Atzinums

Projekta ID
22-TA-2050
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
27.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam precizēt likumprojekta ievaddaļu atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 68.3. apakšpunktam (likums ir grozīts arī 2022. gadā).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam precizēt likumprojektu vai papildināt anotāciju ar atbilstošu skaidrojumu par gadījumiem, ja periodā no 2023. gada 1. janvāra līdz 30. aprīlim tiek pārtraukta pensijas izmaksa likuma "Par valsts pensijām" noteiktajos gadījumos (kā notiek izmaksa un pārrēķins).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā ir sniegta informācija, ka I un II grupas invaliditātes gadījumā, ja piecus gadus pirms invaliditātes pensijas piešķiršanas persona nav bijusi pakļauta invaliditātes apdrošināšanai un pensija nerēķinot ir piešķirta minimālajā apmēra, tad šīs pensijas pārrēķina daļa ir aprēķinātā pensija. Tas nozīmē, ka pārrēķina daļu nepieskaitīs pie iepriekš piešķirtās (pārrēķinātās) un līdz minimālajam apmēram paceltās pensijas, bet gan pieskaitīs pie aprēķinātās (pārrēķinātās) pensijas. Rezultātā, atsevišķās situācijās pensijas apmērs pēc pārrēķina var nemainīties, jo, lai arī palielinās aprēķinātā (pārrēķinātā) daļa, ja tā nepārsniedz līdz šim saņemto minimālo apmēru, tad samazinās līdz minimālajam apmēram noteiktā pensijas daļa, bet kopējais apmērs nemainās
Lūdzam minēto anotācijā  pamatot kontekstā ar Satversmes tiesas spriedumos lietās Nr.2019-24-03, Nr.2019-25-03, Nr.2019-27-03 un Nr.2020-07-03 uzsvērto, ka valstij ir pienākums regulāri vērtēt sniegtā sociālās palīdzības apmēra pietiekamību, lai garantētu, ka tas ir cieņpilns, atbilst sociālajai realitātei un iedzīvotājiem ar zemiem ienākumiem tiek nodrošināta tām nepieciešamā palīdzība. Kā arī to, ka ir  nepieciešams minimālo ienākumu sliekšņus piesaistīt konkrētam sociālekonomiskajam rādītājam, lai nodrošinātu to adekvātumu attiecībā pret reālo sociālekonomisko situāciju valstī, kā arī nodrošināt regulāru to pārskatīšanu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Iebildums
Lūdzam izvērtēt sabiedrības līdzdalības pietiekamību projekta izstrādē. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība"  7. punktam sākotnējās ietekmes izvērtēšanas procesā ievēro normatīvos aktus par sabiedrības līdzdalību attīstības plānošanas procesā, nodrošinot mērķtiecīgu sabiedrības līdzdalību un, ja iespējams, izvērtēšanā iesaistot to sabiedrības grupu pārstāvjus, kuras ietekmēs projekts, vai šo sabiedrības grupu intereses pārstāvošās biedrības un nodibinājumus. Arī saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta septīto daļu un 48. panta otro daļu valsts pārvaldes pienākums ir informēt sabiedrību par savu darbību; tas attiecas it īpaši uz to sabiedrības daļu un tām privātpersonām, kuru tiesības vai tiesiskās intereses īstenotā vai plānotā darbība skar vai var skart. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā anotācijā ir jāsniedz informācija, kā projekts ietekmēs katru no mērķgrupām – tieši vai netieši, kāds ir mērķgrupas lielums (ja to ir iespējams novērtēt), kā arī jebkādu citu skaidrojošu informāciju par mērķgrupu. Anotācijas 7. sadaļā nav sniegta detalizēta informācijā kā likumprojekts ietekmēs Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūru.
Lūdzam aizpildīt anotācijas 7.2., 7.3. un 7.4. apakšpunktu, sniedzot informāciju, vai attiecīgajai institūcijai administratīvais slogs palielināsies, samazināsies vai paliks nemainīgs. Vēršam uzmanību, ka publiskai pārvaldei slogu aprēķina sākot no 1 euro. Likumprojekts radīs administratīvo slogu, kā arī radīs atbilstības izmaksas (IT sistēmas pielāgošana).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Iebildums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 8.1.2. apakšpunktu, jo likumprojektam ir ietekme uz Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras informācijas sistēmu.
Piedāvātā redakcija
-