5.panta 1.punkta a) apakšpunktā ir noteikts datu apstrādes likumības un godprātības princips, t.i., jebkurai personas datu apstrādei ir jābūt tiesiskam pamatam. Savukārt pārzinim, veicot personas datu apstrādi, ir jānodrošina godprātīga attieksme pret personas datiem.
Godprātības princips būtībā ietver arī visus pārējos principus (likumīgumu, pārredzamību, nolūka ierobežojumu, datu minimizēšanu, precizitāti, glabāšanas ierobežojumu, integritāti un konfidencialitāti, pārskata atbildību), jo tie visi ir vērsti uz to, lai pārzinis nodrošinātu godīgu attieksmi pret datu subjektu – personu, kuras dati tiek apstrādāti.
Datu regulas 5.panta 1.punkta b) apakšpunktā ir ietverts nolūka ierobežojuma princips, proti, jebkura personas datu apstrāde jāveic noteikta, precīzi definēta mērķa sasniegšanai un tikai tādu papildu mērķu sasniegšanai, kas ir saderīgi ar sākotnējo mērķi. Personas datu apstrāde nenoteiktam un/vai neierobežotam nolūku skaitam ir nelikumīga.
Datu regulas 5.panta 1.punkta c) apakšpunktā ir ietverts datu minimizēšanas princips, proti, personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos.
Vēršam uzmanību, ka Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde kā Fizisko personu reģistra pārzinis ir atbildīga par personas datu apstrādes atbilstību Datu regulai. Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei attiecīgajā gadījumā jābūt precīzi zināmam datu apstrādes mērķim.
Ņemot vērā minēto, izvērtēt datu apstrādes atbilstību Datu regulas 5.panta 1.punktā norādītajiem personas datu apstrādes principiem, un nepieciešamības gadījumā precizēt vai svītrot projekta 80.1.3.apakšpunktu vai precizēt projekta anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja tiek plānots projekta ietvaros veidot sistēmu starp Fizisko personu reģistra informācijas sistēmu un platformu, izmantojot starpsistēmu saskarņu risinājumu, sistēmas ieviešana produkcijā pēc attiecīgas starpresoru vienošanās noslēgšanas var aizņemt vismaz 6 mēnešus.
Ņemot vērā minēto, precizēt projektu un projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumu (anotāciju), norādot veidu, kādā plānots saņemt projektā minēto informāciju no Fizisko personu reģistra līdz risinājuma ieviešanai produkcijas vidē.
Piedāvātā redakcija
-