Atzinums

Projekta ID
22-TA-2495
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
19.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojektā izteiktā 2.panta ceturtā daļa paredz, ka "atbalstu šā likuma ietvaros nepiešķir (..) arī patiesā labuma guvējiem no Krievijas un Baltkrievijas". Lūdzam skaidrot un attiecīgi precizēt  jēdzienu "patiesā labuma guvēji no Krievijas un Baltkrievijas", jo no piedāvātās redakcijas, kā arī likumprojekta anotācijas nav skaidrs šī jēdziena tvērums, tai skaitā, kas tiks uzskatīti par patiesā labuma guvējiem no Krievijas un Baltkrievijas (piemēram, vai tas nozīmē, ka fiziskā persona - patiesais labuma guvējs - ir Krievijas vai Baltkrievijas pilsonis), kā arī, piemēram, vai  saimnieciskās darbības veicējs/komersants ir tiesīgs pretendēt uz atbalstu, ja tam ir vairāki patiesā labuma guvēji, no kuriem ne visi ir saistīti ar Krieviju un Baltkrieviju. Nepieciešamības gadījumā lūdzam definēt, kas uzskatāms par patiesā labuma guvēju Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likuma izpratnē (salīdzinājumam, sk., piemēram, Nacionālās drošības likuma 38. pantu).

Vēršam uzmanību arī uz to, ka  šobrīd jēdziens "patiesais labuma guvējs" (bet ne "patiesā labuma guvējs", kā minēts likumprojektā) definēts Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma  1.panta 5.punktā, un tas ir fiziskā persona, kura ir klienta — juridiskās personas vai juridiska veidojuma — īpašnieks vai kura kontrolē klientu, vai kuras vārdā, labā, interesēs tiek nodibinātas darījuma attiecības vai tiek veikts gadījuma rakstura darījums, un tā ir vismaz: a) attiecībā uz juridiskajām personām — fiziskā persona, kurai tiešas vai netiešas līdzdalības veidā pieder vairāk nekā 25 procenti no juridiskās personas kapitāla daļām vai balsstiesīgajām akcijām vai kura to tiešā vai netiešā veidā kontrolē, b) attiecībā uz juridiskiem veidojumiem — fiziskā persona, kurai pieder vai kuras interesēs ir izveidots vai darbojas juridisks veidojums vai kura tiešā vai netiešā veidā īsteno kontroli pār to, tostarp kura ir šāda veidojuma dibinātājs, pilnvarnieks vai pārraudzītājs (pārvaldnieks).
No likumprojekta un tā anotācijas šobrīd nav skaidrs, vai jēdziens "patiesā labuma guvējs" ir jāsaprot kā "patiesais labuma guvējs" Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma izpratnē, vai arī likumprojektā minētajam jēdzienam ir cits saturs. Līdz ar to pastāv bažas, ka likumprojektā paredzētā 2.panta ceturto daļu dās nekonkrētības dēļ nebūs iespējams piemērot.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam redakcionāli precizēt likumprojektā izteiktā 2.panta otro daļu, piemēram, papildinot to ar regulējumu, ka šajā normā minētās personas var pretendēt uz atbalstu. Vēršam uzmanību, ka šobrīd likumprojektā izteiktā 2.panta otrajā daļā ir definēta personu grupa, bet nav norādīts, kādas ir šīs grupas tiesības vai pienākumi.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Tiesiskās skaidrības nolūkos lūdzam redakcionāli precizēt likumprojektā izteiktā 2.panta piekto daļu, piemēram, nosakot, ka "šā panta pirmajā daļā minēto atbalstu sniedz (..)" vai "šā panta pirmajā daļā minētajiem saimnieciskās darbības veicējiem atbalstu sniedz (..)"(nevis "atbalstu šā panta pirmajā daļā sniedz"). Tāpat lūdzam izvērtēt, vai jēdziens "atbalsta sniegšana" nebūtu aizstājams ar atbalstošāku jēdzienu, piemēram, "atbalsta administrēšana" vai "lēmuma par atbalsta piešķiršanu pieņemšana".
Piedāvātā redakcija
-