Projekta ID
24-TA-3094Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
25.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Aicinām Ekonomikas Ministriju (turpmāk - EM) anotācijas sadaļu "Risinājuma apraksts" - Nodrošināt atbalstu zinātniski ietilpīgiem jaunuzņēmumiem papildināt ar informāciju par potenciālajiem ieguvumiem tautsaimniecībai/kvantitatīviem rādītājiem, ņemot vērā to, ka šāda veida atbalstu paredz MK noteikumu V2.nodaļa.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam EM anotācijas sadaļā "Risinājuma apraksts" - Pētniecības rezultātu komercializācijas atbalsta pakalpojumu nodrošināšana publiskajām pētniecību organizācijām un komersantiem:
1) atsaucoties uz KPP (2021-2027) 78.paragrāfā minēto, ka atbalsta instrumenta ieviešanas modelis plānots atbilstoši iepriekšējā perioda ietvaros īstenotam pasākumam “Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai”, kur tikai publiskajām pētniecības organizācijām tika sniegts pētniecības rezultātu komercializācijas atbalsts, pamatot nepieciešamību arī komersantiem sniegt atbalstu to pētniecības rezultātu komercializācijai, jo īpaši ņemot vērā to, ka pasākums ir atvērts tikai nepilnu gadu un šāda vajadzība netika identificēta veicot 2014.-2020.perioda analogu investīciju izvērtējumu, kas iekļauts jaunā perioda tehnoloģiju pārneses MK noteikumu anotācijā, kā veicot šī pasākuma īstenošanas MKN izstrādi. Skat. arī iebildumu pie MKN 61.4 punkta.
2) kontekstā ar atbalstu publisko pētniecības organizāciju pētījumu rezultātu komercializēšanai papildināt anotāciju ar informāciju par šī grozījumu projekta sasaisti ar grozījumiem Zinātniskās darbības likuma 13. panta otrās daļas 3.2 punktā, 32.1 panta septītās daļas 1. punktā, 39.3 panta ceturtās daļas 2.,3. punktā un 39.6 pantā, atsaucoties uz noteiktām kārtībām, par kuru MK noteikumu projekta izstrādi ir atbildīga IZM.
3) attiecībā uz atbalstu zinātniski ietilpīgiem jaunuzņēmumiem papildināt ar informāciju, ka ar Zinātniskās darbības likuma grozījumiem (2024), valsts zinātniskajām institūcijām ir dota atļauja veikt finanšu un citus ieguldījumus jaunos vai esošos uzņēmumos (Zinātniskās darbības likuma 32.1 panta ' Valsts zinātniskās institūcijas saimnieciskā darbība (3) daļa) .
1) atsaucoties uz KPP (2021-2027) 78.paragrāfā minēto, ka atbalsta instrumenta ieviešanas modelis plānots atbilstoši iepriekšējā perioda ietvaros īstenotam pasākumam “Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai”, kur tikai publiskajām pētniecības organizācijām tika sniegts pētniecības rezultātu komercializācijas atbalsts, pamatot nepieciešamību arī komersantiem sniegt atbalstu to pētniecības rezultātu komercializācijai, jo īpaši ņemot vērā to, ka pasākums ir atvērts tikai nepilnu gadu un šāda vajadzība netika identificēta veicot 2014.-2020.perioda analogu investīciju izvērtējumu, kas iekļauts jaunā perioda tehnoloģiju pārneses MK noteikumu anotācijā, kā veicot šī pasākuma īstenošanas MKN izstrādi. Skat. arī iebildumu pie MKN 61.4 punkta.
2) kontekstā ar atbalstu publisko pētniecības organizāciju pētījumu rezultātu komercializēšanai papildināt anotāciju ar informāciju par šī grozījumu projekta sasaisti ar grozījumiem Zinātniskās darbības likuma 13. panta otrās daļas 3.2 punktā, 32.1 panta septītās daļas 1. punktā, 39.3 panta ceturtās daļas 2.,3. punktā un 39.6 pantā, atsaucoties uz noteiktām kārtībām, par kuru MK noteikumu projekta izstrādi ir atbildīga IZM.
3) attiecībā uz atbalstu zinātniski ietilpīgiem jaunuzņēmumiem papildināt ar informāciju, ka ar Zinātniskās darbības likuma grozījumiem (2024), valsts zinātniskajām institūcijām ir dota atļauja veikt finanšu un citus ieguldījumus jaunos vai esošos uzņēmumos (Zinātniskās darbības likuma 32.1 panta ' Valsts zinātniskās institūcijas saimnieciskā darbība (3) daļa) .
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
I. Vispārīgie jautājumi
Iebildums
Lūdzam skaidrot:
1) nepieciešamību no MK noteikumu 2.7.apakšpunkta svītrot teikuma daļu 'vai citiem tirgū esošajiem produktu dizainiem'. No jaunā piedāvātā definējuma sanāk, ka tikai tie komersanti, kam jau ir izstrādāts rūpnieciskais dizains, to var uzlabot;
2) kāpēc attiecībā uz MK noteikumu 39.6.apakšpunkta nosacījumu uz piesaistīto darba ņēmēju 3 gadu vietā tagad tiek noteikts divu gadu ierobežojuma periods un ar ko tas pamatojams 1 gadu pēc pasākuma uzsākšanas.
3) iemeslu, kāpēc pētniecības komercializācijas projektu vērtēšanas komisijas sastāvā (MK noteikumu 61.7.apakšpunkts) vairāk netiek iekļauti IZM, LDDK un LZA pārstāvji vai papildināt vērtēšanas komisiju ar augstākminēto organizāciju pārstāvjiem, (2014.-2020.gada plānošanas perioda Tehnoloģiju pārneses pasākuma prakse un pieredze), izvērtējot nepieciešamību veikt precizējumus MK noteikumu projektā.
1) nepieciešamību no MK noteikumu 2.7.apakšpunkta svītrot teikuma daļu 'vai citiem tirgū esošajiem produktu dizainiem'. No jaunā piedāvātā definējuma sanāk, ka tikai tie komersanti, kam jau ir izstrādāts rūpnieciskais dizains, to var uzlabot;
2) kāpēc attiecībā uz MK noteikumu 39.6.apakšpunkta nosacījumu uz piesaistīto darba ņēmēju 3 gadu vietā tagad tiek noteikts divu gadu ierobežojuma periods un ar ko tas pamatojams 1 gadu pēc pasākuma uzsākšanas.
3) iemeslu, kāpēc pētniecības komercializācijas projektu vērtēšanas komisijas sastāvā (MK noteikumu 61.7.apakšpunkts) vairāk netiek iekļauti IZM, LDDK un LZA pārstāvji vai papildināt vērtēšanas komisiju ar augstākminēto organizāciju pārstāvjiem, (2014.-2020.gada plānošanas perioda Tehnoloģiju pārneses pasākuma prakse un pieredze), izvērtējot nepieciešamību veikt precizējumus MK noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
I. Vispārīgie jautājumi
Iebildums
Ņemto vēra, ka publisko pētniecības organizāciju pētniecības rezultātu komercializācijas atlīdzības jautājums un nosacījumi skar ne tikai ESIF atbalsta kompetenci, bet ir attiecināms uz nacionālo līmeni, lūdzam EM papildināt MKN ar pārejas noteikumiem, nosakot, ka šo noteikumu nodaļā V1.Pētniecības rezultātu komercializācijas atbalsta pakalpojumu nodrošināšana publiskajām pētniecību organizācijām un komersantiem ietvertie atlīdzības par komercializāciju nosacījumi ir spēkā līdz brīdim, kad tiks izstrādāta vienotā nacionālā kārtība, kādā nosaka atlīdzību par tiesību uz zinātību, tehnoloģiju, izgudrojumu vai augu šķirni saimniecisko izmantošanu (komercializāciju) pret atlīdzību vai bez atlīdzības, atlīdzības veidus, kā arī to noteikšanas kritērijus.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
I. Vispārīgie jautājumi
Iebildums
Ņemot vērā VSS š.g. 23.01.2025 protokola Nr. 3 3. §, kurā atrunātas atbildīgās un līdzatbildīgās iestādes par Zinātniskās darbības likuma grozījumu vairākiem savstarpēji saistītiem deleģējumiem, kas kopā risina komercializācijas jautājumu, lai saprastu, kā tas viss kopā sistēmiski strādās, aicinām EM šo jautājumu izrunāt kopīgā sanāksmē ar FM, TM un IZM dalību. Informējam, ka š.g. 24.februāri no IZM neformāli saņemts arī MK noteikumu “ Noteikumi par valsts zinātnisko institūciju zinātības, tehnoloģiju, izgudrojumu un augu šķirņu komercializāciju, ieguldījumu novērtēšanu, riska toleranci un atlīdzību noteikšanu” projekts. Ar šādu informāciju attiecīgi papildināma anotācijas informācija.
Tāpat ņemot vērā, ka MKN projekts skar valsts zinātniskās institūcijas, un EM, t.sk. sadarbībā ar IZM izstrādājusi grozījumus Zinātniskās darbības likumā, lūdzam EM MK noteikumu V. nodaļu "Pētniecības rezultātu komercializācijas atbalsta pakalpojumu nodrošināšana publiskajām pētniecības organizācijām un komersantiem" saskaņot ar IZM.
Tāpat ņemot vērā, ka MKN projekts skar valsts zinātniskās institūcijas, un EM, t.sk. sadarbībā ar IZM izstrādājusi grozījumus Zinātniskās darbības likumā, lūdzam EM MK noteikumu V. nodaļu "Pētniecības rezultātu komercializācijas atbalsta pakalpojumu nodrošināšana publiskajām pētniecības organizācijām un komersantiem" saskaņot ar IZM.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
2.4. jauns produkts – komersanta līmenī pilnīgi jaunas vai būtiski uzlabotas preces vai pakalpojumi, kurus komersants plāno ieviest tirgū. Būtiski uzlabojumi ir, piemēram, jaunu funkciju pievienošana, funkcionālo īpašību un lietojuma uzlabošana, tai skaitā kvalitātes paaugstināšana, finansiālā pieejamība, lietojamības un ērtuma uzlabošana, ekonomiskāka izmantošana, izturības palielināšana, produkta dzīves ilguma pagarināšana. Nav nepieciešami visu produkta funkciju vai darbības specifikāciju būtiski uzlabojumi. Būtisks uzlabojums var pastāvēt vienlaikus ar preces vai pakalpojuma citas īpašības pasliktinājumu vai pilnīgu izslēgšanu;
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka pasākuma īstenošanas ietvaros jauns produkts (MK noteikumu 2.4.apakšpunkts) vai jauna tehnoloģija (MK noteikumu 2.5.apakšpunkts) var rasties ne tikai komersantiem, bet arī publisko pētniecības institūciju pētījumu rezultātu komercializācijas rezultātā. Aicinām izvērtēt nepieciešamību pārskatīt augstākminētās definīcijas.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
2.18.2. komersanta kapitāldaļu turētājs tehnoloģijas izstrādāšanas brīdī ir bijis pētniecības organizācijas pētnieks vai zinātnieks, kuram pieder tiesības uz produkta vai tehnoloģijas intelektuālo īpašumu.
Iebildums
Ņemot vērā to, ka ZDL 39.1 pirmā daļa paredz, ka visas intelektuālā īpašuma tiesības pieder valsts zinātniskajai institūcijai, lūdzam skaidrot, kādos gadījumos būs īstenojams 2.18.2. punkta nosacījums un nodrošināt šajos MKN noteikto normu atbilstību ZDL 39.1 pirmās un otrās daļas nosacījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
20.7. informācijas un konsultāciju sniegšana pētniecības organizācijām, pētniekiem un komersantiem par tehnoloģiju pārnesi un inovāciju, tostarp par pieejamiem atbalsta instrumentiem;
Iebildums
Aicinām EM anotācijā sniegt izvērstāku skaidrojumu par LIAA plānotajām darbībām attiecībā uz publisko pētniecības organizāciju pētniecības rezultātu komercializācijas atbalsta sadaļas pārvaldību un komercializācijas pakalpojuma nodrošināšanu. Vēršam uzmanību, ka ES fondu 2014-2020.gada plānošanas perioda Tehnoloģiju pārneses programmas ietvaros LIAA kā finansējuma saņēmējs Vienotā tehnoloģiju pārneses centra ietvaros ne tikai sniedza konsultācijas pētniecības organizācijām par tehnoloģiju pārnesi un inovāciju, bet arī cita starpā veica arī šādas darbības:
- IZM Valsts pētījumu programmu un citu lietišķo pētniecības projektu un programmu rezultātu monitorings, lai laikus identificētu komercializācijas iespējas;
- pētniecības organizācijas īpašumā esošo pētījumu rezultātu analīze, lai identificētu komercializācijas iespējas, tai skaitā pētījumu rezultātu komercializācijas potenciāla sākotnējā izvērtēšana;
- publisko pētniecības organizāciju pētniecības rezultātu komercializācijas un patentēšanas fonda darbības nodrošināšana;
Vienlaikus lūdzam izvērtēt nepieciešamību precizēt arī MK noteikumu projektā paredzētās atbalstāmās darbības.
- IZM Valsts pētījumu programmu un citu lietišķo pētniecības projektu un programmu rezultātu monitorings, lai laikus identificētu komercializācijas iespējas;
- pētniecības organizācijas īpašumā esošo pētījumu rezultātu analīze, lai identificētu komercializācijas iespējas, tai skaitā pētījumu rezultātu komercializācijas potenciāla sākotnējā izvērtēšana;
- publisko pētniecības organizāciju pētniecības rezultātu komercializācijas un patentēšanas fonda darbības nodrošināšana;
Vienlaikus lūdzam izvērtēt nepieciešamību precizēt arī MK noteikumu projektā paredzētās atbalstāmās darbības.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
58. Komersants var saņemt atbalstu šo noteikumu 57. punktā minēto darbību īstenošanai, ja tas ar pasūtītāju, kas atbilst Publisko iepirkumu likuma 1. panta 19. punktam, ir noslēdzis līgumu par iepirkuma līguma priekšmetu un par to ir publicēts paziņojums Iepirkumu uzraudzības biroja tīmekļvietnē. Iepirkums, kurā piedalījies komersants, ticis organizēts kā inovāciju procedūra atbilstoši Publisko iepirkumu likuma 8. panta pirmās daļas 5. punktam, ievērojot Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumu Nr. 107 "Iepirkuma procedūru un metu konkursu norises kārtība".
Iebildums
Lūdzam savstarpēji saskaņot anotācijā norādīto ar noteikumos veiktajiem grozījumiem, jo anotācijā un noteikumu 58.punktā ir pretruna.
Anotācijā tiek norādīts, ka tiek svītrota prasība veikt inovācijas partnerības iepirkumu, savukārt 58.punktā joprojām paliek atsauce par inovācijas partnerības procedūru. Lūdzam anotācijā iekļaut pamatojumu inovācijas partnerības iepirkumu svītrošanai un sniegt skaidrojumu kādu iepirkumu normatīvo aktu jāpiemēro komersantiem, ja bija plānots atvieglot iepirkuma piemērošanas iespējas komersantiem, jo šobrīd noteikumu redakcija nav saprotama.
Anotācijā tiek norādīts, ka tiek svītrota prasība veikt inovācijas partnerības iepirkumu, savukārt 58.punktā joprojām paliek atsauce par inovācijas partnerības procedūru. Lūdzam anotācijā iekļaut pamatojumu inovācijas partnerības iepirkumu svītrošanai un sniegt skaidrojumu kādu iepirkumu normatīvo aktu jāpiemēro komersantiem, ja bija plānots atvieglot iepirkuma piemērošanas iespējas komersantiem, jo šobrīd noteikumu redakcija nav saprotama.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
58.1 Iepirkumu uzraudzības birojs veic šo noteikumu 58. punktā minētā iepirkuma dokumentācijas un iepirkuma procedūru norises pirmspārbaudi un sniedz finansējuma saņēmējam rekomendējošus atzinumus.
Iebildums
Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19.panta 13.punkta deleģējums neietver tiesības Ministru kabineta noteikumos par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu noteikt pienākumu Iepirkumu uzraudzības birojam veikt iepirkuma dokumentācijas un iepirkuma procedūru norises pirmspārbaudi un sniegt finansējuma saņēmējam rekomendējošus atzinumus. Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumu Nr. 644 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.4. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi) plānoto 58.1 punktu.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2023. gada 21. marta noteikumi Nr. 135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.–2027. gada plānošanas periodā" nosaka arī kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda ietvaros Iepirkumu uzraudzības birojs izlases veidā veic projekta publiskā iepirkuma dokumentācijas un publiskā iepirkuma procedūras norises pirmspārbaudi, kā arī izstrādā un aktualizē pirmspārbaužu metodiku.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2023. gada 21. marta noteikumi Nr. 135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.–2027. gada plānošanas periodā" nosaka arī kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda ietvaros Iepirkumu uzraudzības birojs izlases veidā veic projekta publiskā iepirkuma dokumentācijas un publiskā iepirkuma procedūras norises pirmspārbaudi, kā arī izstrādā un aktualizē pirmspārbaužu metodiku.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
V1. Pētniecības rezultātu komercializācijas atbalsta pakalpojumu nodrošināšana publiskajām pētniecību organizācijām un komersantiem
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, ka gadījumā, ja, īstenojot ar saimniecisku darbību nesaistītu projektu, projekta īstenošanas laikā vai projekta dzīves ciklā tiek secināts, ka tas ir ar saimniecisku darbību saistīts projekts un atbalsts tam kvalificējas kā komercdarbības atbalsts, un tam nav iespējams piemērot Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumus, pētniecības organizācijai ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
61.21. šo noteikumu 61.11. apakšpunktā minētajām pētniecības organizācijām 50%;
Iebildums
Finanšu ministrija kopumā neiebilst pret atbalsta intensitātes pārskatīšanu publisko pētniecības organizāciju pētījumu rezultātu komercializācijai, t.sk. rūpnieciskā īpašuma tiesību nostiprināšanai, vienlaicīgi lūdzam EM sniegt informāciju un aprēķinus, vai šādu nosacījumu noteikšana nodrošinās programmas sekmīgu īstenošanu, t.sk., vai publiskas pētniecības organizācijas iesaistīsies komercializācijas projektos un būs spējīgas nodrošināt līdzfinansējumu 50% apmērā (2014-2020.gada plānošanas periodā publisko pētniecības organizāciju pētījumu rezultātu komercializācijai atbalsta intensitāte bija 90 %). Lūdzam ar informāciju par pamatojumu šādas atbalsta intensitātes pārskatīšanai papildināt arī anotāciju. Vienlaicīgi lūdzam izvērtēt, vai un kā 50% atbalsta intensitāte publiskajām pētniecības organizācijām ietekmē pasākuma sasniedzamos rādītājus.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Iebildums
Lai no noteikumu projekta būtu skaidri saprotams, kuros gadījumos atbalsts pētniecības organizācijai nekvalificēsies kā komercdarbības atbalsts, un projekts būs ar saimniecisku darbību nesaistīts projekts, lūdzam precizēt noteikumu projekta 61.3 punktu nosakot, ka atbalsts pētniecības organizācijai nekvalificēsies kā komercdarbības atbalsts, ja tiks īstenots ar saimniecisku darbību nesaistīts projekts, kas atbilst 61.3 punktā minētajiem nosacījumiem.
Ņemot vērā to, ka saskaņā ar Zinātniskās darbības likuma 1. panta 2.1 apakšpunktu komercializācija ir tiesību uz zinātību, tehnoloģiju, izgudrojumu vai augu šķirni saimnieciskā izmantošana, tas ir, mantisko tiesību uz zinātību, tehnoloģiju, izgudrojumu vai augu šķirni atsavināšana vai izmantošana pret atlīdzību vai bez atlīdzības, lūdzam skaidrot anotācijā, kā tiks noteikts un izvērtēts, kuras 61.5 punktā minētās darbības ir saimnieciskas darbības, kurām atbalsts tiks sniegts ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, un kuras darbības ir nesaimnieciskas, kurām sniegtais atbalsts nekvalificēsies kā komercdarbības atbalsts.
Ņemot vērā to, ka saskaņā ar Zinātniskās darbības likuma 1. panta 2.1 apakšpunktu komercializācija ir tiesību uz zinātību, tehnoloģiju, izgudrojumu vai augu šķirni saimnieciskā izmantošana, tas ir, mantisko tiesību uz zinātību, tehnoloģiju, izgudrojumu vai augu šķirni atsavināšana vai izmantošana pret atlīdzību vai bez atlīdzības, lūdzam skaidrot anotācijā, kā tiks noteikts un izvērtēts, kuras 61.5 punktā minētās darbības ir saimnieciskas darbības, kurām atbalsts tiks sniegts ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, un kuras darbības ir nesaimnieciskas, kurām sniegtais atbalsts nekvalificēsies kā komercdarbības atbalsts.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Iebildums
Lūdzam EM MK noteikumu anotācijā skaidrot šī pasākuma demarkāciju ar ANM 5.1.1.2.i. investīciju "Atbalsta instruments pētniecībai un internacionalizācijai" ietvaros, KPP (2021-2027) praktiskas ievirzes pētījumu programmu (1.1.1.1.pasākums), kā arī jaunu produktu izstrādes programmu ( 1.2.1.1. pasākuma 'Atbalsts jaunu produktu attīstībai un internacionalizācijai '3.kārta), kuru ietvaros komersantiem jau ir paredzēts atbalsts gan tehniskās priekšizpētes, gan rūpniecisko pētījumu un eksperimentālo izstrādņu veikšanai, t.sk. 1.1.1.1.pasākuma ietvaros arī tehnoloģiju tiesību aizsardzībai, kā arī 1.2.3.1.pasākumu 'Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai', kuras ietvaros komersantiem ir pieejams atbalsts dalībai starptautiskajās izstādēs, kontaktbiržās, konferencēs (semināros) ārvalstīs, individuālās vizītēs (ja individuālo vizīti paredz komercializācijas stratēģija) un dalība Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras organizētajos nacionālajos stendos un tirdzniecības misijās (kas saņem? kādu atbalstu un kāpēc?). Demarkācijas ievērošanas nolūkos lūdzam EM izvērtēt nepieciešamību, precizēt atsauci uz 61.5 punktu, pasākuma ietvaros komersantiem saglabājot atbalstu tikai tām darbībām, kam nav paredzēts atbalsts augstākminēto pasākumu ietvaros, proti, 61.5.1., 61.5.5, 61.5.6, 61.5.7, 61.5.8, 61.5.9 ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
78. Finansējumu šo noteikumu 35., 61.1 punktā minētajiem gala labuma guvējiem šo noteikumu 36., 61.5 punktā minētajām darbībām, finansējumu šo noteikumu 56., 61.11 punktā minētajiem gala labuma guvējiem šo noteikumu 57., 61.13 punktā minētajām darbībām piešķir saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību, kā arī ņemot vērā šo noteikumu 61. un 63.1 punktu.
Iebildums
Ņemot vērā noteikumu projekta 61.3 punktā noteikto, kurā noteikti nosacījumi, kad sniegtais atbalsts pētniecības organizācijām ar saimniecisku darbību nesaistītajam projektam nekvalificēsies kā komercdarbības atbalsts, lūdzam precizēt noteikumu projekta 78. punktu tā, lai ir skaidrs, ka ne visos gadījumos 61.5 punktā norādītajām darbībām tiks piešķirts atbalsts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Iebildums
Lūdzam precizēt atsauci uz 61.13 atbalstāmajām darbībām, kam plānota atbalsta intensitāte 50%, jo , piemēram, 61.13 5. apakšpunkts atrunā netiešās attiecināmās izmaksas, kuras jaunuzņēmums plāno kā vienu izmaksu pozīciju (telpu noma, komunālie maksājumi u.c.), piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 % apmērā [...]
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūgums papildināt anotāciju, norādot, kādas izdevumu pozīcijas atbilst kādiem intervences kodiem.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Attiecība uz anotācijas sadaļā "Iepazīšanās vaučera atbalsta sliekšņa paaugstināšana" minēto
informāciju par nepieciešamību celt iepazīšanās vaučera atbalsta summu no 5000 eur uz 10 000 eur, aicinām EM anotāciju papildāt ar skaidrojošu informāciju, kā informāciju par iepazīšanās vaučeri var nolasīt no MKN 45.1. un 45.2.apakšpunktiem, kur kā vienīgā atšķirība starp tiem ir vaučera apmērs un kāpēc iepazīšanās vaučers ir sasaistīts ar vienreizēja atbalsta pasākumu.
informāciju par nepieciešamību celt iepazīšanās vaučera atbalsta summu no 5000 eur uz 10 000 eur, aicinām EM anotāciju papildāt ar skaidrojošu informāciju, kā informāciju par iepazīšanās vaučeri var nolasīt no MKN 45.1. un 45.2.apakšpunktiem, kur kā vienīgā atšķirība starp tiem ir vaučera apmērs un kāpēc iepazīšanās vaučers ir sasaistīts ar vienreizēja atbalsta pasākumu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai nav nepieciešams savstarpēji salāgot anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" punktā “Pētniecības rezultātu komercializācijas atbalsta pakalpojumu nodrošināšana publiskajām pētniecību organizācijām un komersantiem” norādīto informāciju, ka atbalstu var saņemt pētniecības organizācijas, kuras ir Izglītības un zinātnes ministrijas Zinātnisko institūciju reģistrā reģistrētas augstskolas, kas ir atvasinātas publiskas personas, šo augstskolu aģentūras un augstskolu struktūrvienības, kā arī zinātniskie institūti, kas ir atvasinātas publiskas personas, ar MK noteikumu plānoto 61.11. apakšpunktu, kas nosaka, ka uz atbalstu var pretendēt pētniecības organizācijas, kuras ir Izglītības un zinātnes ministrijas Zinātnisko institūciju reģistrā reģistrētas augstskolas, šo augstskolu aģentūras un augstskolu struktūrvienības, kā arī zinātniskie institūti. Vēršam uzmanību, ka MK noteikumu plānotajā 61.11. apakšpunktā atšķirībā no anotācijas nav noteikts, ka atbalstu var saņemt zinātniskie institūti, kas ir atvasinātas publiskas personas. Atbilstoši Zinātniskās darbības likuma 21.panta otrās daļas nosacījumiem zinātniskie institūti var būt arī privāto tiesību juridiskas personas vai to struktūrvienības.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka šobrīd 1.2.1.4.pasākuma ietvaros tiek īstenots Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras projekts Nr.1.2.1.4/23/I/001, lūdzam anotācijā norādīt, vai plānotajiem grozījumiem ir ietekme uz īstenošanā esošo projektu, proti, vai nepieciešams veikt grozījumus vienošanās par projekta īstenošanu Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras īstenotajam projektam, kā arī, ņemot vērā to, ka Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra īsteno daudzpakāpju projektu, lūdzam anotācijā skaidrot, vai plānotajiem grozījumiem ir ietekme uz gala labuma guvēju īstenotajiem pieteikumiem.
Gadījumos, kad ierosinātajiem grozījumiem nav ietekmes uz vienošanās par projekta īstenošanu, šai informācijai arī ir jābūt iekļautai anotācijā, lai nodrošinātu liecības, ka grozījumu ietekmes izvērtējums ir veikts.
Gadījumos, kad ierosinātajiem grozījumiem nav ietekmes uz vienošanās par projekta īstenošanu, šai informācijai arī ir jābūt iekļautai anotācijā, lai nodrošinātu liecības, ka grozījumu ietekmes izvērtējums ir veikts.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt pielikuma Nr. no 1.pielikumā uz 2.pielikumā:
NACE 2.1.red izmaiņas
NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju, no 2025. gada 1. janvāra oficiālajā statistikā tiks izmantota NACE 2.1. red. Līdz ar to tiek precizēti MK noteikumu Nr. 644 1. pielikumā norādītie NACE kodi un nosaukumi.
NACE 2.1.red izmaiņas
NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju, no 2025. gada 1. janvāra oficiālajā statistikā tiks izmantota NACE 2.1. red. Līdz ar to tiek precizēti MK noteikumu Nr. 644 1. pielikumā norādītie NACE kodi un nosaukumi.
Piedāvātā redakcija
NACE 2.1.red izmaiņas
NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju, no 2025. gada 1. janvāra oficiālajā statistikā tiks izmantota NACE 2.1. red. Līdz ar to tiek precizēti MK noteikumu Nr. 644 2. pielikumā norādītie NACE kodi un nosaukumi.
NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju, no 2025. gada 1. janvāra oficiālajā statistikā tiks izmantota NACE 2.1. red. Līdz ar to tiek precizēti MK noteikumu Nr. 644 2. pielikumā norādītie NACE kodi un nosaukumi.
22.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļas punktu “Cita informāciju” papildināt ar informāciju par elastības finansējuma samazinājuma apmēru un iemeslu, ka arī norādīt, ka minētais samazinājums neietekmē 1.2.1.4. pasākuma īstenošanai pieejamo finansējuma apmēru. Vienlaikus lūdzam norādīt, ka noteikumu projektā paredzētās izmaiņas, tajā skaitā pētniecības rezultātu komercializācijas atbalsta pakalpojumu nodrošināšana publiskajām pētniecību organizācijām un komersantiem, kā arī atbalsta sniegšana zinātniski ietilpīgiem jaunuzņēmumiem, tiks nodrošinātas 1.2.1.4. pasākuma īstenošanai plānotā finansējuma ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu konsolidētā versija
2.18. zinātniski ietilpīgs jaunuzņēmums – komersants, kas pieteikuma iesniegšanas dienā nav vecāks par pieciem gadiem un kas attīsta produktu vai tehnoloģiju, ko izstrādājusi Izglītības un zinātnes ministrijas Zinātnisko institūciju reģistrā reģistrēta pētniecības organizācija, un kurš atbilst vismaz vienam no šādiem nosacījumiem:
Priekšlikums
Aicinām EM redakcionāli precizēt zinātniski ietilpīga jaunuzņēmuma definīcijas ietvaddaļu, tā skaidrojumu sākot ar svarīgāko to raksturojošo pazīmi, nevis tā pastāvēšanas ilgumu.
Piedāvātā redakcija
2.18. zinātniski ietilpīgs jaunuzņēmums – komersants, kas attīsta produktu vai tehnoloģiju, ko izstrādājusi Izglītības un zinātnes ministrijas Zinātnisko institūciju reģistrā reģistrēta pētniecības organizācija un kas pieteikuma iesniegšanas dienā nav vecāks par pieciem gadiem un kurš atbilst vismaz vienam no šādiem nosacījumiem:
24.
Noteikumu konsolidētā versija
2.18. zinātniski ietilpīgs jaunuzņēmums – komersants, kas pieteikuma iesniegšanas dienā nav vecāks par pieciem gadiem un kas attīsta produktu vai tehnoloģiju, ko izstrādājusi Izglītības un zinātnes ministrijas Zinātnisko institūciju reģistrā reģistrēta pētniecības organizācija, un kurš atbilst vismaz vienam no šādiem nosacījumiem:
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, vai pareizi saprotam, ka ar zinātniski ietilpīgiem jaunuzņēmumiem ir domāti arī spin-offs MK noteikumu projekta 61.37.punkta izpratnē. Ja jā, lūdzam papildināt punkta skaidrojumu, ka par zinātniski ietilpīgajiem jaunuzņēmumiem uzskatāmi arī šo noteikumu 61.37.punktā minētie dibinātie uzņēmumi. Lūdzam šo skaidrojumu iekļaut anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu konsolidētā versija
12. Pasākuma ietvaros sasniedzami šādi iznākuma rādītāji:
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka pasākuma ietvaros plānots atbalsts zinātniski ietilpīgiem jaunuzņēmumiem, lūdzam EM papildināt pasākuma rādītājus ar jaunu radītāju 'Atbalstītie jaunie uzņēmumi' (RCO05), attiecīgi veicot izmaiņas arī 1.2.1.SAM radītāju pasē un Kohēzijas politikas programmā.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu konsolidētā versija
12.2. līdz 2029. gada 31. decembrim:
Priekšlikums
Lūgums informēt, kuras rādītāju vērtības uzskatāmas par aktuālajām, ņemot vērā, ka Ekonomikas ministrija dažādos dokumentos ir norādījusi atšķirīgi (piem.: EM 18.02.2025. atsūtītajā epasta vēstulē Nr. 3.3-4/2025/1143N un aktuālajā SAM 1.2.1. pasē rādītājs RCO 10 ir norādīts 38).
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu konsolidētā versija
36.5. rūpnieciskā īpašuma tiesību nostiprināšana - darbības, kas saistītas ar rūpnieciskā īpašuma objekta reģistrācijas procedūru, izņemot darbības, kas saistītas ar licencēšanu, tiesību nodošanu citām personām un strīdu izskatīšanu. Rūpnieciskā īpašuma tiesību nostiprināšana paredzēta šādiem rūpnieciskā īpašuma objektiem – patents, dizainparaugs un pusvadītāju izstrādājumu topogrāfija, preču zīme, kā arī papildu aizsardzības sertifikāts zālēm un augu aizsardzības līdzekļiem;
Priekšlikums
Aicinām EM pēc vienota parauga visus MK noteikumos lietotos terminus iekļaut un atstāt pie MKN noteikumu 2.punkta. Attiecīgi aicinām EM nesvītrot MKN noteikuma 2.8.punktu, kas skaidro rūpnieciskā īpašuma tiesību nostiprināšanu, savukārt 36.punktā minēt tikai atbalstāmās darbības neietverot to definīcijas.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu konsolidētā versija
58.1 Iepirkumu uzraudzības birojs veic šo noteikumu 58. punktā minētā iepirkuma dokumentācijas un iepirkuma procedūru norises pirmspārbaudi un sniedz finansējuma saņēmējam rekomendējošus atzinumus.
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka kārtību, kādā nodrošina projekta iepirkumu pirmspārbaudi nosaka Ministru kabineta 2023. gada 21. marta noteikumi Nr. 135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.–2027. gada plānošanas periodā", atbilstoši noteikumiem nav paredzēts sniegt rekomendējošu atzinumu.
Lūdzam precizēt noteikumu redakciju vai sniegt skaidrojumu anotācijā.
Lūdzam precizēt noteikumu redakciju vai sniegt skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu konsolidētā versija
61.11. pētniecības organizācijas, kuras ir Izglītības un zinātnes ministrijas Zinātnisko institūciju reģistrā reģistrētas augstskolas, šo augstskolu aģentūras un augstskolu struktūrvienības, kā arī zinātniskie institūti;
Priekšlikums
Saskaņojot anotācijā iekļauto informāciju ar MKN projektu, lūdzam EM papildināt punktu ar vārdiem beigās "kas ir atvasinātas publiskas personas".
Piedāvātā redakcija
-
30.
Priekšlikums
Lūdzam pārstrukturēt noteikumu projekta punktus tā, lai nodrošinātu skaidru izsekojamību tam, kādām atbalstāmām darbībām tiek sniegts atbalsts ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, un kādos gadījumos sniegtais atbalsts būs pētniecības organizācijām ar saimniecisku darbību nesaistītajam projektam un nekvalificēsies kā komercdarbības atbalsts.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu konsolidētā versija
61.10 Šīs nodaļas ietvaros atbalsts pieejams zinātniski ietilpīgi jaunuzņēmumu veidošanai ārpus zinātniskajām institūcijām, nodrošinot inkubācijas vai pirmsakselerācijas aktivitāšu secīgu finansēšanu, lai veicinātu komandu un uzņēmumu izveidi, kā arī to spēju komercializēt zinātniskajās institūcijās izstrādātus pētniecības rezultātus, vienlaikus nodrošinot tehnoloģiju pārneses nepārtrauktību.
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, vai pareizi saprotam, ka ar šiem uzņēmumiem ir domāti spin-offs MK noteikumu projekta 61.3 7.punkta izpratnē. Ja, jā, lūdzam, papildināt ar atsauci uz attiecīgo MKN projekta punktu , kā arī iekļaut skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu konsolidētā versija
61.114. plānotais atbalsta izmantošanas ilgums nav mazāks kā 6 un garāks kā 24 mēneši no finansējuma saņēmēja lēmuma par komercdarbības atbalsta piešķiršanu;
Priekšlikums
Lūdzam EM anotācijā skaidrot, balstoties uz kādiem apsvērumiem noteikts minimālais atbalsta izmantošanas laiks - 6 mēneši un maksimālais - 24 mēneši.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu konsolidētā versija
61.14 Projekta īstenošanas laikā jaunuzņēmums var saņemt avansa maksājumu, kas nepārsniedz 35 % no projekta kopējā finansējuma, ja jaunuzņēmums finansējuma saņēmējam iesniedz parakstītu investīciju līgumu.
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, ja projekta ietvaros finansējuma saņēmējs veic avansa maksājumus gala saņēmējam, avansa maksājumu iekļauj maksājuma pieprasījumā tikai tad, kad gala saņēmējs veica maksājumus no saņemtā avansa un iesniedza finansējuma saņēmējam izdevumus pamatojošos dokumentus.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu konsolidētā versija
72.1 Finansējuma saņēmējs izvērtē pētniecības projekta rezultātus un to atbilstību pētniecības projekta mērķim un plānotajām aktivitātēm. Piecu darbdienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas par pētniecības projekta pārtraukšanu finansējuma saņēmējs iesniedz sadarbības iestādē lēmuma kopiju par pārtraukto pētījumu. Aktivitāšu izmaksas ir attiecināmas, ievērojot saimnieciskuma, lietderības un efektivitātes principus Regulas Nr. 2024/2509 33. panta izpratnē, ja darbība ir pilnībā pabeigta atbilstoši pētniecības projekta pieteikumam un noslēgtā līguma nosacījumiem. Izmaksas var tikt attiecinātas un iekļautas maksājuma pieprasījumā tikai par pabeigtajām aktivitātēm pētījuma pārtraukšanas brīdī.
Priekšlikums
Lūdzam EM precizēt, par kādiem tieši pētniecības projektiem iet runa, iekļaujot atsauci/-es uz noteiktiem MKN punktiem.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu konsolidētā versija
77.1 Gala labuma guvējs līdz ar projekta pieteikuma iesniegšanu apliecina, ka saņemtais atbalsts tiks vērsts uz eksporta apjoma un produktivitātes kāpināšanu gala labuma guvēja līmenī, ja attiecināms, piecu gadu laikā pēc gala labuma guvēja noslēguma pārskata iesniegšanas.
Priekšlikums
Aicinām skaidrot, vai MK noteikumu 77.1 un 77.2 .punkta prasības ir attiecināma uz visiem pasākuma gala labuma guvējiem, t.sk. pētniecības organizācijām. Nepieciešamības gadījumā lūdzam veikt precizējumus šajā punktā.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Priekšlikums
Lūgums MK noteikumu projektā paredzēt atbalsta likmes diferencēšanu atbilstoši komersanta lielumam (mazais, vidējais komersants, mazā vidējā kapitalizācijas sabiedrība, vidējas kapitalizācijas sabiedrība). Ja netiek paredzēta komercdarbības atbalsta likmes diferencēšana, tad noteikumu projekta sākotnējā novērtējuma ziņojumā jāietver paskaidrojums par šādu nosacījumu nepiemērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Noteikumu konsolidētā versija
87. Atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6. panta 3. punktam informācijas pieejamību nodrošina šādā veidā:
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka informācijas glabāšanas termiņš ir noteikts ne vien Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 3.punktā, bet arī Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 7.punktā, aicinām precizēt 87.punktu un papildināt to ar atsauci uz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6. panta 7. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
