Projekta ID
21-TA-1169Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
12.12.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
9) iekārta - tehniska ierīce, laukums, ēka vai būve, ko objektā izmanto noteiktu procesu veikšanai un kas nodrošina konkrēto piesārņojošo darbību;
Iebildums
Ekonomikas ministrija saprot vēlmi visus iespējamus piesārņojuma avotus aptvert ar vienu jēdzienu. Ekonomikas ministrija tomēr uzskata, ka tas var radīt maldīgu priekšstatu. Turklāt, kā jau iepriekš norādīts Ekonomikas ministrijas atzinumā būves iedala ēkās un inženierbūves, līdz ar to, korekti būtu punkta redakcijā minēt būves (aptverot ēkas un inženierbūves) vai ēkas un inženierbūves.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
9) prasības attiecībā uz iekārtas energoefektivitāti. Šīs prasības var nepiemērot iekārtām, kas ir iekļautas Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmā;
Iebildums
Ņemot vērā, ka likumprojekts satur paplašinātu jēdziena "iekārta" tvērumu, tajā ietverot arī būves, deleģējums ministru kabinetam noteikt prasības būves energoefektivitātei nav nepieciešams. Ēku energoefektivitātes prasības normatīvajos aktos tiek noteiktas atbilstoši Eiropas Savienības Direktīvu prasībām ēku energosnieguma un energoefektivitātes jomā. EM ieskatā nav nepieciešams atļaujā dublēt normatīvā regulējuma prasības. Lūdzam vai nu precizēt termina tvērumu, vai arī precizēt šo punktu, prasības par energoefektivitāti attiecinot uz tām iekārtām, kas nav būves.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
(1) Piesārņojošo darbību nedrīkst uzsākt un Dienests atļauju neizsniedz, kā arī neveic C reģistrāciju, ja ir:
Priekšlikums
Aizstāt vārdus "kā arī" ar vārdiem "vai arī" - jo atļauja un C kategorijas apliecinājumi ir alternatīvi dokumenti, nevis vienlaikus izsniedzami.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
(5) Pašvaldības dome var izdot noteikumus, kuros nosaka papildu prasības smaku monitoringa veikšanai, kā arī papildu pasākumu īstenošanu traucējošo smaku ierobežošanai noteiktās teritorijās.
Priekšlikums
Panta (6) daļā minēti saistošie noteikumi, līdz ar to arī (5) daļā būtu nepieciešams pirms vārda "noteikumus" papildināt ar vārdu "saistošos". Gadījumā, ja domāts cits noteikumu veids, tad attiecīgi saskaņot to ar (6) daļu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
1) ir saņemta informācija par piesārņojuma negatīvo ietekmi uz cilvēku veselību vai vidi, ir pārsniegti vides kvalitātes normatīvu robežlielumi vai izdarīti grozījumi normatīvajos aktos, kas nosaka vides kvalitātes normatīvus;
Priekšlikums
Aizstāt vārdus " ir saņemta informācija par piesārņojuma negatīvo ietekmi uz " ar vārdiem "ir konstatēts, ka piesārņojums var negatīvi ietekmēt". (tālāk kā tekstā). Informācijas saņemšana var nebūt pietiekami, Dienestam ir jākonstatētē riska esamība.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
(1) Dienests noraida iesniegumu Dienesta informācijas sistēmā, ja operators Dienesta noteiktajā termiņā nesniedz prasīto informāciju.
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt šo normu no administratīvā sloga uzņēmējam viedokļa. No normas izriet, ka kaut vai nedaudz nokavējot informācijas iesniegšanu, kur pie tam nav skaidrs kāda šī informācija var būt un kāds var būt termiņš, Dienestam obligāti jānoraida iesniegums, kas nozīmē nodevas zaudēšnu un procesa sākšanu no jauna.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
1) ja operators apzināti sniedzis nepatiesu informāciju;
Priekšlikums
Lūgums izvērtēt, kā būs iespējams konstatēt, ka operators nepatiesu informāciju iesniedzis apzināti.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts
3) komersanta valdes loceklis, padomes loceklis vai prokūrists ir administratīvi sodīts par šajā likumā noteiktajiem administratīvajiem pārkāpumiem piesārņojuma jomā vai atkritumu apsaimniekošanas vai uzskaites noteikumu pārkāpumu, atkritumu pārrobežu pārvadājumiem noteikto prasību pārkāpšanu vai darbību bez atkritumu apsaimniekošanas atļaujas.
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt 2) un 3) punktā minētās normas no administratīvo šķēršļu un samērīguma viedokļa. Šeit izriet, ka administratīvs sods (pie tam vienreizējs) var būt par pamatu atļaujas neizsiegšanai, bet uzņēmums nevar strādāt bez atļāujas. Vai ar šo ir mēģināts panākt, ka attiecīgi administratīvi sodīts cilvēks nedrīkst strādāt par uzņēmuma valdes, padomes locekli vai prokūristu?
Savukārt piemērojot 2) punkta normu - vai mērķis ir uzņēmuma likvidācija?
Savukārt piemērojot 2) punkta normu - vai mērķis ir uzņēmuma likvidācija?
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts
3. Līdz attiecīgo Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2026. gada 30. jūnijam, ir piemērojami pašvaldības saistošie noteikumi, kas izdoti saskaņā ar likumu "Par piesārņojumu", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.
Priekšlikums
Lūgums izvērtēt garāku termiņu, piemēram lūdz 2026. gada beigām, kā tas bija likumprojekta iepriekšējā versijā, jo pašvaldībai saistošie noteikumi ne tikai jāizstrādā un jāpieņem, bet arī jāveic sabiedriskā apspriešana un likums jau tika ātri vēl nestāsies spēkā, līdz ar to laiks var būt pārāk maz,
Piedāvātā redakcija
-
