Atzinums

Projekta ID
25-TA-2558
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Ginekologu un dzemdību speciālistu asociācija
Atzinums iesniegts
05.11.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
2.1. punkts
Ziņojumā nav pieminētas universitātes slimnīcas, kas ir neatņemama un nozīmīga veselības aprūpes sistēmas sastāvdaļa. Universitātes slimnīcas ir augstākās ekspertīzes centri, kur vienviet satiekas medicīna, izglītība un zinātne, visas trīs vērtības, kas ir pamats ilgtspējīgas veselības aprūpes sistēmas attīstībai. 
Pat, ja universitāšu slimnīcu statusu paredzēts noteikt ar speciālu likumu, šīs slimnīcas ir daļa no slimnīcu tīkla Latvijā. Iepriekšējā VM ziņojumā plānotais veselības aprūpes iestāžu ekosistēmas nākotnes modelis bija racionāls, pamatots un atbalstāms, kas ieviešams pakāpeniski vairāku gadu periodā.

2.2.1. punkts
Ir pareizi noteikt, kādu speciālistu pieejamība 24/7 ir jānodrošina slimnīcas NMPUN, kas atbilst slimnīcā sniegto pakalpojumu profiliem, nevis izvirzīt prasību, ka specialists strādā un uzturas tikai uzņemšanas nodaļā. Slimnīcām ir jādeleģē pakalpojumi, kam izvirzītas noteiktas kvalitātes un pakalpojumu drošības prasības, bet Slimnīcas pašas var labāk saskatīt, kā NVD uzdevumu realizācijā racionāli izmantot pieejamos tehnoloģiskos un cilvēkresursus.

2.2.3.2. punkts
Jau šajā gadā bija noteikts, ka dzemdību palīdzības pakalpojumus NVD nepamaksās slimnīcās, kur dzemdības 2024.gadā bija zem 200, taču šis princips nav realizēts. Gribu uzsvērt, ka ir svarīgi pieturēties pie likumdošanā noteiktajiem principiem, pretējā gadījumā radot precedentu, ka noteikto var neņemt vērā. Šāda pieeja neļauj slimnīcām plānot savu nākotni, jo spēles noteikumi ir mainīgi. Ņemot vērā šajā Ziņojumā pieminētās atsauces, ka dzemdību nodaļu apjomam ir jābūt lielākam par 500 dzemdībām gadā, ir jāsniedz skaidrs redzējums, kā šo mērķi sasniegt.

2.2.3.4. punkts
Nav izprotams, vai ziņojumā minētās normas attiecināmas uz ginekoloģijas profilu kopumā jeb neatliekamo palīdzību. Šajā ziņojumā runai vajadzētu būt tikai par stacionāro/ neatliekamo palīdzību, kas neiekļauj plānveida ginekoloģiju dienas stacionārā. Bieži vien stacionāra un dienas stacionāra pakalpojumus pa dienu sniedz vieni un tie paši ginekologi, dienas stacionāra gultas atrodas stacionāra infrastruktūrā. Dienas stacionāra pakalpojumu apjomu nosaka veikto manipulāciju skaits, ne gultu skaits. Vienā gultā dienā var ārstēties secīgi vairāki pacienti. Tādējādi definēt tieši uz cik gultām vajadzīgs viens ginekologs nav lietderīgi un pat nav iespējams, tas jāatstāj slimnīcas ziņā, kā organizēt izmaksu efektīvus pakalpojumus, kas atbilst NVD plānotiem apjomiem un kvalitātes standartiem. Tur, kur ir neatliekamā ginekoloģija, jānodrošina pacientu uzņemšana 24/7 un ir jābūt ginekologa nodrošinājumam 24/7 uz ginekoloģisko profilu. Ginekologu skaits diennakts dežūrā būtu definējams atkarībā no slimnīcas līmeņa - universitātes slimnīcās ginekoloģijas profilā būtu jānodrošina 2 ārsti ginekologi 24/7, daudzprofila reģionālajās slimnīcās viens uz jomu( ginekoloģiskās operācijas var veikt kopā ar ārstu, kas strādā dzemdību nodaļā), zemāka līmeņa slimnīcās varētu slimnīcā būt viens ginekologs, kas vienlaicīgi veic ginekoloģijas un dzemdību profila darbus. Nepieciešams precizējums, diskusijā iesaistot jomas ekspertus un paredzot pamatotus izņēmumus, piemēram, BKUS, kur ir ginekoloģijas profils, bet akūto ginekoloģisko pacientu skaits ir salīdzinoši neliels un būtu pieļaujama atkāpe ar vienu dežūrējošo ginekologu. 

Labākai izpratnei Informatīvajā ziņojumā, aprakstot profilus un noteikumus, būtu jāpieturas pie kopējiem principiem visiem profiliem. Piemēram, nav izprotams, kāpēc ķirurģijā plānots 1 ķirurgs uz 20 gultām, bet ginekoloģijā 1 uz 6 gultām, visiem ķirurģiskajiem profiliem vajadzētu veidot līdzīgu pieeju.

Plānojot neatliekamās ginekoloģijas apjomu, ir jāņem vērā slimnīcas apkalpošanas reģiona iedzīvotāju vecuma struktūra. Neatliekami pakalpojumi ginekoloģijā lielākoties ir nepieciešami reproduktīvā vecuma sievietēm (grūtniecības komplikācijas un patoloģiska dzemdes asiņošana). Ir jāņem vērā, ka ginekoloģiskās manipulācijas kļūst arvien mazāk invazīvas un tās lielākoties tiek veiktas dienas stacionāros. Operatīvās ginekoloģijas kompetenču uzturēšanai arī ir nepieciešams noteikts apjoms, tāpēc pakalpojumi ir jācentralizē. Tādējādi rosinu neatliekamās ginekoloģijas pakalpojumus organizēt pamatā daudzprofila slimnīcās un nenoteikt, ka neatliekamā ginekoloģija būs tur, kur būs dzemdību nodaļas.

Uzskatu, ka ginekoloģisko pakalpojumu karte ir jāplāno saskaņā ar dzemdību palīdzības plānojumu un  neatliekamās ķirurģijas pakalpojumiem, veidojot integrālu pieeju.

2.2.3.5. punkts
Nav saprotams, kurš nodrošina aprūpi jaundzimušajiem pirmajās 28 dienās. Ziņojums jāpapildina ar skaidrojumu, kas un kā nodrošina ārstniecību jaundzimušajiem.  




 
Piedāvātā redakcija
2.1. punktam priekšlikums: papildināt slimnīcu tīkla aprakstu, iekļaujot universitātes slimnīcas un to vietu/lomu veselības aprūpes sistēmā, saglabājot iepriekš izstrādāto ekosistēmas modeli.

2.2.1. punktam priekšlikums: Nav pamatoti kā piemēru minēt neonatologa slodzes paredzēšanu slimnīcās, kurās ir dzemdību nodaļa. Šāda prasība līdz šim nav bijusi izvirzīta un, pat pie labākās gribas, nav realizējama speciālistu trūkuma dēļ. Neonatologu klātbūtne 24/7 ir nepieciešama Perinatālās aprūpes centros un dzemdību nodaļās ar lielu dzemdību skaitu, iepriekšējā periodā ar skaitu virs 1000 dzemdībām gadā. Citur dzemdību nodaļās jaundzimušo reanimācijai ir jāpieaicina pediatrs.

2.2.3.2. punktam priekšlikums: Priekšlikums: Iezīmēt, ka ar katru nākošo gadu minimālais apjoms tiek paaugstināts, vērā ņemot iepriekšējā gada rādītāju. Ar 2025.gadu 200, ar 2026.gadu 300, ar 2027.gadu 400, ar 2028 gadu 500, paturot VM kompetencē izdarīt pamatotus izņēmumus pakalpojumu pieejamības nodrošināšanai.