Atzinums

Projekta ID
23-TA-212
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
12.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ierosinām 3.punktu izslēgt no rīkojuma projekta esošās redakcijas vai izteikt sekojošā redakcijā “Finanšu resursus pedagogu zemākās darba samaksas pieauguma nodrošināšanai iegūt, piešķirot papildu finansējumu no valsts budžeta”, jo:

1.Izglītības likuma 60.panta 3.punkts nosaka “Pedagogu darba samaksa valsts vai pašvaldības izglītības iestādēs, kā arī valsts augstskolu vidējās izglītības iestādēs, tajā skaitā bērnu no piecu gadu vecuma izglītošanā nodarbināto pedagogu darba samaksa, kā arī pedagogu darba samaksa speciālās pirmsskolas izglītības iestāžu speciālās izglītības grupās un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības grupās tiek nodrošināta no valsts budžeta līdzekļiem un valsts budžeta mērķdotācijām.” Līdz ar to rīkojuma piedāvātā 3.punkta redakcija, ka pedagogu zemākās darba samaksas pieaugums finansējams no pašvaldību budžetiem, ir pretrunā ar Izglītības likumā noteikto.

2. Joprojām nav skaidra valsts politika attiecībā uz izglītības iestāžu tīkla optimizāciju un izglītības procesa efektivizāciju, tādēļ pašvaldībām nav skaidri noteikumi, kādā veidā un vai tiks piešķirts papildus finansējums pedagogu zemākās darba samaksas pieauguma nodrošināšanai.

              LLPA konceptuāli neiebilst pedagogu darba samaksas palielināšanai, taču norādām, ka no pašvaldības līdzekļiem tiek segti izdevumi pirmsskolas pedagogu un interešu izglītības iestāžu administrācijas atlīdzībai. Ņemot vērā, ka no pašvaldības līdzekļiem papildus nepieciešamais finanšu līdzekļu apjoms 2023.-2025.gadā pedagogu zemākās darba samaksas pieauguma nodrošināšanai ir būtisks, LLPA  kategoriski iebilst, ka vispārizglītojošo skolu pedagogu atalgojuma palielinājums būtu sedzams no pašvaldību budžeta, tādējādi radot papildus slogu pašvaldības budžetam.
Papildus norādām, ka pašvaldību 2023.gada budžetu izstrāde tika uzsākta aptuveni 2022.gada septembrī, bet budžeti tika apstiprināti aptuveni 2022.gada decembrī. Lai pašvaldības varētu plānot finanšu līdzekļu resursus, ir nepieciešami savlaicīgi valdības lēmumi. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Šobrīd apstiprinātās izmaksas 21.06.2022. MK noteikumos Nr.376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" uz vienu audzēkni tika aprēķinātas, ņemot zemāko pedagoga likmi 900 eur/mēn jeb 7,50 eur/sundā (likme līdz 30.08.2023. saskaņā ar rīkojuma projekta esošo redakciju). Lai nodrošinātu pedagogu darba samaksu, pie nosacījuma, ja tiek palielināta pedagogu zemākās darba samaksa, izmaksas uz vienu audzēkni ir palielināmas proporcionāli pedagogu darba samaksas pieaugumam.
Ierosinām 7.punktu izslēgt no rīkojuma projekta esošās redakcijas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Iepriekšējais pedagogu darba samaksas pieauguma grafiks katram gadam tika apstiprināts ar izmaiņām no kārtējā gada 1.septembra. Esošā rīkojuma projekta redakcijā tiek piedāvāts izmaiņas veikt, sākot ar 2024.gada 1.janvāri, pēc tam ar 2025.gada 1.janvāri. Ņemot vērā, ka pašvaldību budžetus skars izmaiņas jau ar 01.09.2023., lai atvieglotu pašvaldību budžetu un ievērotu iepriekšējo principu pedagogu algu paaugstināšanā, rosinām pedagogu darba samaksas pieaugumu rosināt no katra gada 1.septembra.
Ja grafiks paredzēs algu pieaugumu katru gadu no janvāra, tad izglītības iestādēm tiks uzlikts papildus administratīvais slogs, jo tarifikācijas katru gadu  jāveido būs gan  uz 1.septembri, gan uz 1.janvāri.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
"Par 2023. gada 4 mēnešiem nepieciešamo papildu  finansējumu 9 039 833 EUR apmērā pedagogu darba samaksas nodrošināšanai, lemt izskatot grozījumus saistītajos Ministru kabineta noteikumos (Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi", Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs", Ministru kabineta 2006. gada 12. decembra noteikumos Nr. 994 "Kārtība, kādā augstskolas un koledžas tiek finansētas no valsts budžeta līdzekļiem""

Norādām, ka LLPA nav informācijas par iespējamiem grozījumiem 21.06.2022. noteikumos Nr.376 “Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs". Līdz ar to LLPA nav informācijas, kādā veidā tiks iegūts finansējums pedagogu darba samaksas nodrošināšanai periodā no 01.09.-31.12.2023. un vai papildus finansējums nebūs sedzams no pašvaldības līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Ja ir ieraksts, ka papildus jāņem vērā valsts ekonomisko situāciju attiecīgajā gadā, tad pastāv zināms risks, ka var arī neatbalstīt darba samaksas pieaugumu. Priekšlikums  svītrot papildteikumu “ņemot vērā valsts ekonomisko situāciju attiecīgajā gadā.”.
Piedāvātā redakcija
-