Projekta ID
25-TA-1343Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
02.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
EM izskatījusi sagatavoto informatīvo ziņojumu “Par augstākās izglītības institucionālās finansēšanas izmēģinājumprojektu” (tutpmāk – informatīvais ziņojums) un šādā redakcijā to nesaskaņo.
Informatīvā ziņojuma kopsavilkumā teikts, ka “Izmēģinājumprojektā zinātnes universitātēm tika definēti vairāki vispārīgi sasniedzamie rādītāji, piemēram, citu avotu finansējuma piesaiste, stratēģiskās specializācijas absolventu skaita pieaugums, atbiruma samazināšana šajās specializācijās, jauno zinātnieku sagatavošana un absolventu (?) kvalitāte, kas tika pielāgoti katras iestādes profilam”, kas liecina gan par kvantitatīvu rezultātu definēšanu, gan kvalitatību, piemēram, absolventu kvalitāte. Savukārt rezultatīvajos rādītāju izvērtējumā nav iekļauti rādītāji, kas atbilst absolventu kvalitātes sasniedzamajiem rezultātiem.
Informatīvā ziņojuma ievadā norādīts, ka modelis ietekmē vairākus NAP un IAP rādītājus. Tomēr tālāk informatīvajā ziņojumā netiek vērtēta to sasniegšana un modeļa ietekme. Arī sasniedzamo rezultātu tabulā nav atspoguļota sasaiste ar politikas rādītājiem. Nav sniegta rādītāju izpildes dinamika, kā arī nav norādīts, kad tieši ir uzsākta modeļa ieviešana izmēģinājumprojektā un vai sasniedzamos rādītājus tiešām var attiecināt uz visu 2024. gadu.
Informatīvajā ziņojumā ir veikts ekonomiskās ietekmes novērtējumu institucionāla finansēšanas modeļa (turpmāk – modelis) ieviešanai, secinot, ka modeļa ieviešanai īstermiņā ir bijusi pozitīva ekonomiskā ietekme, palielinot absolventu skaitu un samazinot atbirumu. Veicot ietekmes novērtējumu, vērtēts studentu atbirums, studentu skaita peiaugums. Informatīvajā ziņojumā nav sniegta informācija par šī rādītāja salīdzinājumu dinamikā, kā arī vērtējums pirms un pēc modeļa ieviešanas, kas neļauj izdarīt secinājumus par būtiskiem uzlabojumiem.
- Pievienotajā tabulā “Izmēģinājumprojekta_atdeves_aprēķins” veikti neprecīzi aprēķini, lūgums precizēt formulas. Nav ņemti vērā pieņēmumi, ka esot darba tirgū tie, kas būtu atbiruši vienalga maksātu nodokļus līdz ar to var attiecināt tikai nodokļu pieaugumu iegūstot izglītībā. Savukārt formulā izmantosts aprēķins nodokļu ieņēmumiem, ja darbiniekiem būtu vidējs izglītības līmenis, u.tml. Līdz ar to arī informatīvā ziņojuma sadaļā “Izmēģinājumprojekta ekonomiskā ietekme” atsauces uz veiktajiem aprēķiniem ir kļūdainas.
Lūdzam papildināt un vērtēt ekonomisko ietekmi, ņemot vērā arī citus rādītājus, piemēram, absolventu skaita pieaugumu konkrētās specializācijās, kas dod papildus cilvēkkapitālu darba tirgum ar atbilstoši izglītību. Tāpat lūdzam pārskatīt veiktos aprēķinus un pieļautās matemātiskās kļūdas, kā arī pārskatīt izmantotās formulas aprēķinos. Ņemot vērā iepriekš minēto, nevar izdarīt secinājumus par pozitīvu ekonomisko atdevi.
Informatīvais ziņojums (7.lpp) sadaļa “Sasniedzamo rādītāju izvērtējums”, izpildes statuss atspoguļots virspusēji, nesniedz ieskatu par rezultātu izmantošanu. Tai skaitā informatīvajā ziņojumā (9.lpp) norādīts, ka “Kopumā iestādes virzās uz savu sasniedzamo rādītāju sasniegšanu tajos rādītājos, par kuriem ir pieejami dati.”, savukārt ziņojumā tālāk nav sniegta informācija, kā tiek gūta pārliecība, ka rezultāti tiks sasniegti un tie virzās uz savu sasniedzamo rādītāju sasniegšanu. Tāpat (10.lpp) tabulā “Sasniedzamo rādītāju izvērtējums” pārskatīt tabulā sniegtos aprēķinus, kā arī pārliecināties, ka tiešām veiktās darbības atbilst mērķu sasniegšanai, vai arī sniegt papildu skaidrojumu, kā, piemēram, darbības uzdevums “Stratēģiskās specializācijas atbirums” un veiktās darbības, kas saistītas ar bibliotēkas darbības nodrošinājumu un informācijas resursu iegādi, nodrošina šī rezultāta sasniegšanu.
Informatīvā ziņojuma kopsavilkumā teikts, ka “Izmēģinājumprojektā zinātnes universitātēm tika definēti vairāki vispārīgi sasniedzamie rādītāji, piemēram, citu avotu finansējuma piesaiste, stratēģiskās specializācijas absolventu skaita pieaugums, atbiruma samazināšana šajās specializācijās, jauno zinātnieku sagatavošana un absolventu (?) kvalitāte, kas tika pielāgoti katras iestādes profilam”, kas liecina gan par kvantitatīvu rezultātu definēšanu, gan kvalitatību, piemēram, absolventu kvalitāte. Savukārt rezultatīvajos rādītāju izvērtējumā nav iekļauti rādītāji, kas atbilst absolventu kvalitātes sasniedzamajiem rezultātiem.
Informatīvā ziņojuma ievadā norādīts, ka modelis ietekmē vairākus NAP un IAP rādītājus. Tomēr tālāk informatīvajā ziņojumā netiek vērtēta to sasniegšana un modeļa ietekme. Arī sasniedzamo rezultātu tabulā nav atspoguļota sasaiste ar politikas rādītājiem. Nav sniegta rādītāju izpildes dinamika, kā arī nav norādīts, kad tieši ir uzsākta modeļa ieviešana izmēģinājumprojektā un vai sasniedzamos rādītājus tiešām var attiecināt uz visu 2024. gadu.
Informatīvajā ziņojumā ir veikts ekonomiskās ietekmes novērtējumu institucionāla finansēšanas modeļa (turpmāk – modelis) ieviešanai, secinot, ka modeļa ieviešanai īstermiņā ir bijusi pozitīva ekonomiskā ietekme, palielinot absolventu skaitu un samazinot atbirumu. Veicot ietekmes novērtējumu, vērtēts studentu atbirums, studentu skaita peiaugums. Informatīvajā ziņojumā nav sniegta informācija par šī rādītāja salīdzinājumu dinamikā, kā arī vērtējums pirms un pēc modeļa ieviešanas, kas neļauj izdarīt secinājumus par būtiskiem uzlabojumiem.
- Pievienotajā tabulā “Izmēģinājumprojekta_atdeves_aprēķins” veikti neprecīzi aprēķini, lūgums precizēt formulas. Nav ņemti vērā pieņēmumi, ka esot darba tirgū tie, kas būtu atbiruši vienalga maksātu nodokļus līdz ar to var attiecināt tikai nodokļu pieaugumu iegūstot izglītībā. Savukārt formulā izmantosts aprēķins nodokļu ieņēmumiem, ja darbiniekiem būtu vidējs izglītības līmenis, u.tml. Līdz ar to arī informatīvā ziņojuma sadaļā “Izmēģinājumprojekta ekonomiskā ietekme” atsauces uz veiktajiem aprēķiniem ir kļūdainas.
Lūdzam papildināt un vērtēt ekonomisko ietekmi, ņemot vērā arī citus rādītājus, piemēram, absolventu skaita pieaugumu konkrētās specializācijās, kas dod papildus cilvēkkapitālu darba tirgum ar atbilstoši izglītību. Tāpat lūdzam pārskatīt veiktos aprēķinus un pieļautās matemātiskās kļūdas, kā arī pārskatīt izmantotās formulas aprēķinos. Ņemot vērā iepriekš minēto, nevar izdarīt secinājumus par pozitīvu ekonomisko atdevi.
Informatīvais ziņojums (7.lpp) sadaļa “Sasniedzamo rādītāju izvērtējums”, izpildes statuss atspoguļots virspusēji, nesniedz ieskatu par rezultātu izmantošanu. Tai skaitā informatīvajā ziņojumā (9.lpp) norādīts, ka “Kopumā iestādes virzās uz savu sasniedzamo rādītāju sasniegšanu tajos rādītājos, par kuriem ir pieejami dati.”, savukārt ziņojumā tālāk nav sniegta informācija, kā tiek gūta pārliecība, ka rezultāti tiks sasniegti un tie virzās uz savu sasniedzamo rādītāju sasniegšanu. Tāpat (10.lpp) tabulā “Sasniedzamo rādītāju izvērtējums” pārskatīt tabulā sniegtos aprēķinus, kā arī pārliecināties, ka tiešām veiktās darbības atbilst mērķu sasniegšanai, vai arī sniegt papildu skaidrojumu, kā, piemēram, darbības uzdevums “Stratēģiskās specializācijas atbirums” un veiktās darbības, kas saistītas ar bibliotēkas darbības nodrošinājumu un informācijas resursu iegādi, nodrošina šī rezultāta sasniegšanu.
Piedāvātā redakcija
-
