Atzinums

Projekta ID
22-TA-3704
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Biškopības biedrība"
Atzinums iesniegts
15.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aicinām Zemkopības ministriju atkārtoti izvērtēt un noteikumu projektā paredzēt Latvijas specifiskai situācijai piemērotus atbalsta nosacījumus intervencei "Biškopības vienību apsaimniekošana apputeksnēšanas vajadzībām", paredzot atbalsta likmi par bišu saimi un vienkāršojot atbalsta saņemšanas nosacījumus, kas neparedz sasaisti ar lauksaimniecības zemēm (kas rada administratīvā slogu atbalsta pretendentiem, uzliekot pienākumu meklēt visus lauksaimniecības zemes īpašniekus vai tiesiskos valdītājus un prasīt viņu piekrišanu par platībām,  kuras tiks apputeksnētas, jo atrodas bišu produktīvajā lidojumā, lai biškopjiem būtu tiesības saņemt atbalstu par biškopības vienību apsaimniekošanu apputeksnēšanas vajadzībām par viņa īpašumā esošajām bišu saimēm).
LBB uzskata, ka Eiropas Komisijai ir bijusi nevienlīdzīga attieksme pret dalībvalstīm KLP stratēģisko plānu saskaņošanas procesā, jo LBB jau vairākas reizes norādīja gan Eiropas Komisijai, gan Zemkopības ministrijai, ka LA 10.4. intervencē šis atbalsts būtu jāmaksā par bišu saimi. Tomēr Latvijai netika dots saskaņojums atbalsta maksājumam par bišu saimi šajā intervencē, lai gan Eiropas Komisija ir saskaņojusi Francijai atbalsta maksājumu par bišu saimi, kas ir līdzīgs Latvijas intervences LA 10.4. mērķiem, un arī ir paredzēts apputeksnēšanas un bioloģiskās daudzveidības nodrošināšanai saskaņā ar Regulas Nr. 2021/2115 70.pantu.
Tāpēc, tad LBB aicina nekavējoties veikt izmaiņas noteikumu projektā un Latvijas KLP stratēģiskajā plānā 2023.-2027.gadam par intervences LA 10.4. atbalsta nosacījumiem un maksājumu (saskaņā ar Regulas Nr.2021/2115 119.panta 9.punktu, kas paredz, ka  dalībvalstis jebkurā laikā var veikt un piemērot izmaiņas sava KLP stratēģisko plānu elementos, kuri attiecas uz III sadaļas IV nodaļā paredzētajām intervencēm, – tostarp šādu intervenču atbalsttiesīguma nosacījumus, – kā rezultātā nerodas izmaiņas 109. panta 1. punkta a) apakšpunktā minētajos mērķrādītājos. Dalībvalstis par šādiem grozījumiem paziņo Komisijai līdz brīdim, kad tās sāk tos piemērot, un tos iekļauj nākamajā KLP stratēģiskā plāna grozīšanas pieprasījumā saskaņā ar šā panta 1. punktu.)
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Iebildums
1) Aicinām precizēt anotācijas 2.3. sadaļu (2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums) un papildināt ar aprakstu par administratīvo sloga un izmaksu aprakstu, ko radīs noteikumu 4.punktā nosacījumi biškopjiem, kuriem būs jāsaņem citu lauksaimnieku piekrišana, lai varētu pretendēt uz intervences "Biškopības vienību apsaimniekošana apputeksnēšanas vajadzībām" (intervences kods – LA10.4.)) atbalstu.
Noteikumu projekta 4.punkts, kas paredz nosacījumu atbalsta pretendentam (biškopim), ir jāsaņem piekrišana par cita lauksaimnieka apsaimniekošanā esošu zemi, ja tas ir piekritis apputeksnēšanas pakalpojuma saņemšanai.
Vēršam uzmanību, ka LBB ir vairākkārtīgi norādījusi, ka atbalsta saņemšanas nosacījumi, kas nav atbalsta pretendenta ietekmē, apdraud efektīvi intervences atbalsta īstenošanu. Bišu saimes atšķirībā no citiem lopkopības dzīvniekiem nevar norobežot aplokos vai piesiet, un bišu produktīvais lidojums ir noteiktā rādiusā no bišu saimju novietnes, līdz ar to intervences LA10.4. atbalsta nosacījumi tiek saistīti ar zemes platībām, kur bites teorētiski varētu lidot.
Lai iegūtu informāciju par zemes īpašniekiem un apsaimniekotajiem (lietotājiem) biškopjiem būs jāmeklē šo personu kontaktinformācija. Informācijas iegūšana no Kadastra informācijas sistēmas par kadastra subjektu – nekustamā īpašuma īpašnieku, tiesisko valdītāju, lietotāju ir maksas pakalpojums, kur var iegūt informāciju par nekustamā īpašuma īpašnieku, tiesisko valdītāju, lietotāju biškopjiem, tomēr nevar iegūt kontaktinformāciju, tas nozīmē, ka biškopjiem vēl būs jātērē papildu laiks un jāmeklē kontaktinformācija (piem., telefons, e-pasts.), lai varētu sazināties ar zemes īpašniekiem vai tiesiskajiem valdītājiem, kuru lauksaimniecības platības atrodas bišu saimju produktīvā rādiusa lidojumā. Turklāt zemes nomas attiecības ne vienmēr tiek reģistrētas zemesgrāmatā, līdz ar to lauksaimniecības platību apsaimniekotāju informācija nebūs pieejama par visiem kadastra subjektiem.
 
2) Lūdzu papildināt anotāciju ar informāciju vai biškopjiem netiks radītas administratīvās izmaksas saistībā ar noteikumu projekta 55.3.3. apakšpunkta izpildi, kas paredz prasību, ka ganību sezonā Lauksaimniecības datu centra datubāzē jāziņo aktuālos datus par bišu stropu pagaidu pārvietošanu, norādot pārvietoto bišu stropu skaitu, pārvietošanas sākuma un beigu datumu, kā arī vietu (zemes vienības kadastra apzīmējumu vai ģeogrāfiskās koordinātas) saskaņā ar normatīvajiem aktiem par lauksaimniecības un akvakultūras dzīvnieku, to ganāmpulku un novietņu reģistrēšanas un lauksaimniecības dzīvnieku apzīmēšanas kārtību (jo šobrīd vēl nav veikti grozījumi attiecīgajos MK noteikumos par bišu stropu pagaidu pārvietošanu un nav skaidrs vai šī kārtība neradīs papildu izmaksas biškopjiem).
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu precizēt 4.punkta pēdējo teikumu, jo nav skaidrs kāpēc atbalsta saņēmējam ir jāiesniedz savu piekrišanu Lauku atbalsta dienesta elektroniskajā pieteikšanās sistēmā, ja 4.punkta pirmajā teikumā ir teikts, ka intervences "Biškopības vienību apsaimniekošana apputeksnēšanas vajadzībām" atbalstu var saņemt arī par cita lauksaimnieka apsaimniekošanā esošu zemi, ja tas ir piekritis apputeksnēšanas pakalpojuma saņemšanai.
Ņemot vērā, ka biškopjiem būs ļoti sarežģīti iegūt kontaktinformāciju par lauksaimniecības platībām un to īpašniekiem vai valdītājiem, lai varētu vienoties par saskaņojumu (piekrišanu) par platību apputeksnēšanas pakalpojumiem, un portālā Kadastrs.LV ir pieejama maksas informācija par kadastra subjektiem, un Lauku atbalsta dienestam ir aktuālākā informācija par lauksaimniecības zemes apsaimniekotājiem kārtējā gadā, bet šo informāciju Lauku atbalsta dienests nevar izpaust, tad lūdzam paredzēt risinājumu administratīvā sloga samazināšanai un paredzēt, ka jau 2023.gadā Lauku atbalsta dienesta elektroniskajā pieteikšanās sistēmā tiek nodrošinātas lauksaimnieku savstarpējās saziņas iespējas, lai lauksaimniekiem vienkāršotu atbalsta nosacījumu izpildes procesu.
 
Piedāvātā redakcija
-