Atzinums

Projekta ID
23-TA-1961
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
08.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma pielikuma "Latvijas Nacionālās enerģētikas un klimata plāns 2021.-2030.gadam" 
3.nodaļas “Pašreizējā situācija, mērķi un rīcībpolitikas” 3.2.3. apakšnodaļas “Transports” III sadaļas “Rīcībpolitikas un pasākumi mērķu sasniegšanai” (57.lpp.) pirmo un otro rindkopu, izsakot to jaunā redakcijā.
Papildus informējam, ka šai darbībai ir paredzēti 331 783 963 euro, t.sk. 32 elektrovilcienu iegādes izmaksas ir 236 096 000 euro un 9 bateriju elektrovilcienu iegādei plānotais finansējums ir 95 687 963 euro.
Piedāvātā redakcija
"Konkurētspējīga un videi draudzīga TEN-T dzelzceļa tīkla nodrošināšanas darbības ietvaros galvenokārt tiek īstenota dzelzceļa tīkla posmu elektrifikācija (kontakttīkla atjaunošana un paplašināšana un akumulatoru bateriju vilcienu (BEMU) uzlāde), kā arī tiks uzlaboti vai vairāk izmantots esošais dzelzceļa tīkls, piemēram, veidojot jaunas vai atjaunojot vēsturiskās pieturvietas.Periodā no 2021. gada šai darbībai ir iezīmēti apm. 390 milj. euro (MFF).

Jaunu elektrovilcienu, jaunu bateriju elektrovilcienu iegādes nodrošināšanas darbības ietvaros ir plānots koncentrēties uz elektrovilcienu sastāvu iegādes procesa turpināšanu un bateriju elektrovilcienu iegādi, lai nebūtu nepieciešams elektrificēt visus tos dzelzceļa posmus, kas šobrīd nav elektrificēti, bet vienlaikus, lai tajos nebūtu jāizmanto dīzeļvilcienu sastāvus. Periodā no 2021. gada jaunu elektrovilcienu sastāvu iegādei ir iezīmēti 257,889 milj. euro un jaunu bateriju elektrovilcienu (BEMU) iegādei – 74,4 milj. euro."
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma pielikuma "Latvijas Nacionālās enerģētikas un klimata plāns 2021.-2030.gadam" 
3.nodaļas “Pašreizējā situācija, mērķi un rīcībpolitikas” (55.-56.lpp.) III sadaļas "Rīcībpolitikas un pasākumi mērķu sasniegšanai" 1.pasākumā "Nodrošināt konkurētspējīgu un videi draudzīgu TEN-T dzelzceļa tīklu, t.sk. atbalsta programmu ietvaros" norādītās summas: Pieejamais ES fondu, VAS "Latvijas dzelzceļš" un ANM finansējums: 510,85 milj.euro.
Lūdzam precizēt 2.pasākumu "Nodrošināt jaunu elektrovilcienu, jaunu akumulatoru bateriju vilcienu un jaunu ūdeņraža vilcienu iegādi, t.sk. atbalsta programmu ietvaros", jo VB finansējums netiek paredzēts SM pārraudzībā esošajos pasākumos, ir tikai KF, VAS "Latvijas dzelzceļš" un ANM finansējums. 
Papildus informējam, ka 32 elektrovilcienu iegādes izmaksas ir 236 096 000 euro, t.sk. Eiropas Savienības fondu finansējums 114 211 073 euro un valsts budžeta finansējums 121 884 927 euro.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma pielikuma "Latvijas Nacionālās enerģētikas un klimata plāns 2021.-2030.gadam"  “3.Pielikuma Bāzes scenārija un NEKP pasākumu scenārija apraksts, energosistēmu attīstības un SEG analīzē un prognozēšanā izmantotās metodes” 2.punkta “Bāzes scenārija apraksta un iekļautie pasākumi” 2.3. apakšpunkta “Transports” (111.lpp.) nodaļas “Bāzes scenārijā tiek iekļauta ietekme no sekojošie pasākumiem:” trešo teikumu, izsakot to šādā redakcijā:  "Latvijas dzelzceļa tīkla posmu elektrifikācija, bateriju elektrovilcienu izmantošana pasažieru pārvadājumos;".
Lūdzam izteikt minētās nodaļas (111.lpp.) pēdējās rindkopas pēdējo teikumu šādā redakcijā: "Ilgtermiņā ir sagaidāma arī pārsēšanās no privātā transporta uz sabiedrisko transportu (dzelzceļš), ko sekmēs plānotās atbalsta programmas dzelzceļa attīstīšanai un bateriju elektrovilcienu izmantošana pasažieru pārvadāšanai."
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam svītrot informatīvā ziņojuma pielikuma (32.lpp.) no Rīgas valstspilsētas pašvaldības un Rīgas metropoles areāla pašvaldību īstenojamiem pasākumiem 1) apakšpunktā vārdus "atjaunojot dzelzceļa maršrutus, izveidojot jaunas pieturvietas", ņemot vērā, ka šis nav pašvaldības uzdevums. 
Papildus informējam, ka Rīgas valstspilsētas pašvaldības un Rīgas metropoles areāla pašvaldību īstenojamo pasākumu finansējums ANM ietvaros: 1.1.1.3.i. investīcijai "Pilnveidota veloceļu infrastruktūra" pieejamais kopējais Atveseļošanas fonda finansējums ir 34 514 008 euro.
ESF 2021-2027
KP programmas 2.3.1.3.pasākuma ietvaros:
Pasākumam plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 26 461 636 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums 22 492 390 euro un nacionālais finansējums 3 969 246 euro.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma pielikumā (31.lpp.) otrās rindkopas pirmo teikumu, izsakot to šādā redakcijā: "Sašķidrinātā vai saspiestā metāna uzpildes punktu iespējas nodrošināšanas darbības ietvaros ir plānots sniegt atbalstu sašķidrinātā metāna uzpildes punktu uzstādīšanai jūras transportam vai kravas transportam, nosakot pienākumu atbalstītajos uzpildes punktos nodrošināt sašķidrinātā biometāna pieejamību noteiktā apjomā". 
Minēto precizējumu lūdzam veikt arī informatīvā ziņojuma pielikuma 57.lpp.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma pielikuma "Latvijas Nacionālās enerģētikas un klimata plāns 2021.-2030.gadam" 
3.nodaļas “Pašreizējā situācija, mērķi un rīcībpolitikas” 3.1.1. apakšnodaļu “Transports” III sadaļas “Rīcībpolitikas un pasākumi mērķu sasniegšanai” (29.lpp.), izsakot to jaunā redakcijā.
Attiecībā uz šīs darbības finansējumu norādām, ka darbībai ir iezīmēti 331 783 963 euro, t.sk. 32 elektrovilcienu iegādes izmaksas ir 236 096 000 euro un 9 bateriju elektrovilcienu iegādei plānotais finansējums ir 95 687 963 euro.
Piedāvātā redakcija
"Konkurētspējīga un videi draudzīga TEN-T dzelzceļa tīkla nodrošināšanas darbības ietvaros, galvenokārt, tiek īstenota dzelzceļa tīkla posmu elektrifikācija (kontakttīkla atjaunošana un paplašināšana un bateriju elektrovilcienu (BEMU) uzlāde) dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācija, vilcienu kustības ātruma palielināšana, kā arī tiks uzlaboti vai vairāk izmantots esošais dzelzceļa tīkls, piemēram, veidojot jaunas vai atjaunojot / pārvietojot vēsturiskās pieturvietas sabiedriski svarīgu vietu tuvumā, piemēram, skolas, slimnīcas, mobilitātes punkti, ērtības un pieejamības uzlabošanai dzelzceļa tīkla izmantotājiem.
Jaunu elektrovilcienu, jaunu bateriju elektrovilcienu iegādes nodrošināšanas darbības ietvaros ir plānots koncentrēties uz elektrovilcienu sastāvu iegādes procesa turpināšanu un bateriju elektrovilcienu (BEMU) iegādi, lai nebūtu nepieciešams elektrificēt visus tos dzelzceļa posmus, kas šobrīd nav elektrificēti, bet vienlaikus, lai tajos nebūtu jāizmanto dīzeļvilcienu sastāvus."

 
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma pielikuma "Latvijas Nacionālās enerģētikas un klimata plāns 2021.-2030.gadam" 
3.nodaļas “Pašreizējā situācija, mērķi un rīcībpolitikas” 3.1.1. apakšnodaļu “Transports” III sadaļas “Rīcībpolitikas un pasākumi mērķu sasniegšanai” (27.-28. lpp.) 1.pasākumā "Nodrošināt konkurētspējīgu un videi draudzīgu TEN-T dzelzceļa tīklu, t.sk. atbalsta programmu ietvaros" norādītās finansējuma summas: Pieejamais ES fondu, VAS "Latvijas dzelzceļš" un ANM finansējums: 510,85 milj.euro. Lūdzam precizēt, ka valsts budžeta finansējums netiek paredzēts SM pārraudzībā esošajos pasākumos, ir tikai KF, VAS "Latvijas dzelzceļš" un ANM finansējums.

Lūdzam izteikt 2.pasākuma īstenošanai veicamās darbības šādā redakcijā: "Nodrošināt jaunu elektrovilcienu jaunu bateriju elektrovilcienu iegādi, t.sk. atbalsta programmu ietvaros", un rezultatīvo rādītāju šādā redakcijā: "iegādāti vismaz 32 jauni elektrovilcienu sastāvi, iegādāti 9 bateriju elektrovilcieni". Lūdzam precizēt datus par pasākuma finansējumu 32 elektrovilcienu iegādes izmaksas ir 236 096 000 euro, t.sk. Eiropas Savienības fondu finansējums 114 211 073 euro un valsts budžeta finansējums 121 884 927 euro.

Papildus informējam, ka 16.pasākumā "Mobilitātes punktu izveidošana"
ANM ietvaros paredzēti 99 milj.euro - mobilitātes punktu Rīgas valstspilsētā un Pierīgā izbūvi, ātrgaitas sabiedriskā transporta līnijas izbūve (savienots ar dz/c staciju "Zemitāni"), ar mobilitātes punkta “Šķirotava” saistītās tramvaja un trolejbusu līnijas pagarinājuma uzbūve un transportmijas punkta izbūve. 
ESF 2021-2027 SAM 2.3.1.2. ietvaros iezīmēti ~88,7 milj. euro (t.sk. ERAF ~75,4 MEUR) multimodāla sabiedriskā transporta tīkla izveidei.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma pielikuma 3.nodaļas “Pašreizējā situācija, mērķi un rīcībpolitikas” 3.1.1. apakšnodaļas “Transports” III sadaļas “Rīcībpolitikas  un pasākumi mērķu sasniegšanai” (33.lpp.) pirmās rindkopas pēdējo teikumu, aizstājot skaitli “247” ar skaitli “274” .
Piedāvātā redakcija
 "Periodā no 2021. gada šai darbībai ir iezīmēti apm. 274 milj. euro".
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka ņemot vērā 2023.gada 1.novembra Klimata politikas koordinācijas starpministriju darba grupas sanāksmi (izveidota saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 22.jūnija rīkojumu Nr. 437), kurā Klimata un enerģētikas padome prezentēja atjaunoto Nacionālā enerģētikas un klimata plāna 2021- 2030. gadam (turpmāk – NEKP2030) projektu, kā arī sniedza detalizētu informāciju par tā konceptuālo virzību, un minētajā sanāksmē panākto vienošanos par steidzamu NEKP2030 projekta iesniegšanu Eiropas Komisijai izskatīšanai un rekomendāciju sagatavošanai, paralēli turpinot strādāt pie NEKP2030 saturiskās izstrādes, Satiksmes ministrija turpinās sadarboties ar Klimata un enerģētikas ministriju, precizējot NEKP2030 transporta pasākumus, ievērojot Nacionālās enerģētikas un klimata padomes Ilgtspējīgas mobilitātes darba grupas (izveidota ar Satiksmes ministrijas 2022.gada 14.februāra rīkojumu Nr. 01-03/34) 2023.gada 13.jūlija sanāksmē apstiprinātos transporta nozares pasākumus, kas iesniegti Klimata un enerģētikas ministrijai.
Piedāvātā redakcija
-