Projekta ID
24-TA-1631Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
19.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Ņemot vērā LDDK kā sociālā partnera iesaisti valsts budžeta veidošanas procesā, publiski pieejamo informāciju par valsts budžeta iespējamo finansējumu jaunām politikas iniciatīvām, uzskatām, ka piedāvātais rīcības plāns un tam nepieciešamais finansējums 2025.gadā nav īstenojams. Līdz ar to rīcības plānā iekļautie pasākumi ir formāli un neveido tādu pasākumu kopumu, kas būtu fiskāli nodrošināts. Ņemot vērā valsts budžeta plānoto izstrādes termiņu, aicinām veidot rīcības plānu apstiprinātās fiskālās telpas ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
LDDK, izvērtējot IAP 2021.-2027.gadam Rīcības plāna 2024.-2025.gadam kopsavilkumu un pavadošos dokumentus, norāda, ka dokumenta apstiprināšana 2024.gada nogalē un ievērojama rezultātu plānošana 2025.gada 4.ceturksnī rada bažas par šādas pieejas ieviešanas iespējamību. Aicinām izvērtēt pēc būtības un veidot rīcības plānu jau termiņam līdz 2027.gadam, tādējādi samērīgi īstenojot un racionāli plānojot nepieciešamās intervences pasākumus atbilstoši izglītības nozares kapacitātei.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Priekšlikums
Sadaļā "Atbalsts" aicinām precizēt / papildināt:
1) datnes 5.rindā - lūdzam norādīt termiņu darbības rezultatīvajam rādītājam, īpaši ņemot vērā Valsts kontroles sniegtos ieteikumus un būtisko nepieciešamību sakārtot iekļaujošas izglītības pieejamības jautājumus izglītojamo mācību snieguma dinamikas uzlabošanai;
2) datnes 6.rinda - ņemot vērā būtisko ietekmi uz mācīšanās iespējām, aicinām paredzēt īsāku konkrētā rādītāja sasniegšanas termiņu;
3) datnes 12.rinda - lūdzam precizēt un norādīt detalizētāku informāciju par īstenojamo pasākumu un tā sinerģiju ar šī brīža programmu pieejamību;
4) datnes 26.rinda - aicinām paredzēt īsāku rezultatīvā rādītāja sasniegšanas termiņu, lai nodrošinātu pilnvērtīgu informāciju un gatavību mācību gada uzsākšanai;
5) datnes 36.rinda - lūdzam precizēt STEM nozares tvēruma apjomu;
6) datnes 44.rinda - lūdzam precizēt starptautisko olimpiāžu vērtības rādītāju, jo šobrīd ikgadēji izglītojamie piedalās vairāk kā 10 starptautiskās olimpiādēs;
7) datnes 52.rinda - lūdzam precizēt un konkretizēt jēdziena "atbalsts" tvērumu konkrētā rādītāja ietvarā;
8) datnes 61.rinda - ņemot vērā ANM finansējuma laika ietvaru, lūdzam precizēt MK noteikumu izstrādes termiņu;
9) datnes 75.rinda - lūdzam precizēt kampaņas mērķi un īstenošanas termiņus.
1) datnes 5.rindā - lūdzam norādīt termiņu darbības rezultatīvajam rādītājam, īpaši ņemot vērā Valsts kontroles sniegtos ieteikumus un būtisko nepieciešamību sakārtot iekļaujošas izglītības pieejamības jautājumus izglītojamo mācību snieguma dinamikas uzlabošanai;
2) datnes 6.rinda - ņemot vērā būtisko ietekmi uz mācīšanās iespējām, aicinām paredzēt īsāku konkrētā rādītāja sasniegšanas termiņu;
3) datnes 12.rinda - lūdzam precizēt un norādīt detalizētāku informāciju par īstenojamo pasākumu un tā sinerģiju ar šī brīža programmu pieejamību;
4) datnes 26.rinda - aicinām paredzēt īsāku rezultatīvā rādītāja sasniegšanas termiņu, lai nodrošinātu pilnvērtīgu informāciju un gatavību mācību gada uzsākšanai;
5) datnes 36.rinda - lūdzam precizēt STEM nozares tvēruma apjomu;
6) datnes 44.rinda - lūdzam precizēt starptautisko olimpiāžu vērtības rādītāju, jo šobrīd ikgadēji izglītojamie piedalās vairāk kā 10 starptautiskās olimpiādēs;
7) datnes 52.rinda - lūdzam precizēt un konkretizēt jēdziena "atbalsts" tvērumu konkrētā rādītāja ietvarā;
8) datnes 61.rinda - ņemot vērā ANM finansējuma laika ietvaru, lūdzam precizēt MK noteikumu izstrādes termiņu;
9) datnes 75.rinda - lūdzam precizēt kampaņas mērķi un īstenošanas termiņus.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Priekšlikums
Sadaļā "Izglītības piedāvājums" aicinām precizēt / papildināt:
1) datnes 3.rindā aicinām precizēt rezultatīvo rādītāju norādot kopējo mācību priekšmetu / kursu skaitu, kuros būs piesaistīti eksperti un sinerģiju attiecīgi ar profesionālās izglītības ietvaros plānotajiem piesaistītajiem metodiķiem. Lūdzam precizēt rezultatīvo rādītāju attiecībā uz sagaidāmo rezultātu izglītībā; lūdzam precizēt terminu "sakartēti", ņemot vērā, ka šāda analīze jau veikta Cilvēkkapitāla attīstības stratēģijas izstrādes procesā darba grupā par mācību līdzekļiem. Lūdzam plānot / paredzēt reāli sagatavoto mācību līdzekļu skaitu;
2) datnes 6.rinda - lūdzam precizēt, kādi normatīvie akti ir precizējami saistībā ar pāreju uz mācībām valsts valodā;
3) datnes 7.rinda - lūdzam norādīt valsts īstenojamos atbalsta pasākumus, lai nodrošinātu tās uzstādītos mērķus izglītojamo skaita palielināšanai STEM interešu izglītībā;
4) datnes 8.rinda - ņemot vērā, ka ikgadēji tiek nodrošināta valsts budžeta dotācija mācību līdzekļu iegādei, kas līdz šim nav bijusi pietiekama pilnvērtīgai izmaksu segšanai, lūdzam precizēt pasākuma kvalitatīvo tvērumu, norādot, vai plānots finansējuma palielinājums vai risinājums;
5) datnes 9.rinda - lūdzam precizēt uzrādītās vērtības, jo vidējās izglītības posmā ir 4 monitoringa darbi - dabaszinībās, fizikā, ķīmijā un bioloģijā vai skaidrot vienības (3) kvantitatīvo vērtību;
6) datnes 10.rinda - lūdzam norādīt mācību priekšmetus / kursus, kuros tiks organizēti pārbaudījumi;
7) datnes 11.rinda - lūdzam norādīt klašu posmus, kuros tiks īstenoti 2025.gadā norādītie monitoringa darbi;
8) datnes 15.rinda - lūdzam konkretizēt rezultatīvo rādītāju, norādot vai nu vērtību sasniegtajā mērķauditorijas apjomā vai īstenoto pasākumu skaitā. Aicinām arī attiecīgi precizēt demarkāciju ar kultūrizglītību, ja tiek paplašināts iepriekš plānotais STEM tvērums ar radošo dalību (kādā veidā tiks nodrošināta šo jomu savstarpējā nodalīšana);
9) datnes 16.rinda - lūdzam precizēt pasākuma rezultatīvo rādītāju, norādot VISC ietvaros pasākuma 4.2.2.3. projekta tvērumu, kas nodrošinās metodiķu piesaisti profesionālai izglītībai;
10) datnes 18.rinda - lūdzam precizēt pasākuma rezultatīvo rādītāju un iekļaut īstenojamo rezultātu atbilstoši NTSP lēmumam 2023.gada novembrī (pārskatītas un palielinātas prof.izglītības programmu īstenošanas izmaksas);
11) datnes 19. un 20.rindai lūdzam precizēt tādu ieviešanas termiņu, kas nodrošina šo pasākumu īstenošanu vismaz sākot arī 2025.gada 1.septembri un attiecīgi iespēju to finansēt;
12) datnes 27.rinda - lūdzam precizēt, jo jau šobrīd ir uzsākta konkrētās sistēmas projektēšana atbilstoši darba sanāksmēs sniegtajai VISC ekspertu informācijai;
13) datnes 41.rinda - trīs pīlāru finansējuma modelis pastāv jau noteiktu laiku, bet pamatfinansējums joprojām tiek saglabāts pirmajā pīlārā, augstskolai saņemot finansējumu, līdzīgu kā iepriekšējā gadā. Ņemot vērā, ka joprojām nav skaidrības, cik un kādās jomās par šo finansējumu speciālisti ir jāsagatavo (t.sk. STEM priekšmetu skolotāji), risks par neracionālu sabiedrības resursu izmantošanu saglabājas tik pat augsts kā līdz šim.
14) datnes 57.rinda - ņemot vērā, ka DVB modeļa risinājumu izstrādes pabeigšana paredzēta projektā līdz 2024.gada septembrim, lūdzam attiecīgi precizēt rezultatīvo rādītāju, paredzot tā pabeigšanu līdz 2024.gada 4.ceturksnim un attiecīgi 60.rindā paredzot normatīvā regulējuma izstrādi par DVB ne vēlāk kā 2025.gada 1.ceturksnī;
1) datnes 3.rindā aicinām precizēt rezultatīvo rādītāju norādot kopējo mācību priekšmetu / kursu skaitu, kuros būs piesaistīti eksperti un sinerģiju attiecīgi ar profesionālās izglītības ietvaros plānotajiem piesaistītajiem metodiķiem. Lūdzam precizēt rezultatīvo rādītāju attiecībā uz sagaidāmo rezultātu izglītībā; lūdzam precizēt terminu "sakartēti", ņemot vērā, ka šāda analīze jau veikta Cilvēkkapitāla attīstības stratēģijas izstrādes procesā darba grupā par mācību līdzekļiem. Lūdzam plānot / paredzēt reāli sagatavoto mācību līdzekļu skaitu;
2) datnes 6.rinda - lūdzam precizēt, kādi normatīvie akti ir precizējami saistībā ar pāreju uz mācībām valsts valodā;
3) datnes 7.rinda - lūdzam norādīt valsts īstenojamos atbalsta pasākumus, lai nodrošinātu tās uzstādītos mērķus izglītojamo skaita palielināšanai STEM interešu izglītībā;
4) datnes 8.rinda - ņemot vērā, ka ikgadēji tiek nodrošināta valsts budžeta dotācija mācību līdzekļu iegādei, kas līdz šim nav bijusi pietiekama pilnvērtīgai izmaksu segšanai, lūdzam precizēt pasākuma kvalitatīvo tvērumu, norādot, vai plānots finansējuma palielinājums vai risinājums;
5) datnes 9.rinda - lūdzam precizēt uzrādītās vērtības, jo vidējās izglītības posmā ir 4 monitoringa darbi - dabaszinībās, fizikā, ķīmijā un bioloģijā vai skaidrot vienības (3) kvantitatīvo vērtību;
6) datnes 10.rinda - lūdzam norādīt mācību priekšmetus / kursus, kuros tiks organizēti pārbaudījumi;
7) datnes 11.rinda - lūdzam norādīt klašu posmus, kuros tiks īstenoti 2025.gadā norādītie monitoringa darbi;
8) datnes 15.rinda - lūdzam konkretizēt rezultatīvo rādītāju, norādot vai nu vērtību sasniegtajā mērķauditorijas apjomā vai īstenoto pasākumu skaitā. Aicinām arī attiecīgi precizēt demarkāciju ar kultūrizglītību, ja tiek paplašināts iepriekš plānotais STEM tvērums ar radošo dalību (kādā veidā tiks nodrošināta šo jomu savstarpējā nodalīšana);
9) datnes 16.rinda - lūdzam precizēt pasākuma rezultatīvo rādītāju, norādot VISC ietvaros pasākuma 4.2.2.3. projekta tvērumu, kas nodrošinās metodiķu piesaisti profesionālai izglītībai;
10) datnes 18.rinda - lūdzam precizēt pasākuma rezultatīvo rādītāju un iekļaut īstenojamo rezultātu atbilstoši NTSP lēmumam 2023.gada novembrī (pārskatītas un palielinātas prof.izglītības programmu īstenošanas izmaksas);
11) datnes 19. un 20.rindai lūdzam precizēt tādu ieviešanas termiņu, kas nodrošina šo pasākumu īstenošanu vismaz sākot arī 2025.gada 1.septembri un attiecīgi iespēju to finansēt;
12) datnes 27.rinda - lūdzam precizēt, jo jau šobrīd ir uzsākta konkrētās sistēmas projektēšana atbilstoši darba sanāksmēs sniegtajai VISC ekspertu informācijai;
13) datnes 41.rinda - trīs pīlāru finansējuma modelis pastāv jau noteiktu laiku, bet pamatfinansējums joprojām tiek saglabāts pirmajā pīlārā, augstskolai saņemot finansējumu, līdzīgu kā iepriekšējā gadā. Ņemot vērā, ka joprojām nav skaidrības, cik un kādās jomās par šo finansējumu speciālisti ir jāsagatavo (t.sk. STEM priekšmetu skolotāji), risks par neracionālu sabiedrības resursu izmantošanu saglabājas tik pat augsts kā līdz šim.
14) datnes 57.rinda - ņemot vērā, ka DVB modeļa risinājumu izstrādes pabeigšana paredzēta projektā līdz 2024.gada septembrim, lūdzam attiecīgi precizēt rezultatīvo rādītāju, paredzot tā pabeigšanu līdz 2024.gada 4.ceturksnim un attiecīgi 60.rindā paredzot normatīvā regulējuma izstrādi par DVB ne vēlāk kā 2025.gada 1.ceturksnī;
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plāna projekts
Priekšlikums
Sadaļā "Mācībspēki" aicinām precizēt / koriģēt:
1) datnes 3.rindā (arī citās plāna sadaļās attiecīgi) minētais rīks pedagogu pieprasījuma – piedāvājuma prognozēšanai tika izstrādāts apmēram pirms gada un prezentēts. Ņemot vērā šo informāciju, lūdzam precizēt plānoto ieviešanas termiņu (2025.gada 4.ceturksnis) un darbības tvērumu (vai paredzēts papildu kāds pilnveidojums);
2) datnes 4.rindā ir atsauce uz STEM skolotāju sagatavošanu, lūdzam papildināt ar plānoto budžeta studiju vietu un absolventu skaitu kā rezultatīvo rādītāju jau 2024.gadā. Norādām, ka risinājumu pārvirzīšana uz 2025.gadu vēl vairāk padziļinās problēmas ar pedagogu pieejamību STEM mācību jomā;
3) analoģiski korelācijā ar 8.rindu lūdzam papildināt ar rezultatīvajiem rādītājiem attiecībā uz pedagogu sagatavošanu iekļaujošās izglītības jomās, norādot abseolventu un budžeta studiju vietu skaitu;
4) lūdzam precizēt vai papildināt 13.rindas saturu, norādot, kad sagaidāms pētījums / profesionālās pilnveides kompetences izpēte, uz kuras pamatiem tiks veidota profesionālā atbalsta pilnveides piedāvājums 2025.gadā, t.sk., sinfronizējot to ar 14.rindā iekļauto rezultatīvo rādītāju (plāna izstrādes termiņš 2025.gads);
5) aicinām papildināt 19.rindā iekļauto rezultatīvo rādītāju ar sadarbību ar profesionālo nozaru organizācijām, jo pieredzes apmaiņa profesionālajā izglītībā tiek īstenota ar nozaru asociācijām un organizācijām;
6) 23.rindā iekļautā pasākuma īstenošana un realizācija ir tieši saistīta ar valsts budžeta fiskālo telpu, aicinām papildināt plāna informāciju par panākto vienošanos ar Finanšu ministriju par modeļa ieviešanas plānoto tvērumu;
1) datnes 3.rindā (arī citās plāna sadaļās attiecīgi) minētais rīks pedagogu pieprasījuma – piedāvājuma prognozēšanai tika izstrādāts apmēram pirms gada un prezentēts. Ņemot vērā šo informāciju, lūdzam precizēt plānoto ieviešanas termiņu (2025.gada 4.ceturksnis) un darbības tvērumu (vai paredzēts papildu kāds pilnveidojums);
2) datnes 4.rindā ir atsauce uz STEM skolotāju sagatavošanu, lūdzam papildināt ar plānoto budžeta studiju vietu un absolventu skaitu kā rezultatīvo rādītāju jau 2024.gadā. Norādām, ka risinājumu pārvirzīšana uz 2025.gadu vēl vairāk padziļinās problēmas ar pedagogu pieejamību STEM mācību jomā;
3) analoģiski korelācijā ar 8.rindu lūdzam papildināt ar rezultatīvajiem rādītājiem attiecībā uz pedagogu sagatavošanu iekļaujošās izglītības jomās, norādot abseolventu un budžeta studiju vietu skaitu;
4) lūdzam precizēt vai papildināt 13.rindas saturu, norādot, kad sagaidāms pētījums / profesionālās pilnveides kompetences izpēte, uz kuras pamatiem tiks veidota profesionālā atbalsta pilnveides piedāvājums 2025.gadā, t.sk., sinfronizējot to ar 14.rindā iekļauto rezultatīvo rādītāju (plāna izstrādes termiņš 2025.gads);
5) aicinām papildināt 19.rindā iekļauto rezultatīvo rādītāju ar sadarbību ar profesionālo nozaru organizācijām, jo pieredzes apmaiņa profesionālajā izglītībā tiek īstenota ar nozaru asociācijām un organizācijām;
6) 23.rindā iekļautā pasākuma īstenošana un realizācija ir tieši saistīta ar valsts budžeta fiskālo telpu, aicinām papildināt plāna informāciju par panākto vienošanos ar Finanšu ministriju par modeļa ieviešanas plānoto tvērumu;
Piedāvātā redakcija
-
6.
Plāna projekts
Priekšlikums
Sadaļā "Politikas rezultāti" aicinām precizēt / koriģēt:
1) 13.;16.;17. rinda, nenodrošina informāciju par valsts budžeta līdzekļu izmantošanas efektivitāti, jo ir salikti kopā dati par studējošajiem un audzēkņiem, kas izglītību ieguvuši gan par budžeta, gan privātajiem līdzekļiem. Norādām, ka darba devēji aicina arī izmantot datus tieši attiecībā uz gala rezultātu - absolventu nonākšanu konkrētajās nozarēs un nodarbinātības ilgumu nozarēs, kurās viņi ir ieguvuši izglītību;
2) 22.rindā iekļautais rādītājs liecina par augstu stagnāciju un esošajā rīcības plānā darba devēji aicina būtiski paplašināt pasākumu tvērumu attiecībā uz izglītojamajiem, kuri nepietiekama centralizēto eksāmenu rezultāta snieguma dēļ neturpina izglītības ieguves procesu. Vēršam uzmanību, ka jau divus gadus eksistējošai problēmai ar pamatizglītības izglītojamajiem, kas neiegūt pamatizglītību nenokārtotu eksāmenu rezultātā, vienīgais paredzētais risinājums ir datēts ar 2025.gada nogali (52.rinda), taču jau šobrīd ikgadēji pamatizglītībā un vēl kritiskāt- vidējā izglītībā - kopā nenokārtoja pārbaudītjumus vairāk kā 3000 izglītojamo. Aicinām iekļaut risinājumus attiecībā uz šo mērķa grupu vēlākais 2024.gada 4.ceturksnī.
1) 13.;16.;17. rinda, nenodrošina informāciju par valsts budžeta līdzekļu izmantošanas efektivitāti, jo ir salikti kopā dati par studējošajiem un audzēkņiem, kas izglītību ieguvuši gan par budžeta, gan privātajiem līdzekļiem. Norādām, ka darba devēji aicina arī izmantot datus tieši attiecībā uz gala rezultātu - absolventu nonākšanu konkrētajās nozarēs un nodarbinātības ilgumu nozarēs, kurās viņi ir ieguvuši izglītību;
2) 22.rindā iekļautais rādītājs liecina par augstu stagnāciju un esošajā rīcības plānā darba devēji aicina būtiski paplašināt pasākumu tvērumu attiecībā uz izglītojamajiem, kuri nepietiekama centralizēto eksāmenu rezultāta snieguma dēļ neturpina izglītības ieguves procesu. Vēršam uzmanību, ka jau divus gadus eksistējošai problēmai ar pamatizglītības izglītojamajiem, kas neiegūt pamatizglītību nenokārtotu eksāmenu rezultātā, vienīgais paredzētais risinājums ir datēts ar 2025.gada nogali (52.rinda), taču jau šobrīd ikgadēji pamatizglītībā un vēl kritiskāt- vidējā izglītībā - kopā nenokārtoja pārbaudītjumus vairāk kā 3000 izglītojamo. Aicinām iekļaut risinājumus attiecībā uz šo mērķa grupu vēlākais 2024.gada 4.ceturksnī.
Piedāvātā redakcija
-