Projekta ID
25-TA-856Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
23.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 22. lapā norādīts, ka tiesas procesa laikā tiks garantētas visas nepilngadīgā un viņa likumisko pārstāvju tiesības, nepilngadīgā interešu pārstāvībai norīkojot zvērinātu advokātu.
Savukārt sadaļā 25. lapā ir ietverta budžeta pozīcija "Jauna narkoloģiskās ārstēšanas programma stacionārā līdz 30 dienām, tostarp tiesas iesaiste lēmuma par obligāto ārstēšanu apstiprināšanai", ar kopējo papildus nepieciešamo finansējumu 223 264 euro no 2025. gada 1. jūlija un 523 274 euro ik gadu no 2026. gada.
Tomēr jāuzsver, ka valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības, t.sk. zvērinātu advokātu atlīdzības, administrēšanu un apmaksu veic Tiesu administrācija, taču ne informatīvajā ziņojumā, ne rīkojuma projektā nav sniegts skaidrojums par advokātu atlīdzības finansējumu, kā arī nav norādīts, ka daļa no pilotprojekta finansējuma tiks novirzīta Tiesu administrācijai advokātu atlīdzības segšanai. Vienlaikus arī pielikumā esošajos izmaksu aprēķinos nav konkrēti izdalītas pozīcijas, kas attiektos uz valsts nodrošināta advokāta nodrošināšanu un atlīdzību. Līdz ar to nav iespējams pārliecināties, vai un kā tiks praktiski īstenots solījums nodrošināt nepilngadīgā interešu aizstāvību tiesā.
Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu, pielikumus un protokola lēmumu, iekļaujot aprēķinus un informāciju par finansējuma piešķiršanu Tiesu administrācijai valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības nodrošināšanai.
Savukārt sadaļā 25. lapā ir ietverta budžeta pozīcija "Jauna narkoloģiskās ārstēšanas programma stacionārā līdz 30 dienām, tostarp tiesas iesaiste lēmuma par obligāto ārstēšanu apstiprināšanai", ar kopējo papildus nepieciešamo finansējumu 223 264 euro no 2025. gada 1. jūlija un 523 274 euro ik gadu no 2026. gada.
Tomēr jāuzsver, ka valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības, t.sk. zvērinātu advokātu atlīdzības, administrēšanu un apmaksu veic Tiesu administrācija, taču ne informatīvajā ziņojumā, ne rīkojuma projektā nav sniegts skaidrojums par advokātu atlīdzības finansējumu, kā arī nav norādīts, ka daļa no pilotprojekta finansējuma tiks novirzīta Tiesu administrācijai advokātu atlīdzības segšanai. Vienlaikus arī pielikumā esošajos izmaksu aprēķinos nav konkrēti izdalītas pozīcijas, kas attiektos uz valsts nodrošināta advokāta nodrošināšanu un atlīdzību. Līdz ar to nav iespējams pārliecināties, vai un kā tiks praktiski īstenots solījums nodrošināt nepilngadīgā interešu aizstāvību tiesā.
Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu, pielikumus un protokola lēmumu, iekļaujot aprēķinus un informāciju par finansējuma piešķiršanu Tiesu administrācijai valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības nodrošināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Precizēt Informatīvā ziņojuma 34. lpp. (4. rindkopa) minēto informāciju saistībā ar Tieslietu ministrijas finansēto "Allažu bērnu un ģimenes atbalsta centra" īstenoto pakalpojumu probācijas sistēmā esošajiem nepilngadīgajiem.
Piedāvātā redakcija
Ministru kabinets 2024. gada 13. augusta sēdē atbalstīja pārejas periodā līdz “Bērnu un jauniešu drošās mājas” izveidei ieviest jaunu grupas pakalpojumu augsta riska bērniem, kas balstīts uz "Bērnu un jauniešu drošās mājas" konceptu. Tieslietu ministrija, ņemot vērā šobrīd pieejamos resursus, apzināja iespējas izveidot uzvedības korekcijas pakalpojumu augsta riska bērniem. Strādājot pie šī jautājuma, ir veikti nepieciešamie grozījumi 2017.gada 16.augusta Ministru kabineta noteikumos Nr. 474 "Tieslietu ministrijas nolikums", papildinot ar 5.18.1 apakšpunktu - uzdevumu Tieslietu ministrijai, slēdzot deleģēšanas līgumu ar nodibinājumu "Allažu bērnu un ģimenes atbalsta centrs", nodrošināt vides maiņas principā balstītus risku mazināšanas pasākumus probācijas sistēmā esošajiem nepilngadīgajiem.
2024. gada nogalē ir noslēgts deleģēšanas līgums, un pakalpojumu veido un īsteno nodibinājums "Allažu bērnu un ģimenes atbalsta centrs". Tas ir nepārtraukts diennakts sociālās uzvedības korekcijas un rehabilitācijas pakalpojums, kas ietver nepilngadīgā izņemšanu no viņa ierastās vides, īstenojot viņa individuālo vajadzību risināšanai mērķētus atbalsta pasākumus un traumas izpratnē balstītu pieeju nepilngadīgā aprūpē. Speciālistu vadībā tiek strādāts ar uzvedības maiņu, lai nepilngadīgie pilnvērtīgi un droši viņu iekļautos ikdienas dzīvē un sabiedrībā pēc pakalpojuma saņemšanas. Ar 2025. gada martu pakalpojumā sāk uzņemt pirmos divus nepilngadīgos, un līdz šī gada beigām plānots šo skaiti pakāpeniski palielināt līdz pieciem.
2024. gada nogalē ir noslēgts deleģēšanas līgums, un pakalpojumu veido un īsteno nodibinājums "Allažu bērnu un ģimenes atbalsta centrs". Tas ir nepārtraukts diennakts sociālās uzvedības korekcijas un rehabilitācijas pakalpojums, kas ietver nepilngadīgā izņemšanu no viņa ierastās vides, īstenojot viņa individuālo vajadzību risināšanai mērķētus atbalsta pasākumus un traumas izpratnē balstītu pieeju nepilngadīgā aprūpē. Speciālistu vadībā tiek strādāts ar uzvedības maiņu, lai nepilngadīgie pilnvērtīgi un droši viņu iekļautos ikdienas dzīvē un sabiedrībā pēc pakalpojuma saņemšanas. Ar 2025. gada martu pakalpojumā sāk uzņemt pirmos divus nepilngadīgos, un līdz šī gada beigām plānots šo skaiti pakāpeniski palielināt līdz pieciem.
