Projekta ID
24-TA-2085Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
30.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 12. lpp ir norādīts, ka lielu investīciju projektu īstenošanai turpmāk plānoti 80 milj. euro ik gadu valsts budžeta ietvaros. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši likumprojektam “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” šāds finansējums Ekonomikas ministrijas budžeta programmās nav paredzēts. Lūgums attiecīgi precizēt informatīvo ziņojumu. Kā arī norādām, ka šāds pasākums nav uzskatāms par fiskāli neitrālu. Informējam, ka šā gada 30. aprīlī ir stājušies spēkā jaunie ES fiskālie noteikumi, kas paredz, ka par papildus izdevumus kompensējošiem pasākumiem var uzskatīt tikai diskrecionārus ieņēmumu pasākumus, kas palielina nodokļu/nodevu/maksas pakalpojumu piemērotās likmes/paplašina apliekamo bāzi, savukārt, ja piešķirtā atbalsta rezultātā pieaug nodokļu ieņēmumi (augstāka ekonomiskā aktivitāte), tad šāds papildus nodokļu ieņēmumu pieaugums nav uzskatāms par diskrecionāro ieņēmumu pasākumu. Kā arī gadījumā, ja atbalsts tiek plānots kā aizdevumi ar kapitāla atlaidi, tad atkārtoti norādām, ka šādiem pasākumiem, atbilstoši Eiropas kontu metodoloģijai, ir ietekme uz vispārējās valdības budžeta deficītu brīdī, kad tiek izsniegts aizdevumus un novērtēti sagaidāmie zaudējumi. Aizdevumi ar kapitāla atlaidi nav uzskatāmi par fiskāli neitrāliem pasākumiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 6. lpp ir norādīts, ka tiek plānots ieviest pastāvīgu atbalstu dižpasākumu organizēšanā.
Finansējuma nodrosināšanas kārtība jauniem dižpasākumiem ir noteikta likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” 59. pantā, aicinām attiecīgi precizēt ziņojuma tekstu.
Ja EM nodoms ir ieviest pastāvīgu atbalstu arī regulāro dižpasākumu organizēšanai, tad atkārtoti vēršam uzmanību, ka šādi pasākumi ir finansējami EM budžeta resursu ietvaros/piedāvājot diskrecionāros ieņēmumu pasākumus izdevumu kompensēšanai.
Finansējuma nodrosināšanas kārtība jauniem dižpasākumiem ir noteikta likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” 59. pantā, aicinām attiecīgi precizēt ziņojuma tekstu.
Ja EM nodoms ir ieviest pastāvīgu atbalstu arī regulāro dižpasākumu organizēšanai, tad atkārtoti vēršam uzmanību, ka šādi pasākumi ir finansējami EM budžeta resursu ietvaros/piedāvājot diskrecionāros ieņēmumu pasākumus izdevumu kompensēšanai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka programmas “Iespējkapitāla ieguldījumi” finansējums 26.lpp. norādīts saskaņā ar MK noteikumu projektu - Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumos Nr. 510 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi", bet rādītāji norādīti atbilstoši spēkā esošajai MK noteikumu redakcijai. Tāpat aicinām izvērtēt, vai nevajadzētu norādīt kopējo plānoto publisko finansējumu (t.i., arī plānoto atmaksu finansējumu) saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta noteikumiem Nr. 463 "Programmas "Iespējkapitāla ieguldījumi" īstenošanas noteikumi".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam 2.2. sadaļā "Būtiskākie īstenotie pasākumi" precizēt 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" finansējumu atbilstoši spēkā esošajiem pasākuma īstenošanas MK noteikumiem Nr.407.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 5. lpp ir norādīts, ka atbilstoši Latvijas Bankas maksājumu bilances datiem par ārvalstu karšu maksājumu datiem pozīcijā “Braucieni C 10820” 2023. gadā sasniegtā vērtība ir 1 180 milj. euro un prognoze 2027. gadam ir 1 521 milj. euro. Savukārt, informatīvā ziņojuma 2. tabulā un 1.pielikumā faktiskā vērtība ir norādīta 1 214 milj. euro un mērķis 2027. gadam - 1 520 milj. euro. Lūgums precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Attiecībā uz ziņojuma 1.4. rīcības virziena "Inovācijas"ietvaros minēto par inovāciju un pētniecības pārvaldības reformu, tad, lai mazinātu interpretācijas iespējas, aicinām EM precizēt, ka atbilstoši Informatīvajam ziņojumam “Par Latvijas inovāciju un tehnoloģiju atbalsta fonda iniciatīvas aktualitātes pārskatīšanu” (apstiprināts 12.04.2022.; MK protokols Nr.20 40§) ziņojumam, LPISP nodrošina, nevis stratēģisko uzraudzību, bet stratēģisko virsuzraudzību pētniecības un inovāciju jomā.
Piedāvātā redakcija
Inovāciju un pētniecības pārvaldības reforma. [..] Vienlaikus precizētas premjerministres vadītās Latvijas Pētniecības un inovāciju pārvaldības padomes (LPISP) funkcijas un kompetences, nosakot stratēģisko virsuzraudzību pētniecības un inovāciju jomā.
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Attiecībā uz pie informācijas par rīcības virzienu 1.1., 1,2, un 1.3. attiecīgi 1., 2. un 3.tabulā ietvertajiem rezultatīvajiem rādītājiem, lai mazinātu interpretācijas iespējas, aicinām EM IZ noslēgumā ietvert vienu teikumu ar informāciju, kas notiks ar tiem rādītājiem, kas rīcības virzienu ietvaros ir iekrāsoti gaiši pelēkā krāsā (piemēram. 1.1.2., 1.2.1.2.., 1.2.1.3., 1.2.2.1. un 1.3.1.), vai tie tiek svītroti no NIP rezultatīvajiem rādītājiem un attiecīgi to sasniegtās vērtības vairāk netiks apkopotas. Ja tie tiek svītroti no NIP rezultatīvajiem rādītājiem, aicinām to vismaz norādīt kolonnā pie informācijas par 2027.gadu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam EM papildināt IZ 1.nodaļu "NIP pamatnostādņu īstenošanas progress" ar informāciju par apsvērumiem, vai ņemot vērā to, ka jau 2023.gadā par 96,2 % ir sasniegts NIP 2027.gada mērķis par eksporta apjoma palielināšanu, to nav nepieciešams pārskatīt un ja nē, tad kādi ir apsvērumi tā nepārskatīšanai.
Piedāvātā redakcija
-
9.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Pieņemt zināšanai iesniegto informatīvo ziņojumu.
Priekšlikums
Aicinām EM papildināt protokollēmumu ar diviem jauniem punktiem, ietverot tajos galveno vēstījumu (main message) valdībai no informatīvā ziņojuma attiecībā uz NIP pamatnostādnēs izvirzītā mērķa (palielināt eksporta apjomu līdz 22 miljardiem eur gadā) un apakšmērķa (palielināt izdevumu apjomu P&A darbībām līdz 300 milj. eur gadā) sasniegšanas progresu 2023.gadā, un tādā veidā padarot informāciju par sasniegtajiem rezultātiem redzamāku gan MK, gan sabiedrībai.
Piedāvātā redakcija
-