Atzinums

Projekta ID
24-TA-2759
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pacientu organizāciju tīkls
Atzinums iesniegts
17.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Vēršam Jūsu uzmanību ka saskaņā ar šādu interpretāciju, kā šādu pārstāvi varēs deleģēt teju jebkura biedrība vai nodibinājums, taču tas nav tas, kas būtu jāpanāk, t.i. tas attiektos uz cilvēku ar īpašām vajadzībām, pensionāru biedrībām, mediķu vai citām profesionālajām asociācijām, tostarp, aptieku un ražotāju asociācijām, jo ikviena no tām zināmā mērā tiecas aizstāvēt sabiedrības interesi uz labāku veselības aprūpi un labāku veselības aprūpes pieejamību, taču neviena no tām neatbilst tieši pacientu organizāciju definīcijai. Ja tāda ir bijusi Jūsu vīzija rakstot šo normu, tad joprojām aicinām izdalīt padomē vienu atsevišķu vietu tieši pārstāvim, ko demokrātiskā procesā no sava vidus izvirza pacientu organizācijas. Deleģēšanas procesa caurspīdības nodrošināšanu esam aprakstījuši priekšlikumā pie šī likumprojekta 24. panta 4. punkta. Priecāsimies Jums palīdzēt aprakstīt šādu procesu arī Padomes nolikumā. 

Vēlreiz vēršam Jūsu uzmanību, ka Latvija ir viena no valstīm, kas apstiprinājusi WHA Rezolūciju par pacientu iesaisti lēmumu pieņemšanā veselības aprūpes jomā (pieejama šeit: https://apps.who.int/gb/ebwha/pdf_files/WHA77/A77_ACONF3-en.pdf (OP)1 un (OP)2 punktā), kā arī ir virkne dažādu citu aicinājumu un pieredžu iesaistīt pacientus lēmumu procesos, tai skaitā Eiropas Pacientu foruma manifests (pieejams šeit: https://www.eu-patient.eu/globalassets/manifesto-eng.pdf, tulkojums latviešu valodā pieejams šeit: https://www.eu-patient.eu/policy/campaign/eu-elections-campaign-2024/). Kamēr Eiropas Savienība vēl nav vienojusies par "pacientu organizācijas" definīciju, tikmēr vispārpieņemtā prakse ir pieturēties pie Eiropas Medicīnas aģentūras pieņemtās definīcijas, kur aprakstītas prasības pacientu organizācijām, ar ko/caur ko viņi sadarbojas - https://www.ema.europa.eu/en/partners-networks/patients-consumers/getting-involved-ema-activities-patient-consumer-or-career#getting-involved-by-representing-an-organisation-38706) un un no tā tiek atvasināta pacientu organizāciju definīcija, tai skaitā tā, par ko esam vienojušies un izmantojam savā darbā Latvijā, t.sk. ar valsts iestādēm: https://pacientu-organizacijas.lv/pacientu-organizacijas/definicija/.

Lūdzam respektēt un veicināt šo starptautisko praksi un paredzēt šajā padomē attiecīgu vietu pārstāvim no pacientu organizācijām, nevis jebkuram NVO deleģētam pārstāvim. Jebkura nevalstiskā organizācija nav pilsoniskās sabiedrības organizācija (sk. šo Latvijas Pilsoniskās alianses pētījumu (2024): https://nvo.lv/uploads/pso_sektors_latvija_versija_29.pdf), un ne visas pilsoniskās sabiedrības organizācijas ir pacientu organizācijas. Ir ļoti svarīgi, lai šajā padomē būtu pārstāvēta tieši organizēta pilsoniskā sabiedrība, ko raksturo pacientu organizācijas pazīmes saskaņā ar augstāk aprakstīto definīciju. Mēs neiebilstam, ka padomē būtu vairāku jomu NVO pārstāvji, taču neatbalstām, ka netiek paredzēta vieta tieši pacientu organizāciju pārstāvim, kas spēj nodrošināt uz sadarbību vērstu komunikāciju ar citām pacientu organizācijām

 
Piedāvātā redakcija

7) pārstāvis no pacientu organizācijām;
2.
Likumprojekts
Iebildums
Vēršam Jūsu uzmanību, ka iepriekš Nacionālā Veselības dienesta konsultatīvajā padomē, pacientu organizācijas demokrātiskā procesā no sava vidus izvēlēja vienu pārstāvi, kas pārstāvēja visas pacientu organizācijas un to apstiprināja Ministru kabinets kopā ar citiem padomes locekļiem. 

Gan 2018., gan 2021. gadā, lai no raibā un plašā pacientu organizāciju klāsta pēc Veselības ministrijas uzaicinājumiem deleģēt VIENU pārstāvi darbam NVD Konsultatīvajā padomē (https://likumi.lv/ta/id/298802-nacionala-veselibas-dienesta-konsultativas-padomes-nolikums), Latvijas Reto slimību alianse kā juridiska persona uzņēmās organizēt deleģēšanas procesu, kurā uzrunāja ne tikai tās pacientu organizācijas, kas bija iekļautas Veselības ministrijas aicinājumu adresātu sarakstā, bet arī citas pacientu organizācijas, par kurām tai bija zināms vai bija iespējams atrast informāciju Lursoft datu bāzē, un aicināja izvirzīt pārstāvjus darbam NVD padomē. Abas reizes notika atklāta balsošana par izvirzītajiem kandidātiem (otrajā reizē 2 no 4 kandidātiem savu kandidatūru atsauca paši pirms balsojuma) un visi kopīgi vienojās izvēlēto kandidātu deleģēt dalībai padomē, par ko tika informēta Veselības ministrija. Divas reizes ministru kabinets šādu personu apstiprināja un tā godprātīgi darbojās tajās retajās sanāksmēs, ko NVD bija sasaucis pēc iepriekšējā (pašlaik spēkā esošā) regulējuma. Par sanāksmēm deleģētā persona sniedza informāciju tām pacientu biedrībām, kas bija to deleģējušas (tostarp Latvijas Reto slimību aliansei un biedrībai ģenētiski pārmantotu slimību pacientiem un līdzcilvēkiem "Saknes", kas ilgstoši guvušas informāciju un labumu no sadarbības ar citām pacientu organizācijām, t.sk. Latvijas Pacientu organizāciju tīkla). Turkāt pacientu organizācijas bija vienojušās, ka šajās sanāksmēs delegāts nepārstāv savu vai tikai savas organizācijas interesi, bet VISU pacientu organizāciju intereses un nodrošina informācijas savstarpēju apmaiņu, ko arī turpina nodrošināt caur Latvijas Pacientu organizāciju tīkla izveidotajiem kanāliem, kuros atsevišķas pacientu organizācijas izvēlējušās nepiedalīties. 

Iespējams, ka likumprojekta 24. panta 4. punktā atrunātā kārtība ir attiecināma uz Latvijas ārstu biedrību, kuras nevalstiskās organizācijas statuss un uzbūve ļauj lēmumus pieņemt vienas biedrības/nodibinājuma augstākajai lēmējinstitūcijai, deleģējot pārstāvi no sava vai savu struktūrvienību vidus, taču pacientu pusē šādas kārtības nav. Visas pacienu organizācijas, tai skaitā Latvijas Pacientu organizāciju tīkla biedri, ir neatkarīgas biedrības/nodibinājumi un tām nav šādas iespējas kopīgi pieņemt aprakstīto lēmumu

Aicinām likumprojektā paredzēt kārtību, kādā pacientu organizācijas no sava vidus deleģē pārstāvi dalībai, par piemēru ņemot Ministru kabineta un Nevalstisko organizāciju memoranda īstenošnas padomē izvirzāmo NVO pārstāvju kārtību (sk. šeit: Ministru kabineta 2014. gada 7. janvāra noteikumi Nr. 14 "Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes nolikums". https://likumi.lv/ta/id/263733): šis modelis jau ilgstoši veiksmīgi darbojas un nodrošina vienādas tiesības visām nevalstiskajām organizācijām deleģēt savu pārstāvi dalībai padomē, ir skaidri atrunātas nepieciešamās kompetences, prasības un citi jautājumi, tādējādi ar demokrātisku balsojumu iespējams novērst favorītismu un citas bažas, ko citi pauduši savos atzinumos. Latvijas Pacientu organizāciju tīkls ar prieku uzņemsies apzināt un iesaistīt šādā atklātā un demokrātiskā procesā visas nevalstiskās organizācijas, kas spēj apliecināt, ka atbilst pacientu organizāciju definīcijai (sk.šeit: https://pacientu-organizacijas.lv/pacientu-organizacijas/definicija/).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt, vai piedāvātajā likuma redakcijā, "primārā veselības aprūpe — veselības aprūpes pakalpojumu kopums, ko personai ambulatorajā ārstniecības iestādē vai personas dzīvesvietā sniedz primārās veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēji; " ir paredzēts, ka personas veselības aprūpes pakalpojumus digitālā veidā (telemedicīnas pakalpojumus) drīkstēs saņemt tikai un vienīgi savā dzīves vietā, un vai uz jēdzienu "primārā aprūpe" neattiecas arī dažādas veselības veicināšanas kampaņas, kuras tiek izplatītas dažādos kanālos, tostarp digitālos, kas personas sasniedz ne tikai mājās.
Aicinām izteikt likuma 1. panta 2. daļu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija

2) primārā veselības aprūpe — veselības aprūpes pakalpojumu kopums, ko personai sniedz primārās veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēji; 
4.
Likumprojekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt, vai pie "terciārās veselības aprūpes" pieder arī pacientu iespējas saņemt veselības aprūpes pakalpojumus arī augsti specializētos centros ārpus Latvijas, kā piemēram, ir retu slimību gadījumos, kad pacientiem ir tiesības saņemt Eiropas References tīklu sniegtās iespējas dažādos ekspertīzes centros.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
Priekšlikums
Aicinām papildināt likumprojekta 4.panta 1. daļu ar tādiem veselības aprūpes finansēšanas avotiem, kas jau tagad ir paredzēti dažādos normatīvajos aktos, bet neatbilst nevienam no pantā uzskaitītajiem 6 punktiem.
Pamatojums: jau šobrīd Nacionālā veselības dienesta kompetencē ir Kompensējamo zāļu saraksta administrēšana, kur C sarakstā tiek paredzēta zāļu ražotāju līdzdalība, bez kuras konkrētos medikamentus pacientiem nodrošināt nav atļauts. Tajos pašos noteikumos (MK 899 Ministru kabineta 2006. gada 31. oktobra noteikumi Nr. 899 "Ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība". https://likumi.lv/ta/id/147522) noteikts, ka NVD drīkst piešķirt individuālo kompensāciju ar trešo personu līdzdalību. 
Tāpat pie trešo pušu finansējuma pieskaitāms šajā likumprojektā 16.4. pantā aprakstītais finansējums, vai citi projekti, ko nefinansē no citiem šajā panktā uzskaitītajiem līdzekļiem. 
Piedāvātā redakcija
7) trešo pušu finansējums.
6.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, vai 5. panta 1. punkts attiecas uz farmācijas pakalpojumu vai farmaceitisko pakalpojumu nodrošināšanu.
Pamatojums
No Farmācijas likuma (Farmācijas likums. https://likumi.lv/ta/id/43127) izriet sekojoši skaidrojumi:
4) farmaceitiskā aprūpe — veselības aprūpes sastāvdaļa, ko savas kompetences ietvaros veic farmaceits, sniedzot farmakoterapeitiskās konsultācijas, informāciju par zālēm un to lietošanu. Šajā aprūpē ietilpst arī uzraudzība par aptiekas pastāvīgo apmeklētāju zāļu lietošanu, zāļu un citu veselības aprūpes, profilakses un veicināšanas produktu izplatīšana, zāļu izgatavošana, veselības veicināšanas un slimību profilakses propagandēšana, balstoties uz jaunākajiem zinātnes sasniegumiem un ievērojot apmeklētāju intereses, kā arī apmeklētāju datu aizsardzības nodrošināšana savas kompetences ietvaros;
"6) farmācija — zāļu pētniecība, izstrādāšana, ražošana, standartizācija, kvalitātes kontrole un izplatīšana;"
savukārt tā paša likuma 11. pantā aprakstīta Nacionālā veselības dienesta kompetence:
11.pants. Nacionālais veselības dienests savas kompetences ietvaros pilda šādas funkcijas:
1) (izslēgts ar 11.04.2019. likumu);
2) izstrādā racionālas farmakoterapijas rekomendācijas;
3) nosaka ambulatorajai ārstēšanai paredzēto kompensējamo zāļu un medicīnisko ierīču cenas un izstrādā ambulatorajai ārstēšanai paredzēto kompensējamo zāļu un medicīnisko ierīču sarakstu;
4) veic norēķinus ar aptiekām par izsniegtajām zālēm un medicīniskajām ierīcēm ambulatorajai ārstēšanai paredzēto kompensējamo zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtības ietvaros;
5) izstrādā stacionārajās ārstniecības iestādēs lietojamo zāļu sarakstu.
(29.11.2012. likuma redakcijā ar grozījumiem, kas izdarīti ar 11.04.2019. likumu, kas stājas spēkā 01.07.2019.)
un 64. panta 1. un 2. daļā - lēmumu pieņemšanas kompetence. 
Piedāvātā redakcija
1) veselības aprūpes, tai skaitā farmaceitisko pakalpojumu, nodrošināšanai;
7.
Likumprojekts
Priekšlikums
Aicinām izvēlēties līdzīgus apzīmējumus uz dažādām slimību grupām un izteikt punktu sekojošā redakcijā:
Piedāvātā redakcija

5) personas, kuras slimo ar psihiatriskajām slimībām, saņemot psihiatrisko ārstēšanu; 
8.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, kāpēc tieši līdz 15 gadu vecumam, un vai tad, kad vecākajam bērnam iestājas 15 gadu vecums, šī ģimene vairs neatbilst 10. panta 3. daļas tiesību subjekta aprakstam. 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts
Priekšlikums
Vēršam Jūsu uzmanību, ka likumprojekta 10. panta 3. daļas 4. un 5. punktā aprakstītās personas jau saskaņā ar Sociālās apdrošināšanas likuma 5. pantu tiek pieskaitītas 10. panta 1. daļā. 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam izteikt šo apakšpunktu sekojošā redakcijā:
Piedāvātā redakcija

1) savu uzdevumu izpildei saņemt un apstrādāt  personu datus, tai skaitā personu veselības datus; 
11.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, kas būs Padomes sekretariāts, kas nodarbosies ar informācijas savākšanu, apkopošanu un izplatīšanu likumprojektā aprakstītajā kārtībā. 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, kurš "izraugās" pārstāvjus un kādā kārtībā. Vai šis punkts nozīmē, ka kādam ir tiesības neapstiprināt likumprojekta 24. panta 4. daļā aprakstītajā kārtībā izraudzītos pārstāvjus? Uz kāda pamata? Kam?
Aicinām izteikt 24. panta 2. daļu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija

(2) Fonda padomē pārstāvēto organizāciju, biedrību un nodibinājumu pārstāvjus izvirza uz trim gadiem. Fonda padomē iekļauto biedrību un nodibinājumu pārstāvju pilnvaras turpinās līdz noteiktā kārtībā tiek izraudzīti citi biedrību un nodibinājumu pārstāvji. Biedrības un nodibinājumi vienu un to pašu pārstāvi nevar deleģēt par Fonda padomes locekli vairāk kā divas reizes pēc kārtas.
13.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, kā tiks pieņemts lēmums, ja 8 cilvēku padomē balsis sadalīsies 4 pret 4?
Piedāvātā redakcija
-
14.
Likumprojekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt, vai tiešām veselības ministrs, finanšu ministrs, labklājības ministrs, un citi padomes locekļi, kas uzskaitīti šī likumprojekta 24. pantā, kārtos grāmatvedības uzskaiti un gatavos pārskatus, jeb to darīs Padomes sekretariāts, bet padome apstiprinās lēmumus un pārskatus. 
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk