Atzinums

Projekta ID
22-TA-583
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
27.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam redakcionāli un terminoloģiski precizēt projekta 4.punktu, kurš noteic, ka pašvaldību administratīvo teritoriju iedalījums atkritumu apsaimniekošanas reģionos ir norādīts šo noteikumu pielikumā, saskaņojot to ar Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā lietoto terminoloģiju. Tas pats attiecas uz tekstu pielikuma tabulu pirmajās rindās un nosaukumu. Vārds "pašvaldību" ir lieks. Tāpat noteikumu pielikumā nav jādublē jau likumā noteiktos administratīvos centrus un tam arī nav juridiskās slodzes un izmaiņu gadījumā būs jāveic liekus grozījumus.
Precīzāk un labskanīgāk būtu: 4. Atkritumu apsaimniekošanas reģionos ietilpstošās administratīvās teritorijas noteiktas pielikumā.
Pielikuma nosaukums: "Atkritumu apsaimniekošanas reģionos ietilpstošās administratīvās teritorijas".

Taču regulējuma lakoniskuma paraugu iesakām ņemt no plānošanas reģionos ietilpstošo teritoriju uzskaitījuma, kas ietverts paša akta pamattekstā (neveidojot tabulas).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai neveidotu kazuistiku un dublēšanos ar augstāka spēka regulējumu, lūdzam svītrot atkritumu apsaimniekošanas reģionos ietilpstošajām administratīvajām teritorijām (novadiem) uzskaitītās tajās ietilpstošās teritoriālās iedalījuma vienības (pagastus), jo tās jau ir noteiktas Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma pielikumā. 
Tā, piemēram, plānošanas reģionu teritoriju uzskatījumā nav tik detalizēts uzskaitījums. Tajā ir uzskaitītas valstspilsētas un novadi -  sk. Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumus Nr. 418 "Noteikumi par plānošanas reģionu teritorijām".
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 121.punktā noteiktajam noteikumu projektā terminus skaidro, lai konkretizētu terminā izteiktā jēdziena izpratnes robežas, ja termins nav skaidrots vai lietots augstāka juridiskā spēka normatīvajā aktā. Tā kā termins "atkritumu apsaimniekošanas reģions" ir lietots likumā, tad tā termina skaidrojumu Ministru kabineta noteikumos neskaidro (ja nepieciešams, to skaidro likumā).
Turklāt Atkritumu apsaimniekošanas likuma 10.panta pirmā daļa pilnvaro Ministru kabinetu noteikt atkritumu apsaimniekošanas reģionus. 
Taču projekta 2.punkts noteic, ka atkritumu apsaimniekošanas reģions ir valsts administratīvās teritorijas daļa, kurā radīto atkritumu apsaimniekošana notiek atbilstoši atkritumu apsaimniekošanas normatīvajiem aktiem, atkritumu apsaimniekošanas valsts plānam un reģionālajam atkritumu apsaimniekošanas plānam un kurā radītie sadzīves atkritumi, kas netiek sagatavoti atkārtotai izmantošanai, pārstrādāti vai izmantoti materiālu reģenerācijai, tiek apglabāti reģiona sadzīves atkritumu poligonā.
Nav saprotama redakcijas palīgteikumā noteiktā teksta nepieciešamība, jo tas nepilnīgi dublē no Atkritumu apsaimniekošanas likuma izrietošās normas. Tie nav kritēriji saskaņā ar kuriem nosaka, kādas tieši administratīvās teritorijas tiek iekļautas reģionā. Tāpēc ievērojot augstāk minēto, lūdzam projekta 2.punktu svītrot. 
Atkritumu apsaimniekošanas reģiona noteikšanas mērķi un sasaisti ar Atkritumu apsaimniekošanas likumā un citos normatīvajos aktos (t.sk. Eiropas Savienības tiesību aktos) noteikto kompetenci un prasībām lakoniski var atspoguļot anotācijas atbilstošajās sadaļās - t.sk. 2. un 7.sadaļā, kurās atspoguļo ietekmi uz sabiedrības mērķgrupu (t.sk. pašvaldībām (7.sadaļā)) tiesībām, pienākumiem un veicamajām darbībām. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Ja attālumi no pakalpojumu saņēmējiem (klientiem) un poligoniem u.c. atkritumu pārstrādes vietām mainīsies un veidosies lielāks attālums, lūdzam anotācijas 2.sadaļas 2.punktā skaidrot tā ietekmi uz  "atkritumu pakalpojuma" cenu, jo tā iespaidā atkritumu pakalpojumu sniedzējiem radīses lielākas izmaksas - degviela, darba samaksa, iespējams pat kapitālieguldījumi papildu transporta iegādē, lai nodrošinātu pakalpojuma kvalitāti pakalpojuma saņēmējam ierastā līmenī utt., kas savukārt var palielināt arī citu pakalpojumu cenas, ko sniedz atkritumu pakalpojumu saņēmēji; kā arī kopumā lūdzam skaidrot, kā plašāku reģionu izveide ietekmēs atkritumu pakalpojuma saņēmēja tiesības, pienākumus un veicamās darbības (tajā skaitā finanses).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Anotācijas 1.sadaļas 2. punktā skaidrots, ka atkritumu apsaimniekošanas reģioniem (AAR) apsaimniekoto atkritumu apjomi būtiski atšķiras (no nepilniem 10 tūkst. t Malienas AAR, līdz vairāk kā 450 tūkst. t Pierīgas AAR). Līdz ar to ir nepieciešams izvērtēt un pārskatīt pašvaldību iedalījumu AAR, ņemot vērā Atkritumu apsaimniekošanas valsts plānā 2021.-2028.gadam noteiktos mērķus būtiski mazināt sadzīves atkritumu apglabāšanu SAP, samazinot minēto apjomu līdz 10% 2035.gadā (pašreiz Latvijā tiek apglabāti ap 60% no radītajiem sadzīves atkritumiem), kā arī palielināt sadzīves atkritumu pārstrādi līdz 65% 2035.gadā (pašreiz Latvijā tiek pārstrādāti 44% sadzīves atkritumu).
Turpmāk anotācijā nav skaidrots, vai jaunpiedāvātajā AAR griezumā iepriekšminētos mērķus varēs sasniegt vai drīzāk, par cik tas uzlabos mērķa rādītājus. Papildus, mūsuprāt, svarīgi anotācijā lakoniski piebilst, ka mērķa sasniegšanā bez AAR izveides svarīga ir arī citu pasākumu īstenošana.
Papildus lūdzam aizpildīt anotācijas V sadaļu, ņemot vērā to, ka augstāk minēto mērķu sasniegšana izriet no Eiropas Savienības tiesību aktiem, piem., šajā gadījumā no Padomes 1999.gada 26.aprīļa Direktīvas 1999/31/EK par atkritumu poligoniem 5.panta 5.punktā noteiktā, ka dalībvalstis veic vajadzīgos pasākumus, lai nodrošinātu, ka līdz 2035. gadam poligonos apglabāto sadzīves atkritumu īpatsvars ir samazinājies līdz 10 % no kopējā radīto sadzīves atkritumu daudzuma (pēc svara) vai ir vēl mazāks.

Tāpēc lūdzam pilnīgot anotācijas skaidrojumu 1. sadaļā un papildināt 5.sadaļu.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Anotācijas 2.sadaļas 2.punktā minēts, ka noteikumu projekta normu realizācijas rezultātā tiks veicināta Nacionālā attīstības plānā noteiktā 442. rādītāja “Atkritumu šķirošana un dalīti savākto atkritumu pārstrāde” izpilde.  Vēršam uzmanibu, ka Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.–2027. gadam (NAP2027)[1] šādu rādītāju neparedz, tāpēc minētā informācija ir precizējama, kā arī atsauce un ietekme uz NAP 2027 un citos dokumentos doto uzdevumu izpildi ir atspoguļojama anotācijas 1. sadaļas 1.punktā (kā atsauce) un detalizētāka informācija pēc būtības 2.punktā, bet uz NAP2027 rādītājiem mikrolīmenī vai makrolīmenī - 2.sadaļas 2.punktā.

[1] Saeimas 2020. gada 2. jūlija paziņojums "Par Latvijas Nacionālo attīstības plānu 2021.–2027. gadam (NAP2027)". https://likumi.lv/ta/id/315879
Piedāvātā redakcija
-