Projekta ID
22-TA-1832Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
22.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
LDDK iebilst pret Noteikumu projekta tālāku virzību
Ar Noteikumu projektu ir plānots pārizdot līdz šim spēkā esošos Ministru kabineta noteikumus Nr.820, tos precizējot atbilstoši jaunā Elektronisko sakaru likuma prasībām (turpmāk – ESL), paredzot, ka Noteikumu projekts stājas spēkā ne ātrāk kā spēkā stāsies ESL. Noteikumu projekts tiešā veidā ir saistīts ar datu apstrādes jautājumiem, turklāt šobrīd ir pieņemts, bet vēl nav stājies spēkā ESL, kura pārejas noteikumu 18.punkts paredz, “Ministru kabinets līdz 2022. gada 31. decembrim iesniedz Saeimai likumprojektu, lai nodrošinātu šā likuma 99., 100. un 101. pantā ietvertā saglabājamo datu jomas regulējuma atbilstību Eiropas Savienības tiesiskajam regulējumam un Latvijas Republikas Satversmei. Līdz attiecīgo grozījumu spēkā stāšanās dienai elektronisko sakaru komersants saglabājamos datus šā likuma 99. panta pirmajā un otrajā daļā minētajām institūcijām izsniedz attiecīgajos procesuālajos likumos noteiktajā kārtībā, ja šādu datu izsniegšana ir nepieciešama un attaisnojama.”
Tādēļ uzskatām, ka Ministru kabineta noteikumu Nr.820 pārizdošana pirms ESL 99., 100. un 101. panta grozījumu izstrādes un apstiprināšanas ir pretrunā (neatbilst) ESL pārejas noteikumu 18.punktam, un ir kategoriski nepieņemama. 18.punkts nosaka, ka līdz ESL attiecīgo grozījumu izstrādes, pieņemšanas un spēkā stāšanās dienai elektronisko sakaru komersants saglabājamos datus šā likuma 99. panta pirmajā un otrajā daļā minētajām institūcijām izsniedz attiecīgajos procesuālajos likumos noteiktajā kārtībā.
Vienlaikus, atbilstoši Latvijas Republikas prezidenta 2022. gada 9. jūnija vēstulē Nr. 229 norādītajam un pamatojoties uz Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumu Nr.242 “Satiksmes ministrijas nolikums” 17. punktu, Satiksmes ministrija 12.07.2022. ir izveidojusi Elektronisko sakaru likuma 99., 100. un 101.panta otrreizējās caurlūkošanas darba grupu, kuras mērķis ir līdz 2022. gada 30. oktobrim pilnveidot saglabājamo datu regulējumu, lai taisnīgi salāgotu personas datu aizsardzības interesi ar tām interesēm, kuru dēļ personas dati ir glabājami un nododami valsts institūcijām, kā arī nodrošinātu to, lai šis regulējums atbilstu Eiropas Savienības tiesībām un aktuālajai judikatūrai. Darba grupa, pilnveidojot saglabājamo datu regulējumu, var lemt par jebkura būtiska aspekta izvērtēšanu.
Ņemot vērā jaundibinātās darba grupas mērķi un noteikto kompetenci, uzskatām, ka, balstoties lietderības un labas pārvaldības apsvērumos, visi jautājumi, kas pēc būtības paredzētu izmaiņas kārtībā, kādā iestādes pieprasa un elektronisko sakaru komersanti tām nodod saglabājamos datus, būtu skatāmi un diskutējami darba grupā kontekstā ar darba grupas izvirzītajiem uzdevumiem un iespējamajiem risinājumiem.
Ar Noteikumu projektu ir plānots pārizdot līdz šim spēkā esošos Ministru kabineta noteikumus Nr.820, tos precizējot atbilstoši jaunā Elektronisko sakaru likuma prasībām (turpmāk – ESL), paredzot, ka Noteikumu projekts stājas spēkā ne ātrāk kā spēkā stāsies ESL. Noteikumu projekts tiešā veidā ir saistīts ar datu apstrādes jautājumiem, turklāt šobrīd ir pieņemts, bet vēl nav stājies spēkā ESL, kura pārejas noteikumu 18.punkts paredz, “Ministru kabinets līdz 2022. gada 31. decembrim iesniedz Saeimai likumprojektu, lai nodrošinātu šā likuma 99., 100. un 101. pantā ietvertā saglabājamo datu jomas regulējuma atbilstību Eiropas Savienības tiesiskajam regulējumam un Latvijas Republikas Satversmei. Līdz attiecīgo grozījumu spēkā stāšanās dienai elektronisko sakaru komersants saglabājamos datus šā likuma 99. panta pirmajā un otrajā daļā minētajām institūcijām izsniedz attiecīgajos procesuālajos likumos noteiktajā kārtībā, ja šādu datu izsniegšana ir nepieciešama un attaisnojama.”
Tādēļ uzskatām, ka Ministru kabineta noteikumu Nr.820 pārizdošana pirms ESL 99., 100. un 101. panta grozījumu izstrādes un apstiprināšanas ir pretrunā (neatbilst) ESL pārejas noteikumu 18.punktam, un ir kategoriski nepieņemama. 18.punkts nosaka, ka līdz ESL attiecīgo grozījumu izstrādes, pieņemšanas un spēkā stāšanās dienai elektronisko sakaru komersants saglabājamos datus šā likuma 99. panta pirmajā un otrajā daļā minētajām institūcijām izsniedz attiecīgajos procesuālajos likumos noteiktajā kārtībā.
Vienlaikus, atbilstoši Latvijas Republikas prezidenta 2022. gada 9. jūnija vēstulē Nr. 229 norādītajam un pamatojoties uz Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumu Nr.242 “Satiksmes ministrijas nolikums” 17. punktu, Satiksmes ministrija 12.07.2022. ir izveidojusi Elektronisko sakaru likuma 99., 100. un 101.panta otrreizējās caurlūkošanas darba grupu, kuras mērķis ir līdz 2022. gada 30. oktobrim pilnveidot saglabājamo datu regulējumu, lai taisnīgi salāgotu personas datu aizsardzības interesi ar tām interesēm, kuru dēļ personas dati ir glabājami un nododami valsts institūcijām, kā arī nodrošinātu to, lai šis regulējums atbilstu Eiropas Savienības tiesībām un aktuālajai judikatūrai. Darba grupa, pilnveidojot saglabājamo datu regulējumu, var lemt par jebkura būtiska aspekta izvērtēšanu.
Ņemot vērā jaundibinātās darba grupas mērķi un noteikto kompetenci, uzskatām, ka, balstoties lietderības un labas pārvaldības apsvērumos, visi jautājumi, kas pēc būtības paredzētu izmaiņas kārtībā, kādā iestādes pieprasa un elektronisko sakaru komersanti tām nodod saglabājamos datus, būtu skatāmi un diskutējami darba grupā kontekstā ar darba grupas izvirzītajiem uzdevumiem un iespējamajiem risinājumiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
iebilstam pret Noteikumu projekta 12.3.apakšpunktu, kas paredz esošo kārtību papildināt ar jaunu nosacījumu/termiņu, kādā pēc iestādes pieprasījuma nododami saglabājamie dati.
LDDK ieskatā pārizdodot noteikumus, lai nodrošinātu atbilstību jaunajam ESL, saglabājama spēkā esošā kārtība un jebkuras būtiskās izmaiņas, kas skartu saglabājamo datu pieprasīšanas kārtību (termiņi, apjoms, pamatojums, u.c.), sākotnēji diskutējamas Satiksmes ministrijas darba grupā kopsakarā ar iespējamajiem risinājumiem, kas būtu atbilstoši EST, ECT izpratnei par taisnīgu, samērīgu personas datu aizsardzības balansu atbilstoši Eiropas Savienības tiesībām. Otrkārt, šādam papildinājumam ir ievērojama, Noteikumu projektā neapskatīta ietekme uz komersantu resursu noslodzi, it īpaši ņemot vērā, ka termiņš izteikts dienās, nevis darba dienās, kas noteiktos gadījumos apgrūtinās vai padarīs neiespējamu savlaicīgu pieprasījumu izpildi.
LDDK ieskatā pārizdodot noteikumus, lai nodrošinātu atbilstību jaunajam ESL, saglabājama spēkā esošā kārtība un jebkuras būtiskās izmaiņas, kas skartu saglabājamo datu pieprasīšanas kārtību (termiņi, apjoms, pamatojums, u.c.), sākotnēji diskutējamas Satiksmes ministrijas darba grupā kopsakarā ar iespējamajiem risinājumiem, kas būtu atbilstoši EST, ECT izpratnei par taisnīgu, samērīgu personas datu aizsardzības balansu atbilstoši Eiropas Savienības tiesībām. Otrkārt, šādam papildinājumam ir ievērojama, Noteikumu projektā neapskatīta ietekme uz komersantu resursu noslodzi, it īpaši ņemot vērā, ka termiņš izteikts dienās, nevis darba dienās, kas noteiktos gadījumos apgrūtinās vai padarīs neiespējamu savlaicīgu pieprasījumu izpildi.
Piedāvātā redakcija
Saglabāt esošo kārtību.