Atzinums

Projekta ID
22-TA-3350
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
08.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
1. Noteikumi nosaka dzelzceļa ritekļu reģistrācijas kārtību.
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100.2. apakšpunktu lūdzam noteikumu projekta 1. punktā norādīt uz ritošajā sastāvā ietilpstošiem ritekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
1. Noteikumi nosaka dzelzceļa ritekļu reģistrācijas kārtību.
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un papildināt noteikumu projektu (tai skaitā papildinot arī norādi uz noteikumu projekta izdošanas tiesisko pamatu) ar tiesisko regulējumu atbilstoši Dzelzceļu likuma 36. panta 4.1 daļā noteiktajam pilnvarojumam attiecībā uz to ritošā sastāva vienību veidiem, kuras nereģistrē Eiropas ritekļu reģistrā, prasības attiecībā uz tām, kā arī kārtību, kādā Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija atļauj šādu ritošā sastāva vienību izmantošanu. Alternatīvi lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot, kā paredzēts attiecīgo pilnvarojumu izpildīt.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
2. Valsts dzelzceļa administrācija (turpmāk – administrācija) ritekļu reģistrāciju veic Eiropas ritekļu reģistrā (turpmāk – Eiropas reģistrs).
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 2. punktu kā Dzelzceļa likuma 31. panta pirmās daļas 13. punktu dublējošu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
14. Ja saņemts pieteikums par kādu no šo noteikumu 9. punktā minētajām darbībām (izņemot šo noteikumu 9.6., 9.7.​​​​​ un 9.8.apakšpunktā minētās darbības), administrācija riteklim, kuram nav piešķirts astoņu ciparu reģistrācijas numurs, ar kādu riteklis reģistrēts ekspluatācijai kopējā 1520 mm sliežu ceļu sistēmā, piešķir individuālu 12 ciparu REN. Riteklim REN piešķir tikai vienu reizi, ja tieši piemērojamos Eiropas Savienības tiesību aktos nav noteikts citādi.
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar Eiropas Savienības tieši piemērojamiem tiesību aktiem saprotami arī Eiropas Savienības lēmumi, kuri jautājumā par riteklim piešķirto REN biežumu varētu skart privātpersonas un kuru regulējums līdz ar to būtu pārņemams nacionālajā tiesību sistēmā, lūdzam precizēt noteikumu projekta 14. punktu, piemēram, norādi uz tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem aizstājot ar norādi uz tieši piemērojamiem Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem, tādējādi izslēdzot individuālus tiesību aktus (lēmumus).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
14. Ja saņemts pieteikums par kādu no šo noteikumu 9. punktā minētajām darbībām (izņemot šo noteikumu 9.6., 9.7.​​​​​ un 9.8.apakšpunktā minētās darbības), administrācija riteklim, kuram nav piešķirts astoņu ciparu reģistrācijas numurs, ar kādu riteklis reģistrēts ekspluatācijai kopējā 1520 mm sliežu ceļu sistēmā, piešķir individuālu 12 ciparu REN. Riteklim REN piešķir tikai vienu reizi, ja tieši piemērojamos Eiropas Savienības tiesību aktos nav noteikts citādi.
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 14. punktu, nedublējot tajā Dzelzceļa likuma 36.1 panta ceturtajā daļā ietverto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
24. Administrācija, pieņem lēmumu par ritekļa reģistrācijas atjaunošanu, ja ir saņemts ritekļa īpašnieka vai ritekļa turētāja pieteikums par ritekļa reģistrācijas atjaunošanu un nav konstatēts kāds no šo noteikumu 21.1., 21.2., 21.3.​​​​ un 21.4. apakšpunktā minētajiem gadījumiem. Administrācija par pieņemto lēmumu informē ritekļa īpašnieku, kā arī ritekļa turētāju, ja ritekļa īpašnieks vienlaikus nav arī ritekļa turētājs.
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā lietot Administratīvā procesa likumā lietoto terminoloģiju un norādīt uz lēmuma paziņošanu, nevis uz  tiesību subjektu informēšanu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
27. Administrācija izskata saņemto pieteikumu un tajā ietvertos informāciju pamatojošos dokumentus 20 darbdienu laikā no tā saņemšanas. Ja pieteikumā nav norādīta nepieciešamā informācija, tas aizpildīts nepareizi vai nav pievienoti tajā ietverto informāciju pamatojošie dokumenti, administrācija lūdz precizēt pieteikumu. Trūkumu novēršanas termiņš nav īsāks par 10 darbdienām.
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 27. punkta trešajā teikumā norādīt atskaites punktu 10 darbdienu termiņa aprēķināšanai, tādējādi nodrošinot nepārprotamu attiecīgās normas izteiksmi.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
30. Administrācija triju darbdienu laikā pēc šo noteikumu 21.1.21.2.21.3.​​​​​​, 21.4. apakšpunktā​​​​​​, 22. punktā ​​​​​​un 29.1. apakšpunktā minētā lēmuma pieņemšanas informē pieteikuma iesniedzēju.
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un svītrot vai precizēt noteikumu projekta 30. punktu, ņemot vērā, ka administratīvā akta paziņošanas kārtība (un nevis informēšanas kārtība, uz ko norādīts 30. punktā) izriet no Administratīvā procesa likuma un Paziņošanas likuma, turklāt nav skaidrs, kādā kārtībā attiecīgo lēmumu paziņo citos gadījumos (piem., 21.5. apakšpunkta gadījumā). Papildus norādām, ka trīs darbdienu termiņš informēšanai varētu būt novērtējams kā nesamērīgs.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
32. Administrācija nodrošina, ka ritošajā sastāvā ietilpstošo ritekļu reģistrācijas, kas nav reģistrējamas Eiropas reģistrā, tiek izslēgtas no Eiropas reģistra 12 mēnešu laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās.
Iebildums
Atbilstoši Eiropas Savienības tiesību pārākuma principam lūdzam svītrot vai precizēt noteikumu projekta 32. un 33. punktu. Noteikumu projekta anotācijā minēts, ka lieko reģistrāciju, kas šobrīd ietvertas valsts reģistrā, bet nav pārnesamas uz Eiropas ritekļu reģistru, izslēgšana no valsts reģistra 12 mēnešu laikā kopš šo noteikumu spēkā stāšanās ir saistīta ar to, ka Eiropas Komisijas  2018. gada 25. oktobra īstenošanas Lēmuma (ES) 2018/1614, ar ko nosaka specifikācijas ritekļu reģistriem, kas minēti Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2016/797 47. pantā (turpmāk - lēmums Nr. 2018/1614), un ar ko groza un atceļ Komisijas Lēmumu 2007/756/EK 3. panta termiņš jau ir iestājies un Valsts dzelzceļa administrācijai ir nepieciešams pārejas periods, lai minētā panta prasības izpildītu. Tomēr vēršam uzmanību, ka lieko reģistrāciju izslēgšanai ir ticis nodrošināts pietiekams termiņš, kas izrietēja no Ministru kabineta 2022. gada 29. marta noteikumu "Dzelzceļa ritošā sastāva reģistrācijas kārtība" 33. un 34. punktā ietvertā regulējuma, turklāt šobrīd arī 2022. gada 20. oktobra likumā "Grozījumi Dzelzceļa likumā" ietvertie grozījumi nodrošina minētā lēmuma pienācīgu izpildi, līdz ar ko nav pieļaujama attiecīgo reģistrāciju turpmāka saglabāšana valsts reģistrā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, lūdzam pilnveidot noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļu:
pirmkārt, vēršam uzmanību, ka vairākos gadījumos informācija par Eiropas Savienības tiesību aktu pārņemšanu ir norādīta nepilnīgi vai neprecīzi, piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīvas (ES) 2016/797 par dzelzceļa sistēmas savstarpēju izmantojamību Eiropas Savienībā (turpmāk direktīva Nr. 2016/797) 46. panta 1. punkta prasības nav pārņemtas tikai noteikumu projekta 14. punktā, bet arī Dzelzceļa likuma 36.1 panta ceturtajā daļā, kādēļ lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu. Tāpat līdzīgi vēršam uzmanību, ka lēmuma Nr. 2018/1614, ar ko nosaka specifikācijas ritekļu reģistriem, kas minēti Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2016/797 47. pantā, un ar ko groza un atceļ Komisijas Lēmumu 2007/756/EK 3. panta 1. un 2. punkts nav pārņemti attiecīgi noteikumu projekta 33. un 34. punktā (kas noteikuma projektā nav atrodams);
otrkārt, nav gūstama pārliecība par minētās direktīvas 47. panta 6. punkta prasības pārņemšanu noteikumu projektā, ciktāl tā paredz turētāja pienākumu nekavējoties ziņot dalībvalstij, kurā riteklis tika reģistrēts, par lēmumu ritekli vairs nereģistrēt. Nepieciešams izvērtēt un skaidrot, kā attiecīgā norma tiek pārņemta vienīgi ar noteikumu projekta 16. punktu un nepieciešamības gadījumā papildināms noteikumu projekts;
treškārt, ņemot vērā, ka direktīvas Nr. 2016/797 46. panta 4. punkts paredz rīcības brīvību, lūdzam atbilstoši papildināt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļu, papildinot aili (sniedzot pamatojumu) par dalībvalsts rīcības brīvības izmantošanu, norādot konkrētās direktīvas normas, kas paredz rīcības brīvību, kādā veidā minētā rīcības brīvība ir izmantota likumprojektā, un to, kādēļ ir vai nav izmantota direktīvā Nr. 2016/797 paredzētā rīcības brīvība.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
7. Ritekļa īpašnieks un ritekļa turētājs ir atbildīgs par administrācijai sniegtās informācijas patiesumu, kā arī ar šiem noteikumiem noteiktās kārtības un termiņu ievērošanu. Administrācijai ir tiesības pieprasīt informāciju no ritekļa īpašnieka un ritekļa turētāja, tostarp tādu informāciju, kas ietver komercnoslēpumu, ja attiecīgās informācijas izsniegšana nav aizliegta saskaņā ar likumu. Ritekļa īpašniekam un ritekļa turētājam ir pienākums sniegt informāciju administrācijai 10 darbdienu laikā no informācijas pieprasījuma saņemšanas.
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka ar kārtību ir saprotami arī termiņi, lūdzam noteikumu projekta 7. punktā svītrot vārdus "un termiņu", jo tā ir liekvārdība.
Piedāvātā redakcija
-