Projekta ID
23-TA-896Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
19.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Datu valsts inspekcija (turpmāk - Inspekcija) norāda, ka Noteikumu projekts un Anotācija neiekļauj informāciju par personas datu glabāšanas termiņiem. Lai ievērotu Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 par fizisko personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk - Datu regula) 5.panta 1.punkta “e” apakšpunktā ietverto glabāšanas ierobežojuma principu un personas dati netiktu glabāti ilgāk kā nepieciešams nolūkam, kādos attiecīgos personas datus apstrādā, tad Noteikumu projektā ir jānosaka personas datu glabāšanas termiņš. Termiņam ir jābūt minimāli nepieciešamajam, lai sasniegtu likumdevēja noteikto personas datu apstrādes nolūku.
Vienlaikus Inspekcija vērš uzmanību, ka atbilstoši Noteikumu projekta 5.2., 5.17. un 5.28. punktā noteiktajam, ja šīs personas nav iesaucamas valsts aizsardzības dienestā, tad šādā gadījumā, kopsakarā ar Inspekcijas sekojošo iebildumu, nav nepieciešams vispār glabāt šādus datus un tie ir jādzēš.
Inspekcija lūdz papildināt Noteikumu projektu ar glabāšanas termiņiem un Anotācijā ir nepieciešams iekļaut personas datu glabāšanas termiņa izvērtējumu, lai būtu skaidri saprotams cik ilgi attiecīgajās (aktīvajā vai arhīva) datubāzēs tiks glabāti personas dati.
Vienlaikus Inspekcija vērš uzmanību, ka atbilstoši Noteikumu projekta 5.2., 5.17. un 5.28. punktā noteiktajam, ja šīs personas nav iesaucamas valsts aizsardzības dienestā, tad šādā gadījumā, kopsakarā ar Inspekcijas sekojošo iebildumu, nav nepieciešams vispār glabāt šādus datus un tie ir jādzēš.
Inspekcija lūdz papildināt Noteikumu projektu ar glabāšanas termiņiem un Anotācijā ir nepieciešams iekļaut personas datu glabāšanas termiņa izvērtējumu, lai būtu skaidri saprotams cik ilgi attiecīgajās (aktīvajā vai arhīva) datubāzēs tiks glabāti personas dati.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Noteikumu projekta 5.2., 5.17. (attiecībā uz Valsts aizsardzības dienesta likuma 7. panta pirmās daļas 3. apakšpunktā noteiktajam, ka ir pieņemts lēmums neiesaukt valsts aizsardzības dienestā un noņemt no valsts aizsardzības dienesta uzskaites, ja iesaucamais neatbilst valsts aizsardzības dienestam noteiktajām prasībām) un 5.28. apakšpunktā noteikt - šādas personas netiek iesauktas valsts aizsardzības dienestā. Atbilstoši Datu regulas 5.panta 1.punkta “c” apakšpunktā noteiktajam “datu minimizēšanas" principam, personas datus apstrādā tikai tādā apmērā, kādā tas ir nepieciešams apstrādes nolūkos, apstrāde ir jāsamazina līdz mazākajam iespējamam minimumam, ar kuru varēs sasniegt apstrādes nolūkus. Ja attiecīgi konkrētās personas netiks iesauktas valsts aizsardzības dienestā, tad šādas personas datus nav pamats glabāt arī arhīva datubāzē, saglabājot par tām visus Noteikuma projekta 11. punktā minētos datus.
Inspekcija, lūdz labot Noteikuma projektu un atbilstoši papildināt vai labot Anotāciju.
Inspekcija, lūdz labot Noteikuma projektu un atbilstoši papildināt vai labot Anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikuma projekta 15.1. apakšpunkts jau paredz izsniegts Noteikuma projekta 5.21. apakšpunktā iekļauto informāciju. Ņemot vērā minēto, Inspekcija lūdz labot Noteikumu projektu vai papildināt Anotāciju, lai skaidrotu, kāpēc šāda informācijas izsniegšana ir iekļauta divos Noteikuma projekta apakšpunktos.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Noteikumu projekts paredz arī apstrādāt personas datus nolūkā reģistrā iekļautajiem pilsoņiem sūtīt informatīvus materiālus par valsts aizsardzības dienestu, tad šādu nolūku arī ir jāiekļauj Noteikuma projekta Anotācijas 8.1.13. apakšpunktā, lai tiktu ievērots Datu regulas 5. panta pirmā punkta "b" apakšpunkts.
Papildus tam nav skaidrs, kā tieši tik sūtīti šie materiāli, jo no Noteikuma projekta neizriet, ka tiks apstrādāti tādi dati kā kontaktinformācija, piemēram, e-pasts. Saskaņā ar Valsts aizsarzības dienesta likuma 6. panta otrās daļas 1. apakšpunktu, no Fizisko personu reģistra tiek iegūta arī deklarētā, reģistrētā vai norādītā dzīvesvietas adrese uz kuru visticamāk tiks sūtīti materiāli, tādā gadījumā, šādu datu apstrādes izamntošas nolūks jānorāda Noteikumu projektā un attiecīgi jāpapildina Anotācija.
Papildus tam nav skaidrs, kā tieši tik sūtīti šie materiāli, jo no Noteikuma projekta neizriet, ka tiks apstrādāti tādi dati kā kontaktinformācija, piemēram, e-pasts. Saskaņā ar Valsts aizsarzības dienesta likuma 6. panta otrās daļas 1. apakšpunktu, no Fizisko personu reģistra tiek iegūta arī deklarētā, reģistrētā vai norādītā dzīvesvietas adrese uz kuru visticamāk tiks sūtīti materiāli, tādā gadījumā, šādu datu apstrādes izamntošas nolūks jānorāda Noteikumu projektā un attiecīgi jāpapildina Anotācija.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā Anotācijā minēto, ka līdz 2025. gada 1. jūlijam ir jāizveido jauna valsts informācijas sistēma (Valsts aizsardzības dienesta organizācijas un iesaukšanas nodrošināšanas sistēma) un Noteikuma projekta steidzamības pamatojumā norādīto, ka iesaukšanas process 2024. gada janvāra iesaukumam valsts aizsardzības dienestā tiks uzsākts šī gada jūlijā un atlasi pēc nejaušības principa plānots rīkot š.g. 10. augustā, tad Inspekcija norāda, ka nav saprotams, kā Nacionālo bruņoto spēku rezerves uzskaites struktūrvienība vai Aizsardzības ministrija atbilstoši tehniskajām iespējām nodrošinās atlases procesu un kāda tehniskie līdzekļi tiks izmantoti. Datu regulas 5. panta 1. punkta “f” apakšpunktā ietvertais “integritātes un konfidencialitātes” princips nosaka, ka personas datus jāapstrādā tādā veidā, lai tiktu nodrošināta atbilstoša personas datu drošība, tostarp aizsardzība pret neatļautu vai nelikumīgu apstrādi un pret nejaušu nozaudēšanu, iznīcināšanu vai sabojāšanu, izmantojot atbilstošus tehniskos vai organizatoriskos pasākumus. No Noteikuma projekta neizriet skaidri tehniskie līdzekļi ar kuriem tiks organizēta atlase līdz 2025. gada 1. jūlijam, līdz ar to, nav iespējams izvērtēt vai tiek izmantoti atbilstoši tehniskie pasākumi.
Inspekcija lūdz atbilstoši papildināt Anotāciju iekļaujot informāciju, kā un ar kādiem tehniskajiem līdzekļiem tiks organizēta atlase.
Inspekcija lūdz atbilstoši papildināt Anotāciju iekļaujot informāciju, kā un ar kādiem tehniskajiem līdzekļiem tiks organizēta atlase.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Anotācijā norādīts, ka tiesiskais regulējums ietekmē vai varētu ietekmēt Datu valsts inspekciju, šādam apgalvojumam nav pamatojuma, jo Datu valsts inspekcija mērķis ir aizsargāt cilvēka pamattiesības un pamatbrīvības datu aizsardzības jomā, bet Noteikumu projekts neietekmēs Inspekcijas funkcijas nākotnē.
Lūgums labot Anotāciju.
Lūgums labot Anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Priekšlikums
Anotācijas 8.1.13. punktā ir minēts, ka projekts saskaņojas ar Datu valsts inspekciju, tomēr šādam teikumam nav pievienotās vērtība un pamatojuma, lūgums labot Anotāciju dzēšot šo teikumu. Papildus tam, Datu valsts inspekcija lūdz papildināt Noteikuma projekta anotāciju ar personas datu apstrādes nolūku, lai tiktu izpildīts Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 par fizisko personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 5. panta pirmā punkta "b" apakšpunkts.
Piedāvātā redakcija
-