Atzinums

Projekta ID
24-TA-317
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Ģimenes ārstu asociācija
Atzinums iesniegts
07.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atzinumus par noteikumu projektu “Metodiskās vadības institūcijas noteikumi" (24-TA-317)  
Biedrība "Latvijas Ģimenes ārstu asociācija" (turpmāk – LĢĀA) ir izvērtējusi Ministru kabineta noteikumu projektu “Metodiskās vadības institūcijas noteikumi" (24-TA-317, turpmāk – Noteikumu projekts, 31.05.2024. redakcijā) un sniedz sekojošu atzinumu. 
LĢĀA ieskatā Noteikumu projektā, daļā par regulējumu metodiskās vadības institūcijai ģimenes medicīnas jomā tiek piedāvāts tiesiski kļūdains regulējums, kura rezultātā var tikt ierobežotas citu personas tiesības un brīvības,  dodot nepieļaujamas privilēģijas dažām personām. Lai nodrošinātu metodiskās vadības mērķi, ir jāievēro tiesību normas, kas nosaka valstij un sabiedrībai svarīgu funkciju izpildi un valsts budžeta līdzekļus piešķiršanas kārtību. Vienlaikus jāievēro publisko tiesību principi un tiesību aktos noteiktie valsts pienākumi, tostarp, komercdarbības brīvības, taisnīgas konkurences un brīvas zinātniskās darbības principu aizsardzība. 
LĢĀA iepriekš iesniegtie priekšlikumi daļā, kurā tika izteikts priekšlikums kā izveidot koleģiālu ģimenes medicīnas ekspertu institūciju, lai kvalitatīvi varētu izpildīt plānotos uzdevumus, nav ņemts vērā. Pamatojums tam nav atrodams. 
Noteikumu projekta izstrādē nav ievērota primārās veselības aprūpes (turpmāk – PVA) pakalpojumu sniegšanas kārtība Latvijā. PVA pakalpojumus Latvijā sniedz saimnieciskās darbības veicēji – ārstu prakses un komersanti (turpmāk abi saukti – komersanti). Latvijā nav valsts izveidotas kapitālsabiedrības, kas sniegtu ģimenes medicīnas pakalpojumus. Zinātnisko pētniecību medicīnas un citās saistītajās nozarēs, arī ģimenes medicīnā, veic augstskolas. Ģimenes medicīnas iestādes, atšķirībā no lielajiem stacionāriem, šo darbību veic salīdzinoši maz, biežāk tad, ja ārsts vienlaikus ir akadēmiskā personāla pārstāvis kādā augstskolā. 
Par metodiskās vadības institūcijas tiesību piešķiršanu komersantam
Veselības ministrija turpina tāda priekšlikuma virzību, kura paredz kādam komersantam nodot valsts funkciju un plašas tiesības ietekmēt citu ģimenes medicīnas jomā strādājošu komersantu darbību. Tiek paredzēts, ka viens komersants – ģimenes medicīnas ārstniecības iestāde, iespējams, SIA RSU Ambulance[1] – varēs iegūt ekskluzīvas tiesības kontrolēt un ietekmēt citu šajā jomā strādājošo komersantu darbību, īstenojot dažāda rakstura un apjoma Noteikumu projekta 6. un 7. punktos noteiktās tiesības. Tiek paredzēts, ka viens komersants varēs saņemt, uzkrāt un izmantot citu komersantu datus un citu komersantu pakalpojumu saņēmēju - pacientu datus, veikt citu komersantu darbības vērtējumu un auditus, noteikt pakalpojumu sniegšanas kārtību un saturu, veikt jaunu medicīnas tehnoloģiju vērtēšanu un sniegt atzinumus valsts iestādēm. Tiek paredzēt, ka viens komersants saņems ievērojamu valsts budžeta finansējumu un tā gūs peļņu. 
LĢĀA ieskatā šāda valsts varas un publisko līdzekļu kā valsts atbalsta piešķiršana vienam nozares komersantam nav pieļaujama, jo pārkāpj publisko tiesību un komerctiesību, tajā skaitā konkurences tiesību, principus. 
Lai pieļautu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu kādam komersantam, vienmēr ir jāizvērtē vai šāds atbalsts ievēro ES konkurences tiesību normās noteikto.  Anotācijā šāds izvērtējums nav atrodams. Tāpat anotācijā nav atrodams tiesiskais pamatojums, kas ļautu attaisnot ekskluzīvas publiskas varas un kontroles tiesību piešķiršanu vienam komersantam. Tāpēc Noteikumu projekts, kas paredz ekskluzīvu kontroles un profesionālās darbības reglamentāciju ietekmējošu tiesību, kā arī apjomīgu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu vienai ārstniecības iestādei ģimenes medicīnas jomā, nav virzāms apstiprināšanai Ministru kabinetā. 
Par metodiskās vadības institūcijas tiesību piešķiršanu vienai augstskolai
Noteikumu projektā ir paredzēta ekskluzīvu un plašu tiesību nodošana vienai augstskolai, piešķirot gan publisku varu, gan valsts finansējumu. Noteikumu projektā, 6. un 7. punktos,  tiek paredzēts, ka šī viena augstskola iegūs valsts varas tiesības vākt, turēt un izmantot informāciju no ģimenes medicīnas iestādēm un ģimenes ārstiem, tiesības vērtēt un kontrolēt ģimenes ārstu un iestāžu darbību, tiesības piedalīties zinātniskos projektu konkursos, tiesības veidot nacionālas vadlīnijas, tiesības veikt ģimenes medicīnas speciālistu apmācību un citas tiesības. Vienlaikus tiek paredzēts, ka vienai augstskolai tiks piešķirts valsts budžeta līdzekļi visu Noteikumos uzskatīto tiesību īstenošanai.   
Zināms, ka augstskolu darbību izglītības jomā reglamentē Izglītības un Augstskolu likuma normas, bet zinātnisko darbību – Zinātniskās darbības likums. Augstskolas nesniedz ģimenes medicīnas pakalpojumus un tām nav pieredze darbā ar pacientiem ģimenes medicīnā. Zināms, ka medicīnas izglītībā un zinātnē vienlīdz kvalitatīvi un augstvērtīgi strādā divas Latvijas augstskolas – Latvijas Universitāte un Rīgas Stradiņa universitāte. Abās augstskolās strādā augsti kvalificēti speciālisti ģimenes medicīnā un saistītajās nozarēs, piemēram, medicīnas ekonomikā, medicīnas ētikā un tiesībās, medicīnas informāciju tehnoloģiju jomā. 
LĢĀA strikti iebilst pret Noteikumu projektā paredzēto tiesību un valsts finansējuma piešķiršanu vienai augstskolai. Ja tas notiktu, viena augstskola uzdotos uzdevumus varētu pildīt un piešķirto finansējumu izmantot savu atsevišķo interešu īstenošanai, gan konkurējot ar citām Latvijas augstskolām, gan sekmējot savu komerciālo darbību. Paredzētā kārtība ierobežos gan citu augstskolu, gan citu ekspertu ģimenes medicīnas vai saistītajās jomās iespējas ieguldīt zināšanas kopējā ģimenes medicīnas nozares attīstībā un kopēja sabiedrības labuma došanā.  
Par pacientu vai viņu pārstāvju iesaisti
LĢĀA atkārtoti norāda, ka Noteikumu projektā normās nav paredzēta pacientu vai viņu pārstāvju līdzdalība metodiskajā vadībā.  
LĢĀA strikti iebilst pret tiesisku privilēģiju nodrošināšanu, publiskas varas un valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu ģimenes medicīnas jomā vienai ārstniecības iestādei vai vienai augstskolai. Noteikumu projektā paredzētais valsts ekskluzīvu profesionālās darbības vadības un kontroles tiesību, un valsts budžeta līdzekļu piešķiršanas veids kādam komersantam vai vienai augstskolai apdraud ģimenes medicīnas speciālistu un ģimenes medicīnas ārstniecības brīvas komercdarbības tiesības, kā arī ierobežo Latvijas augstskolu un zinātnieku tiesības veikt zinātnisko darbību uz vienlīdzīgas konkurences un taisnīguma pamatiem. Izvēlētā pieeja ir neatbilstoša demokrātiskas valsts darbības principiem un publisko tiesību normām, šādā veidā nav iespējams nodrošināt kvalitatīvu metodiskās vadības mērķa sasniegšanu, bet var tikt radīts kaitējums komersantu un augstskolu interesēm. Tāpēc LĢĀA aicina svītrot noteikumu projekta 3.punkta normas un izstrādāt jaunu priekšlikumu koleģiālas metodiskās vadības institūcijas regulējumam ģimenes medicīnas jomā. 

[1] Ir pamats domāt, ka tā būs SIA RSU Ambulance, kuras kapitāldaļu īpašnieks ir publisko tiesību persona Rīgas Stradiņa universitāte, kura saņem valsts budžeta līdzekļus no VM kontrolētās valsts budžeta daļas.
 
Piedāvātā redakcija
-