Atzinums

Projekta ID
24-TA-927
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
10.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā norādīts, ka projektā paredzētais  regulējums par bezmantinieka mantu nav attiecināms uz ceļiem, kas kā bezmantinieka manta ir nonākusi valsts īpašumā līdz šā likumprojekta spēkā stāšanās, proti, tam nav atpakaļejoša spēka, un:  "Gadījumos, kad ceļš ir kļuvis par bezmantinieka mantu līdz šā likumprojekta spēkā stāšanās brīdim, risināms jautājums par tā nodošanu pašvaldības īpašumā atbilstoši Atsavināšanas likumā noteiktajai kārtībai, vai izņēmumu gadījumā atsavinot attiecīgajā apbūves teritorijā esošajiem zemes īpašniekiem."
Atkārtoti vēršam uzmanību (izziņas 18.punkts), ka Informatīvā ziņojuma “Par rīcības plānu administratīvā sloga mazināšanai nekustamo īpašumu attīstīšanas jomā” 8.4.1.uzdevuma VARAM/EM, aprakstošajā daļā, tika norādīts, ka izstrādājot regulējumu, būtu jāvērtē iespējamie risinājumi arī tiem ceļiem, kas būs izbūvēti pirms regulējuma spēkā stāšanās.
Ievērojot minēto, aicinām VARAM izvērtēt iespēju likumprojektu papildināt ar pārejas noteikumu, ietverot tajā regulējumu, kas nosaka, ka pašvaldībām piekrīt arī tādi  – ceļi (vai zeme , kas paredzēta ielu (ceļu) izbūvei) kura kā bezmantinieku manta vai bezīpašnieka lieta ir nonākuši valsts īpašumā līdz šā likumprojekta spēkā stāšanās brīdim.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Likumprojekta anotācijas 1.3.sadaļā, skaidrojot 8.2 pantā ietverto terminu "ceļš", norādīts : "Zemes pārvaldības likums tiek papildināts ar jaunu pantu (82. pants), kas noteic, ka gadījumos, kad par bezīpašnieka lietu vai bezmantinieka mantu tiek atzīts ceļš, tas ir piekritīgs pašvaldībai. Šajā pantā un visā likumprojektā lietotais termins "ceļš"  ir lietots kā termins, kas apzīmē vienotu nekustamo īpašumu, kas sastāv no zemes gabala, kas atbilstoši apstiprinātajam detālplānojumam vai zemes ierīcības projektam, nodrošina vai plāno nodrošināt piekļuvi cietiem zemes gabaliem, un inženierbūvi, ja tāda zemes gabalā izbūvēta.
No anotācijā sniegtā skaidrojuma varētu secināt, ka pašvaldības kā bezmantinieka mantu/bezīpašnieka lietu pārņems tikai jau izbūvētus ceļus (zemi kopā ar inženierbūvi).
Lūdzam precizēt minēto skaidrojumu, lai viennozīmīgi ir skaidrs, ka pašvaldībām piekritīs arī zeme, kura paredzēta ielu (ceļu ) izbūvei, bet , kurā vēl iela (ceļš) nav izbūvēts.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Likumprojekta 1.pants paredz izteikt likuma 7. panta otro daļu jaunā redakcijā, nosakot, ka ne vēlāk kā trīs mēnešu laikā pēc apbūves teritorijā plānoto ceļu izbūves un nodošanas ekspluatācijā ir pienākums zemes īpašniekam tos bez atlīdzības nodot un vietējai pašvaldībai pārņemt savā īpašumā, savukārt likumprojekta 2.pants paredz likuma 7.pantu papildināt ar jaunu daļu nosakot, ka pašvaldība var izdot saistošos noteikumus par kārtību, kādā zemes īpašnieki piedalās izmaksu segšanā šā panta otrajā daļā minēto pašvaldībai nodoto ceļu uzturēšanā. Ņemot vērā minēto, lūdzam sniegt skaidrojumu, kuriem zemes īpašniekiem būs pienākums piedalīties izmaksu segšanā, ja pēc ceļa nodošanas pašvaldības īpašumā, pašvaldība kļūst par zemes īpašnieku.
 
Piedāvātā redakcija
-