Atzinums

Projekta ID
23-TA-1568
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
25.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu svītrot vārdus “ar nosacījumiem”, jo noteikumu projektā nav izvirzīti nosacījumi, kuru neizpildes gadījumā finansējuma saņēmējiem būtu daļēji vai pilnībā jāatmaksā grants atbalsta sniedzējam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam atjaunot atbalstāmo darbību, kas paredz veselības pratības centra bērniem izveidi (iepriekš - muzeja izveide), iekļaujot arī nosacījumu, ka šo darbību īsteno MK noteikumu 16.2.apakšpunktā noteiktais projekta iesniedzējs.

Vienlaikus lūdzam MK noteikumos atjaunot arī informāciju par izmaksām, kas būs attiecināmas atbalstāmās darbības "Veselības pratības centra bērniem izveide"  ietvaros, par kurām sniegta informācija anotācijā: 
- mērķauditorijas izpētes aktivitātes, darbs ar fokusa grupām (bērni, vecāki, vai likumiskie aizbildņi, pedagogi), t.sk. pētījums par  potenciālās ekspozīcijas atbilstību mērķauditorijas vajadzībām ārpakalpojumā; 
- semināru cikls pedagogiem; 
- muzeja ekspozīcijas satura un dizaina koncepta izstrāde; 
- ekspozīcijas prototipa izstrāde un testēšana ar mērķgrupām; 
- krājuma priekšmetu apstrāde un digitalizācija ekspozīcijas izveides vajadzībām (izmantojot muzejpedagoģiskos digitālos rīkus un risinājumus ārpakalpojumā (nav saistīts ar IKT sistēmu izstrādēm), ārpakalpojumu ietvaros kā kompleksi risinājumi); 
- ekspozīcijas izveide (bērnu muzeja klases izveide) (iekārtojums, ekspozīcijas izstrāde atbilstoši konceptam); 
- muzejpedagoģisko programmu izstrāde un testēšana projekta īstenošanas laikā; 
- muzeja komunikācijas pasākumi, kas iekļauj komunikāciju par projekta ietvaros īstenotajiem veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumiem – mērķauditorijas uzrunāšanai un piesaistei. 

Vēršam uzmanību, ka iepriekš izteiktie iebildumi saistībā ar muzeja izveidi attiecās nevis uz šīs darbības un ar to saistīto attiecināmo izmaksu izslēgšanu (dzēšanu) no MK noteikumiem, bet gan MK noteikumos ietverto prasību piemērošanas skaidrojuma sniegšanu anotācijā. Prasības, kas ir būtiskas atbalsta piešķiršanai, ir jāiekļauj MK noteikumos.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā pie MK noteikumu 27.punkta izteikto iebildumu, lūdzam dzēst vārdus "t.sk. muzejpedagoģiskajiem un ekspozīcijas izveide". 
Papildus vēršam uzmanību, ka  šādā 29.1.apakšpunkta redakcijā, (ņemot vērā 29.punkta formulējumu)  muzejpedagoģiskos un ekspozīcijas izveides pasākumus var īstenot ne  tikai MK noteikumu 16.2.apakšpunktā noteiktais projekta iesniedzējs, bet arī 16.1.apakšpunktā noteiktais projekta iesniedzējs un tā sadarbības partneri.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam izziņas 22.punktā minēto iebildumu: “Noteikumu projekts neparedz infrastruktūras izveidi. Lūdzam skaidrot, kas šī punkta kontekstā tiek saprasts ar infrastruktūras amortizācijas periodu un projekta dzīves ciklu.” Izziņā norādīts: “Ņemts vērā. Lūdzam skatīt izziņas 11.punktu.” Taču 11.punktā skaidrojums nav sniegts.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam atkārtoti precizēt noteikumu projekta 42. punktu, jo nav skaidra un pamatota sasaiste ar vienu no Eiropas Savienības līmeņa komercdarbības atbalsta regulējumiem (Komisijas regulas Nr. 651/2014 53. pantu), ņemot vērā to, ka komercdarbības atbalsta piešķiršana šī noteikumu projekta ietvaros nav plānota. Tādēļ nav skaidrs, kāpēc anotācijas V. sadaļā ir informācija par Komisijas regulas Nr. 651/2014 53. panta pārņemšanu pilnā apmērā. Turklāt no anotācijas var secināt, ka komercdarbības atbalstu šī pasākuma ietvaros ir plānots izslēgt vienā no 2 veidiem:
- visi ieņēmumi, ko kultūras institūcija gūst no tās veiktās saimnieciskās darbības, tai skaitā no biļešu tirdzniecības un atsevišķu telpu iznomāšanas, nepārsniedz 50 % no kopējām kultūras institūcijas izmaksām (saimniecisko darbību izslēdzošais kritērijs)
- nav sagaidāma ietekme uz tirdzniecību un konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū, jo izveidotās infrastruktūras amortizācijas periodā (projekta dzīves cikla laikā) no visiem kultūras jomā sniegto pakalpojumu saņēmējiem atbalstītajā objektā gadā vairāk nekā 85 % ir Latvijas iedzīvotāji.
Savukārt noteikumu projekta 42. punkts paredz tikai, ka tiek nodrošināta pārbaude, ka " izveidotās infrastruktūras amortizācijas periodā (projekta dzīves cikla laikā) ieņēmumi no saimnieciskās darbības atbalstītajā objektā ir mazāki par 50 procentiem no kultūras jomas pakalpojumu sniedzēja gada budžeta atbalstītajā objektā", kas nav korekti, jo pārbaude veicama nevis pret kultūras jomas pakalpojumu sniedzēja gada budžetu, bet gan kopējām kultūras institūcijas izmaksām.
Ņemot vērā visu iepriekš minēto, lūdzam veikt precizējumus noteikumu projekta 42. punkta, anotācijas 1.3. un V. sadaļā, tai skaitā, dzēšot informāciju par Komisijas regulas Nr. 651/2014 53. pantu, salāgojot un precizējot komercdarbības atbalsta izslēgšanas nosacījumus.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 36 85. § 3. punkts) noteikts:
“Lai veicinātu Eiropas Savienības fondu projektu izvērtējuma par izmaksu un ieguvumu analīzi veikšanu ne tikai gadījumos, kad Eiropas Savienības fondu projekta ietvaros plānots gūt neto ieņēmumus, atbildīgā iestāde, izstrādājot Ministru kabineta noteikumu projektu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu, paredz nepieciešamību finansējuma saņēmējam veikt izvērtējumu par izmaksu un ieguvumu analīzi Eiropas Savienības fondu projektiem, kuru atlase paredzēta ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā un projekta kopējās izmaksas (ieskaitot PVN) pārsniedz 1 miljonu euro. Atbildīgā iestāde minēto risinājumu var nepiemērot, ja to objektīvi un izvērsti pamato Ministru kabineta noteikumu par specifisko atbalsta mērķa īstenošanu anotācijā.”
Ievērojot minēto, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu, kas paredz, ka finansējuma saņēmējs veic izmaksu un ieguvumu analīzi. Atbilstoši lūdzam papildināt arī anotācijas 1.3. sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 4.punktu, jo Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā iestāde, kas pilda sadarbības iestādes funkcijas ir noteikta ar Eiropas Savienības fondu 2021-2027.gada plānošanas perioda vadības likumu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un svītrot noteikumu projekta 18.3.apakšpunktu, ņemot vērā, ka minētais dublē Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumu Nr.408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā" 6.2. un 6.4.apakšpunktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un svītrot noteikumu projektā 20.1.apakšpunktu, ņemot vērā, ka minētais pārklājas ar noteikumu projekta 18.1.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu izvērtēt nepieciešamību papildināt ar jaunu apakšpunktu, iekļaujot izmaksas horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” darbību īstenošanai (piemēram, zīmju valodas tulka, vieglās valodas tulkošanas, reāllaika transkripcijas, subtitru nodrošināšanai).
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam pirms vārdiem "sadarbības partneriem" iekļaut skaitli un vārdus  "17.punktā minētajiem", ņemot vērā, ka 16.punkta apakšpunktos nav minēti sadarbības partneri.
Atbilstoši lūdzam precizēt arī MK noteikumu 30. un 31.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 33.punkta pēdējo teikumu, ņemot vērā, ka minētais izriet no Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumu Nr.408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā" 6.2.apakšpunkta.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā atrunāts: "4.1.2.1.pasākuma projekta vadības un īstenošanas, personāla atlīdzības nodrošināšana izmaksas, kurām ir piemērota vienotā likme, ietver šādas izmaksas: finansējuma saņēmēja atlīdzības izmaksas par [...] līgumu izpildes un nodevumu vērtēšanu." Lūdzam skaidrot un nepieciešamības gadījumā papildināt anotāciju, vai šeit atrunātās līgumu izpildes un nodevumu vērtēšanas ietvaros ir plānots attiecināt arī nozares speciālistu-konsultantu ārpakalpojumu līgumu izmaksas, kuri tiktu piesaistīti, lai veiktu līgumu nodevumu (piemēram, pētījumu, metodiku u.tml.) saturiskās kvalitātes izvērtējumu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā ar piemēru skaidrots, ko ietver Ministru kabineta noteikumu projekta 26.6.apakšpunktā plānotā joma "veselības veicināšana un primārās slimību profilakses uzlabošana", bet, tā kā piemērā minētā joma (sirds-asinsvadu slimības) nav atrunāta nevienā no 26.punkta apakšpunktiem kā atbalstāmā joma, lūdzam skaidrot, vai šī apakšpunkta ietvaros būs attiecināmi pasākumi bez atbalstāmo jomu ierobežojuma, t.i., visu iespējamo veselības nozaru ietvaros, piemēram, acu vingrinājumi redzes problēmu profilaksei vai izglītojoša lekcija par to, kā veicināt nieru veselību un ieteikumi nierakmeņu slimību profilaksei, un nepieciešamības gadījumā papildināt aprakstu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, vai projekta ietvaros izveidotās bērnu muzeja klases un ekspozīcijas apmeklējums izglītojamiem būs bez maksas. Papildus lūdzam skaidrot, kā tiks nodrošināta demarkācija ar anotācijā minēto Skola 2030 programmu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Noteikumu projekta 36.punktā norādīts, ka Veselības ministrija kā finansējuma saņēmējs projekta ietvaros nodrošina līdzdalību 4.1.2.2. pasākuma “Veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumu īstenošana vietējai sabiedrībai” projektu iesniegumu atlasēs un piedalās uzraudzības pasākumos. Lūdzu attiecīgi papildināt izmaksu uzskaitījumu, ko ietver personāla atlīdzības vienotā likme.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.sadaļu ar informāciju par finansējuma saņēmējiem un sadarbības partneriem.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Priekšlikums
Ņemot vērā, noteikumu projekta 37.2.apakšpunktā noteikto, lūdzam papildināt anotācijas 8.1.13.apakšnodaļu ar atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulu (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 un norādot, ka apkopotie dalībnieku dati, izpildot minētās regulas prasības, tiks iesniegti Eiropas Komisijai.
Piedāvātā redakcija
-