Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 24. janvārī laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt traucēta vai nepieejama e-Identitātes apliecināšana ar eID, eParaksts kartēm un mobilo lietotni eParaksts mobile.
PAZIŅOJUMS:
Valsts digitālās attīstības aģentūra informē, ka Smart-ID autentifikācijas pakalpojuma sniedzējs SK ID Solutions IT informē, ka no 23.01.2025. plkst.23:00 līdz 24.01.2025 plkst.02:00 tiks veikta infrastruktūras plānveida apkope, kuras laikā būs īslaicīgi (līdz 30 minūtēm) pārtraukumi Smart-ID autentifikācijas rīkam.
Projekta ID
23-TA-1030
Atzinuma sniedzējs
Nodibinājums "Latvijas Dabas fonds"
Atzinums iesniegts
15.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Par atkrastes vēja parku Latvijas jūras ūdeņos un Latvijas – Igaunijas ceturto starpsavienojumu
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Jūras plānojumā Latvijas Republikas iekšējiem jūras ūdeņiem, teritoriālajai jūrai un ekskluzīvās ekonomiskās zonas ūdeņiem līdz 2030. gadam (Jūras plānojums) noteiktās galvenās prioritātes ir veselīga jūras vide un stabila ekosistēma, kā arī valsts drošība. No tautsaimniecības nozarēm kā prioritāras ir izvirzītas jūrniecības attīstība un droša kuģu satiksme, ilgtspējīga zivsaimniecība un tūrisms, kā arī AER izmantošana jūrā. Jūras plānojums paredz, ka "Latvija saprātīgi izmanto jūrā pieejamos AER, veicinot valsts enerģētisko drošību, taču vienlaikus nenodarot kaitējumu videi, jūras ekosistēmai un būtiskus zaudējumus citiem jūras resursu un telpas lietotājiem. Latvija iekļaujas vienotā Baltijas jūras reģiona enerģijas tirgū un elektropārvades tīklā. Izsniedzot licences un atļaujas atjaunojamās enerģijas resursu izmantošanai, tiek izvērtēta arī to kumulatīvā ietekme un netiek pieļauta nesamērīga slodze uz jūras ekosistēmu un ainavu, vai kultūrvēsturisko mantojumu, kā arī vai netiek radīti būtiski traucējumi navigācijai un krasta novērošanas sistēmu darbībai." Tāpat arī Jūras plānojums paredz vairākus aspektus, kas jāņem vērā, izsniedzot licenci vēja parku izpētes zonā, piemēram: "Vēja turbīnu uzstādīšana var radīt kaitējumu vai iznīcināt zemūdens biotopus. Īpaši jutīgi ir akmeņainā substrātā (klintāja un laukakmeņiem, kā arī jaukta substrāta) veidojušies biotopi. Tāpēc VES nav pieļaujami zemūdens biotopu aizsardzībai izveidotās teritorijās vai arī teritorijās, kur atrasti aizsargājamie biotopi." u.c.

Līdz ar to likumprojektā paredzētā atjaunojamo energoresursu attīstīšana nav pieļaujama uz dabas vērtību rēķina un vēja parka teritorijas noteikšanā ir jāņem vērā projekta LIFE REEF veiktās izpētes un Ietekmes uz vidi novērtējuma rezultāti, lai izvēlētos iespējami optimālo risinājumu ar mazāko negatīvo ietekmi uz vidi.
Vēršam uzmanību, ka Padomes Direktīva 92/43/EEK projektu ar negatīvu ietekmi uz vidi sevišķi svarīgu sabiedrības interešu dēļ pieļauj īstenot tikai alternatīvu risinājumu trūkuma dēļ, nevis jebkurā gadījumā, kā tas tiek pasniegts likumprojekta anotācijā. Taču šādu alternatīvu izvērtēšana nav minēta likumprojekta anotācijā.

Attiecīgi nepieciešams precizēt likumprojekta anotāciju, iekļaujot Jūras plānojumā minētos aspektus, kas jāņem vērā vēja parka izvietošanā, un paredzot projekta LIFE REEF veiktās izpētes un Ietekmes uz vidi novērtējuma rezultātu ņemšanu vērā vēja parka teritorijas noteikšanai.

Likumprojekts papildināms ar nosacījumu, ka vēja parka teritorija tiks noteikta atbiltoši projekta LIFE REEF veiktās izpētes un Ietekmes uz vidi novērtējuma rezultātiem.

Aicinām Ekonomikas ministriju un ELWIND projektu sadarbībā ar VARAM, Dabas aizsardzības pārvaldi un projektu LIFE REEF izskatīt iespējamās alternatīvas vēja parka izvietošanai un likumprojektu virzīt tikai pēc izpētes un IVN pabeigšanas un vēja parka teritorijas alternatīvu izvērtēšanas.
 
Piedāvātā redakcija
-